Ik ben ouderling geweest (ben nu met 'kerkelijk pensioen'

), heb leiding gegeven bij de kindernevendienst, (en dat gecoördineerd) en nog zo wat dingen.
Ik heb nooit anders geleerd dan dat er ambten zijn. Dat
iedere gelovige in het ambt staat.
Ooit was er een bevestiging van ambtsdragers (ouderlingen, diakenen, kerkrentmeester).
Voordat zij als zodanig werd bevestigd, vroeg de dominee mensen te gaan staan, die een functie hadden.
Opgenoemd werden: schoonmaken van de kerk, samenstellen van de weekbrief, de stencillaars, de kinderoppas, de catecheten, de ziekenbezoekers, de bloemencommissie, de commissie eredienst. Minstens driekwart van de aanwezige mensen stond. De zittenblijvers waren senioren. Oftewel, een ieder was wel op de een of andere manier bij het kerkelijke werk betrokken(geweest).
Naar mijn beste weten de invulling van de teksten die je noemt. De predikant is in deze degene die het overzicht houdt, mensen toerust voor hun specifieke taak. Samen met de ouderlingen en diakenen erop toeziet dat niemand buiten de boot valt. Aan alle kanten kunnen en mogen alle mensen die tot de kerkgemeenschap behoren hun talenten inzetten. Het een sluit het ander niet uit.