Beste Iznogoodh, dit is kolder. Doe eens niet dingen beweren waar je geen verstand van hebt.Wat doe je met het feit dat Nazareth niet bestond in de tijd dat Jezus er geacht werd te hebben geleefd?
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Beste Iznogoodh, dit is kolder. Doe eens niet dingen beweren waar je geen verstand van hebt.Wat doe je met het feit dat Nazareth niet bestond in de tijd dat Jezus er geacht werd te hebben geleefd?
Iznogoodh schreef:Laten we eens veronderstellen dat er ongeveer 3000 jaar geleden daadwerkelijk een staatkundige eenheid was die Israël heette en er toen een koning David leefde die erover regeerde. Wat anders doet de Bijbel dan dit feit noemen op de manier waarop spionageromans de Koude Oorlog noemen en de figuranten in het boek verder fictief zijn? Wat doe je met het feit dat Nazareth niet bestond in de tijd dat Jezus er geacht werd te hebben geleefd? Wat doe je met een hoop ander feiten die niet kloppen? Ik neem niet aan dat jij en de theologen gaan proberen om die feiten alsnog kloppend te maken.
Iedereen is dus theoloog, beste Cicero. Niemand kan het een wetenschapper kwalijk nemen dat hij of zij uitspraken doet over levensbeschouwelijke zaken. We hebben immers het volste recht om te ouwehoeren. En we hebben ook het volste recht om dit geouwehoer ook geouwehoer te noemen. En laat niet een of andere Rabbijn zeuren over een botsing tussen wetenschap en religie op een manier alsof beide schuld hebben. Die verongelijkte Calimero. Er is maar een club die schuld heeft en er maar een club die systematisch en collectief ouwehoert en dat is religie.
Trajecto schreef:Er is al meer dan 60 pagina's aan reacties geplaatst. Ik zie dit nu nieuw en ik heb niet alles doorgelezen en dus ga ik misschien wel dingen schrijven die al door anderen gezegd zijn, maar dat vinden jullie dan hopelijk niet erg.
Trajecto schreef:Laten we om te beginnen vaststellen dat de evolutietheorie niet gaat over het ontstaan of de schepping van leven maar over als er leven is, hoe dat zich ontwikkelt -- ontwikkeld heeft, vooral -- tot de diverse vormen en variëteiten.
Trajecto schreef:De sprong van christenen naar orthodoxe christenen maak je maar direct en dat is wat snel. Als orthodox christen zul je het scheppingsverhaal zoals dat aan het begin van het OT te vinden is erg letterlijk nemen en inderdaad is de evolutietheorie niet iets wat er erg bij past.
Die onderscheiding ken ik. Toch staan de abiogenese en de evolutietheorie niet geheel los van elkaar. Wie in de abiogenese gelooft, zal vervolgens de evolutietheorie nodig hebben. Abiogenese en het scheppingsverhaal van Genesis is duidelijk geen zinvolle combinatie.
De abiogenese hoeft dus niet aan de evolutie vooraf gegaan te zijn, maar het wordt wel als denkoptie gepraktizeerd. En ik vermoed: meestal.
RogierV schreef:De enige aanname die je hoeft te doen, is dat natuurlijke zaken natuurlijke oorzaken hebben.
Ja bedankt he. Ik studeer microbiologie en geloof niet in de ET.
En.....die allereerste natuurlijke zaak?
Cicero schreef: Gast, net zoals anti-ET'ers hier duidelijk geen kaas gegeten hebben van de natuurwetenschap, heb jij duidelijk geen benul van theologie.
Luke. schreef:Ja bedankt he. Ik studeer microbiologie en geloof niet in de ET.
RogierV schreef:Abiogenese wordt als primaire denkoptie gezien ten opzichte van God.
RogierV schreef:Maar ze zijn er wel en hebben redelijkerwijs net zoveel authoriteit als het gaat om scheppingsverhalen.
RogierV schreef:We moeten dus wel een natuurlijke oorzaak proberen te vinden, want daar kunnen we het tenminste over eens worden. Iedereen kan het zien en aanraken er is geen speciale ingewijde kennis nodig.
Cicero schreef:Als je de ET niet accepteert, heb jij ongetwijfeld een betere natuurlijke verklaring voor de biologische werkelijkheid.
Ja bedankt he. Ik studeer microbiologie en geloof niet in de ET
antoon schreef:Blijf in gedachten houden dat de et. niets meer is dan een hersenspinsel die geen wetenschappelijke ondergrond heeft. met welke redenen zouden christenen daarom daar geloof in moeten stellen. met andere woorden blijf gewoon met 2 benen op de grond en denk zelf na.
antoon schreef:Blijf in gedachten houden dat de et. niets meer is dan een hersenspinsel die geen wetenschappelijke ondergrond heeft. met welke redenen zouden christenen daarom daar geloof in moeten stellen. met andere woorden blijf gewoon met 2 benen op de grond en denk zelf na.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten