Jozo schreef:Beste boekenlezer. Ik denk dat je in het geheel niet doorhebt hoe groot deze worsteling voor de meeste christenen is. Voor mij was het dat iig wel... Aan de ene kant mensen die je lief zijn (en geen snars van de ET weten) die zeggen dat de ET nooit waar kan zijn en aan de andere kant de sterke colleges en slimme mensen die je wel van de mogelijkheid van de ET weten te overtuigen. Bij mij riep het wel veel vragen op.
Ik kan mij best voorstellen, dat wanneer je in de schepping gelooft, en je krijgt les in de evolutietheorie van iemand die er in gelooft en met allerlei onderbouwingen komt, dat er dan behoorlijk aan je stoelpoten gezaagd wordt. Ik maak dat dan niet mee in de vorm van colleges met een slimme leermeester, maar vanuit een evolutionistisch boek kan ik me er best wat bij voorstellen. Mijn reactie is dan niet 'ik neem het over', maar 'ik ben wel eens geïnteresseerd in een andere mening'. Ik bewaar dus een zekere afstand, en wil mij dan eerst eens wat meer verdiepen. Eerst eens meer overzicht over de materie krijgen.
Jozo schreef:En vreemd genoeg: De ET wordt altijd lijnrecht tegenover het geloof gezet. Ik weet dat deze vragen voor veel meer christelijke jongeren spelen. Weten al die mensen die de ET klakkeloos verwerpen en lijnrecht stellen tegenover het geloof eigenlijk wel wat voor invloed dit heeft op jongeren...???
En ik denk dat daar ook wel reden voor is, dat de evolutietheorie tegenover het geloof wordt gezet. De reden die ik ervoor gaf, ligt in de ondertonen die ik meen te bespeuren in het evolutionaire denken. Het is op zijn minst iets om serieus bij stil te staan. Laten we daar toch beslist niet onnadenkend of onwetend aan voorbij lopen.
Dat het sterke aanvechtingen kan geven, als de evolutietheorie tegenover het geloof wordt gezet terwijl je het gevoel hebt er niet onderuit te kunnen, kan ik begrijpen. Maar misschien moeten kerken zich hierover dan wellicht meer bezinnen, en hun leden beter toerusten.
Jozo schreef:Gemeenschappelijke afstamming uit een oercel of de mens door God gemaakt uit stof? Ik moet zeggen dat een letterlijke interpretatie van genesis dan heel wat ongeloofwaardiger overkomt. Een oercel leeft immers al. Genesis leert dan regelrechte abiogenese met een enorme snelheid door de het blazen van Gods adem! (en dat bedoel ik niet sarcastisch of spottend, maar puur om eens over na te denken.)
Dat vind ik dan weer geen sterke redenering, om eerlijk te zijn. Het lijkt wel alsof je zegt: 'Gods scheppingswerk naar de letter van Genesis is wat erg wonderlijk, en daarom een nogal sterk verhaal, en dus moeilijk te geloven; dus daarom dan toch maar liever de naturalistische verklaring.' Dan sta je wel ver af van 'zou voor de HEER iets te wonderlijk zijn?' (Genesis 18:14a, Jeremia 32:27) Als ik denk aan zoiets als de schepping, neem ik sowieso al een gepaste afstand in acht, die zich omschrijven laat als: 'dit zijn wonderlijke zaken die ik zeer waarschijnlijk niet kan begrijpen of volgen; laat ik daarom niet gaan proberen dat gedetailleerd te gaan beredeneren.' Er rest slechts de keuze van het geloof (of niet, bij eigenwijsheid).
Het scheppingswerk van God zal ik in geen geval aanduiden met een term als abiogenese. Want abiogenese, dat is toch dat het leven zichzelf voortgebracht zou hebben? En dan dus niet God. Abiogenese, als je het mij vraagt is dat pas ècht een sterk verhaal. God als schepper kan ik weliswaar niet volgen of begrijpen, maar dat hoeft ook niet. Aan het feit dàt Hij schepper is heb ik in principe voldoende. Hij heeft de macht en de intelligentie, en dan heb je een plausibele verklaring. Dat wordt met iets als abiogenese veel lastiger. Dan is er geen schepper meer, aan wie je het kunt toevertrouwen, maar ben je als mens overgeleverd aan je eigen verklaringsvermogen. En om dan zoiets complex als het leven te verklaren, tja, dan wordt dat toch een gewring in allerlei onmogelijke bochten. Een atheïst heeft een veel sterker geloof nodig dan een christen.