Opleiding predikant

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Opleiding predikant

Berichtdoor schaapje » 10 feb 2012 16:56

Ik kan me er wil in vinden wat learsi zegt ik denk dat in de psychologie geen bekeerde mensen werken die God kennen, ik heb daar niet zo'n hoge pet van op.

Als er hulpverlening in de psychologie dan zou dat in de Christelijke hoek gezocht moeten worden, en die zijn er wel, ik dacht ook steeds meer.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Riska

Berichtdoor Riska » 10 feb 2012 17:12

Schaapje schreef:Ik kan me er wil in vinden wat learsi zegt ik denk dat in de psychologie geen bekeerde mensen werken die God kennen, ik heb daar niet zo'n hoge pet van op.
Ach ja, vind ik ook. Scheer alles maar over één kam. Ik ken psychologen, die diep gelovig zijn. En er alles aan doen om je geloof niet te verliezen als de weg diep en zwart is.

Learsi gebruikt het in verbinding met predikanten en daar gaat mijn vraag over.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 feb 2012 17:31

Het valt me al enige tijd op dat er bij een select groepje mensen op dit forum een grote weerzin lijkt te zijn tegen alles wat met academische vorming te maken heeft. Waar komt die weerzin vandaan? Slechte ervaringen? Geflopte studie? Meestal zijn het gefrustreerde PVV'ers met een gebrek aan wil om te nuanceren die dit soort uitingen plegen, maar daar zal ik het genoemde selecte groepje niet zonder meer bij willen voegen.

Maar nogmaals, vanwaar dat (tot op heden zo weinig gefundeerde) wantrouwen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 10 feb 2012 17:49

Ach ja, vind ik ook. Scheer alles maar over één kam. Ik ken psychologen, die diep gelovig zijn. En er alles aan doen om je geloof niet te verliezen als de weg diep en zwart is.

Maar dat bedoel ik ook Riska., jij had mijn tweede regel ook moeten citeren.

Learsi gebruikt het in verbinding met predikanten en daar gaat mijn vraag over.

Dan heb ik dat verkeerd begrepen :oops:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 feb 2012 20:55

Optimatus schreef:Veel mensen zoeken raad of hulp bij predikanten. Daarom is een zekere vorming in psychologie - al was het alleen maar om het herkennen van bepaalde klachten - wel praktisch. In voorkomende gevallen kan een predikant een gemeentelid in psychische nood doorverwijzen naar de hulpverlening.

We moeten ook niet teveel van een predikant verwachten denk ik. Hij is in de eerste plaats leraar en dan herder, maar ook dat valt niet mee. Want vroeger was er meer eerbied voor en afstand tot een predikant. In sommige gemeentes wordt hij nu zelfs bij de voornaam genoemd.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 10 feb 2012 21:04

Riska schreef: Waarom dit benadrukken? Wat bedoel je ermee?

Ouderlingen zijn erg bepalend in een gemeente. Een dominee,in mijn ogen, nog bepalender. Hij verzorgt nl. de prediking. Een beroepingscommissie beroept een dominee, misschien heb je wel eens in een beroepingscommissie gezeten, dan weet je ook hoe volkomen fout het af kan lopen als er niemand is die met een dominee het gesprek aan gaat over zijn geloofsleven.......of vindt jij dat dat niet kan?? Dat kan natuurlijk. De dominee biedt zich aan en wij gaan er van uit dat hij een geroepene is? Paulus zegt dat niet voor niets. Vraag aan de dominee is dan in alle oprechte eenvoud,(het is geen ouderling die in een gemeente opgegroeid is....)........ bent u een nieuweling op de weg? Daar kan de man, als hij de Schriften kent, niet van op kijken, zo"n vraag kun je toch verwachten. Wie zegt mij dat een dominee een gelovige is, aan zijn gezicht kan ik het niet zien. Zelfs aan wat hij op de kansel zegt kun je het vaak niet horen of hij nu echt gelooft of niet. Maar in een persoonlijk gesprek over wie de Heere is voor hem en voor mij, als we zo van hart tot hart met elkaar spreken, dan komen we in Hem tot elkaar,of niet. Mijn dochter is predikant, als er een is die niet op de kansel hoort, dan is zij het wel. Door haar ken ik nogal wat jonge predikanten. Er zou een leeftijdsgrens van 45 jaar moeten gelden(de echten niet te na gesproken). Levenservaring, nee, geloofservaring moeten ze hebben. Hoe zal het aflopen als een blinde de blinde leidt?

Ik heb wel meegemaakt, dat een dominee(eerste gemeente) op de ouderenkring de vraag kreeg om eens iets te vertellen over bekering. Dat kon hij niet, zei hij. Fijn dat hij zo oprecht was. Dan kun je nog hoop hebben voor zo iemand. Voor een gemeente is het natuurlijk desastreus(geestelijk dan he, maar dat snap je wel).

h.g. Learsi

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 10 feb 2012 21:31

[/quote]
We moeten ook niet teveel van een predikant verwachten denk ik. Hij is in de eerste plaats leraar en dan herder, maar ook dat valt niet mee. Want vroeger was er meer eerbied voor en afstand tot een predikant. In sommige gemeentes wordt hij nu zelfs bij de voornaam genoemd.[/quote]

O dear, wat doen we dan bij Paulus, Petrus, en Jezus zelf?
Staat de predikant daar boven, WIL hij daarboven staan?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 10 feb 2012 21:52

11 En Hij heeft zowel apostelen als profeten gegeven, zowel evangelisten als herders en leraars, 12 om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon, tot dienstbetoon tot opbouw van het lichaam van Christus.
Ef.4:11

Een herder zijn is een andere gave dan een leraar zijn, laten wij nou eens kijken wat de Bijbel zegt over de gaven, of zoals het door enkele genoemd wordt ..een roeping.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 feb 2012 22:16

boer schreef:

We moeten ook niet teveel van een predikant verwachten denk ik. Hij is in de eerste plaats leraar en dan herder, maar ook dat valt niet mee. Want vroeger was er meer eerbied voor en afstand tot een predikant. In sommige gemeentes wordt hij nu zelfs bij de voornaam genoemd.[/quote]

O dear, wat doen we dan bij Paulus, Petrus, en Jezus zelf?
Staat de predikant daar boven, WIL hij daarboven staan?[/quote]
In Nederland kennen wij de normale beleefheidsvormen. Je noemt niet iedereen zomaar bij de voornaam, ken je de etiquette regels? Je zegt meneer/mevrouw totdat de ander stelt: je mag me ook bij de voornaam noemen en zelfs dat mag nooit een moeten zijn, want je kunt iemand in verlegenheid brengen, meneer boer :mrgreen:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 feb 2012 22:42

schelpje3 schreef:We moeten ook niet teveel van een predikant verwachten denk ik. Hij is in de eerste plaats leraar en dan herder, maar ook dat valt niet mee. Want vroeger was er meer eerbied voor en afstand tot een predikant. In sommige gemeentes wordt hij nu zelfs bij de voornaam genoemd.

Als organist/koorleiden heb ik doorgaans vrij veel contact met onze predikant. Ik heb sinds 1997 met drie predikanten in onze gemeente samengewerkt en die stonden er alledrie op dat ik hen bij de voornaam zou noemen. Daar kwam bij dat ik met alledrie een uiterst plezierig heb kunnen samenwerken en ook een goede persoonlijke verstandhouding heb kunnen opbouwen. Als je iemand tutoyeert als hij of zij daar prijs op stelt, moet je dat, mijns inziens, ook doen.

Daar komt bij dat wij in onze gemeente bijna altijd "jonge broekies" krijgen, net afgesturdeerde proponentjes. Die kun je op kerkmuzikaal vlak nog een heleboel aanleren, omdat ze daar tijdens hun opleiding (in mijn ogen) veel te weinig onderwijs in krijgen. Het is altijd weer een hele klus om hun duidelijk te maken, dat liederen niet alleen qua tekst passend moeten zijn, maar ook qua melodie enigszins te zingen moeten zijn voor ongeschoolde gemeentestemmen. Met een cantorij kun je een gemeente op weg helpen met een moeilijk lied, maar uiteindelijk moet de gemeente het wel oppikken.

En los daarvan, het heeft nog een voordeel als je muzikale witte blaadjespredikanten krijgt: die luisteren tenminste nog enigszins naar de wijze adviezen van hun koorleider :P
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 10 feb 2012 23:04

Voor mij is iedereen hetzelfde, dominee vind ik net als paus, pater een te hoge titel voor een feilbaar mens, en de bijbel leert dat we allen broeders en zuster zijn, geen hierarchie of heerschappij over andermans geloof willen voeren.De apostelen schrijven ook, dat we zelfs voor engelen niet moeten buigen.
Ik heb evenveel respect voor een vuilnisman als een predikant, ik heb onder mijn vrienden een hart/longtransplantchirurg, psychiater, jumbo-gezagvoerder, ingenieur en tandarts.
Geen van allen heeft behoefte om hun titel te vermelden , en verzwijgen hun beroep, tenzij echt nodig.
Als ik predikant zou zijn, zou ik ook met mijn voornaam aangesproken willen worden.

Riska

Berichtdoor Riska » 10 feb 2012 23:22

boer schreef:Als ik predikant zou zijn, zou ik ook met mijn voornaam aangesproken willen worden.

Ik heb uitsluitend predikanten gekend die zich gewoon bij de voornaam lieten/laten noemen.
De enige uitzondering is als zij bv. een begrafenisdienst doen, ze aangekondigd worden in hun officiële functie, dus als "dominee so and so".

Je schrijft eerder dat hij in de eerste plaats leraar en herder is. Zo ken ik ze ook alleen maar. En je wilt niet weten hoeveel zgn. 'crisispastoraat' er is. Pastoraat is een buitengewoon zware taak, als iemand dat serieus wil verzorgen. Want hij kan dingen maken en breken. Als iemand in nood is, en dus kwetsbaar, kan het zomaar verkeerd vallen en iemand zich afwenden van alles wat met geloof te maken heeft.
Een goede predikant weet zich dienaar.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 10 feb 2012 23:24

Erg mooi toegelicht, Riska!

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 11 feb 2012 10:53

Jammer dat op het argument van Efz.4 niet wordt ingegaan, net als vorige week in een ander topic.
schaapje schreef:11 En Hij heeft zowel apostelen als profeten gegeven, zowel evangelisten als herders en leraars, 12 om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon, tot dienstbetoon tot opbouw van het lichaam van Christus.
Ef.4:11

Een herder zijn is een andere gave dan een leraar zijn, laten wij nou eens kijken wat de Bijbel zegt over de gaven, of zoals het door enkele genoemd wordt ..een roeping.

Lees ook 1 Kor.12 eens in dat verband: 18 Maar nu heeft God de leden, elk van hen afzonderlijk, in het lichaam een plaats gegeven zoals Hij gewild heeft.... 28 God nu heeft sommigen in de gemeente een plaats gegeven: ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, vervolgens krachten, daarna genadegaven van genezingen, vormen van hulpverlening, bestuurlijke gaven, allerlei talen.

Een dominee hoort niet alles in één te zijn! Herder, leraar, pastoraal begeleider enz. Hij is niet en hoofd, en hand, en voet tegelijk.
Van een leraar mag je een gedegen kennis verwachten, van een evangelist dat hij mensen tot Jezus leidt .... enz.
Natuurlijk is mooi als een leraar ook wat psychische kennis heeft zodat hij pastoraal ook wat kan betekenen, maar dat wordt van zijn bediending/roeping als leraar niet vereist.

Riska

Berichtdoor Riska » 11 feb 2012 11:17

Ik ben ouderling geweest (ben nu met 'kerkelijk pensioen' :mrgreen: ), heb leiding gegeven bij de kindernevendienst, (en dat gecoördineerd) en nog zo wat dingen.
Ik heb nooit anders geleerd dan dat er ambten zijn. Dat iedere gelovige in het ambt staat.
Ooit was er een bevestiging van ambtsdragers (ouderlingen, diakenen, kerkrentmeester).
Voordat zij als zodanig werd bevestigd, vroeg de dominee mensen te gaan staan, die een functie hadden.
Opgenoemd werden: schoonmaken van de kerk, samenstellen van de weekbrief, de stencillaars, de kinderoppas, de catecheten, de ziekenbezoekers, de bloemencommissie, de commissie eredienst. Minstens driekwart van de aanwezige mensen stond. De zittenblijvers waren senioren. Oftewel, een ieder was wel op de een of andere manier bij het kerkelijke werk betrokken(geweest).

Naar mijn beste weten de invulling van de teksten die je noemt. De predikant is in deze degene die het overzicht houdt, mensen toerust voor hun specifieke taak. Samen met de ouderlingen en diakenen erop toeziet dat niemand buiten de boot valt. Aan alle kanten kunnen en mogen alle mensen die tot de kerkgemeenschap behoren hun talenten inzetten. Het een sluit het ander niet uit.

Terug naar “Archief”