HuibertJohannes schreef:De menselijke gulzigheid; geloof ik ook in. Dat is volgens mij de kern van wat zonde is. Helaas is dit principe ook(vooral??) te zien in de christelijk traditie. Gulzigheid om macht, om geld, om aanzien, om luxe en daarvoor de christelijke religie te misbruiken. Dan is het beter dat je die gulzigheid beleeft zonder religie (Zie de huidige stand van welvaart en kennis).
Het is in mijn ogen dus opvallend dat de enige mensen die creationisme 'gebruiken' - en mijn cynische ik zeg dat dat om macht en geld gaat - creationisten zijn. Hmm, dit is een wat vreemde uitspraak. Ik bedoel dus die (vooral) Amerikaanse lui met hun mega-kerken en Hovind-achtige types.
In de industrie komt het niet voor, omdat het simpelweg niet werkt.
Al ben ik het wel met antoon dat als we die gulzigheid niet hadden gehad en we in relatie met God geleefd hadden dat we dan al duizenden jaren geleden op dit niveau van kennis zaten.
Het probleem waarom geloven zo ontzettend onmenselijk is: het kost je je eigen gulzigheid.
Dat geloof ik toch niet. Het is die gulzigheid (ook in intellectuele zin) die de wetenschap drijft. Het willen weten, het simpelweg geen genoegen nemen het antwoord: 'dat kunnen we niet weten' of ' geloof nou maar gewoon'. Je kunt met evenveel recht zeggen dat als de kerk niet jarenlang de wetenschappelijk ontwikkeling had dwarsgezeten, we nu veel verder waren geweest. Beide uitspraken zijn niets meer dan speculatie.