Boekenlezer schreef:Mijn overtuiging, dat het christelijk geloof niet met de evolutietheorie te combineren valt, heeft eigenlijk een extra impuls gekregen door de evolutionaire toekomstvisie, zoals die in
een andere discussie naar voren kwam.
Mijn kernbezwaar tegen de combinatie van christelijk geloof en de evolutietheorie, is dat de evolutietheorie een denken met een seculier karakter is. (Dat heb ik al
eerder uiteengezet.) Het verabsoluteert de huidige werkelijkheid, zoals we die nu kennen. Dat staat haaks op het christelijk geloof, dat het vertrouwen op God en zijn daden als belangrijkste fundament heeft.
Dat de evolutietheorie seculier denken is, blijkt ook wel zodra die in de theologie wordt toegelaten. Een wereld zonder dood en verderf van vóór de zondeval is dan ineens passé. Het wordt meer zoals onze beperkte fantasie het zich kan voorstellen.
Als het over de evolutietheorie gaat, gaat het eigenlijk altijd over het verleden. Maar er is ook een toekomstvisie, vanuit de evolutie. In die visie gaat de aarde nog ongeveer 5 miljard jaren mee, en zal dan verzwolgen worden door de zon. Ik herinner mij nog hoe Midas Dekkers daar eens over vertelde, en dat hij de evolutietheorie daarom een heel pessimistische wereldbeschouwing noemde: alles in ontstaan zonder doel, en zal eens vergaan. En alles is dan zinloos en doelloos geweest, en we zijn er niks mee opgeschoten.
Wel apart trouwens dat wij blijkbaar vrijwel in het midden zouden zitten van de veronderstelde 10 miljard jaren wereldgeschiedenis. Is dat toevallig? Of zegt dat wellicht ook iets over de manier van denken/inschatten? Waarom niet bijvoorbeeld op 1/10, of 9/10?
Het moge duidelijk zijn dat de toekomstvisie, die volgt uit de evolutietheorie, volstrekt haaks staat op de christelijke toekomstvisie.
Ik vraag mij af: beseffen mensen, die als christen de evolutietheorie zo gemakkelijk accepteren, eigenlijk wel waar ze mee bezig zijn? Doorzien ze die evolutietheorie eigenlijk wel in haar karakter?
Het is mij al vaker opgevallen dat christenen maar zo allerlei dingen omarmen, waarvan het dan sterk lijkt dat ze niet aanvoelen hoe haaks dat staat op hun geloof.
Ik zal niet gaan beweren dat er geen aanpassing in de natuur plaats vindt. Ik weet ook wel dat niet alle mensen blank zijn, om maar eens een voorbeeldje te noemen. Toch is dat geen belemmering om te kunnen denken dat al die mensen een gemeenschappelijke oorsprong hebben. Maar de evolutietheorie overnemen, die de gemeenschappelijke afstamming uit een oercel leert, is wat mij betreft nog heel wat anders.