learsi schreef:Toch heeft God Zelf deze "armoedige symboliek" ingesteld! Daarom snap ik niet dat je zulke denigrerende woorden kunt gebruiken. Voor het geloof was het toch geen armoedige symboliek, maar sprak dit bloed reeds van het Bloed van de Zaligmaker? Net of God de Heere niet wist wat Hij deed. Kijk, als je zegt dat het tot volheid(vervulling) is gekomen in Christus, dan kan ik dat wel weer met je eens zijn. Het OT en het NT kunnen niet zonder elkaar. Anders had de Heere er wel voor gezorgd dat we het OT niet in handen hadden gekregen.
Besprenkel(g)ing is juist vanuit het OT een schitterend beeld(ja,ook voor de doop). Uiteraard ziet ook de besprenging met het bloed van dieren op de besprenging met het Bloed van Christus. Zie Hebr.( alle dingen,de doop?

, worden bijna door het bloed gerienigd naar de wet, en zonder bloedstorting geschiedt er geen vergeving). In de Hebr. brief wordt het bloed van Christus een betere(!) offerande genoemd. Dat is toch wat anders dan "armoedige symboliek".
Toch?.........
h.g. Learsi
zit wat in, maar het bloed van dieren in relatie tot het bloed van Jezus, die ook nog eens vreselijk leed, dan is het eerste in mijn ogen wel armoedig, het oude verbond was dan ook niet onberispelijk, niet volkomen.
Mijn woordkeuze was misschien niet geweldig, maar laat ik het zo zeggen, een schaduw is een armoedige versie van het echte, in die zin.
Bloed staat voor verzoening en redding, en Jezus bloed ziet ook terug op het bloed aan de deurposten der joden in Egypte.
Jezus IS het Lam, dat met Pesach geofferd wordt, maar de bijbel maakt nooit de connectie tussen een besprenkeling met water en de vergeving der zonden, wel wordt in Rom 4:6 toegelicht waarom de doop een begraven worden met Jezus uitbeeldt.
Het grootste teken aller tijden is dat Jezus uit de dood is opgewekt.
Wij gedenken Hem dan niet meer naar het lichaam, maar in de geest.