[/quote]
Door thelogisch verbondsmatig denken.
h.g. Learsi[/quote]
Dus je bent het er mee eens dat de volgende uitleg wel meer bijbels is?
http://www.bijbelstudies.com/dew.htm
Moderator: Moderafo's
Riska schreef:Vooropgesteld dat de doop niet zaligmakend is.
Dus is het niet zo dat wie gedoopt is, gered is en omgekeerd, dat iemand die niet gedoopt is, niet gered is.
(zoals mijn vader ooit een dominee de deur heeft gewezen die het durfde te zeggen dat het kindje, dat vlak na de geboorte overleed, "dus" niet in de hemel kwam omdat het niet gedoopt was. )
Dan nu wat ik zeggen wil:
Mijn kinderen zijn als baby gedoopt. Zij zijn gedoopt in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.
Ik, als moeder, heb daartoe op het moment van de doop, opnieuw beleden (zoals bij mijn belijdenis) dat ik geloof in God, in het verzoenend bloed van Christus en de Opstanding en dat ik mijn kinderen zou vertellen van 'de grote daden Gods'. (mijn man zegde alleen toe dat hij mij vrij zou laten in de opvoeding, hij was geen belijdend lid).
Dat was een heilig moment.
Mijn kinderen hebben die doop niet beantwoord door zelf belijdenis te doen. Ze zijn dat ook (nog?) niet van plan. En toch. Ze dragen onuitwisbaar, onvervreemdbaar de zegen op hun voorhoofd. Iedere zondag hoor ik in de kerk de woorden dat "God niet loslaat (laat varen) het werk dat Zijn hand begon".
Riska schreef:En samen met gebed is dat de niet aflatende hoop - naast dat zeer diepe verdriet - dat zij toch nog eens die stap zullen maken en tot geloof zullen komen.
Wat mij verdriet doet in dit topic is dat er zo liefdeloos gesproken wordt over de doop van kinderen, zoals het de traditie was (en in veel gemeenschappen is). Het heeft me ook zeer verwonderd dat het gebeurt op een reformatorisch forum.
Ik zou jullie willen vragen: respecteer het besluit van ouders hun kinderen ten doop te houden. Breek dat niet tot de grond toe af.
Zij doen het als uiting van hun geloof en vertrouwen, dat God Zich over hun kindje ontfermt.
Zoals ik respecteer, dat er mensen zijn die zich laten dopen na/tijdens het doen van belijdenis.
Riska schreef:Vooropgesteld dat de doop niet zaligmakend is.
Dus is het niet zo dat wie gedoopt is, gered is en omgekeerd, dat iemand die niet gedoopt is, niet gered is.
(zoals mijn vader ooit een dominee de deur heeft gewezen die het durfde te zeggen dat het kindje, dat vlak na de geboorte overleed, "dus" niet in de hemel kwam omdat het niet gedoopt was. )
Dan nu wat ik zeggen wil:
Mijn kinderen zijn als baby gedoopt. Zij zijn gedoopt in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.
Ik, als moeder, heb daartoe op het moment van de doop, opnieuw beleden (zoals bij mijn belijdenis) dat ik geloof in God, in het verzoenend bloed van Christus en de Opstanding en dat ik mijn kinderen zou vertellen van 'de grote daden Gods'. (mijn man zegde alleen toe dat hij mij vrij zou laten in de opvoeding, hij was geen belijdend lid).
Dat was een heilig moment.
Mijn kinderen hebben die doop niet beantwoord door zelf belijdenis te doen. Ze zijn dat ook (nog?) niet van plan. En toch. Ze dragen onuitwisbaar, onvervreemdbaar de zegen op hun voorhoofd. Iedere zondag hoor ik in de kerk de woorden dat "God niet loslaat (laat varen) het werk dat Zijn hand begon".
En samen met gebed is dat de niet aflatende hoop - naast dat zeer diepe verdriet - dat zij toch nog eens die stap zullen maken en tot geloof zullen komen.
Wat mij verdriet doet in dit topic is dat er zo liefdeloos gesproken wordt over de doop van kinderen, zoals het de traditie was (en in veel gemeenschappen is). Het heeft me ook zeer verwonderd dat het gebeurt op een reformatorisch forum.
Ik zou jullie willen vragen: respecteer het besluit van ouders hun kinderen ten doop te houden. Breek dat niet tot de grond toe af.
Zij doen het als uiting van hun geloof en vertrouwen, dat God Zich over hun kindje ontfermt.
Zoals ik respecteer, dat er mensen zijn die zich laten dopen na/tijdens het doen van belijdenis.
1a2b3c schreef:Ik zit in dezelfde situatie maar de teksten dat God niet loslaat wat Hij begon gaan wel over gelovigen: Filp.1:6 Ik vertrouw erop dat Hij Die in u een goed werk begonnen is, dat voltooien zal tot op de dag van Jezus Christus. Ps.138:8 ... De HEERE zal Zijn werk voor mij voltooien;
Riska schreef:"Ik en mijn huis zullen de Here dienen"... uit die achtergrond zijn mijn kinderen gedoopt en pleit ik op de belofte dat Hij niet loslaat het werk dat Zijn hand begon. Wat overigens ook in de Psalmen bezongen wordt.
Nee.1a2b3c schreef:Nog steeds heeft niemand mij antwoord gegeven op de vraag of de doop ook maar iets toe of af kan doen aan de betrouwbaarheid en echtheid van Zijn beloftes!
? ? ?Riska schreef:Verder laat ik het erbij...
Riska schreef:Nee.
Dominee gaf daar eens een voorbeeld van.
De ANWB geeft op borden de richting aan. Als ik de paal inklim bereik ik de bestemming niet. Ik moet de richting gaan die mij gewezen wordt.
De doop zegt niets over de echtheid van Zijn beloftes. Het is slechts een teken...
Slechts een teken...waarom hecht je er dan toch zoveel waarde aan?Riska schreef: Nee.
Dominee gaf daar eens een voorbeeld van.
De ANWB geeft op borden de richting aan. Als ik de paal inklim bereik ik de bestemming niet. Ik moet de richting gaan die mij gewezen wordt.
De doop zegt niets over de echtheid van Zijn beloftes. Het is slechts een teken...
1a2b3c schreef:Nou die psalm haalde ik zelf al aan, en wat ik al zei: het gaat daar over gelovigen.
En verder: ik en mijn huis zullen de Here dienen ... als de kinderen ouder worden hebben we daar helemaal geen controle over. (zoals je zelf ook gemerkt hebt)
Ik pleit op Zijn Woord, dat Hij geen lust heeft in de dood van zondaren maar hun behoud zoekt. En nog vele beloftes meer die allemaal in zijn Woord te vinden zijn.
En vanuit de achtergrond dat de kinderen van de gelovige(n) heilig zijn. (dat gaat dus niet over de doop)
Ik wissel een teken niet in voor Zijn Eigen Woord dat volkomen betrouwbaar is omdat Hij betrouwbaar is.
Nog steeds heeft niemand mij antwoord gegeven op de vraag of de doop ook maar iets toe of af kan doen aan de betrouwbaarheid en echtheid van Zijn beloftes!
Riska schreef:Mijn kinderen komen niet in opstand tegen de doop.
En uiteraard blijven ze welkom. De deur staat altijd open.
schelpje3 schreef:Nee, als de kinderen ouder worden hebben we daar geen controle meer over, maar dat is eigenlijk ook zoals het hoort. Als een kind volwassen wordt, gaat hij zelf die verantwoordelijkheid dragen.
Vaak gaat een kind dan de bel.cathechisatie volgen en legt geloofsbelijdenis af. Daarmee toont hij aan dat hij vanaf dan zelf verantwoordelijk is voor zijn keuzes en niet meer zijn ouders!
schelpje3 schreef:Als een kind afdwaalt, kun je als ouder weinig anders doen dan bidden voor terugkeer en hem, indien mogelijk, wel proberen vast te houden. Ik bedoel hiermee, niet verstoten! Deur openhouden, hoe moeilijk dat ook kan zijn.
schelpje3 schreef:En als een kind in opstand tegen de ouders komt vanwege het feit dat hij gedoopt is, is dat in feite een opstand tegen God en Zijn geboden.
1a2b3c schreef:Mee eens dat, als kinderen ouder worden, ze hun eigen verantwoordelijkheid dragen.
Maar ik ben het er niet mee eens dat hun eigen verantwoordelijkheid pas geldt vanaf hun eventuele keuze om belijdenis te gaan doen.
Blijven de ouders dan hun leven lang verantwoordelijk voor hen als ze geen belijdenis doen?
Nee natuurlijk niet. Want volgens de geldende wet houdt die verantwoordelijkheid ook eens een keer op, tenzij je een kwetsbaar kind hebt die dat niet kan, maar dan moet je naar de rechter.
Eens, plus dat we het hen mogen voorleven. Praten werkt vaak tegenovergesteld.
Kijk dat snap ik nou weer niet. Als je op grond van de Bijbel ergens anders over denkt dan je ouders, waarom noem je dat dan in opstand komen?
We moeten onze ouders eren, niet het overal blind mee eens zijn.
Bovendien moeten we God boven alles en iedereen gehoorzaam zijn, dus als je op grond van de Bijbel de geloofsdoop als de Bijbelse ziet, gaat Gods gebod voor de gevoelens van je ouders.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten