Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheorie?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Iznogoodh
Mineur
Mineur

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor Iznogoodh » 02 feb 2012 10:48

RogierV schreef:Dat zeker. Maar het is wel een beetje de drinkput vergiftgen zo.
Het is vooral een poging om de aandacht af te leiden.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 feb 2012 10:49

RogierV schreef:Dat zeker. Maar het is wel een beetje de drinkput vergiftgen zo.

Wie heeft dat gezegd eigenlijk, want ik kan de quote niet vinden.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 02 feb 2012 10:53

oewel je het niet aan mij vroeg, vind ik het niet correct van hem en zie ik niet waar hij dat op baseert. Doch aangezien jij zelf ook graag labels op anderen plakt verbaast het me wel een beetje dat uitgerekend jij begint te jammeren nu je zelf ook een label opgeplakt krijgt. Vind het lekker? Nee? Ik ook niet, maar wel een mooie vlag!

Het was aan Iznogoedh(isiegoed ik weethetniet) gericht gelukkig.

Ovrigens was het niet mijn bedoeling je het rasta etiket op te plakken mohamed probeerde gewoon beetje geinig te doen(massive catastrophic fail). Ja de vlag is mooi die kleuren hebben altijd een speciale plek bij mij( rood, groen, geel).
Maar ook meer omdat Bob me door moeilijke tijden heeft geholpen.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 02 feb 2012 10:55

Wie heeft dat gezegd eigenlijk, want ik kan de quote niet vinden.

Boekenlezer vond de stijl waarin iznogoedh(isiegoedh ikweethetniet) zijn punt maakte, lijken op de manier waarop Goebells(propaganda minister van NAzi Duitsland) zijn vuiligheid de wereld in slingerde.

Incoming Godwin Get to your holes and cover!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 feb 2012 10:58

RogierV schreef:Ovrigens was het niet mijn bedoeling je het rasta etiket op te plakken mohamed probeerde gewoon beetje geinig te doen(massive catastrophic fail). Ja de vlag is mooi die kleuren hebben altijd een speciale plek bij mij( rood, groen, geel).
Maar ook meer omdat Bob me door moeilijke tijden heeft geholpen.

Ik lig er niet wakker van, het etiket rasta kan er ook nog wel bij, maar voor zulke dingen is er de pm functie.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 feb 2012 11:02

RogierV schreef:Boekenlezer vond de stijl waarin iznogoedh(isiegoedh ikweethetniet) zijn punt maakte, lijken op de manier waarop Goebells(propaganda minister van NAzi Duitsland) zijn vuiligheid de wereld in slingerde.

Dat is grover dan wat ik ooit tegen hem gezegd heb en hij negeert mijn berichten de helft van de tijd! ](*,)

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 02 feb 2012 11:03

het etiket rasta kan er ook nog wel bij

Ach zolang ze je voor rasta uitmaken, kan je hoe dan ook geen nazi zijn iig:D

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 feb 2012 11:14

RogierV schreef:Ach zolang ze je voor rasta uitmaken, kan je hoe dan ook geen nazi zijn iig:D

Dat is ook weer zo, maar een blanke rasta die kritisch is over Israël wordt al snel een rastanazi! :lol:

Iznogoodh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Iznogoodh » 02 feb 2012 11:24

mohamed schreef:Hoewel je het niet aan mij vroeg, vind ik het niet correct van hem en zie ik niet waar hij dat op baseert. Doch aangezien jij zelf ook graag labels op anderen plakt verbaast het me wel een beetje dat uitgerekend jij begint te jammeren nu je zelf ook een label opgeplakt krijgt. Vind het lekker? Nee? Ik ook niet, maar wel een mooie vlag! :mrgreen:
Rare vergelijking trouwens, met Joseph Goebels. Die was nu net bezig met propaganda/desinformatie en verspreiding van haat terwijl ik nu net een stukje desinformatie van het ICR aan de kaak stel.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 feb 2012 11:51

mohamed schreef:Hoewel je het niet aan mij vroeg, vind ik het niet correct van hem en zie ik niet waar hij dat op baseert. Doch aangezien jij zelf ook graag labels op anderen plakt verbaast het me wel een beetje dat uitgerekend jij begint te jammeren nu je zelf ook een label opgeplakt krijgt. Vind het lekker? Nee? Ik ook niet, maar wel een mooie vlag! :mrgreen:

Iznogoodh schreef:Rare vergelijking trouwens, met Joseph Goebels. Die was nu net bezig met propaganda/desinformatie en verspreiding van haat terwijl ik nu net een stukje desinformatie van het ICR aan de kaak stel.

Er staat in de Bijbel 'onderzoek alles, behoud het goede' dus als christen zijnde sta ik positief tegenover ieder onderzoek zolang mijn geloof gerespecteerd wordt.

Iznogoodh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Iznogoodh » 02 feb 2012 12:02

mohamed schreef:Er staat in de Bijbel 'onderzoek alles, behoud het goede' dus als christen zijnde sta ik positief tegenover ieder onderzoek zolang mijn geloof gerespecteerd wordt.
Staat er ergens in de bijbel dat het doel de middelen heiligt? Laat het ICR maar ophouden om te liegen in naam van God. Zo lang ze dat blijven doen is het gerechtigd dat ik er mijn vinger op leg. Respect voor christelijke mensen betekent ook dat je ze op leugens attent maakt, vooral als die uit kringen komen die zich christelijk noemen en lak hebben aan eerlijkheid.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 02 feb 2012 12:07

RogierV schreef:Vind je dat niet een beetje ver gaan? Iemand voor Nazi uitmaken.

Mijn excuses, ik heb het verwijderd.
Hopelijk is mijn bericht nu beter te verteren, en komt mijn boodschap nu beter over.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 feb 2012 12:24

mohamed schreef:Er staat in de Bijbel 'onderzoek alles, behoud het goede' dus als christen zijnde sta ik positief tegenover ieder onderzoek zolang mijn geloof gerespecteerd wordt.

Iznogoodh schreef:Staat er ergens in de bijbel dat het doel de middelen heiligt? Laat het ICR maar ophouden om te liegen in naam van God. Zo lang ze dat blijven doen is het gerechtigd dat ik er mijn vinger op leg. Respect voor christelijke mensen betekent ook dat je ze op leugens attent maakt, vooral als die uit kringen komen die zich christelijk noemen en lak hebben aan eerlijkheid.

Hier heeft Iznogood wel een punt. Het staat leuk, 'behoud alles en behoud goede' - het is zo'n sem-gouden regel die in alle geloven wel terugkomt, maar aan het naleven ervan ontbreekt het wel eens. Of iets wordt niet onderzocht - dat kan, we hebben allemaal beperkte tijd, maar als er dan onderzocht wordt en het blijkt niet 'goed' te zijn (jokken voor de Heere), dan wordt het wel vergoeilijkt en met de mantel van liefde bedekt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Iznogoodh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Iznogoodh » 02 feb 2012 12:39

Mortlach schreef:Hier heeft Iznogood wel een punt. Het staat leuk, 'behoud alles en behoud goede' - het is zo'n sem-gouden regel die in alle geloven wel terugkomt, maar aan het naleven ervan ontbreekt het wel eens. Of iets wordt niet onderzocht - dat kan, we hebben allemaal beperkte tijd, maar als er dan onderzocht wordt en het blijkt niet 'goed' te zijn (jokken voor de Heere), dan wordt het wel vergoeilijkt en met de mantel van liefde bedekt.

Er zijn heel wat christenen die geen goed woord over hebben voor die praktijken. Veelzeggend is het artikel van Paul Hayes, een evangelische christen die zich als chemicus zeer teleugesteld voelt over wat men in sommige christelijke kringen aan pseudowetenschap produceert. Hij richt zich specifiek op de kolder over de tweede hoofdwet van de thermodynamica en dat die evolutie zou beletten.
Zijn slotalinea beschrijft het gevaar dat hij ziet, namelijk dat men deze schandvlek zal gaan kleven aan de christenheid als geheel:

"Finally, there is the Christian witness to the world. A small but not insignificant segment of the world is scientifically literate. It is tragic that many think of Christians only as "those people with the crackpot arguments about a young Earth and entropy" and do not even consider the Gospel because they think it requires them to believe things they know to be as silly as a flat Earth. The myth that Christianity is for stupid people is widespread, and part of the blame must rest on some Christians. This harm to our witness will only be overcome if Christians refocus their message on central truths (like the fact that God created everything) rather than trivial side issues (like how He did it), and repudiate those arguments (like the misuse of the 2nd law) that are simply incorrect. Many will still reject and belittle Christ and those who follow Him. But if the world is going to laugh at us, let it at least be for a central doctrine like the Cross or the Resurrection, or for our insistence on loving everybody, not for mistaken pseudoscientific arguments on peripheral issues."

http://steamdoc.s5.com/writings/thermo.html

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 02 feb 2012 13:18

Wat mij opvalt is dat evolutionisten het vermeende bedrog door creationisten breed willen uitmeten. De beschuldigingen gaan één kant op, en dat maakt het eenzijdig, en zo tamelijk verdacht. Er ontstaat een sfeer van: creationisten zijn onbetrouwbare oplichters (maar evolutionisten gaan altijd eerlijk en oprecht te werk dus die kun je blindelings vertrouwen). Dan zegt er iets in mij: dat zou wel eens niet kunnen kloppen. En dat blijkt ook wel, want waarom heerst er bijvoorbeeld zo'n totale stilte rond de Piltdown-mens? Dat is wel erg partijdig. Het is in ieder geval eenzijdige berichtgeving. (En nu is Mortlach waarschijnlijk wèl blij met mijn milde en nuchtere beoordeling?) En wat mensen in het verleden konden doen, daarvan geloof ik niet dat ze dat vandaag niet meer kunnen.

Ik zou zeggen: laten we stoppen met die stemmingmakerij, en ons richten op waar de discussie werkelijk om draait: of christelijk geloof met de evolutietheorie te combineren valt. Wellicht dat er dan ineens behoorlijk wat deelnemers moeten afhaken, omdat ze daarover niet zoveel te zeggen hebben. Deelnemers, die weinig of niks hebben met het christelijk geloof, maar blijkbaar wel de onweerstaanbare drang voelen om de evolutietheorie met kracht te verdedigen (je zou haast zeggen: dwingend opleggen). Maar helaas, dat laatste is niet waar deze discussie zozeer voor is. Anders had de discussie beter kunnen heten: evolutietheorie versus creationisme (en ID). Maar zo heet deze discussie, helaas voor hen, nu eenmaal niet.

Je zou kunnen zeggen: er zijn twee uitersten. Aan de ene kant van het spectrum zitten de orthodoxe christenen die de evolutietheorie afwijzen, aan de andere kant de atheïstische evolutionisten die het christelijke geloof afwijzen. Daar tussenin zitten de theïstische evolutionisten. De overeenkomst tussen de beide uitstersten is, dat zij van mening zijn dat christelijk geloof en de evolutietheorie niet te verenigen zijn.
Over dit onderwerp heb ik gisteren wat filmpjes gevonden.

In de eerste plaats is hier Richard Dawkins, die zijn mening geeft over de (on)mogelijkheid van theïstische evolutie: http://www.youtube.com/watch?v=BAbpfn9QgGA
Dit filmpje duurt 58 seconden.

Ik heb gisteravond ook een deel van deze video gezien: http://www.youtube.com/watch?v=9WHB_kMa ... re=related
Interessant, maar wel erg lang. Hij duurt 1 uur en 2½ minuut. Vandaar dat ik ook alleen maar het begin heb gezien.
Helaas bleek deze video bij mij nogal eens de neiging te hebben om het beeld stil te zetten.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Terug naar “[Religie] - Open forum”