De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor benefietdiner » 07 feb 2012 17:32

boer schreef:In geval van dergelijke vervangingsleer-toepassing , moeten deze mensen dan ook koffers pakken en naar Kanaan gaan emigreren, want indezelfde belofte aan Abraham staat ook de landsbelofte.
Een probleem:
Galaten 3:16 ENKELVOUD , Christus.
Inderdaad. In de omgeving van mijn woonplaats zijn er ook enkele die dat doen.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 07 feb 2012 17:33

1a2b3c schreef:De doop is een opdracht/bevel, dat is echt iets anders dan een belofte.

- De belofte is: Joh.3:16 opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren zal gaan...., en als die belofte gelooft wordt hoort er gedoopt te worden: Hand.8:37 ... Als u met heel uw hart gelooft, is het geoorloofd...

-De opdracht is: Mat.28:19 Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest ....

Bekering is de opdracht aan de natuurlijke mens.Geloof ook.

In Ezechiel 36:25-28 heeft de Heere het over rein water dat Hij op de Israelieten zal sprengen.....
Hij zal hen dopen.......Hij zal het stenen hart wegnemen en hen een vlesen hart geven......

Dopen is dus een belofte .......de belofte van de doop(betekent in de doop) is de hartsverandering.

h.g. Learsi
Laatst gewijzigd door learsi op 07 feb 2012 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 07 feb 2012 17:34

@Schelpje
Ik denk dat ik niet snap wat je bedoelt, je hebt het over het stelen van een brood en overspel.
Ik vraag me af wat jij als zonden ziet die je dan elke dag doet.maar dat is moeilijk op een forum
Lees eens in het NT hoe de discipelen veranderd werden door de uitstorting van de HG.
Lees eens in het OT hoe God sprak tot Abraham en Mozes ook mensen die niet zonder zonden waren.
Het zal een mens niet redden om continu bezig te zijn met naar binnen te kijken en te zeggen oh wat ben ik slecht, ....red dat de mens? Nee met al die slechtheid en zonden naar Jezus gaan, en geloven dat Hij het volmaakte offer voor God was om óns vrij te pleiten.

Jij zegt bij ons wordt er geleerd dat we moeten strijden tegen de zonden...heb ik iets anders gezegd dan, in mijn eerdere bericht?
Alleen de moeilijkheid is dat we niet in eigen kracht tegen de zonden op kunnen.
Laatst gewijzigd door schaapje op 07 feb 2012 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 07 feb 2012 17:36

[quote="benefietdiner"]
Inderdaad. In de omgeving van mijn woonplaats zijn er ook enkele die dat doen.[quote="benefietdiner"]

Spreken ze de taal al? ;-)

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 07 feb 2012 17:59

learsi schreef:

Bekering is de opdracht aan de natuurlijke mens.Geloof ook.

In Ezechiel 36:25-28 heeft de Heere het over rein water dat Hij op de Israelieten zal sprengen.....
Hij zal hen dopen.......Hij zal het stenen hart wegnemen en hen een vlesen hart geven......

Dopen is dus een belofte .......de belofte van de doop(betekend in de doop) is de hartsverandering.

h.g. Learsi[/quote]

Wat in Ezechiel geschreven is, is aan Israelieten geschreven, dewelken door God terug zullen worden gebracht naar hun land, Israel, volgens de belofte.
Uit de landen der heidenen.Heel wat van hen zijn al terug, maar er zullen er meer komen.
Als de toestand in de wereld straks nog veel verder verslechterd en Israel nog meer bedreigd zal worden, zullen ze allen naar Israel terugkeren.Zij zullen dan zeker gereinigd worden van hun zonden, maar israel, dat is de aardse bedeling.En Israel heeft heel andere beloften gekregen als de Gemeente.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 07 feb 2012 18:54

benefietdiner schreef:Het kan Bijbels gezien niet anders of je moet switchen van een letterlijk Israël naar geestelijk Israël let wel! zonder Israël te verwerpen.
Ik ben het met je eens dat het allegorisch of zinnebeeldig nogal een fout kan gaan maar dat mag niet leiden tot elkaar te bestrijden.
Om de eenheid wil moeten we de verschillen van meninging in het onderhavige elkaar accepteren.

@ benefietdiner.....Met name kan ik mij in de eerste zin vinden!(zonder Israel te verwerpen!)

Waar het zinnebeeldig(of allegorisch) echt fout gaat moet er eigenlijk toch wel een kritische kanttekening geplaatst worden. En ja, ook dat kan ik wel met je eens zijn, wie maakt uit waarom iets fout is? In afhankelijkheid van de Heere, wiens Woord het is, moeten we er toch uit kunnen komen.
En zo niet, dan achtte de een de ander........

h.g. Learsi

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 07 feb 2012 19:08

boer schreef:
Wat in Ezechiel geschreven is, is aan Israelieten geschreven, dewelken door God terug zullen worden gebracht naar hun land, Israel, volgens de belofte.
Uit de landen der heidenen.Heel wat van hen zijn al terug, maar er zullen er meer komen.
Als de toestand in de wereld straks nog veel verder verslechterd en Israel nog meer bedreigd zal worden, zullen ze allen naar Israel terugkeren.Zij zullen dan zeker gereinigd worden van hun zonden, maar israel, dat is de aardse bedeling.En Israel heeft heel andere beloften gekregen als de Gemeente.

En delend, als gelovige(!), in de belofte, (in Christus ja en amen....en in Hem is Jood noch Griek(voor allen die verre zijnen die God er toe roepen zal)......) dan is wat de Heere belooft aan de Israeliet toch ook beloofd aan de NT-gelovige?
In Handelingen 2:37-47 lees ik toch wat daar in Ezechiel aan Israel beloofd werd? Of zie jij dat anders? Lees eens wat de apostel er over schrijft in Romeinen 11. En als je dit anders ziet, leg dat dan eens uit?

h.g. Learsi

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 07 feb 2012 19:16

1a2b3c schreef:Respect voor de 3 form. is iets anders dan onderschrijven en het overal mee eens zijn, ander zou deze vraag al niet aan de orde mogen komen.
Bovendien staat er ook in de form dat geen menselijk geschrift boven de Bijbel gaat.

En één van de regels is ook dat we met respect met elkaar omgaan, iets waar jij je zeker niet aan houdt dus als je daar je eigen conclusie aan verbind .....

Jou vraag doet me denken aan een bepaald slag mensen die er ook niet tegen konden dat eigen wetten en regels vanuit de Bijbel weerlegd werden, die probeerden het ook met strikvragen.
Als je meent dat de drie form. volledig Bijbels zijn moet het geen probleem zijn je argumenten vanuit de Bijbel te onderbouwen.
Mensen die voor de kinderdoop zijn en hun argumenten uit de Bijbel halen, daar heb ik respect voor ook al ben ik het niet met ze eens.
Dan wissel je gewoon van gedachten en je verteld elkaar hoe je tot je mening komt op een fatsoenlijke manier.

Filp.4:5 Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend.... Wat heb je eraan als je keurig netjes gedoopt bent maar je doet niet wat Hij zegt?
Ik moet denken aan die gelijkenis van de twee zonen in Mat.21: de één zegt dat hij zal doen wat hem opgedragen is maar vervolgens voert hij niets uit, en bij de ander is het precies andersom.

Laten we svp respectvol met elkaar omgaan en dan hoef je het heus niet met elkaar eens te zijn.

=D>

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 07 feb 2012 19:28

Race406 schreef:1. Je bent al gedoopt, dus waarom nog een keer?
2. Als kind is over jou de Naam van de Drieënige God uitgeroepen. Als je zegt dat je nog een keer gedoopt moet worden, dan bestempel je je doop als kind (misschien niet eens bewust!) als niet goed. Niet goed is dus zondig. Zondig is niet van God (op zijn zachtst gezegd). Je zegt dus nogal wat als je je laat overdopen...!

Helemaal mee eens Race, die doop zegt wat God belooft te zullen doen (....en daar is zelfs het geloof bij ingesloten), dus "overdopen" kan/mag niet, want dan zeg je ,dat wat God in/bij de doop belooft, niet waar is!, en zoek je ten diepste de behoudenis in je (door jezelf opgebrachte) geloof.

h.g. Learsi

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 feb 2012 19:28

boer schreef:Wat in Ezechiel geschreven is, is aan Israelieten geschreven, dewelken door God terug zullen worden gebracht naar hun land, Israel, volgens de belofte.

Volgens mij is wat Ezechiël geschreven heeft al in vervulling gegaan toen Israel terugkeerde uit Babylon.
Voorts is bijna alles wat in het Oude Testament is geschreven, gericht aan de kinderen van Israel, inclusief de Tien Geboden. Ik neem niet aan dat jij vindt dat deze geboden alleen voor Israëlieten gelden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 07 feb 2012 20:18

boer schreef:Wat in het OT nog armoedige symboliek was, (besprenkeling is een OT ritueel) is tot volheid geworden , nadat Jezus Christus het volbracht had.

Toch heeft God Zelf deze "armoedige symboliek" ingesteld! Daarom snap ik niet dat je zulke denigrerende woorden kunt gebruiken. Voor het geloof was het toch geen armoedige symboliek, maar sprak dit bloed reeds van het Bloed van de Zaligmaker? Net of God de Heere niet wist wat Hij deed. Kijk, als je zegt dat het tot volheid(vervulling) is gekomen in Christus, dan kan ik dat wel weer met je eens zijn. Het OT en het NT kunnen niet zonder elkaar. Anders had de Heere er wel voor gezorgd dat we het OT niet in handen hadden gekregen.

Besprenkel(g)ing is juist vanuit het OT een schitterend beeld(ja,ook voor de doop). Uiteraard ziet ook de besprenging met het bloed van dieren op de besprenging met het Bloed van Christus. Zie Hebr.( alle dingen,de doop? :D , worden bijna door het bloed gerienigd naar de wet, en zonder bloedstorting geschiedt er geen vergeving). In de Hebr. brief wordt het bloed van Christus een betere(!) offerande genoemd. Dat is toch wat anders dan "armoedige symboliek".

Toch?.........

h.g. Learsi

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 07 feb 2012 20:25

boer schreef:Wat in Ezechiel geschreven is, is aan Israelieten geschreven, dewelken door God terug zullen worden gebracht naar hun land, Israel, volgens de belofte.

In principe ben ik het eens met wat Optimatus daar over zei.
De vervulling bij hen die daar nu wonen(Hand.2:37-47) zal niet verschillen van Zijn ontferming in de toekomst!

h.g.

Learsi

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 07 feb 2012 21:44

learsi,
Allereerst, wat houdt die belofte in?
antw: Het ontvangen van de Heilige Geest (hand 2:33)
Tegen wie had Petrus het hier?
Tegen de Israelieten (Hand 2:22,36)
(allen die daar verre zijn, zijn de joden in de verstrooiing, waarmee ik tegelijk tegenspreek wat Optimatus schrijft mbt het al teruggekeerd zijn der joden)
Ook, Als er staat, ''zovelen als er de Heere ertoe roepen zal", is dat ook een selectie, die wij NIET toepassen om het te dopen kind.
De ''kinderen'' zijn trouwens nakomelingen, (grieks:technois).

Romeinen11:25 laat zien dat hetgene wat Paulus hier schrijft een geheimenis was.
Dat zou het niet zijn geweest, wanneer dit datgene was geweest waar al door Ezechiel was geschreven.
Net als in Hand, zou er dan geschreven zijn, dit is waar Ezechiel al over profeteerde, lijkt me.
Hoe dan ook, het aardse koninkrijk (Uw wil geschiede in den hemel alzo ook op aarde,) is uitgesteld, en gaat pas in vervulling wanneer de volheid der heidenen is ingegaan, volgens mij.Maar dat is weer een ander onderwerp.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 07 feb 2012 22:02

learsi schreef:Toch heeft God Zelf deze "armoedige symboliek" ingesteld! Daarom snap ik niet dat je zulke denigrerende woorden kunt gebruiken. Voor het geloof was het toch geen armoedige symboliek, maar sprak dit bloed reeds van het Bloed van de Zaligmaker? Net of God de Heere niet wist wat Hij deed. Kijk, als je zegt dat het tot volheid(vervulling) is gekomen in Christus, dan kan ik dat wel weer met je eens zijn. Het OT en het NT kunnen niet zonder elkaar. Anders had de Heere er wel voor gezorgd dat we het OT niet in handen hadden gekregen.

Besprenkel(g)ing is juist vanuit het OT een schitterend beeld(ja,ook voor de doop). Uiteraard ziet ook de besprenging met het bloed van dieren op de besprenging met het Bloed van Christus. Zie Hebr.( alle dingen,de doop? :D , worden bijna door het bloed gerienigd naar de wet, en zonder bloedstorting geschiedt er geen vergeving). In de Hebr. brief wordt het bloed van Christus een betere(!) offerande genoemd. Dat is toch wat anders dan "armoedige symboliek".

Toch?.........

h.g. Learsi
zit wat in, maar het bloed van dieren in relatie tot het bloed van Jezus, die ook nog eens vreselijk leed, dan is het eerste in mijn ogen wel armoedig, het oude verbond was dan ook niet onberispelijk, niet volkomen.
Mijn woordkeuze was misschien niet geweldig, maar laat ik het zo zeggen, een schaduw is een armoedige versie van het echte, in die zin.
Bloed staat voor verzoening en redding, en Jezus bloed ziet ook terug op het bloed aan de deurposten der joden in Egypte.
Jezus IS het Lam, dat met Pesach geofferd wordt, maar de bijbel maakt nooit de connectie tussen een besprenkeling met water en de vergeving der zonden, wel wordt in Rom 4:6 toegelicht waarom de doop een begraven worden met Jezus uitbeeldt.
Het grootste teken aller tijden is dat Jezus uit de dood is opgewekt.
Wij gedenken Hem dan niet meer naar het lichaam, maar in de geest.

Luke.
Mineur
Mineur

Berichtdoor Luke. » 08 feb 2012 12:52

Hoe kun je nu dicht bij het verbond staan, maar er niet in? Is daar Bijbelse onderbouwing voor?

En zegt Jezus niet heel duidelijk dat er maar 1 manier is om in het verbond te komen; namelijk geloven in Hem?

En stel nu dat een kind wordt gedoopt, en op een leeftijd komt waarop het zelfstandig kan nadenken (14 ofzo), en na een maand zelfstandig besluit dat God bestaat? Was hij binnen die maand dan binnen of buiten het verbond?
1 Peter 3:15. Be ready always to give an answer to every man that asketh you a reason of the hope that is in you with meekness and fear.

Terug naar “Archief”