Opleiding predikant

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

learsi
Majoor
Majoor

Re: Opleiding predikant

Berichtdoor learsi » 09 feb 2012 15:33

Optimatus schreef:Kun je het bovenstaande iets nader toelichten?

Ik doel dan voornamelijk op schrift-kritische benaderingen; die zijn in staat om een mens het spoor totaal bijster te maken, net als vrijzinnige benaderingen. Er zijn er, die zich er doorheen worstelen(die komen er sterker uit dan dat ze er ingegaan zijn)en er zijn er wiens geloof om die redenen schipbreuk leidt.

Bij "een zeer pril geloof" denk ik niet alleen aan "het" geloof, zoals dat in de Bijbel beschreven wordt. Denk ook aan de gelijkenis van de zaaier..........de boze komt en rukt het weg.

h.g. Learsi

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 feb 2012 15:36

learsi schreef:
Ik doel dan voornamelijk op schrift-kritische benaderingen; die zijn in staat om een mens het spoor totaal bijster te maken, net als vrijzinnige benaderingen. Er zijn er, die zich er doorheen worstelen(die komen er sterker uit dan dat ze er ingegaan zijn)en er zijn er wiens geloof om die redenen schipbreuk leidt.

Bij "een zeer pril geloof" denk ik niet alleen aan "het" geloof, zoals dat in de Bijbel beschreven wordt. Denk ook aan de gelijkenis van de zaaier..........de boze komt en rukt het weg.

h.g. Learsi

De vogels pikken het weg, er komt zaad tussen de rotsen langs de weg en kan geen wortel schieten. Het verdroogt soms.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 09 feb 2012 15:38

Niet al het zaad schelpje! :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 09 feb 2012 16:12

Janvanverweg schreef:....en waarom brengt de academisch geschoolde niet alle andere gelovigen op zijn nivo? als 'predikant is het toch bij uitstek zijn stiel om anderen te leren onderhouden watbevolen is? als dat alleen kan met kennis van de grondtalen, doe dat dan :) maar als het niet nodig is beweer het dan ook niet. niet de predikant heeft de mat28 opdracht ontvangen maar alle discipelen!

Persoonlijk denk ik, dat het een goede zaak zou zijn, als gelovigen in grote getalen een cursus Hebreeuws(en Grieks) zouden gaan volgen, zodat ze zelf in staat zijn een Hebreeuws of Grieks woordenboek te hanteren

Met name het Hebreeuws is qua taal volkomen anders opgebouwd dan ons Nederlands.
Voorbeeld:.....Als je de Trommius pakt(daar staan bij elk woord de Hebreeuwse woorden bij), dan is het, zelfs voor mensen die geen Hebr. kennen, te zien, dat het woord "barmhartig"(4 letters) en het woord "baarmoeder" (dezelfde letters, maar dan 1 minder) iets met elkaar te maken hebben, aangezien er maar 1 letter verschil is. Als je dan "baarmoeder" en "barmhartigheid" naast elkaar zet in het Nederl., dan zijn alleen de eerste twee letters hetzelfde, maar verder is niet te zien, dat in de Bijbel(die in het Hebr. geschreven is!!) die twee woorden veel met elkaar te maken hebben. Zoveel, dat je zelfs(!) het woord Barmhartig, mag vertalen met:........"baarmoederlijk bewogen".

De toepassing kunnen jullie zelf wel maken.

NB, voor het kunnen hanteren van een Hebr. of een Grieks woordenboek, hoef je enkel maar de respectievelijke alfabetten te leren(binnen 24 uur kun je dus leren de woordenboeken te gebruiken) Iedere(!) christen kan dat leren. Waar een wil is is een weg(het is mij ook gelukt en ik heb het anderen ook al in 24 uur geleerd). En ik weet zeker,dat een echte dominee tijd vrij zal maken om dit aan hen te leren die hem daarom vragen :D .

Dus als de Heere zegt:......"Ik wil barmhartigheid''.............dan zegt Hij:......"Ik wil dat u baarmoederlijk bewogen bent over"..........
En dan begrijp ik dus beter wat Hij bedoelt te zeggen.
Toch.....?

Het Woord zal er te meer door schitteren. Het OT is niet voor niets in het Hebr. tot ons gekomen.

h.g. Learsi

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 09 feb 2012 16:20

Op dit moment zit ik in de WW. Ik heb dus tijd genoeg. Wie wil kan me een PB sturen,dan maken we een afspraak bij mij thuis........dan weet je ook hoe wij hier wonen.
Misschien staat er trouwens wel een korte cursus op internet. Nooit naar gezocht, ik heb me bij een emeritus predikant vervoegd die een cursus Hebr. gaf. Dertig jaar geleden.
Vraag maar eens aan je predikant of hij niet weet wie er in de buurt een cursus Hebr. geeft. Ik denk dat er veel cursussen gegeven worden, door heel Nederland heen.

h.g. Learsi

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 09 feb 2012 16:56

quote="Riska"Ik denk dat je heel goed snapt wat ik bedoel.
Er zijn mensen die zich erop voorstaan, dat de Geest in hen is.
Daar ben ik buitengewoon kritisch over.

Ik snap heel goed wat je bedoelt Riska, als mensen op zichzelf wijzen met de woorden ik ben " vol" van de HG vertrouw ik dat ook niet, maar n.m.i. hebben wij het hier niet over zulke lieden, geen oprecht gelovige zal dit zeggen, omdat er altijd wel iets in de mens is wat niet van de Geest is, zoals Paulus zei; ik ellendig mens.

Maar het gaat helemaal niet tegen de Bijbel in om te weten dat de HG in je woont, want anders zou het onmogelijk zijn te geloven en in gemeenschap met God te leven.

Het moet zichtbaar zijn... niks meer, niks minder.

En dat is wat de Bijbel voorschrijft i.v.m. het aanstellen van oudsten...anderen zullen zien dat deze vol is van de HG.

Ik hoop dat je nu begrijpt wat ik bedoel.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 09 feb 2012 19:49

schelpje3 schreef:[ quote="Riska"]Wat ik mij dan afvraag is, hoe ze dat toetsen.
Want wat de mond belijdt hoeft niet uit het hart te komen
en anderzijds kan iemand zich wellicht wat ongelukkig uitdrukken
maar toch diep in het hart weten geroepen te zijn.
Dat hoef ik jou overigens niet te vertellen...
Voor jou en mij is duidelijk: God ziet het hart aan...[/quote ]
Daar heb jij gelijk in, maar ik neem aan dat de predikanten die in het curatorium plaats nemen, aandachtig zullen luisteren en zullen bidden om wijsheid. Er zijn wel eens studenten (meerdere malen zelfs) afgewezen, die later toch aangenomen werden.
Iemand kan prima praten met de mond, maar een vuil hart hebben.
Het is hetzelfde als je naar de dominee en k.r. gaat om te vragen of je bel. cath. mag volgen. Meestal kennen ze je zo goed, dat ze wel weten of je dat meent of niet en in de loop van het jaar, verdiept zich dat verder.
Maar het blijft gebrekkig mensenwerk.
En het zal echt geen kwestie zijn van iets op een ongelukkige manier zeggen, want er wordt echt wel doorgevraagd. Het zijn geen 3 standaardvragen, het zijn hele gesprekken die tamelijk lang duren.

Uit voor mij betrouwbare bron weet ik dat er niet bij ieder curatorium doorgevraagd wordt. De vraag is eenvoudig: vertel maar over je bekering en je roeping. Ik weet dat dr. Post een poos geleden in het RD juist pleitte voor meer een vraaggesprek bij het curatorium van de GG, dan voor een dergelijke benadering.

Meer ontopic ben ik van mening dat de roeping de belangrijkste vereiste is voor een predikant, en tegelijkertijd de meest moeilijke om door een ander waar te nemen. Vervolgens is de studie belangrijk, met inachtneming van de aan deze persoon geschonken gaven.
Onze oude predikant, ds. Bac, beheerste de grondtalen niet, maar er is geen haar op mijn hoofd (en ik ben wel een beetje, maar nog lang niet helemaal kaal) die zou durven beweren dat het geen van God gezonden predikant was.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 feb 2012 20:47

@TK, als je mijn postings leest, zie je juist dat ik het opneem voor predikanten zonder volledige opleiding, maar dat de roeping voor mij het belangrijkste is. De Ware wijsheid kan niet alleen op een theol. Hogeschool geleerd worden!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 feb 2012 22:45

Ik twijfel niet aan de vaardigheden van de genoemde dominee, maar ik vraag me af hoe je de schriften in hun context kunt uitleggen als je taal noch cultuur van die tijd niet beheerst. Ik heb onlangs een kennis van me, een doctor in de theologie, gevraagd hoe dit nu zit. Hij zegt dat er bepaalde zaken totaal verkeerd worden geïnterpreteerd en toch tot leer van (in dit geval) de PKN zijn verheven. Ik zal 'm eens vragen om wat voorbeelden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 10 feb 2012 08:00

Optimatus schreef:Ik twijfel niet aan de vaardigheden van de genoemde dominee, maar ik vraag me af hoe je de schriften in hun context kunt uitleggen als je taal noch cultuur van die tijd niet beheerst. Ik heb onlangs een kennis van me, een doctor in de theologie, gevraagd hoe dit nu zit. Hij zegt dat er bepaalde zaken totaal verkeerd worden geïnterpreteerd en toch tot leer van (in dit geval) de PKN zijn verheven. Ik zal 'm eens vragen om wat voorbeelden.

Ik ben benieuwd naar de voorbeelden.
Altijd nuttig en vooral practisch.

h.g. Learsi

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 10 feb 2012 09:49

schelpje3 schreef:@TK, als je mijn postings leest, zie je juist dat ik het opneem voor predikanten zonder volledige opleiding, maar dat de roeping voor mij het belangrijkste is. De Ware wijsheid kan niet alleen op een theol. Hogeschool geleerd worden!

Alleen mijn eerste stukje was een reactie op wat je schreef.

Het tweede stukje was meer een algemene reactie op het hele topic.

Optimatus schreef:Ik twijfel niet aan de vaardigheden van de genoemde dominee, maar ik vraag me af hoe je de schriften in hun context kunt uitleggen als je taal noch cultuur van die tijd niet beheerst.

Misschien zijn er goede hulpmiddelen voorhanden, verklaringen van grote Godgeleerden? Als je alleen diegene predikant wilt laten worden die de grondtalen echt zo beheersen dat ze iets toe te voegen hebben aan al bestaande kennis daarover, dan houd je maar een enkeling over.
Een predikant moet het Woord verkondigen. Het evangelie, met bevel van bekering en geloof. En daarnaast heeft hij zich in te spannen om zover het in zijn vermogen ligt te studeren op de Schrift om er zo nieuwe en oude dingen uit te putten.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 10 feb 2012 10:09

Misschien zijn er goede hulpmiddelen voorhanden, verklaringen van grote Godgeleerden? Als je alleen diegene predikant wilt laten worden die de grondtalen echt zo beheersen dat ze iets toe te voegen hebben aan al bestaande kennis daarover, dan houd je maar een enkeling over.
Een predikant moet het Woord verkondigen. Het evangelie, met bevel van bekering en geloof. En daarnaast heeft hij zich in te spannen om zover het in zijn vermogen ligt te studeren op de Schrift om er zo nieuwe en oude dingen uit te putten.

Helemaal mee eens, en zo gaat het ook meestal, er is veel kennis voorhanden.
De prioriteit is het evangelie te verkondigen en gemeenteleden te leiden tot een "volwassen" geloof,
zodat ze vaste kost kunnen verdragen en niet jaren lang melk nodig hebben.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 feb 2012 13:06

Veel mensen zoeken raad of hulp bij predikanten. Daarom is een zekere vorming in psychologie - al was het alleen maar om het herkennen van bepaalde klachten - wel praktisch. In voorkomende gevallen kan een predikant een gemeentelid in psychische nood doorverwijzen naar de hulpverlening.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 10 feb 2012 16:27

Optimatus schreef:Veel mensen zoeken raad of hulp bij predikanten. Daarom is een zekere vorming in psychologie - al was het alleen maar om het herkennen van bepaalde klachten - wel praktisch. In voorkomende gevallen kan een predikant een gemeentelid in psychische nood doorverwijzen naar de hulpverlening.

Persoonlijk denk ik dat "echte" psychologie geleerd wordt in het Leven........en daardoor van de Heere(zonder Mij kunt gij niets doen...)
Paulus raad aan niet een net bekeerde(nieuweling, NB dus wel een bekeerde!, zie 1Tim.3:6)tot opziener te maken. Dat geldt dus ook voor een dominee?......Toch?.....

Dus geen onbekeerde............

h.g. Learsi

Riska

Berichtdoor Riska » 10 feb 2012 16:42

learsi schreef:Dus geen onbekeerde............
Waarom dit benadrukken? Wat bedoel je ermee?

Terug naar “Archief”