iemand (schelpje?) reageerde dat de predikant niet een ouderling was en melde verder wat het verschil tussen de twee is.
het verschil ken ik, maar ik dacht dat de predikant toch als een soor ouderling gezien werd.
het bevreemd me dat er een derde ambt gecreeerd is dat boven de twee bijbelse ambten uitstijgt. een ambt waar toelatingsregels voor bedacht zijn die geen enkele bijbelse grond hebben en tegen een aantal bijbelse principes ingaan.
tja, het klinkt goed om te zeggen dat er kennis van grondtalen nodig is, maar laat de praktijk spreken. in veel aziatische landen zijn er duizenden gemeenten die geen toegang hebben tot de gondtalen. toch zijn het sterke gemeentes waar God centraal staat, waar discipelen gemaakt worden etc.
daartegenover staat dat de meeste theologische twisten en problemen op academsch nivo ontstaan. met de daarbijbehorende dwaalleren. de academici verklaren zichzelf alsonmisbaar en de goe gemeente slikt dat. het zijn niet de academici maar het is Gods Heilige Geest die de schrft uitlegt! en die wordt uitgestort op alle discipelen. van bouwvakker tot hoogleraar. (zonder dit denif=grerend te bedoelen voor de hoogleraen

)
noem mij voorbeelden van bijbelse geboden die onduidelijk zijn vanuit de beschikbare nederlandse vertalingen?
en waarom brengt de academisch geschoolde niet alle andere gelovigen op zijn nivo? als 'predikant is het toch bij uitstek zijn stiel om anderen te leren onderhouden watbevolen is? als dat alleen kan met kennis van de grondtalen, doe dat dan

maar als het niet nodig is beweer het dan ook niet. niet de predikant heeft de mat28 opdracht ontvangen maar alle discipelen!
als gelovigen niet kunnen uitleggen wat het geloof inhoud, dan is er wat fout. als ze het wel weten maar niet doen dan gaan ze tegen een bijbelse opdracht in, ook dat is fout! als ze het niet doen omdat ze het niet mogen, dan moeten ze hand 4:18-20 even lezen
het sanhedrin (zie hand 4:5) waren de academice van hun tijd. ook deze heren waren bang voor hun uitverkoren verheven positie. Jezus leerde met gezag, ht sanhedrin kon dat niet verdragen (mark 11:18) en wilde Jezus monddood maken.
met de drogreden van de noodzaak van een uitbestede opleiding wordt de grote meerderheid in de kerk weer monddood gemaakt.
als de zgn predikanten hun werk deden dan konden hun leerlingen nu ook Gods boodschap verkondigen.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"