Refowebkids deel 16

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal

Re: Refowebkids deel 16

Berichtdoor ajl » 16 feb 2012 13:13

vpk schreef:ag: ik dacht dat de grens op de meeste basisscholen bij 1 oktober ligt? kindjes die voor 1 oktober jarig zijn gaan mee naar groep 2 en die na 1 oktober jarig zijn blijven nog een jaar in groep 1. zo was het tenminste altijd wel, maar het lijkt mij dat ze toch ook naar het kind zelf kijken..?

[.

Die grens is opgeshoven naar 1 januari. Alle kinderen die voor 1 januari geboren zijn kleuteren over het algemeen 1,5 jaar en na 1 januari kleuteren ze langer.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 16 feb 2012 13:19

Hier ligt de grens op 1 oktober, maar de kinderen die tussen 1 oktober en 1 januari jarig zijn worden getoetst en mochten die echt hoog scoren dan stromen ze dus door naar groep 3.
Onze oudste is van december dus die heeft ruim een half jaar in groep 0 gezeten. en dus ruim 2,5 jaar straks in de kleuterklassen. Ik vind dit prima. Hij is straks echt toe aan groep 3 en afgelopen september nog niet.
Ook vind ik het fijner dat hij al een tijdje 12 is, in plaats van 11 als hij naar het voortgezet onderwijs gaat.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Appel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Appel » 16 feb 2012 13:35

rosekapje schreef:Hier ligt de grens op 1 oktober, maar de kinderen die tussen 1 oktober en 1 januari jarig zijn worden getoetst en mochten die echt hoog scoren dan stromen ze dus door naar groep 3.
Onze oudste is van december dus die heeft ruim een half jaar in groep 0 gezeten. en dus ruim 2,5 jaar straks in de kleuterklassen. Ik vind dit prima. Hij is straks echt toe aan groep 3 en afgelopen september nog niet.
Ook vind ik het fijner dat hij al een tijdje 12 is, in plaats van 11 als hij naar het voortgezet onderwijs gaat.

Maar dat mag dus niet meer van de inspectie! Kinderen tussen van voor 1 januari die NIET doorgaan, worden door hen geteld als zittenblijvers. En je mag een kind alleen laten zitten als er al een handelingsplan van ligt. Dus heel simpel, je kind van voor 1 januari mag alleen langer kleuteren, als er echt een handelingsplan voor is geschreven, en dat doen scholen niet zomaar.

Ook voor sommig vervolgonderwijs kan het een probleem zijn. Als je je kind bijvoorbeeld naar een speciaal Lyceum wil laten gaan, en ze hebben daar strenge selectiecriteria, dan zou het dus zomaar kunnen zijn dat jouw kind daar niet welkom is omdat het langer gekleuterd heeft, en in hun ogen dus is blijven zitten. Gelukkig zijn er nog heel veel scholen die niet zo werken, maar ik kan me wel voorstellen dat er bijvoorbeeld eisen komen als je kind een VWO-plusklas wil gaan doen.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 16 feb 2012 13:45

Hier hanteren ze ook de 1 oktober grens en dan blijven ze echt niet zitten als ze 3 jaar kleuteren. Als het nodig is doen die kinderen rustig een jaar over in de hogere klassen. Voor veel kinderen is het voor de emotionele groei heel goed dat ze een jaar langer mogen spelend leren.

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 16 feb 2012 14:08

Memmem schreef:Hier hanteren ze ook de 1 oktober grens en dan blijven ze echt niet zitten als ze 3 jaar kleuteren. Als het nodig is doen die kinderen rustig een jaar over in de hogere klassen. Voor veel kinderen is het voor de emotionele groei heel goed dat ze een jaar langer mogen spelend leren.

voor de schoolinspectie en de officiele boeken wel, ook al zegt school van niet. ze zijn dan gewoon verkeerd ouders aan het inlichten

Stip
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Stip » 16 feb 2012 14:12

Heftig Ag, gecondoleerd.
"Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen."
Dietrich Bonhoeffer

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 16 feb 2012 14:40

De juf van Timon vertelde mij dat ze eind van het schooljaar gaan kijken of Timon door kan naar groep 2. Als ze het een 'twijfelgeval' vinden, hebben ze altijd nog een halfjaar om te kijken hoe het gaat, en kunnen ze daarna alsnog besluiten om hem langer te laten kleuteren.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 16 feb 2012 14:48

rosekapje schreef:AJL, als ik jouw berichtje zo lees over die box nog 2 jaar dan denk ik dat jullie op nog een 4e kindje hopen :-$

Nu nog niet hoor, maar in de toekomst sluiten wij het zeker niet uit.

Onze kleine man ziet sinds 3 dagen ook ineens het licht van het doorslapen. Wat knapt een mens daarvan op. Hij slaapt nu van 22 uur- 6 uur. Gelijkt met de andere wakker. Echt prima! Z,o nu overdag nog een ritme, want hij slaapt overdag ook maar bar weinig.
Wat ik wel heel grappig vindt, is dat ook hij ternauwernood beweegt. Hij ligt rustig te kijken met zijn voetjes gekruisd. Draaien ofzo oefent hij helemaal niet. Wat hij al wel veel oefent is praten....heel grappig. Kijken of hij ook met 9 mnd zijn eerste woorden zegt ( terwijl hij dan pas gaat draaien ofzo :lol:

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 16 feb 2012 14:56

@ ajl; HEERLIJK joh dat J. nu ook doorslaapt. Ideaal van 22.00 -6.00 uur slapen! Hier ook vaak dezelfde tijd slapen. Leuk hé dat 'praten' van die mini's? Soms zit M. ook hele verhalen te vertellen.

Wist niet dat grens nu op 1 januari ligt. Misschien verandert dat komende jaren wel weer :-k

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 16 feb 2012 19:54

Ik denk niet als het als zitten blijven geld. De tijd zal het leren. Persoonlijk denk ik dat 2,5 jaar kleuteren beter is als 1,5. Ook met het oog alvast op het voortgezet onderwijs, maar goed das mijn mening.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 16 feb 2012 20:01

gempa schreef:voor de schoolinspectie en de officiele boeken wel, ook al zegt school van niet. ze zijn dan gewoon verkeerd ouders aan het inlichten

Idd!! zo ligt het. WE zitten hier ook met dat probleem. Julia is absoluut niet een kind wat volgend jaar staat te springen om kleine krummels. Beheerst 1-10 cijfers, rijmt als de brandweer... plus sociaal emotioneel speelt ze altijd met oudere kinderen. Ik wil eigenlijk dat ze doro gaat naar groep 2. Stel ze was anderhalve week eerder geboren geweest had ze meegedraaid, maar omdat ze nu vier dagdelen heeft gemist van januari, omdat ze niet meer dagen mocht doen ivm beleid van de school. Hoop dat ze gewoon net als onze school de kindern bekijken van januari en februari! Ik weet het dat je het hele plaatje moet bekijken en als ik dat bekijk denk ik dat julia beter af is met een half jaar 1, dan twee jaar twee mocht eht nodig zijn, dan andersom. Bij ons op school worden anders de oudste groep 1 ers doorgeschoven naar groep 2 en daar zit ik met julia nou ook niet op te wachten. Tot nu toe houdt julia ons zelf goed op de hoogte, ze vertelt alles, dat ze spelletjes moest doen met de juf, dat ze direct goed waren en dat ze weer een ander spelletje moest doen. Haar klasgenootje moest dan nog oefenen want die was fout.. volgens haar. Ik zit met smart te wachten op een oproep voor een ouderavond, maar die is pas eind april, en ze zit nu vanaf begin januari op school. Hooooop zo dat ze eerder contact opnemen.
Zag nog bij AG staan.. de weerbaarheid. Ze bekt wel van zich af! hoorde van de buuf dat ze gewoon terug duwde.. haha.... :) tja.. ben eigenlijk niet zo van.. terug duwen en terug zeggen, je bent zelf stom.. maar tja.. als de leerkracht niet ingrijpt ben ik blij dat ze het doet en het niet zo laat gebeuren. maar afwachten wat de leerkracht zegt. We staan vanaf het begin flink tegenover elkaar, ben niet fijn gestart en er zijn al diverse kleine dingen gebeurd. Tja.. vertrouwen is er niet helemaal.

Pluk, Mijn man wordt geholpen aan een dubbele hernia!

Evelien:wat was ik altijd trots om onze dikke hollandse juul! met acht maand zes maand zes kilo, zeven maand zeven kilo, acht maand acht kilo, Toen ze 11 was bijna uitgedroogd in het ziekenhuis gelegen, en toen was er zo een kilo af! Maar wat heb ik dat enorm gemist bij marijn!! Toen ik bv gaf had hij lekkere dikke wangen, maar toen ik met een half jaar over ging op flesvoeding, kakte dat zo in! Ik bedoelde niet jou kwa lengte en gewcht.. Moet datnog maar eens terug lezen, ga eerst ff met school bezig.!

Rosekapje:Ik draai nu groep twee met de groep november kinderen erin en de groep die door zijn gegaan ipv blijven. De eerste groep die dus verschuift met de langste kleuter knderen erin en de kinderen die van oktober tot dec doorgeschoven zijn. Moet zeggen dat ons duidelijk opvalt dat de langst kleuterende kinderen in de klas niet laten zien wat ze kunnen. Ze hebben een heel gemakkelijke houding en die ouders geven ook aan dat ze het jammer vinden dat hun kind nu een lakse houding heeft. Ik ben er inmiddels achter dat ze beter er iets aan moeten trekken dan dat alles op slofjes gaat en ze nooit leren leren. Heb het zelf ondervonden, ben een giga onderpresteerder geweest, en tja... tot nu toe pluk ik daar nog steeds niet de vruchten ervan. Kan er natuurlijk verder niet over uitwijden... maar ik vind het een goede stap. Al heeft het wel allemaal met de bezuinigingen te maken!! Hoe korter de kinderen op school, hoe goedkoper het is voor de overheid!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 16 feb 2012 20:05

ajl schreef:
Nu nog niet hoor, maar in de toekomst sluiten wij het zeker niet uit.

Onze kleine man ziet sinds 3 dagen ook ineens het licht van het doorslapen. Wat knapt een mens daarvan op. Hij slaapt nu van 22 uur- 6 uur. Gelijkt met de andere wakker. Echt prima! Z,o nu overdag nog een ritme, want hij slaapt overdag ook maar bar weinig.
Wat ik wel heel grappig vindt, is dat ook hij ternauwernood beweegt. Hij ligt rustig te kijken met zijn voetjes gekruisd. Draaien ofzo oefent hij helemaal niet. Wat hij al wel veel oefent is praten....heel grappig. Kijken of hij ook met 9 mnd zijn eerste woorden zegt ( terwijl hij dan pas gaat draaien ofzo :lol:

Hier 1 die overdag ook maar amper slaapt overdag, 's avonds ligt hij er dan wel tussen 6- half 7 in en slaapt dan tot 7 uur de volgende ochtend. Ik heb me er maar bij neer gelegd.

S.imon vindt het heerlijk om buiten te zijn.... dan zie je hem genieten. Vanmiddag maar eens naar de stad gewandeld. Je hoort hem niet, ja kletsen.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 16 feb 2012 20:21

De kids waren hier vanmiddag lekker even aan het buiten spelen. Komt Sylke binnen met vieze handen: 'mama, m'n poot is vies!'

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 16 feb 2012 20:37

Haha, geweldig Haai, hier zei Jurian pas ook:' Mama, wil je even helpen mijn schoenen van mijn pootjes te doen? :)

Ik heb geen idee hoe het straks met Jurian gaat op school. Hij is ook van januari. Volgens mij doen ze het op zijn toekomstige school dan 'slimmer'. Want hij start of in augustus al of gewoon in januari in groep 0, en gaat dan in augustus 2013 pas naar groep 1. Dus kan hij lekker 2,5 jaar kleuteren. Als het nodig is. Ik hoop het eigenlijk wel. Al kent hij ook wel de cijfers van 0 tot 10, kan ze overal van oplezen, hij wil ook steeds alle letters weten en alle leeftijden van iedereen en alles (zelfs van de bomen, hmmm, die weet ik helaas niet ;) ). Maar ik denk dat een kind van (straks) 4 gewoon 4 moet kunnen zijn. En al kan hij al snel lezen ofzo, ik vind dat niks zeggen over emotionele ontwikkeling. Mijn man is van september, en heeft altijd gebaald dat hij de jongste was. Verstandelijk kon hij het prima aan, maar emotioneel was het niet leuk. Mijn zusje is ook van september, heeft een half jaar in groep 3 gezeten, allemaal ontzettend goede cijfers, maar is, op aandringen van mijn ouders, en een geweldige juf die daar helemaal mee instemde, weer terug naar groep 2, omdat ze het emotioneel gewoon niet trok. Ik heb liever dat hij dan 2,5 jaar kleutert, en dat ze hem daar wat extra's geven (als het nodig is natuurlijk, want het zegt nog niks ;) ), en de volgende jaren ook op de basisschool, zodat hij gewoon 12,5 is als hij naar de middelbare gaat, dan dat hij op zijn tenen moet lopen qua ontwikkeling t.o.v. zijn klasgenootjes die ouder zijn. Maar misschien loopt het allemaal wel helemaal anders, je weet maar nooit, doet hij gewoon 3,5 jaar de kleuterschool :mrgreen:
Maargoed, hij is nog niet eens officieel aangemeld voor zijn school, dat eerst maar af wachten (of we aangenomen worden :roll: )

Over nog een kindje erbij 'willen', mijn collega vroeg dat pas. Of wij nog een derde zouden willen. En was totaal verbaasd toen ik zei dat we dat zeker niet uitsluiten. Dat we het nu best vinden zo, maar dat ik me niet kan voorstellen dat ik dan nu nooit meer een kindje zou krijgen. 'je hebt toch een jongen en een meisje?' Haha, ja, dus? Apart hoor, hoe 'de wereld' daar allemaal over denkt :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 16 feb 2012 21:01

@MissF: helemaal met je eens, per kind moet je kijken wat hij/zij wel of niet aan kan. En het zegt niets over een latere vervolgopleiding o.i.d. hoelang een kind over de kleuterklas doet. (wat veel ouders wel denken)

In het ziekenhuis dacht de gynacoloog dat wij nu ook wel klaar zouden zijn. 'een jongen en een meisje, een koningskoppel'
Time flies when you have none!

Terug naar “Archief”