Mortlach schreef:Uh, en fossielen, en DNA en populatiegenetica en embryologie en noem nog maar een paar van die mooie vakgebieden.
Uit fossielen haal je geen DNA. En populatiegenetica lijkt mij duidelijk dat wij allemaal van Adam en Eva afstammen dus ook niet zo vreemd dat er een erfelijke constante is. Daarnaast is het zo dat er onderling "gekruist wordt waardoor je toch een verandering krijgt. Dat is toch niet zo een bijzonder verhaal. Het versterkt alleen het idee dat we allemaal van dezelfde "voorouder" afstammen. Voor mij is dat Adam en Eva, voor een ander is dat een aap.
Het lijkt erop dat je een verkeerd idee hebt van wat 'theorie' betekent in wetenschappelijke zin. Dat geeft niets, dat is een veelvoorkomend probleem bij mensen die zich er niet echt in hebben verdiept. Het is niet zo dat theorie zomaar een gok is, of tegengesteld aan de praktijk. Het is geen autorijles.
Een theorie in wetenschappelijke zin is een overkoepelende en samenbindende verzameling verklaringen voor feiten.
Ik zal een voorbeeld geven met 3 feiten:
1) een feit is dat als ik iets loslaat, het dan altijd naar beneden valt. (Op Aarde)
2) Het is ook een feit dat dat vallen met een vaste versnelling gebeurt, 9,81 meter per seconde. (wederom op Aarde)
3) Ook blijkt dat dingen in een vacuüm allemaal even snel vallen, onafhankelijk van het gewicht. In een vacuum valt een veer precies even hard als een aambeeld.
Goed, dat zijn feiten. De verklaring van die feiten noemen we theorie en de theorie die iedereen accepteert is dat er een aantrekkende kracht is tussen massa's die we zwaartekracht noemen en die door Isaac Newton voor het eerst wiskundig werd beschreven. De theorie heet dan ook Newtons zwaartekrachttheorie.
Een ander voorbeeld is de theorie dat je ziek wordt van microorganismen, bacteriën en virussen, dat heet de Germ theory of disease. Als ik mezelf inspuit met griepvirus, krijg ik griep. Dat komt niet omdat mijn 4 lichaamssappen uit balans zijn (wat men lange tijd dacht).
Nog een voorbeeld is de theorie dat alle materie uit atomen bestaat, toepasselijk Atoomtheorie genaamd.
Hopelijk zie je in dat we van geen van de genoemde 3 theorieën denken dat we ze niet kunnen bewijzen en dat het daarom 'maar theorieën' zijn.
Eigenlijk zouden de principes achter evolutie moeten worden verheven tot wetten, net zoals Newtons formules over zwaartekracht zwaartekrachtwetten heten, maar in dit geval zit de term evolutietheorie zo diep ingebakken in de hedendaagse cultuur dat die verandering niet zal aarden. Maar over evolutietheorie bestaat net zo veel twijfel als over zwaartekrachttheorie, namelijk 0.
Of je moet je idee uitbreiden en argumenteren dat zwaartekrachttheorie, atoomtheorie en ziektekiemtheorie ook niet te bewijzen zijn...
Het is niet onomstotelijk bewezen. Dus het blijft bij een theorie. Bedenk eens iets heel belangrijks, als het onomstotelijke feiten zijn dan hadden we deze discussie niet. Jij kunt niet bewijzen dat ik uit een cel door toevallige samenkomst van omstandigheden miljarden jaren geleden ben ontstaan. Dus theoretisch. Het is gewoon een idee, al moet ik toegeven dat het aannemelijk kan worden gemaakt. Maar aannemelijk is nog geen vaststaand feit en voor mij dus niet goed genoeg. Ik vind mijn geloof aannemelijker en het voelt zelfs als de waarheid.
En zo ver gaat Darwin geeneens in zijn theorie. Darwin heeft het erover dat er een verandering plaats kan vinden in de omgeving EN/OF bij planten en dieren zelf, door bijvoorbeeld de jager steeds sneller/giftiger/gecamoufleerder moet worden om de prooi te pakken die dan ook sneller/giftiger of gecamoufleerder moet worden om de jager beter af te zijn. (of nog simpeler, de planten of dieren die zich niet snel genoeg ontwikkelen worden opgegeten en degene die door genetische afwijkingen zich wel "per ongeluk" hebben aangepast het overleven omdat die aanpassing door "geluk" goed uitkwam.) Dat is de basis van Darwin en dat geloof ik dan weer wel zoals ik al eerder zei.
Anderen hebben op zijn theorie voortgeborduurd en hebben dat "bedacht" dat we uit 1 cel komen of een vis ofzo. En naar mijn mening de plank totaal misgeslagen. Het is gebaseerd op teveel toevalligheden. Waar Darwin zelf met harde bewijzen komt.
Verder
Waar jij het over hebt zijn natuurkundige theorieën. Die kun je als feiten zien omdat ze onomstotelijk kunnen worden bewezen
althans de voorbeelden die je geeft, want energie, straling en materie zijn gewoon te meten. Er zijn ook natuurkundige theorieën die NOG niet te bewijzen zijn, maar op aannames zijn gebaseerd. (naar het verleden reizen om een heel simpel voorbeeld te geven)
Ja, ik ken Stephen Hawkings. Ik heb verschillende van zijn boeken in mijn kast staan (en gelezen ook). Zijn laatste boek zorgde nogal voor wat ophef omdat hij daar inderdaad expliciet vermeldt een model te hebben gevonden voor het ontstaan van alles waar hij geen god meer nodig heeft. Ik vond het boek een beetje tegenvallen. Je kunt beter zijn oudere werk lezen (A brief History of Time, bijvoorbeeld.)
Ik vind zijn ideeën meer een geloof om het zo maar te noemen, je hangt het aan of je hangt het niet aan, je gelooft het of je gelooft het niet. Naar mijn mening niet onderbouwd met de praktijk "omdat de techniek het niet toelaat". Ja zo ken ik er zelf ook wel een paar verzinnen.
Een zeer commercieel mannetje getuige zijn vele tv optredens en enkele boeken die nergens over gaan behalve geld voor hem te verdienen. Hij komt met veel show en bombarie zijn nieuwe boeken presenteren over theorieën die feitelijk NOG niet bewezen zijn. de Hawkingsstraling om een voorbeeld te geven. Aannemelijk, maar op dit moment nog niet te bewijzen (waarschijnlijk binnenkort wel, maar de wetenschap doet het niet voor waarschijnlijk he). Dus toch een theorie wat een echte theorie is, waarvan jij zei dat het in de wetenschap een verzameling van feiten is. Nou aantoonbaar niet dus.
Ik vind dat commercie en pure wetenschap (vrij denken) niet met elkaar samen kunnen en mogen gaan. Waar commercie komt kijken waart al heel snel de leugen rond.
Prima. Mijn naam is een whiskeymerk dat ik erg lekker vind. What's in a name? zoals Shakespeare al schreef...
Ken ik niet. Ik ben meer van de vodka. En bier van Marokko van het merk Flag. Midden jaren 80 in Amsterdam uitgeroepen tot het allerlekkerste bier ter wereld.
Dit is hoe ik ertegenaan kijk. Een reactie zie ik graag tegemoet.
Mvg