Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheorie?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2012 01:11

Leith schreef:Als de evolutietheorie klopt, dan heeft dat behoorlijke theologische implicaties.

Dat hangt er van af door welke bril je dat doet. Indien je werkelijk meent dat God zes dagen om de aarde te scheppen en rust nodig heeft dan heb je nog heel wat meer boeken te lezen.

Leith
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Leith » 25 jan 2012 01:52

Leith schreef:Als de evolutietheorie klopt, dan heeft dat behoorlijke theologische implicaties.

mohamed schreef:Dat hangt er van af door welke bril je dat doet. Indien je werkelijk meent dat God zes dagen om de aarde te scheppen en rust nodig heeft dan heb je nog heel wat meer boeken te lezen.

Wat bedoel je hier precies?

Als de evolutietheorie klopt dan roept dat wel een aantal vragen op. Bijvoorbeeld deze:
-Waar blijft het zeer goede van de schepping?
-Is de mens uniek?
-Waar blijft de zondeval?

Deze vragen zijn in dit topic al eerder langsgekomen en behandeld, maar (wat mij betreft) nog niet genoeg. Dat is volgens mij ook het doel dat de topicstarter voor ogen had met dit topic.

Malafide

Berichtdoor Malafide » 25 jan 2012 02:23

Mortlach schreef:Uh, en fossielen, en DNA en populatiegenetica en embryologie en noem nog maar een paar van die mooie vakgebieden.

Uit fossielen haal je geen DNA. En populatiegenetica lijkt mij duidelijk dat wij allemaal van Adam en Eva afstammen dus ook niet zo vreemd dat er een erfelijke constante is. Daarnaast is het zo dat er onderling "gekruist wordt waardoor je toch een verandering krijgt. Dat is toch niet zo een bijzonder verhaal. Het versterkt alleen het idee dat we allemaal van dezelfde "voorouder" afstammen. Voor mij is dat Adam en Eva, voor een ander is dat een aap.

Het lijkt erop dat je een verkeerd idee hebt van wat 'theorie' betekent in wetenschappelijke zin. Dat geeft niets, dat is een veelvoorkomend probleem bij mensen die zich er niet echt in hebben verdiept. Het is niet zo dat theorie zomaar een gok is, of tegengesteld aan de praktijk. Het is geen autorijles.

Een theorie in wetenschappelijke zin is een overkoepelende en samenbindende verzameling verklaringen voor feiten.

Ik zal een voorbeeld geven met 3 feiten:
1) een feit is dat als ik iets loslaat, het dan altijd naar beneden valt. (Op Aarde)
2) Het is ook een feit dat dat vallen met een vaste versnelling gebeurt, 9,81 meter per seconde. (wederom op Aarde)
3) Ook blijkt dat dingen in een vacuüm allemaal even snel vallen, onafhankelijk van het gewicht. In een vacuum valt een veer precies even hard als een aambeeld.

Goed, dat zijn feiten. De verklaring van die feiten noemen we theorie en de theorie die iedereen accepteert is dat er een aantrekkende kracht is tussen massa's die we zwaartekracht noemen en die door Isaac Newton voor het eerst wiskundig werd beschreven. De theorie heet dan ook Newtons zwaartekrachttheorie.

Een ander voorbeeld is de theorie dat je ziek wordt van microorganismen, bacteriën en virussen, dat heet de Germ theory of disease. Als ik mezelf inspuit met griepvirus, krijg ik griep. Dat komt niet omdat mijn 4 lichaamssappen uit balans zijn (wat men lange tijd dacht).

Nog een voorbeeld is de theorie dat alle materie uit atomen bestaat, toepasselijk Atoomtheorie genaamd.

Hopelijk zie je in dat we van geen van de genoemde 3 theorieën denken dat we ze niet kunnen bewijzen en dat het daarom 'maar theorieën' zijn.

Eigenlijk zouden de principes achter evolutie moeten worden verheven tot wetten, net zoals Newtons formules over zwaartekracht zwaartekrachtwetten heten, maar in dit geval zit de term evolutietheorie zo diep ingebakken in de hedendaagse cultuur dat die verandering niet zal aarden. Maar over evolutietheorie bestaat net zo veel twijfel als over zwaartekrachttheorie, namelijk 0.

Of je moet je idee uitbreiden en argumenteren dat zwaartekrachttheorie, atoomtheorie en ziektekiemtheorie ook niet te bewijzen zijn...

Het is niet onomstotelijk bewezen. Dus het blijft bij een theorie. Bedenk eens iets heel belangrijks, als het onomstotelijke feiten zijn dan hadden we deze discussie niet. Jij kunt niet bewijzen dat ik uit een cel door toevallige samenkomst van omstandigheden miljarden jaren geleden ben ontstaan. Dus theoretisch. Het is gewoon een idee, al moet ik toegeven dat het aannemelijk kan worden gemaakt. Maar aannemelijk is nog geen vaststaand feit en voor mij dus niet goed genoeg. Ik vind mijn geloof aannemelijker en het voelt zelfs als de waarheid.

En zo ver gaat Darwin geeneens in zijn theorie. Darwin heeft het erover dat er een verandering plaats kan vinden in de omgeving EN/OF bij planten en dieren zelf, door bijvoorbeeld de jager steeds sneller/giftiger/gecamoufleerder moet worden om de prooi te pakken die dan ook sneller/giftiger of gecamoufleerder moet worden om de jager beter af te zijn. (of nog simpeler, de planten of dieren die zich niet snel genoeg ontwikkelen worden opgegeten en degene die door genetische afwijkingen zich wel "per ongeluk" hebben aangepast het overleven omdat die aanpassing door "geluk" goed uitkwam.) Dat is de basis van Darwin en dat geloof ik dan weer wel zoals ik al eerder zei.

Anderen hebben op zijn theorie voortgeborduurd en hebben dat "bedacht" dat we uit 1 cel komen of een vis ofzo. En naar mijn mening de plank totaal misgeslagen. Het is gebaseerd op teveel toevalligheden. Waar Darwin zelf met harde bewijzen komt.

Verder

Waar jij het over hebt zijn natuurkundige theorieën. Die kun je als feiten zien omdat ze onomstotelijk kunnen worden bewezen althans de voorbeelden die je geeft, want energie, straling en materie zijn gewoon te meten. Er zijn ook natuurkundige theorieën die NOG niet te bewijzen zijn, maar op aannames zijn gebaseerd. (naar het verleden reizen om een heel simpel voorbeeld te geven)

Ja, ik ken Stephen Hawkings. Ik heb verschillende van zijn boeken in mijn kast staan (en gelezen ook). Zijn laatste boek zorgde nogal voor wat ophef omdat hij daar inderdaad expliciet vermeldt een model te hebben gevonden voor het ontstaan van alles waar hij geen god meer nodig heeft. Ik vond het boek een beetje tegenvallen. Je kunt beter zijn oudere werk lezen (A brief History of Time, bijvoorbeeld.)

Ik vind zijn ideeën meer een geloof om het zo maar te noemen, je hangt het aan of je hangt het niet aan, je gelooft het of je gelooft het niet. Naar mijn mening niet onderbouwd met de praktijk "omdat de techniek het niet toelaat". Ja zo ken ik er zelf ook wel een paar verzinnen.

Een zeer commercieel mannetje getuige zijn vele tv optredens en enkele boeken die nergens over gaan behalve geld voor hem te verdienen. Hij komt met veel show en bombarie zijn nieuwe boeken presenteren over theorieën die feitelijk NOG niet bewezen zijn. de Hawkingsstraling om een voorbeeld te geven. Aannemelijk, maar op dit moment nog niet te bewijzen (waarschijnlijk binnenkort wel, maar de wetenschap doet het niet voor waarschijnlijk he). Dus toch een theorie wat een echte theorie is, waarvan jij zei dat het in de wetenschap een verzameling van feiten is. Nou aantoonbaar niet dus.

Ik vind dat commercie en pure wetenschap (vrij denken) niet met elkaar samen kunnen en mogen gaan. Waar commercie komt kijken waart al heel snel de leugen rond.

Prima. Mijn naam is een whiskeymerk dat ik erg lekker vind. What's in a name? zoals Shakespeare al schreef...

Ken ik niet. Ik ben meer van de vodka. En bier van Marokko van het merk Flag. Midden jaren 80 in Amsterdam uitgeroepen tot het allerlekkerste bier ter wereld.

Dit is hoe ik ertegenaan kijk. Een reactie zie ik graag tegemoet.

Mvg

Filosofical
Luitenant
Luitenant
Locatie: Een prachtige plaats in het midden-oosten des lands.

Berichtdoor Filosofical » 25 jan 2012 06:05

Mortlach schreef:En daarom hebben we tegenwoordig een 5-daagse werkweek...

Er zijn er anders ook nog genoeg die gewoon een 6-daagse werkweek hebben hoor. :wink:

Maar goed, we hebben niet voor niks 7 dagen, dat wij er 5 werkdagen en één dag van hebben gemaakt om andere dingen te doen (werken), is natuurlijk geen argument dat het niet Gods instelling is dat het 1 rustdag is en 6 werkdagen.
Er zijn 3 soorten mensen in de wereld:
zij die kunnen tellen,
en zij die niet kunnen tellen.

Filosofical
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Filosofical » 25 jan 2012 06:08

Mortlach schreef:Dat is niets nieuws. En nogmaals, het universum is heel groot, en er zijn plaatsen waar we als mens nooit zullen komen (we kunnen er niet naartoe), maar met telescopen vangen we er wel signalen van op.

Op basis van een wetenschappelijke theorie wordt beweerd dat er geen eeuwigheid is? Het enige wat nu beweerd wordt is dat het heelal eindig is. De grondslag daarvan staat of valt met Einsteins relativiteitstheorie. Dat wil echter niet zeggen dat er geen eeuwigheid is, maar eventueel dat het heelal niet oneindig is.
zij die kunnen tellen,

Filosofical
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Filosofical » 25 jan 2012 06:10

RogierV schreef:Relgie voegt waarde toe aan een bestaan?
En als beloning krijg je dan het eeuwige leven wat die vermeende waarde direct weer uitwist.

Je kunt het natuurlijk ook anders beredeneren. Religie voegt de waarde toe tot verheerlijking van God. En in het eeuwige leven ben je daar volmaakt toe in staat.
zij die kunnen tellen,

Filosofical
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Filosofical » 25 jan 2012 06:12

Mortlach schreef:Wat betreft die oorsprong - ik word een beetje moe van die oorsprongsvragen, alsof het feit dat we ergens nog geen antwoord op hebben het onderzoek naar dat antwoord ongeldig maakt...- maar goed, dat heeft ongetwijfeld te maken met de enorme redundantie van het menselijk brein die op een gegeven moment toch een functie krijgt. (redudantie is als het ware de reservecapaciteit). Tel daarbij op de zelfverwijzende organisatie (je kunt denken OVER je gedachten) en dan is 'geest' niet zo heel ver weg meer...

Het onderzoek hoeft nog niet ongeldig te zijn, maar het geeft wel de zekerheid van de voorlopige antwoorden aan.
zij die kunnen tellen,

Iznogoodh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Iznogoodh » 25 jan 2012 09:12

Malafide schreef:En zo ver gaat Darwin geeneens in zijn theorie. Darwin heeft het erover dat er een verandering plaats kan vinden in de omgeving EN/OF bij planten en dieren zelf, door bijvoorbeeld de jager steeds sneller/giftiger/gecamoufleerder moet worden om de prooi te pakken die dan ook sneller/giftiger of gecamoufleerder moet worden om de jager beter af te zijn. (of nog simpeler, de planten of dieren die zich niet snel genoeg ontwikkelen worden opgegeten en degene die door genetische afwijkingen zich wel "per ongeluk" hebben aangepast het overleven omdat die aanpassing door "geluk" goed uitkwam.) Dat is de basis van Darwin en dat geloof ik dan weer wel zoals ik al eerder zei.

Anderen hebben op zijn theorie voortgeborduurd en hebben dat "bedacht" dat we uit 1 cel komen of een vis ofzo. En naar mijn mening de plank totaal misgeslagen. Het is gebaseerd op teveel toevalligheden. Waar Darwin zelf met harde bewijzen komt.
Laat ik nu toch altijd gedacht hebben dat Darwin zelf ook uitging van een uiterst simpel begin: "There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that, whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved".

En populatiegenetica lijkt mij duidelijk dat wij allemaal van Adam en Eva afstammen
Dat zo iets uit populatiegenetica zou blijken is iets dat je mag aantonen.
Laatst gewijzigd door Iznogoodh op 25 jan 2012 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Iznogoodh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Iznogoodh » 25 jan 2012 09:44

Malafide schreef:Er is een zeker verband zoals ik al eerder zei. Maar ik vind persoonlijk dat ze er te ver in gaan. Het is gewoon te ver gezocht. En hun sterkste argument is in principe het begrip "tijd". Want ik miljarden jaren tijd moet het kunnen gebeuren want nu is het zo dat in slechts enkele generaties tijd al een vorm van evolutie waarneembaar is. Ik noem het zelf aanpassingsvermogen. Dus met miljarden jaren zou het kunnen dat een cel uitgroeit tot een krokodil tot een aap tot een mens. Maar mijn mening is dat dat te ver gezocht is. Omdat er een kleine mate van verandering mogelijk is hoeft het nog niet mogelijk te zijn dat de theorie klopt. Maar inderdaad evolutietheorie zegt het al, het is een theorie en dus nu op dit moment nog niet te bewijzen.
Je kunt ook in 1 zin zeggen dat je er gewoon niets van weet en er uit zuiver religieuze redenen niet aan wil. Dat is is een zinvolle bijdrage die ons allen zal verhelderen hier en geheel on-topic is.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 25 jan 2012 10:13

Je kunt het natuurlijk ook anders beredeneren. Religie voegt de waarde toe tot verheerlijking van God. En in het eeuwige leven ben je daar volmaakt toe in staat.

Ik ben niet zo een fan van slavernij.
Dan kies ik nog liever mijn vrienden op basis van wederzijds respect, dan dat ik ze moet vrezen.

Maar goed er komen weer een hoop stromannen voorbij.
Dus voor alle ``gelovigen`` het is alleen maar goed dat je vraagtekens plaats bij dingen die je niet begrijpt.
Maar accepteer dan ook als iemand zegt dat je er duidelijk geen kaas van gegeten hebt.

En zo ver gaat Darwin geeneens in zijn theorie. Darwin heeft het erover dat er een verandering plaats kan vinden in de omgeving EN/OF bij planten en dieren zelf, door bijvoorbeeld de jager steeds sneller/giftiger/gecamoufleerder moet worden om de prooi te pakken die dan ook sneller/giftiger of gecamoufleerder moet worden om de jager beter af te zijn. (of nog simpeler, de planten of dieren die zich niet snel genoeg ontwikkelen worden opgegeten en degene die door genetische afwijkingen zich wel "per ongeluk" hebben aangepast het overleven omdat die aanpassing door "geluk" goed uitkwam.) Dat is de basis van Darwin en dat geloof ik dan weer wel zoals ik al eerder zei.

Dit is helemaal correct, ik vind hier geen onwaarheden.

Je begon zo goed maar je eindoordeel baseer je op een onderbuik gevoel? waarom?
En uiteraard ligt het allemaal wat genuanceerder als dat je het nu doet klinken. WAt je nu doet heet een stroman opvoeren.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2012 10:58

Leith schreef:Als de evolutietheorie klopt dan roept dat wel een aantal vragen op. Bijvoorbeeld deze:
-Waar blijft het zeer goede van de schepping?
-Is de mens uniek?
-Waar blijft de zondeval?

Dat begrijp ik wel maar ik heb ook nog wat vragen over het scheppingsverhaal waar ik geen bevredigend antwoord op heb gehad.

Zoals wie bouwde Nod en waar vond Kain zijn vrouw, waarom had God zes dagen nodig voor zijn scheppingswerk en hoe kan de almachtige moe worden? Die vragen hebben Darwinisten geen oog voor laat staan een antwoord op en daaruit trek ik mijn conclusie dat ze te weinig weten van de Schrift om er bindende uitspraken over te doen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 jan 2012 11:04

Malafide schreef:Uit fossielen haal je geen DNA.

Nee, maar de ogenschijnlijke sortering in de aardlagen is wel een feit dat je moet verklaren.

En populatiegenetica lijkt mij duidelijk dat wij allemaal van Adam en Eva afstammen dus ook niet zo vreemd dat er een erfelijke constante is.

Ik ben echt ontzettend benieuwd waar je dat vandaan hebt, want volgens mij is het complete nonsens.

Daarnaast is het zo dat er onderling "gekruist wordt waardoor je toch een verandering krijgt. Dat is toch niet zo een bijzonder verhaal. Het versterkt alleen het idee dat we allemaal van dezelfde "voorouder" afstammen. Voor mij is dat Adam en Eva, voor een ander is dat een aap.

De laatste gemeenschappelijke voorouder door de moederlijke lijn die we kunnen aantonen leefde zo'n 200.000 jaar geleden. De laatste gemeenschappelijke voorouder door de vaderlijke lijn is nog een stukje jonger dan dat. Het waren geen van beide apen. De laatste gemeenschappelijke voorouder die we delen met de chimpansees, dat was dan wel weer een aapachtige.

Het is niet onomstotelijk bewezen. Dus het blijft bij een theorie. Bedenk eens iets heel belangrijks, als het onomstotelijke feiten zijn dan hadden we deze discussie niet. Jij kunt niet bewijzen dat ik uit een cel door toevallige samenkomst van omstandigheden miljarden jaren geleden ben ontstaan. Dus theoretisch. Het is gewoon een idee, al moet ik toegeven dat het aannemelijk kan worden gemaakt. Maar aannemelijk is nog geen vaststaand feit en voor mij dus niet goed genoeg. Ik vind mijn geloof aannemelijker en het voelt zelfs als de waarheid.

Klopt, en zwaartekracht is ook niet onomstotelijke bewezen, of dat je ziek wordt van bacteriën of dat materie is opgebouwd uit atomen...

Darwin had dan ook nog geen enkele kennis over genen (al beschrijft hij wel in zijn boek dat zoiets moet bestaan) en over zaken als de cel was het ook nog allemaal behoorlijk onduidelijk. Het moge duidelijk zijn dat Darwin wel dacht dat al het leven een gemeenschappelijke voorouder heeft. Als je dat niet gelooft, moet je zijn boek eens lezen.

Waar jij het over hebt zijn natuurkundige theorieën. Die kun je als feiten zien omdat ze onomstotelijk kunnen worden bewezen althans de voorbeelden die je geeft, want energie, straling en materie zijn gewoon te meten. Er zijn ook natuurkundige theorieën die NOG niet te bewijzen zijn, maar op aannames zijn gebaseerd. (naar het verleden reizen om een heel simpel voorbeeld te geven)

Dat naar het verleden reizen is een hypothese, geen theorie. De dingen die je meet zijn feiten. De verklaring voor de dingen die je meet zijn theoriën. Alle theoriën zijn op aannames gebasseerd, maar blijkbaar doe je alleen moeilijk als het om evolutie gaat. Vanwaar die willekeur?

Ik vind zijn ideeën meer een geloof om het zo maar te noemen, je hangt het aan of je hangt het niet aan, je gelooft het of je gelooft het niet. Naar mijn mening niet onderbouwd met de praktijk "omdat de techniek het niet toelaat". Ja zo ken ik er zelf ook wel een paar verzinnen.

Je hebt zijn wiskundige modellen doorgerekend en een fout gevonden? Knap, want mij gaat dat behoorlijk boven de pet...

Een zeer commercieel mannetje getuige zijn vele tv optredens en enkele boeken die nergens over gaan behalve geld voor hem te verdienen. Hij komt met veel show en bombarie zijn nieuwe boeken presenteren over theorieën die feitelijk NOG niet bewezen zijn. de Hawkingsstraling om een voorbeeld te geven. Aannemelijk, maar op dit moment nog niet te bewijzen (waarschijnlijk binnenkort wel, maar de wetenschap doet het niet voor waarschijnlijk he). Dus toch een theorie wat een echte theorie is, waarvan jij zei dat het in de wetenschap een verzameling van feiten is. Nou aantoonbaar niet dus.

Wat een volslagen absurd beeld van Hawking, en ik vraag me oprecht af of je de man ooit in het echt hebt gezien.

Ik vind dat commercie en pure wetenschap (vrij denken) niet met elkaar samen kunnen en mogen gaan. Waar commercie komt kijken waart al heel snel de leugen rond.

Nou, dan is het goed dat het creationistische wereldje volledig vrij is van alle commerciële belangen... Je hebt een cynisme wat ik niet met je deel, dat moge duidelijk zijn.
Laatst gewijzigd door Mortlach op 25 jan 2012 11:20, 2 keer totaal gewijzigd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 jan 2012 11:08

mohamed schreef:Zoals wie bouwde Nod en waar vond Kain zijn vrouw, waarom had God zes dagen nodig voor zijn scheppingswerk en hoe kan de almachtige moe worden? Die vragen hebben Darwinisten geen oog voor laat staan een antwoord op en daaruit trek ik mijn conclusie dat ze te weinig weten van de Schrift om er bindende uitspraken over te doen.

Waarom zouden evolutiebiologen zich in vredesnaam druk maken over een scheppingsmythe van een of ander volk. Natuurlijk hebben ze daar geen antwoord op, omdat het volledig irrelevant is voor hun vakgebied. Ze hebben ook geen 'antwoord' op vragen over de scheppingsmythe van de Germanen of de Hottentotten...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2012 11:14

@ Malafide, hoewel je het niet aan mij schreef en ik me ook niet bemoei met jullie discussie wil ik toch even op twee dingen inhaken.
Malafide schreef:Ik vind zijn ideeën meer een geloof om het zo maar te noemen, je hangt het aan of je hangt het niet aan, je gelooft het of je gelooft het niet.

Zo bezie ik het ook en men moet welhaast een kinderlijke naïveteit betrachten om dat te ontkennen.
Malafide schreef:Ik vind dat commercie en pure wetenschap (vrij denken) niet met elkaar samen kunnen en mogen gaan. Waar commercie komt kijken waart al heel snel de leugen rond.

Helemaal mee eens en zo is ook een ongeveinsd geloof niet te combineren met commercie naar mijn volle overtuiging.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2012 11:23

mohamed schreef:Zoals wie bouwde Nod en waar vond Kain zijn vrouw, waarom had God zes dagen nodig voor zijn scheppingswerk en hoe kan de almachtige moe worden? Die vragen hebben Darwinisten geen oog voor laat staan een antwoord op en daaruit trek ik mijn conclusie dat ze te weinig weten van de Schrift om er bindende uitspraken over te doen.

Mortlach schreef:Waarom zouden evolutiebiologen zich in vredesnaam druk maken over een scheppingsmythe van een of ander volk.

Simpel, omdat vrijzinnige christenen zoals Cicero en blijblij zowel in die 'mythe' geloven als in de evolutietheorie.
Mortlach schreef:Natuurlijk hebben ze daar geen antwoord op, omdat het volledig irrelevant is voor hun vakgebied. Ze hebben ook geen 'antwoord' op vragen over de scheppingsmythe van de Germanen of de Hottentotten...

Wat een onzin. Dat is als zeggen dat het maken van een bom irrelevant is voor de slachtoffers. Bovendien getuigt het van weinig empathie voor mensen als Cicero en blijblij die het wel degelijk aangaat want de joodse/katholieke/protestante interpretatie van genesis is NIET verenigbaar met de evolutietheorie en het kan nooit beide waar zijn.

Terug naar “[Religie] - Open forum”