Opleiding predikant

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Opleiding predikant

Berichtdoor schaapje » 08 feb 2012 23:47

De oudsten, samen zijn verantwoordelijk voor de juiste Bijbelse leer, en als het mis zou gaan dan wordt daar over gesproken. Maar ik dat is nog niet gebeurd naar mijn weten.
Ook is er onder onze gemeenteleden een behoorlijke kennis over het Woord van God, want we houden veel kringen met bijbelstudies.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 08 feb 2012 23:50

Trouwens ik snap jouw uitspreek "jou gemeente aangehangen leer" niet zo goed.
Onze leer is volkomen Bijbels.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 feb 2012 10:17

Ik heb me bewust zo uitgedrukt, omdat in principe elk kerkgenootschap meent de volkomen Bijbelse leer te prediken.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 09 feb 2012 10:32

Ik ben zelf voor een gedegen opleiding voor predikanten en houd er persoonlijk niet van als ouderlingen een deel van de dienst leiden/preek voorbereiden. Ik heb namelijk te vaak een ouderling/iemand uit de gemeente iets horen uitleggen dat indruisde tegen hetgeen een ds leerde tijdens een dienst. Ik ben het met Optimatus eens dat iemand kennis moet hebben van de grondtalen en de interpretaties en denk dat je dat onvoldoende via bijbelkringen of een LOI cursus kunt verkrijgen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 feb 2012 10:37

Ik moet wel zeggen dat ik waardering heb voor gemeenschappen waar men zo serieus met het Woord bezig is, zoals Schaapje beschrijft.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 09 feb 2012 10:38

Ik heb me bewust zo uitgedrukt, omdat in principe elk kerkgenootschap meent de volkomen Bijbelse leer te prediken.

Dat snap ik, maar dan moeten daaruit wel vruchten zijn, ik heb vandaag weer eens iets schokkends gelezen in de vragenrubriek.
Ben me er ook wel van bewust dat er plaatselijk veel verschillen zullen zijn, maar je ziet hoe het kan ontsporen, als men alleen maar bezig is met de Bijbelse leer.
En dit kan zeker ook op een heel ander vlak in de uiterst linkse hoek, het gaat in alles om een gezonde Bijbelse leer en het kennen van Jezus en overgave aan Hem.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 09 feb 2012 10:41

quote="ajl"Ik ben zelf voor een gedegen opleiding voor predikanten en houd er persoonlijk niet van als ouderlingen een deel van de dienst leiden/preek voorbereiden. Ik heb namelijk te vaak een ouderling/iemand uit de gemeente iets horen uitleggen dat indruisde tegen hetgeen een ds leerde tijdens een dienst. Ik ben het met Optimatus eens dat iemand kennis moet hebben van de grondtalen en de interpretaties en denk dat je dat onvoldoende via bijbelkringen of een LOI cursus kunt verkrijgen.

Ik begrijp wat je bedoelt, maar een gedegen opleiding betekent niet altijd dat een predikant vol is van de Geest, en dat is toch een voorwaarde die in de Bijbel staat.

Wat me ook opvalt dat je een preek gehoord hebt wat indruisde tegen hetgeen de ds leerde, maar gaat het hier niet om of het indruist tegen wat er in de Bijbel staat?
Hoe weet jij dat wat de ds leert het juiste is.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 09 feb 2012 10:48

ajl schreef:Ik ben zelf voor een gedegen opleiding voor predikanten en houd er persoonlijk niet van als ouderlingen een deel van de dienst leiden/preek voorbereiden. Ik heb namelijk te vaak een ouderling/iemand uit de gemeente iets horen uitleggen dat indruisde tegen hetgeen een ds leerde tijdens een dienst.

Het is pas een kwalijke zaak als het indruist tegen de Bijbel. Ik heb vaak zat dominees iets horen beweren wat tegen de Bijbel indruist, ondanks hun gedegen opleiding.

Spurgeon had ontzettend veel zegen op zijn prediking, hij begon op zijn 16-de!
(al is het natuurlijk mooi meegenomen als je veel kennis hebt)

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 09 feb 2012 11:25

Iemand die theologie gestudeerd heeft, is niet per definitie iemand die in Christus gelooft.
Iemand die in Christus gelooft, zal hoe dan ook gaan studeren , ik bedoel dat in brede zin:....boeken lezen over het geloof, over de uitverkiezing, over de tijd dat Jezus leefde, over de verhouding van de leer van zijn denominatie tot de leer van de Bijbel, Hebreeuws of Grieks leren om desnoods zelf betekenis van woorden op te zoeken, enz.
Iemand die in Christus gelooft, kan ook theologie gaan studeren. Bij een zeer pril geloof, zal de huidige theologie studie eerder negatief, dan positief op zijn geloofsleven inwerken(het is niet ondenkbeeldig dat er zijn die het geloof kwijt raken). Bij een ontwikkelder geloof(late roeping?) kan het juist weer bijzonder positieve gevolgen hebben.
Ook kan het zo zijn, dat iemand die niet gelooft en toch theologie gaat studeren, door het theologie studeren tot geloof kan komen!
Ook komt het(weinig!) voor, dat dominees die niet echt in Christus geloven, tijdens hun dominee-schap alsnog tot geloof in Hem komen!

h.g. Learsi

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 feb 2012 13:31

learsi schreef:Bij een zeer pril geloof, zal de huidige theologie studie eerder negatief, dan positief op zijn geloofsleven inwerken(het is niet ondenkbeeldig dat er zijn die het geloof kwijt raken).

Kun je het bovenstaande iets nader toelichten?

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 09 feb 2012 14:12

iemand (schelpje?) reageerde dat de predikant niet een ouderling was en melde verder wat het verschil tussen de twee is.
het verschil ken ik, maar ik dacht dat de predikant toch als een soor ouderling gezien werd.
het bevreemd me dat er een derde ambt gecreeerd is dat boven de twee bijbelse ambten uitstijgt. een ambt waar toelatingsregels voor bedacht zijn die geen enkele bijbelse grond hebben en tegen een aantal bijbelse principes ingaan.

tja, het klinkt goed om te zeggen dat er kennis van grondtalen nodig is, maar laat de praktijk spreken. in veel aziatische landen zijn er duizenden gemeenten die geen toegang hebben tot de gondtalen. toch zijn het sterke gemeentes waar God centraal staat, waar discipelen gemaakt worden etc.
daartegenover staat dat de meeste theologische twisten en problemen op academsch nivo ontstaan. met de daarbijbehorende dwaalleren. de academici verklaren zichzelf alsonmisbaar en de goe gemeente slikt dat. het zijn niet de academici maar het is Gods Heilige Geest die de schrft uitlegt! en die wordt uitgestort op alle discipelen. van bouwvakker tot hoogleraar. (zonder dit denif=grerend te bedoelen voor de hoogleraen :) )

noem mij voorbeelden van bijbelse geboden die onduidelijk zijn vanuit de beschikbare nederlandse vertalingen?

en waarom brengt de academisch geschoolde niet alle andere gelovigen op zijn nivo? als 'predikant is het toch bij uitstek zijn stiel om anderen te leren onderhouden watbevolen is? als dat alleen kan met kennis van de grondtalen, doe dat dan :) maar als het niet nodig is beweer het dan ook niet. niet de predikant heeft de mat28 opdracht ontvangen maar alle discipelen!

als gelovigen niet kunnen uitleggen wat het geloof inhoud, dan is er wat fout. als ze het wel weten maar niet doen dan gaan ze tegen een bijbelse opdracht in, ook dat is fout! als ze het niet doen omdat ze het niet mogen, dan moeten ze hand 4:18-20 even lezen :roll:
het sanhedrin (zie hand 4:5) waren de academice van hun tijd. ook deze heren waren bang voor hun uitverkoren verheven positie. Jezus leerde met gezag, ht sanhedrin kon dat niet verdragen (mark 11:18) en wilde Jezus monddood maken.
met de drogreden van de noodzaak van een uitbestede opleiding wordt de grote meerderheid in de kerk weer monddood gemaakt.
als de zgn predikanten hun werk deden dan konden hun leerlingen nu ook Gods boodschap verkondigen.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Riska

Berichtdoor Riska » 09 feb 2012 14:59

Je spreekt vanuit een verre afstand van de Nederlandse wereld. Je weet het allemaal heel erg goed.

Maar ik ben dankbaar voor de dominee in onze kerk - en ik bedoel de plaatselijke gemeente - die verbanden legt die een leek niet direct ziet. Wij hebben momenteel ene predikant die verbanden legt met de Joodse traditie, met de Joodse uitleg. Dan ga je soms met nieuwe, andere, ogen kijken.
Er zijn gespreksgroepen,er is catechese. En nee, niet de HC uit het hoofd leren, maar ook daarin: wat staat er? Of 'staat er meer dan er staat'? Waarom staat het er zo en niet anders? Kortom: hij probeert diepere lagen duidelijk te maken.

Mensen die zeggen dat zij de Heilige Geest bezitten wantrouw ik. Sorry, het is niet anders.
Is het de Heilige Geest of is het een verijdelde eigen geest?

Ik weet onmiddellijk of een predikant uit het hart spreekt of slechts woorden spreekt.
De klemtoon is anders, het straalt van het gezicht af, dat iemand leeft vanuit en in het geloof.
Of het is kil en je wordt niet geraakt.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 09 feb 2012 15:06

Mensen die zeggen dat zij de Heilige Geest bezitten wantrouw ik. Sorry, het is niet anders.

Een mens "bezit" de Helige Geest niet, het is de Heilige Geest die in de mens woning maakt, en de mens wil bezitten.
Dan zal het ook nog zo zijn dat bij de ene mens meer van de Geest werkzaam kan zijn dan bij de ander, al naar mate de overgave van deze mens.

Riska

Berichtdoor Riska » 09 feb 2012 15:24

Ik denk dat je heel goed snapt wat ik bedoel.
Er zijn mensen die zich erop voorstaan, dat de Geest in hen is.
Daar ben ik buitengewoon kritisch over.
Het moet zichtbaar zijn... niks meer, niks minder.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 feb 2012 15:26

Riska schreef:Je spreekt vanuit een verre afstand van de Nederlandse wereld. Je weet het allemaal heel erg goed.

Maar ik ben dankbaar voor de dominee in onze kerk - en ik bedoel de plaatselijke gemeente - die verbanden legt die een leek niet direct ziet. Wij hebben momenteel ene predikant die verbanden legt met de Joodse traditie, met de Joodse uitleg. Dan ga je soms met nieuwe, andere, ogen kijken.
Er zijn gespreksgroepen,er is catechese. En nee, niet de HC uit het hoofd leren, maar ook daarin: wat staat er? Of 'staat er meer dan er staat'? Waarom staat het er zo en niet anders? Kortom: hij probeert diepere lagen duidelijk te maken.

Is het de Heilige Geest of is het een verijdelde eigen geest?

Ik weet onmiddellijk of een predikant uit het hart spreekt of slechts woorden spreekt.
De klemtoon is anders, het straalt van het gezicht af, dat iemand leeft vanuit en in het geloof.
Of het is kil en je wordt niet geraakt.

Ik ga helemaal met jou mee Riska. Een predikant leert idd verbanden te leggen en dat is heel leerzaam en belangrijk.
Je ziet hier regelmatig dat er mensen een scheiding trekken tussen het O.T. en het N.T. en dat kan en mag niet. De beide testamenten zijn even belangrijk. In het O.T. is er regelmatig een voorafschaduwing van gebeurtenissen in het nieuwe, of zelfs die nu nog moeten plaatsvinden!
Als eenvoudige Bijbellezer, kom je daar zo niet achter. Daar is onderwijs voor nodig.
Gezegend ben je als je kunt kerken bij een dominee die een geroepen dienaar is. En niet zomaar dominee als baantje heeft gekozen.

Terug naar “Archief”