De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor TheKeimpe » 14 feb 2012 09:40

Onbegrijpelijk dat men na de wijze woorden van Columbus toch verder blijft twisten.

Iemand leerde mij eens:
Erger u niet, verwonder u slechts.

En dat zal ik doen.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 14 feb 2012 10:43

Pff, ik ben intussen wel klaar geraakt met dat geloven, als ik deze discussie lees.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 14 feb 2012 12:14

TheKeimpe schreef:Onbegrijpelijk dat men na de wijze woorden van Columbus toch verder blijft twisten.

Iemand leerde mij eens:
Erger u niet, verwonder u slechts.

En dat zal ik doen.

Zo wijs vind ik zijn woorden helemaal niet. Beetje misleidende dooddoener.
Bovendien altijd weer frappant dat bij dreigend gezichtsverlies zaken ter sprake komen als, "' ga lekker naar baptistenforum",''kunnen we dit topic niet sluiten'', ''ik ben wel klaar met het geloof"', en andere onvriendelijk klinkende non-argumenten.
Vraagje nog, wie heeft er als vervolg op zijn ''kinderdoop'' een belijdenis gedaan, niet van de leer der kerk, die hij over zich laat heersen, maar van zijn verlorenheid, zijn aannemen van Jezus Christus' lijden en sterven , als Offer en verzoening voor zijn/haar zonden.
begraven worden in Zijn dood, om er met Hem weer uit op te staan, met, nu nog, de Geest als onderpand, maar starks met een onvergankelijk lichaam.
Want dat is toch de doop, die de Bijbel beschrijft?
Of heb er 3 jaar voor niets op gestudeerd?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 feb 2012 12:57

Ik vind de woorden van Columbus ook heel wijs gezegd.

En boer alhoewel ik zelf van de "volwassendoper" ben, beginnen jouw berichten mij zeer tegen te staan. Jij hebt het in een topic over de werken van het vlees, ben jij daar nu niet mee bezig door alsmaar het twisten op te zoeken, anderen denominaties als niet goed genoeg af te serveren, want ze weten het niet zo goed als jij kennelijk! Is dat ook niet een vorm van verhoging zoals jij de vrouwen veroordeeld die zich opmaken?
Je hebt nu "de gemeente" gevonden, zeg je, ik hoop dat jou daar wat bij gebracht wordt over verdraagzaamheid en broederliefde.

Echt ik wordt er doodmoe van!
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 14 feb 2012 13:21

schaapje schreef:Ik vind de woorden van Columbus ook heel wijs gezegd.

En boer alhoewel ik zelf van de "volwassendoper" ben, beginnen jouw berichten mij zeer tegen te staan. Jij hebt het in een topic over de werken van het vlees, ben jij daar nu niet mee bezig door alsmaar het twisten op te zoeken, anderen denominaties als niet goed genoeg af te serveren, want ze weten het niet zo goed als jij kennelijk! Is dat ook niet een vorm van verhoging zoals jij de vrouwen veroordeeld die zich opmaken?
Je hebt nu "de gemeente" gevonden, zeg je, ik hoop dat jou daar wat bij gebracht wordt over verdraagzaamheid en broederliefde.

Echt ik wordt er doodmoe van!

Mijn posts nie meer lezen dan.
Ik ben niet van de volwassendoop, maar van de geloofsdoop, trouwens.
het gaan mij ook totaal niet om het twisten, maar om wat de bijbel nu eigenlijk zegt.
Ik discussier hier om iets te leren, en ik wiil nog wel eens ''advocaat van de duivel'' -rol spelen.
je moet het niet zo persoonlijk opvatten.
Ik kan helemaal niet mezelf verhogen (of verlagen) wanthet is een anoniem forum.
Misschien is een van mijn ''tegenstanders'' zoals jij het ziet, wel familie van me, of een goede vriend, met wie ik in het echt heel goed overweg kan.
Niet te persoonlijk worden hoor.
En jezelf al helemaal niet ergeren.
Please..

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 14 feb 2012 13:33

Mijn uitspraak over het klaar zijn met geloven komt mede door de toon over en weer. En daarnaast boer, bespeur ik bij jou dezelfde mentaliteit als bij bepaalde "evangelische" stromingen. Fundamentalistisch pushen op bepaalde zaken, waarbij meningen, overtuigingen en emoties van een ander grofweg met voeten worden getreden. (ik spreek uit ervaring). En daar begin ik inmiddels schoon genoeg van te krijgen. Die bijbel die je in je hand placht te houden, heb je inmiddels als een centimeters dikke plaat voor je hoofd, en dat vind ik kwalijk. Dat je ergens anders over denkt, prima, er zijn echter genoeg mensen die gefundeerd een andere mening kunnen hebben. Jouw uitspraak met de vraag of hier iemand op dit forum belijdenis heeft gedaan volgens geloofsmaatstaven, en niet als antwoord op leer van een kerk, vind ik bijzonder aanmatigend. Ik ga toch zeker ook niet aan jou vragen wat de vruchten van jouw geloof inmiddels zijn?
Ik ken er die later tot geloof zijn gekomen en in plaats van Gods Woord aan mensen aan te reiken, mensen heel hard weg jagen met de bijbel in de hand. En ik zeg het nogmaals, ik ben in het verleden zeer diep gekwetst geraakt door dit soort mensen. Klaar en basta.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 feb 2012 13:40

Mijn posts nie meer lezen dan.
Ik ben niet van de volwassendoop, maar van de geloofsdoop, trouwens.

Zelfs hier presteer je het weer een z.g."verschil" op te noemen of te zien. :roll:

het gaan mij ook totaal niet om het twisten, maar om wat de bijbel nu eigenlijk zegt.
Ik discussier hier om iets te leren, en ik wiil nog wel eens ''advocaat van de duivel'' -rol spelen.
je moet het niet zo persoonlijk opvatten.

Nou, persoonlijk kan ik het niet opvatten boer, want met de meeste berichten ben ik het met je eens.
Maar ik vraag me af wat je bereiken wil, vooral de toon die je aanslaat, alhoewel jij niet de enige bent. Wat wil je leren, als je zelf al alles bij voorbaat weet, zijn er toenaderingen gekomen, ik denk het niet alleen verwijdering.

Ik kan helemaal niet mezelf verhogen (of verlagen) wanthet is een anoniem forum.
Misschien is een van mijn ''tegenstanders'' zoals jij het ziet, wel familie van me, of een goede vriend, met wie ik in het echt heel goed overweg kan.

Misschien is dat zo, zou je dan ook niet wat meer digitaal met mensen beter kunnen opschieten, dan hoeft niet alleen op het persoonlijk vlak, ik heb zelfs mijn twijfels of dat wel zo is, wat je schrijft komt uit je hart, en zeker de manier waarop men schrijft zegt veel over het karakter.

Niet te persoonlijk worden hoor.
En jezelf al helemaal niet ergeren.
Please..

Tja ben ik toch persoonlijk geworden.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 feb 2012 18:44

Race406 schreef:Waarvan akte en daarom: einde discussie? Anders komen 23x dezelfde argumenten langs...

Mods, slotje?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 14 feb 2012 21:49

Katlheen schreef:Mijn uitspraak over het klaar zijn met geloven komt mede door de toon over en weer. En daarnaast boer, bespeur ik bij jou dezelfde mentaliteit als bij bepaalde "evangelische" stromingen. Fundamentalistisch pushen op bepaalde zaken, waarbij meningen, overtuigingen en emoties van een ander grofweg met voeten worden getreden. (ik spreek uit ervaring). En daar begin ik inmiddels schoon genoeg van te krijgen. Die bijbel die je in je hand placht te houden, heb je inmiddels als een centimeters dikke plaat voor je hoofd, en dat vind ik kwalijk. Dat je ergens anders over denkt, prima, er zijn echter genoeg mensen die gefundeerd een andere mening kunnen hebben. Jouw uitspraak met de vraag of hier iemand op dit forum belijdenis heeft gedaan volgens geloofsmaatstaven, en niet als antwoord op leer van een kerk, vind ik bijzonder aanmatigend. Ik ga toch zeker ook niet aan jou vragen wat de vruchten van jouw geloof inmiddels zijn?
Ik ken er die later tot geloof zijn gekomen en in plaats van Gods Woord aan mensen aan te reiken, mensen heel hard weg jagen met de bijbel in de hand. En ik zeg het nogmaals, ik ben in het verleden zeer diep gekwetst geraakt door dit soort mensen. Klaar en basta.
mijn vraag wat mensen nu eigenlijk belijden, is eigenlijk bedoeld om na te denken, ipv voor je laten denken.
Maar mensen laten zich niet gezeggen.
Ik heb heel wat tijd en moeite gestoken in het telkens weer opzoeken van de bijbelteksten die mijn gezichtspunten onderbouwden, maar het mocht niet baten, geloof ik.
Voor mij hoef je je niet te verantwoorden hoor. Bovendien snap ik niet wat er aanmatigend is aan een 100% anonieme vraag als: wat belijdt je?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 feb 2012 22:06

Wat ik belijd?

Lees de geloofsbelijdenissen van Nicea en Athanasius er maar op na alsmede de Twaalf Artikelen. Dan heb je een redelijk idee van wat ik geloof.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 14 feb 2012 22:46

Optimatus schreef:Wat ik belijd?

Lees de geloofsbelijdenissen van Nicea en Athanasius er maar op na alsmede de Twaalf Artikelen. Dan heb je een redelijk idee van wat ik geloof.

dit ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geloofsbel ... Athanasius

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 feb 2012 22:51

Juist.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 14 feb 2012 23:00

Optimatus schreef:Juist.

Die ''belijdenissen'' zijn niet eens van Athanasius, staat er.
't is maar dat je het weet.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 feb 2012 23:07

Boer, ik weet heel goed hoe die vork in de steel steekt. Je weet ook heel goed dat het niet om de auteur, maar om de tekst gaat. Die tekst onderschrijf ik volledig. Of de tekst nu van Athanasius of van Ambrosius van Milaan komt, is van secundair belang.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 15 feb 2012 08:54

Optimatus schreef:niet om de auteur, maar om de tekst gaat.
Het is ook geen ‘belijdenis’ maar een ‘verweerschrift’.
Net eender als de ‘Dordtse leerregels’ geen belijdenis is maar een verweerschrift van de gereformeerde kerken tegen de stelling van Arminius (remonstranten).
Belijden op grond van verweerschriften meng je je eigenlijk in ‘ruzie geschriften’ die de kerken (zeker in de vroegere R.K.) de mensen door de strot duwen. Als het eenmaal zover is dat je de verweerschriften geslikt hebt (omdat ander het ook doen, kuddegedrag) ga je het aannemen zonder goed de inhoud te bestuderen want ja, je heb het van je jeugd af aan geslikt en geleerd.
Let wel dat ik de ‘formulieren van enigheid’ niet tegen spreekt !
De ‘apostolische geloofsbelijdenis’ vind ik wel een goede belijdenis omdat die eenvoudig en op de Bijbel gegrond is (niet op verweerschriften).

Een Bijbels belijdenis heeft met je geloof te maken, een berouwvolle bekentenis van je zonden.
Kom… laten wij ons onderdompelen in de betekenis van ‘Zijn bloed’. Dat is belijdenis.

Terug naar “Archief”