Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheorie?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor Mortlach » 19 feb 2012 12:51

antoon schreef:Kunstschilder uit onze befaamde gouden eeuw maakten paintings uitgaande van een onderwerp, dat onderwerp kon zijn bloemstukken oa. Willem Aelst en Balthasar van der Ast, goed gedekte eettafels muziek (Honthorst), portretten van welgevallige vrouwen (Rubens) em zoals mensen werkelijk zijn (Frans Hals) enz…

Als jij nu een schilderij ziet van een eettafel met brood en je ziet naast van de zelfde schilder een tafel met kaas, zeg jij dan dat het geëvolueerd heeft
Nee toch de pantings zijn allemaal apart

Schilderijen zijn niet levend en planten zich niet voort met overerving van eigenschappen. Dit argument is zo lek als een mandje.

De schepper ging ook van een blauwdruk uit waardoor schepsels kenmerken van elkaar hebben

O, waar staat dat in de Bijbel? Want volgens mij loop je nu iets ad hoc te verzinnen om overeenkomsten tussen verschillende dieren te 'verklaren'. Er is in mijn ogen geen enkele reden waarom God geen enkel zoogdier 'naar zijn aard' had kunnen scheppen met 6 poten in plaats van 4.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 19 feb 2012 12:56

Och broeders als christen is abiogenese toch meer voor de hand liggend dan evolutie. Hoe anders deed God Christus na Zijn dood opstaan in Zijn vleselijk lichaam, niet door evolutie.

Maar wil je niet weten hoe dan? Hoe dat gebeurt is. Ben je tevreden met een toverstaf uitleg?
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 19 feb 2012 13:29

Mortlach schreef:O, waar staat dat in de Bijbel? Want volgens mij loop je nu iets ad hoc te verzinnen om overeenkomsten tussen verschillende dieren te 'verklaren'. Er is in mijn ogen geen enkele reden waarom God geen enkel zoogdier 'naar zijn aard' had kunnen scheppen met 6 poten in plaats van 4.

Men moet wel van alles verzinnen ter aanvulling van de bijbel, met name wat betreft overeenkomsten tussen alle organismen. maar dat een vroege voorouder een bepaalde mutatie opliep die zowel bij de mens als de chimp nog traceerbaar is, wordt het liefst genegeerd.
Bovendien vindt ik altijd een beetje hypocriet dat mensen wél geloven dat ze met hun DNA opa kunnen opsporen, of hun oorspronkelijk stam in Afrika waar een voorvader ooit vandaan geroofd werd, maar als DNA aantoont dat een olifant en een zeekoe familie van elkaar zijn, dan mag het opeens weer niet geloofd worden...Of men haalt er weer een 'blauwdruk' bij...

Vandaag nog ff naar animal planet zitten kijken, mensen die met chimpansees werken zien heel wat meer overeenkomsten dan menig mens wil weten... :mrgreen:
Ook gif is geschapen.

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 19 feb 2012 13:31

Boekenlezer schreef:Mijn overtuiging, dat het christelijk geloof niet met de evolutietheorie te combineren valt, heeft eigenlijk een extra impuls gekregen door de evolutionaire toekomstvisie, zoals die in een andere discussie naar voren kwam.
Mijn kernbezwaar tegen de combinatie van christelijk geloof en de evolutietheorie, is dat de evolutietheorie een denken met een seculier karakter is. (Dat heb ik al eerder uiteengezet.) Het verabsoluteert de huidige werkelijkheid, zoals we die nu kennen. Dat staat haaks op het christelijk geloof, dat het vertrouwen op God en zijn daden als belangrijkste fundament heeft.

Dat de evolutietheorie seculier denken is, blijkt ook wel zodra die in de theologie wordt toegelaten. Een wereld zonder dood en verderf van vóór de zondeval is dan ineens passé. Het wordt meer zoals onze beperkte fantasie het zich kan voorstellen.

Als het over de evolutietheorie gaat, gaat het eigenlijk altijd over het verleden. Maar er is ook een toekomstvisie, vanuit de evolutie. In die visie gaat de aarde nog ongeveer 5 miljard jaren mee, en zal dan verzwolgen worden door de zon. Ik herinner mij nog hoe Midas Dekkers daar eens over vertelde, en dat hij de evolutietheorie daarom een heel pessimistische wereldbeschouwing noemde: alles in ontstaan zonder doel, en zal eens vergaan. En alles is dan zinloos en doelloos geweest, en we zijn er niks mee opgeschoten.

Wel apart trouwens dat wij blijkbaar vrijwel in het midden zouden zitten van de veronderstelde 10 miljard jaren wereldgeschiedenis. Is dat toevallig? Of zegt dat wellicht ook iets over de manier van denken/inschatten? Waarom niet bijvoorbeeld op 1/10, of 9/10?

Het moge duidelijk zijn dat de toekomstvisie, die volgt uit de evolutietheorie, volstrekt haaks staat op de christelijke toekomstvisie.

Ik vraag mij af: beseffen mensen, die als christen de evolutietheorie zo gemakkelijk accepteren, eigenlijk wel waar ze mee bezig zijn? Doorzien ze die evolutietheorie eigenlijk wel in haar karakter?
Het is mij al vaker opgevallen dat christenen maar zo allerlei dingen omarmen, waarvan het dan sterk lijkt dat ze niet aanvoelen hoe haaks dat staat op hun geloof.

Ik zal niet gaan beweren dat er geen aanpassing in de natuur plaats vindt. Ik weet ook wel dat niet alle mensen blank zijn, om maar eens een voorbeeldje te noemen. Toch is dat geen belemmering om te kunnen denken dat al die mensen een gemeenschappelijke oorsprong hebben. Maar de evolutietheorie overnemen, die de gemeenschappelijke afstamming uit een oercel leert, is wat mij betreft nog heel wat anders.

Dus je gelooft ook niet in de zwaartekrachttheorie, celtheorie, atoomtheorie, ect? De hele wetenschap is namelijk seculier.
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 19 feb 2012 14:05

Het moge duidelijk zijn dat de toekomstvisie, die volgt uit de evolutietheorie, volstrekt haaks staat op de christelijke toekomstvisie.

Midas dekkers: De wereld wordt verzwolgen door de zon. De bijbel: De wereld vergaat door vuur.
Ik zie de tegenstrijdigheid nog niet direct.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

antoon

Berichtdoor antoon » 19 feb 2012 14:16

O, waar staat dat in de Bijbel? Want volgens mij loop je nu iets ad hoc te verzinnen om overeenkomsten tussen verschillende dieren te 'verklaren'. Er is in mijn ogen geen enkele reden waarom God geen enkel zoogdier 'naar zijn aard' had kunnen scheppen met 6 poten in plaats van 4.

Het is een kwestie van de bijbel goed zeer goed kennen en een indruk te krijgen van de god van de schepping.
Het klinkt hoogmoedig van mij maar het is het niet, ik en velen hebben die kennis, God gaf aan alle schepsels die hoedanigheden die hij nodig achtte en die het ook waren, mensen hoeven geen ogen van een arend te hebben, de arend heeft die weer wel nodig in zijn habitat
Ieder schepsel is uitgerust met die functionaliteiten die nodig zijn zo geeft het het fossielen verslag het ook weer
je neemt de fossielen van zgn. miljoenen jaren je zet ze naast ons leven (flora en fauna) van nu en er is geen verschil het lijkt of ze even weg waren
de bijbel wordt steeds bevestigd

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 19 feb 2012 14:25

RogierV schreef op feb 19, 2012 11:35 am:
Tuurlijk wel! :D Ik kan toch vandaag een cake bakken en morgen weer.

:roll:

Nou, bak dan maar een lekkere cake voor ons. We lusten wel een plakje! :D
Nulla aetas ad discendum sera

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 19 feb 2012 15:38

RogierV schreef:Maar wil je niet weten hoe dan? Hoe dat gebeurt is. Ben je tevreden met een toverstaf uitleg?

De waarom is belangrijker dan de hoe. Wat God wilt dat wij van hem weten heeft Hij ons kenbaar gemaakt (Rom1:19-20).
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 feb 2012 16:05

antoon schreef:Het is een kwestie van de bijbel goed zeer goed kennen en een indruk te krijgen van de god van de schepping. Het klinkt hoogmoedig van mij maar het is het niet, ik en velen hebben die kennis,

Het staat dus nergens... Je loopt wat te verzinnen omdat je er anders niet uitkomt. Dat is verder prima, maar doe niet net alsof het Bijbels is.

God gaf aan alle schepsels die hoedanigheden die hij nodig achtte en die het ook waren, mensen hoeven geen ogen van een arend te hebben, de arend heeft die weer wel nodig in zijn habitat
Ieder schepsel is uitgerust met die functionaliteiten die nodig zijn zo geeft het het fossielen verslag het ook weer

Organismen zijn goed aangepast aan hun leefomgeving. Inderdaad. Evolutie in actie.

je neemt de fossielen van zgn. miljoenen jaren je zet ze naast ons leven (flora en fauna) van nu en er is geen verschil het lijkt of ze even weg waren

Wat een lariekoek.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 19 feb 2012 16:31

antoon schreef:

Het is een kwestie van de bijbel goed zeer goed kennen en een indruk te krijgen van de god van de schepping.
Het klinkt hoogmoedig van mij maar het is het niet, ik en velen hebben die kennis, God gaf aan alle schepsels die hoedanigheden die hij nodig achtte en die het ook waren, mensen hoeven geen ogen van een arend te hebben, de arend heeft die weer wel nodig in zijn habitat

Die ogen van die arend zijn bedoeld om van grote afstand een prooi te zien om die te verslinden. Dat is geen bevestiging van genesis, maar van evolutie.

En wat betreft die fossielen, je hebt ergens een klok horen luiden maar nergens een klepel te bekennen.

waarschijnlijk verwijs je naar het werk van Gould.
Ook gif is geschapen.

antoon

Berichtdoor antoon » 19 feb 2012 16:43

Die ogen van die arend zijn bedoeld om van grote afstand een prooi te zien om die te verslinden. Dat is geen bevestiging van genesis, maar van evolutie.
En wat betreft die fossielen, je hebt ergens een klok horen luiden maar nergens een klepel te bekennen.
waarschijnlijk verwijs je naar het werk van Gould.

Evolutie geloof je dat zelf, denk toch zelf na, dit gaat tegen de rede in al eens nagedacht hoeveel mutaties er nodig zijn, mutaties die zo en zoal niet plaatsvinden
verder heb ik geen schrijvers nodig of ze nu voor of tegen evo zijn, men -in het algemeen -moet(en) eens leren zelf na te denken.

Iznogoodh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Iznogoodh » 19 feb 2012 17:19

antoon schreef:Dat is een aanname voor de zoveelste keer traceerbaar is dat de soorten apart van elkaar geschapen zijn, zo komen ze uit de geologische lagen zij hebben gewoon geen geschiedenis die in elkaar overloopt.
Maar hoe accordeer je Genesis met het bestaan van die geordende lagen waarin wel een duidelijke lijn is? Ga je denken zoals Georges Cuvier, die meende dat er een groot aantal catastrofes is geweest waarbij steeds een heel ecosysteem uitstierf, waarna God weer een nieuwe schepping begon die wel sterk aanslooot bij de vorige?

Iznogoodh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Iznogoodh » 19 feb 2012 17:24

antoon schreef:Het is een kwestie van de bijbel goed zeer goed kennen en een indruk te krijgen van de god van de schepping.
Als het fossielenbestand ons iets vertelt dan is het wel dat het leven er vroeger heel anders uitzag en dat dinosaurussen leefden toen er nog geen mensen waren en dat er trilobieten leefden toen er nog geen dinosaurussen waren. En dat is niet wat de Bijbel ons vertelt. Die suggereert namelijk dat alles tegelijk was geschapen.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 19 feb 2012 17:26

ik schreef:Die ogen van die arend zijn bedoeld om van grote afstand een prooi te zien om die te verslinden. Dat is geen bevestiging van genesis, maar van evolutie.

antoon schreef:

Evolutie geloof je dat zelf, denk toch zelf na, dit gaat tegen de rede in al eens nagedacht hoeveel mutaties er nodig zijn, mutaties die zo en zoal niet plaatsvinden
verder heb ik geen schrijvers nodig of ze nu voor of tegen evo zijn, men -in het algemeen -moet(en) eens leren zelf na te denken.

Nou, antoon, gezien de stand van zaken, vrijwel iedereen die doorleert beseft dat de evolutietheorie de beste papieren heeft. Dus juist mensen met een wat hoger IQ. Zelfs vooraanstaande creationisten bevestigen dat .

Verder is een arend gebouwd als moordmachine. Niet alleen de ogen, maar ook klauwen en snavel zijn gebouwd om te moorden. Bevestigt dat genesis?
Ook gif is geschapen.

Iznogoodh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Iznogoodh » 19 feb 2012 17:28

antoon schreef:Evolutie geloof je dat zelf, denk toch zelf na, dit gaat tegen de rede in al eens nagedacht hoeveel mutaties er nodig zijn, mutaties die zo en zoal niet plaatsvinden
Vaagheid is een goed kenmerk van pseudowetenschap en in dit geval dus van het creationisme.

Terug naar “[Religie] - Open forum”