Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheorie?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor Sjaak84 » 21 feb 2012 14:42

Boekenlezer schreef:Over die kabouters hoef je je ook niet druk te maken, want die zullen geen invloed hebben op jouw bestaan. Daarvan kun je gerust zeggen: of die bestaan of niet, het is mij om het even.

Je weet niet eens zeker of God wel bestaat en of hij invloed heeft op je leven. Je argument raakt kant nog wal.

Het christelijk geloof is niet zo'n neutraal verhaaltje als dat kabouterverhaal. Dat zit mij dwars, als dat vergeleken wordt met geloof in kabouters. Alsof het slechts zou zeggen: 'God bestaat' als objectief gegeven, maar zonder consequenties voor ons.
Het is in de eerste plaats een heilsboodschap: Jezus Christus heeft de menselijke zondeschuld op zich genomen, en als je je failliet erkent, en je geloof op Jezus Christus richt, deel je in de redding.
Het (al of niet) bestaan van God heeft mega-consequenties:
- als God bestaat, ben je als godloochenaar oneindig ongelukkig na dit leven,
- als God niet bestaat, bedriegen christenen zichzelf op een uiterst dramatische wijze. (1 Korinthiers 15:19)
Reden genoeg dus om daar wat serieuzer bij stil te staan dan bij die kaboutertjes.

Wat een complete onzin! Laten we het objectief bekijken. Hoeveel positief bewijs is er voor het bestaan van God? Geen, het blijft immers geloven en geen zeker weten. Hoeveel positief bewijs is er voor het bestaan van kabouters? Hetzelfde als bij God, geen bewijs dus. Dus is het geloven in God even onzinnig als het geloven in kabouters. Immers is er voor beiden hypothesen geen bevestigend bewijs.

Het is in de eerste plaats een heilsboodschap: Jezus Christus heeft de menselijke zondeschuld op zich genomen, en als je je failliet erkent, en je geloof op Jezus Christus richt, deel je in de redding.
Het (al of niet) bestaan van God heeft mega-consequenties:
- als God bestaat, ben je als godloochenaar oneindig ongelukkig na dit leven,

- als God niet bestaat, bedriegen christenen zichzelf op een uiterst dramatische wijze. (1 Korinthiers 15:19)

Ad metum, in terrorem, ad baculum = drogreden

Nee. Hier zou ik zeggen: beoordeel zo'n godsdienst eens op wat die zelf beweert. Is dat houdbaar?

Zoals het stenigen van overspelige vrouwen, zonen die niks uit willen voeren moeten naar de poorten van het dorp/stad gebracht worden en gestenigd worden, homoseksueel gedrag is verderfelijk, vrouwen zijn minderwaardig ten opzichte van mannen, ect.

Ik heb begrepen dat de koran er niet erg sterk in is om de bijbelse geschiedenis een beetje adequaat weer te geven. Of het totale misslaan van de plank als het gaat over de leer van de Drieëenheid? (Alsof er geleerd zou worden: de Vader, de Moeder en de Zoon.) Dat pleit dan niet voor de betrouwbaarheid van de koran.

Dus omdat de koran de bijbel niet bevestigd is de bijbel waar? Vind je dat zelf niet een beetje kromme redenatie? Trouwens, zou het niet gewoon waar kunnen zijn dat de Bijbelse geschiedenis niet klopt en die van de koran misschien wel?
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 feb 2012 15:08

Boekenlezer schreef:Nee. Hier zou ik zeggen: beoordeel zo'n godsdienst eens op wat die zelf beweert. Is dat houdbaar?
Ik heb begrepen dat de koran er niet erg sterk in is om de bijbelse geschiedenis een beetje adequaat weer te geven. Of het totale misslaan van de plank als het gaat over de leer van de Drieëenheid? (Alsof er geleerd zou worden: de Vader, de Moeder en de Zoon.) Dat pleit dan niet voor de betrouwbaarheid van de koran.

waarmee je impliciet de Bijbelse versie tot maatstaf verheft. Misschien slaat de Bijbel de plank wel mis met zijn Drieëenheid. Ik vind wel wat te zeggen voor de filosofische gedachte dat God niet deelbaar zou zijn...

Nu, het is geheel logisch dat je het doet hoor, daar ben je immers christen voor, maar laten we vooral niet net doen alsof het een objectief standpunt is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

HuibertJohannes
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor HuibertJohannes » 21 feb 2012 15:15

Sjaak84 schreef:Je weet niet eens zeker of God wel bestaat en of hij invloed heeft op je leven. Je argument raakt kant nog wal.

Sjaak84 schreef:Wat een complete onzin! Laten we het objectief bekijken. Hoeveel positief bewijs is er voor het bestaan van God? Geen, het blijft immers geloven en geen zeker weten. ...
Immers is er voor beiden hypothesen geen bevestigend bewijs.

Er is genoeg bewijs, je merkt het alleen niet op.

Dat is het lastige van geloven uitleggen aan iemand die niet gelooft.

Geloven is geen misschien. Geloven is geen hypothese.
Ik weet zeker dat God bestaat en daar heb ik bewijzen voor. En het gebeurt regelmatig dat er nieuwe bewijzen bijkomen of dat de bewijzen bevestigd worden. Om anders te zeggen ik zie Hem regelmatig.
Het zijn (helaas??) geen empirisch wetenschappelijke bewijzen. Het zijn geen bewijzen waarmee ik jullie (even lekker generaliseren) kan overtuigen.
Het enige wat ik kan doen is aansporen om te gaan zoeken, (en dat kan ook op een wetenschappelijke manier). Ik geloof (=zeker weten van dat wat ik niet zie; Hebr 11:1) dat je dan genoeg bewijzen vind om overtuigd te worden.
Ik denk, dus ik besta......... denk ik.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 feb 2012 15:17

Sjaak84 schreef:Je weet niet eens zeker of God wel bestaat en of hij invloed heeft op je leven. Je argument raakt kant nog wal.

...

Wat een complete onzin! ...
...
Ad metum, in terrorem, ad baculum = drogreden

...
Dus omdat de koran de bijbel niet bevestigt is de bijbel waar? Vind je dat zelf niet een beetje kromme redenatie? Trouwens, zou het niet gewoon waar kunnen zijn dat de Bijbelse geschiedenis niet klopt en die van de koran misschien wel?

Je vindt het allemaal onzin en kolder? Oké, dat is dan jouw keuze.
Ik zou hier wel weer een uitgebreid antwoord op kunnen gaan formuleren, maar dat ga ik niet doen. Het probleem ervan is immers, dat het erg off-topic is. Zoiets zou meer passen in een discussie 'christendom vs. atheïsme' o.i.d. Ik wil er niet zelf aan meewerken dat de bijdragen, die wèl over het onderwerp van discussie gaan, al te zeer ondersneeuwen. Ik vraag me nu al af, of Jozo mijn antwoord op zijn bijdrage nog terug zal vinden.

Als hier een antwoord op zou moeten komen, dan in een afsplitsing van deze discussie, of op een andere plek.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 21 feb 2012 17:02

Boekenlezer schreef:En het mooie van de Bijbel is nou juist, dat je die gewoon recht voor je neus mag laten liggen. Die hoef je niet onder een hoek van 180° (ondersteboven) te lezen, of onder wat voor gedraaide hoek dan ook. Laat de draaiïng maar gewoon 0°. :mrgreen:

Dat denk ik toch van niet. Er staan sowieso twee verschillende scheppingsverhalen in de bijbel die elkaar tegenspreken. Dat is al heel lastig verklaarbaar. Blind geloof is dan wel heel mooi, maar je kunt toch moeilijk geloven dat Adam zowel het eerst geschapen werd, en tegelijkertijd als laatste scheppingsdaad
op de zesde dag werd geschapen. Er is een hoop uitleg nodig om daar een draai aan te geven, en al die uitleg is voor mij nooit overtuigend geweest.
Ook gif is geschapen.

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 21 feb 2012 18:27

HuibertJohannes schreef:Er is genoeg bewijs, je merkt het alleen niet op.

Vertel dan wat het bewijs is. Het grappige is dat aanhangers van een andere religie dit soms ook claimen.

Jawel hoor. Lees maar even mee.

geloof
Uitspraak: xəˈlof het -woord geloven Zelfst. Naamw. 1 overtuiging dat iets waar is of bestaat ergens geen geloof aan hechten (= iets niet geloven) op goed geloof (= in het vertrouwen dat het waar is) 2 overtuiging dat er een opperwezen bestaat. Synoniem: godsdienst. Synoniem: religie

http://www.encyclo.nl/begrip/geloof

Ik weet zeker dat God bestaat en daar heb ik bewijzen voor. En het gebeurt regelmatig dat er nieuwe bewijzen bijkomen of dat de bewijzen bevestigd worden. Om anders te zeggen ik zie Hem regelmatig.
Het zijn (helaas??) geen empirisch wetenschappelijke bewijzen. Het zijn geen bewijzen waarmee ik jullie (even lekker generaliseren) kan overtuigen.

Je spreekt jezelf tegen. Eerst zeg je dat er bewijzen zijn en daarna zeg je dan er geen bewijzen zijn.

Het enige wat ik kan doen is aansporen om te gaan zoeken, (en dat kan ook op een wetenschappelijke manier). Ik geloof (=zeker weten van dat wat ik niet zie; Hebr 11:1) dat je dan genoeg bewijzen vind om overtuigd te worden.

Hoe dan??

Christopher Hitchens

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 feb 2012 18:51

HuibertJohannes schreef:Er is genoeg bewijs, je merkt het alleen niet op.

Weet je wat het is, ik heb genoeg emotionele en integere verslagen gelezen en gehoord van ex-gelovigen die er nu van zijn overtuigd dat hun geloof niets meer was een een construct van hun eigen geest. Die het prettige gevoel dat het geloof/contact met God hen gaf nu zelfs kunnen oproepen of uitschakelen.

Nu wil ik daarmee niet af doen aan de ervaring van mensen die oprecht geloven, maar ik kan het ook niet opzij zetten. Ik moet beide verhalen laten meewegen in mijn beeldvorming. Maar het maakt me zeker behoedzaam voor de self fulfilling prophecy waar je zo op lijkt af te sturen.

Aan de andere kant gebruik ik hem zelf ook. Als ik al iemand zou willen proberen te overtuigen van de waarde van het Boeddhisme, zou ik ook zeggen: ga maar 6 weken mediteren, dan kom je er vanzelf achter.

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 21 feb 2012 19:25

Misschien is het een goed idee om het weer te hebben over, Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheorie. Uiteraard deed ik daar ook aan mee.

Christopher Hitchens

HuibertJohannes
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor HuibertJohannes » 22 feb 2012 10:06

Sjaak84 schreef:Citaat:

Jawel hoor. Lees maar even mee.

Helaas kan ik niets doen aan de beperktheid van de Nederlandse taal. Als jij een beter woord hebt voor: "het zeker weten van een fenomeen waar geen emperische bewijzen voor zijn" hoor ik het graag, dan zal ik voor jou gemoedsrust voortaan hier die term gebruiken.

HuibertJohannes
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor HuibertJohannes » 22 feb 2012 10:17

Sjaak84 schreef:Je spreekt jezelf tegen. Eerst zeg je dat er bewijzen zijn en daarna zeg je dan er geen bewijzen zijn.

gelieven eerst goed te lezen. het verschil tussen een bewijs en de specifieke situatie: empirisch bewijs.

Sjaak84 schreef:citaat:
Hoe dan??

Ik neem aan dat je weet hoe je een wetenschappelijk onderzoek/experiment moet doen? ps. vanwaar de interesse?
Om aan te tonen dat het niet kan? dat is een self fullfilling prophecy, dus bij deze geef ik je dan alvast gelijk.
Om te onderzoeken of er een God is? In Richteren staat een mooi voorbeeld van zo'n experiment beschreven. Uitgevoerd door Gideon. Inclusief alle voorbereidingen (dat is dus niet alleen een doekje neerleggen op het gras).

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 22 feb 2012 10:34

Sjaak84 schreef:citaat:
Hoe dan??

HuibertJohannes schreef:Ik neem aan dat je weet hoe je een wetenschappelijk onderzoek/experiment moet doen? ps. vanwaar de interesse?
Om aan te tonen dat het niet kan? dat is een self fullfilling prophecy, dus bij deze geef ik je dan alvast gelijk.
Om te onderzoeken of er een God is? In Richteren staat een mooi voorbeeld van zo'n experiment beschreven. Uitgevoerd door Gideon. Inclusief alle voorbereidingen (dat is dus niet alleen een doekje neerleggen op het gras).

Ik zou zeggen woon eens een doopdienst bij. De verhalen die de mensen vertellen, zijn stuk voor stuk wonderen. Ik kan me nog herinneren dat een vriend van me tot geloof kwam. We gingen altijd naar house feesten, gebruiken wat drugs, gewoon lekker los gaan. En ineens ging hij niet meer mee naar feesten, compleet omgeslagen. Zijn leven draaide om God. Ik snapte er niets van, ik vertelde mn vrienden dat hij doorgeslagen was van het ene in het andere uiterste. Tot ik een paar jaar later zelf tot geloof kwam. Mijn leven was hetzelfde als altijd, tot God me riep. Ik heb nooit zoiets meegemaakt, een paar jaar geleden verklaarde ik mijn vriend voor 'doorgeslagen' en nu verklaren mijn eigen vrienden mij waarschijnlijk voor 'doorgeslagen'. God is als liefde, je kunt het niet zien maar wel voelen. En als de liefde eenmaal in je komt weet je hoe puur en hoe echt het is. Maar is het wetenschappelijk bewijs, nee, is het echt, jazeker. Voel je het niet, dan is het zo goed als niet te bevatten of verklaren.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

HuibertJohannes
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor HuibertJohannes » 22 feb 2012 11:06

@mortlach: self fullfilling prophecy...

Hierop will ik wel een (mijn) redenatie over geven.
1. Wat is je definitie van God?
- Als er een God is, die de Schepper is van alles wat wij observeren (laat ik me beperken tot dit uitganspunt), dan is dat iets/iemand die per definitie groter (niet zozeer letterlijk groter) is dan wij kunnen bevatten. De Creator van iets is per difinitie groter dan hetgeen Hij creert (lijkt mij). Want wat je creert is iets dat je zelf bedenkt dus kijkend naar de creatie van iemand laat iets zijn over zijn gedachten, zijn persoonlijkheid, maar het gehele wezen laat het nooit zien. Het wezen van de creator is complexer dat het wezen van het gecreëerde.
2. Als God bestaat, wat kan ik daar dan mee?
- Als God bestaat is Hij dus in Zijn wezen buiten het bereik van ons (creatie). Dus vanuit een menselijk standpunt is het per definitie onmogelijk om iets met God te doen, tenzij Hij zich beperkt om Zichzelf binnen ons bereik te stellen.
Als God bestaat kan je er (zelf) dus niets mee. (Het is dus ook logisch dat de meeste mensen met God helemaal niet uit de voeten kunnen. Wetenschap, vanwege zijn basis uitgangspunten, kan dus ook niets met het fenomeen "God")
3. Als je wel iets met God wil, wat dan?
- De enige optie om wel iets te kunnen (in relatie) met "God", is dus als het eerste initiatief bij Hem vandaan komt (en wij daarop reageren). (Jezus is dat initiatief. dit laatste is een geloofsuitspraak en geen onderdeel van deze redenatie, maar ik vond het wel een waardevolle toevoeging)
4. Hoe komt je er dan achter dat je jezelf niet gewoon iets inbeeld?
- Als je je geloof in een God baseerd op je eigen aannames/gevoelens/ervaringen kan het dus zo zijn dat je je maar iets inbeeld. (self fullfilling prophecy). Het enige wat dat kan uitsluiten is een ontmoeting met God, elke andere bron van argumentatie voor God is menselijk en dus incapabel om God te bewijzen.
5. Hoe weet je dat je God ontmoet (hebt)?
- Dit is denk ik een van de moeilijkste vragen maar ik stel hem maar vast omdat ik hem anders toch krijg op deze redenatie. Het erg onbevredigende antwoord is: Daar heb ik geen absoluut antwoord op.
Dat weet je als je geloof geen mischien meer is. Als je het weet weet je het zeker; zekerder dan dat je zeker bent van je eigen observaties.

voetnoot bij punt 5. De reacties dat het dom/dwaas/lachwekkend is kunnen achterwegen gelaten worden, want dat onderschijf ik van harte. Geloven is dwaas, in de ogen van de wijze. (En aangezien de psychische wetenschap mij gelabeld heeft als hoogbegaafd, ben ik er daar terdege van doordrongen: Geloven is compleet idioot, maar ik kan niet anders want ik heb Hem gezien en ik hou van Hem (omdat Hij mij eerst heeft liefgehad).)

Dus..... self fullfilling prophecy? Als je het wetenschappelijk bekijkt: helemaal mee eens.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 feb 2012 11:47

HuibertJohannes schreef: - Als er een God is, die de Schepper is van alles wat wij observeren (laat ik me beperken tot dit uitganspunt), dan is dat iets/iemand die per definitie groter (niet zozeer letterlijk groter) is dan wij kunnen bevatten. De Creator van iets is per difinitie groter dan hetgeen Hij creert (lijkt mij). Want wat je creert is iets dat je zelf bedenkt dus kijkend naar de creatie van iemand laat iets zijn over zijn gedachten, zijn persoonlijkheid, maar het gehele wezen laat het nooit zien. Het wezen van de creator is complexer dat het wezen van het gecreëerde.

Daar zit de eerste kneep al. Een creator is niet per definitie groter/beter/etc dan wat hij schept. Kijk maar naar de gemiddelde computerprogramma's, en zeker als de techniek doorzet en we programma's kunnen ontwerpen die zichzelf verder ontwerpen...

Verder is het toewijzen van karaktereigenschapper op basis van vermeend ontwerp ook bijzonder speculatief. Het risico is levensgroot dat je alleen de eigenschappen toewijst die je prettig vindt en de minder prettige eigenschappen toeschrijft aan het feit dat je niet het gehele wezen kunt zien. Neem bijvoorbeeld sluipwespen. Die leggen hun eieren in levende rupsen waarna de larven de rups levend van binnenuit opvreten. Wat zegt dat over de ontwerper van de sluipwesp?

2. Als God bestaat, wat kan ik daar dan mee?
- Als God bestaat is Hij dus in Zijn wezen buiten het bereik van ons (creatie). Dus vanuit een menselijk standpunt is het per definitie onmogelijk om iets met God te doen, tenzij Hij zich beperkt om Zichzelf binnen ons bereik te stellen.
Als God bestaat kan je er (zelf) dus niets mee. (Het is dus ook logisch dat de meeste mensen met God helemaal niet uit de voeten kunnen. Wetenschap, vanwege zijn basis uitgangspunten, kan dus ook niets met het fenomeen "God")

Dit is zo bijzonder vaag dat ik niet goed weet wat ik er mee moet. Wat bedoel je precies met 'ermee kunnen'?

4. Hoe komt je er dan achter dat je jezelf niet gewoon iets inbeeld?
- Als je je geloof in een God baseerd op je eigen aannames/gevoelens/ervaringen kan het dus zo zijn dat je je maar iets inbeeld. (self fullfilling prophecy). Het enige wat dat kan uitsluiten is een ontmoeting met God, elke andere bron van argumentatie voor God is menselijk en dus incapabel om God te bewijzen.

Hier gaan we dan uiteen, want ik ben er volledig van overtuigd dat de menselijke geest een 'ontmoeting met God' zo kan simuleren dat er geen enkel onderscheid is te maken met 'the real thing'. Onze geest kan dingen doen die wij als 'niet te bevatten' zouden omschrijven.

5. Hoe weet je dat je God ontmoet (hebt)?
- Dit is denk ik een van de moeilijkste vragen maar ik stel hem maar vast omdat ik hem anders toch krijg op deze redenatie. Het erg onbevredigende antwoord is: Daar heb ik geen absoluut antwoord op.
Dat weet je als je geloof geen mischien meer is. Als je het weet weet je het zeker; zekerder dan dat je zeker bent van je eigen observaties.

Als de simulatie van je geest dermate 'perfect' is dat je geen onderscheid meer maakt tussen de simulatie en de werkelijkheid.

voetnoot bij punt 5. De reacties dat het dom/dwaas/lachwekkend is kunnen achterwegen gelaten worden, want dat onderschijf ik van harte. Geloven is dwaas, in de ogen van de wijze. (En aangezien de psychische wetenschap mij gelabeld heeft als hoogbegaafd, ben ik er daar terdege van doordrongen: Geloven is compleet idioot, maar ik kan niet anders want ik heb Hem gezien en ik hou van Hem (omdat Hij mij eerst heeft liefgehad).)

Dus..... self fullfilling prophecy? Als je het wetenschappelijk bekijkt: helemaal mee eens.

Het is niet mijn bedoeling om afbreuk te doen aan jouw geloof of dat van wie dan ook. Daar zijn mijn opmerkingen niet voor bedoelt. Het is slechts hoe ik er tegenaan kijk en waarom ik niet KAN geloven.

HuibertJohannes
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor HuibertJohannes » 22 feb 2012 11:49

Sjaak84 schreef:Misschien is het een goed idee om het weer te hebben over, Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheorie. Uiteraard deed ik daar ook aan mee.

Sorry, ik heb nog even een uitstapje gemaakt.

Is het te combineren?
Binnen de evolutietheorie is veel gebaseerd op het uitgangspunt: God bestaat niet dus...... dit is de meest logische verklaring en dus.... etc, etc. Maar er is ook veel wetenschappelijk bewezen.
Wetenschap is prima te combineren met het christelijk geloof. (De tegenstrijdigheden die zich op dit gebied afspelen zijn peanuts in vergelijking met de tegenstrijdigheden de het geloof zelf met zich meebrengt: genade, rechtvaardiging, heiliging, leven met God, Jezus komst naar de wereld, etc, etc.)
Als astrophisicus heb ik het ook zonder probleem over miljoenen lichjaren. Zonder er een verklaring voor te hebben hoe dat tot stand is gekomen door middel van de schepping.

Het zoeken naar de verklaring is leuk maar ik ben me ervan bewust dat het nooit kloppend te krijgen is, vanwege de grootheid van God die wij nooit zullen kunnen bevatten.
Iemand zoals dr. Hovind vind ik soms erg leuk en soms een beetje jammer, maar ik hecht er zeker niet veel waarde aan. Het resultaat is namelijk meestal dat het een soort gratis prijsschieten is voor "evolutionisten".
Het is niet voor niets dat er nergens in de Bijbel staat dat we God(s daden) moeten verklaren. Als christenen moeten we getuigen, over iets dat een dwaasheid is in de ogen van de wereld.

Genesis 1 is voor mij een groot voorbeeld. Ik heb mijn hersens erover gebroken en er vanalles over gelezen (onder andere Hovind :P), en uiteindelijk kom ik tot de conclusie dat het niet te snappen valt. Het is net als de rest raar.
Op een of andere manier vond God het genoeg om een zeer beknopte samenvatting van iets heel groots te geven en daar moeten we het maar mee doen. Een samenvatting die wel geheel in lijn is met de rest van de Bijbel; begrijpelijk voor kinderen, en onzin voor iemand die op zijn intelect vertrouwd.

antoon

Berichtdoor antoon » 22 feb 2012 11:56

Een samenvatting die wel geheel in lijn is met de rest van de Bijbel

daarmee zeg je al of de bijbel wel of niet te combineren is met genesis.
inderdaad voor kinderen dat zegt oa Jezus ook, maar ook geleerde mensen kunnen zich als kinderen profileren zonder daarmee gezichtsverlies te ondergaan en vertouwen op de autoriteit van de schepper
Laatst gewijzigd door antoon op 22 feb 2012 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”