Leith schreef:Een beetje off-topic, maar ik kan het niet laten om hierop te reageren. Dit argument kom ik wel vaker tegen, o.a. bij Hobrink, en ik erger me er een beetje aan. Ik studeer scheepsbouw, dus ik weet het een en ander over scheepsvormen. De verhoudingen van de ark zijn inderdaad vergelijkbaar met die van een moderne tanker. Maar dan wordt er één ding over het hoofd gezien. Een moderne tanker heeft aandrijving. Ik denk dat we wel kunnen aannemen dat de ark geen motor had. Zeilen is ook problematisch, omdat je voor zo'n groot schip dan een flinke bemanning nodig hebt. Heel wat meer dan acht in ieder geval.
Een schip zonder aandrijving komt in een storm dwars op de golven te liggen. Een slank schip is dan niet ideaal. In het beste geval wordt iedereen aan boord flink zeeziek, en in het ergste geval kapseist het schip. Een lengte/breedteverhouding van 2:1 zou veel beter zijn.
Bedank voor de correctie. De inzichten van een scheepsbouwkundige die respect heeft voor het christelijk geloof zijn uiteraard altijd zeer welkom, ook als het kritisch is.
Er staat mij vanuit een grijs verleden inderdaad iets bij dat Hobrink dit ook wel schreef, ja. Maar als ik het mij alleen van Hobrink zou herinneren, zou ik het niet in de discussie durven inbrengen. Als je deze en deze bijdrage ziet, is het niet meer moeilijk te raden waarom.
Mij stonden deze gegevens mij echter meer bij vanuit de Studiebijbel Oude Testament. En ik ging er een beetje vanuit dat iemand als dr. M.J. Paul toch wel deugdelijk werk moet kunnen afleveren. (Alhoewel, als je ziet hoe hij wordt bekritiseerd door Els Nannen in het boek Waarlijk vrij, dan krijgt hij voor mij toch ook wel het imago van iemand die zo zijn zwakke kanten heeft, en die je kritisch moet blijven bekijken.)
Over de afmetingen van de ark schrijft de SBOT (deel 1, blz. 81) dit:
Noach moet een ark gaan bouwen. In vers 15 staan de afmetingen: 300 x 50 x 30 el. De el (niet altijd even lang) was ongeveer 45 cm, zodat de ark ongeveer 135 x 22,5 x 13,5 m was.
Dit is groter dan de schepen die wij vanuit de Oudheid kennen, maar de ark was geen bestuurbaar schip. De ark was kleiner dan het kubusvormige schip in het zondvloedverhaal van Utnapisjtim (...). De ark is diverse malen op schaal nagebouwd en de zeewaardigheid is getest, o.a. door de Hollander Pieter Jansen in Hoorn in 1604 (zie W.H. Gispen, 1974, 257-259). W.J. Ouweneel, 1976, en John Woodmorappe, 1996, gaan in op de vele biologische en natuurkundige vragen.
De literatuur waarnaar verwezen wordt is het volgende:
W.H. Gispen, Genesis, uit de serie Commentaar op het Oude Testament, deel I: Kok, Kampen, 1974.
W.J. Ouweneel, De ark in de branding, Amsterdam, Buijten en Schipperheijn, 1976.
John Woodmorappe, Noah's Ark: a feasibility study, Santee: Institute for Creation Research, 1996.
Ik merk nu op dat dr. M.J. Paul niet letterlijk schrijft over een zeewaardig schip. Ik zal gemeend hebben dat het in de zin "De ark is diverse malen op schaal nagebouwd en de zeewaardigheid is getest" gezeten zal hebben.
Met het off-topic-gehalte hiervan valt het wat mij betreft wel mee, zeker als je terugkijkt hoe op hier nogal eens is doorgediscussieerd over allerlei wetenschappelijk-evolutionaire onderwerpen. Dan vroeg ik me wel eens af: in hoeverre heeft dat nog met het verband met het christelijk geloof te maken?