Oproep van geloof en bekering

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Oproep van geloof en bekering

Berichtdoor schaapje » 12 jan 2012 12:33

Staat er egens in de Bijbel...niemand kan in Mij geloven? .....tenzij
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 12 jan 2012 12:49

Toen schreef:Kom nou, nu ben je ook selectief 1a2b3c, een oproep van geloof en bekering lees je wel letterlijk en deze tekst niet.

Dat is juist consequent, ik lees het allebei letterlijk.
Toen schreef:Ik ben wel van mening dat deze tekst opgevat kan worden 1. de nood van het volk, een uiterlijke bekering naar de wet. 2. maar ook de nood van jeremia zelf een bekering van God tot God, daarom zegt hij ook bekeer ONS.

Hebben we het nu over voor het eerst tot geloof komen (particulier) of na afdwalingen weer met berouw terugkeren van een verkeerde weg?
Ik meen te hebben begrepen dat het over de eerste daad van geloven ging en daarvoor is deze tekst niet van toepassing. Dat noem ik onterecht vergeestelijken!
Jeremia bidt hier collectief, hij had zelf God de rug niet toegekeerd. In Jer.1:5 staat dat Jeremia al geheiligd was voor hij uit de baarmoeder kwam.
Toen schreef:Deels mee eens, het gebeurt als eerste vanuit een onwil! Maar dat volk wat gewillig wordt gemaakt op de dag van des Heeren heirkracht (Ps 110:3) Dat gaat hun gemis van Christus inleven, maar ook hun onmacht om tot Gods eer te leven, en gelijkvormig te zijn aan het beeld Gods wat ze in de schepping hebben ontvangen!

Mee eens dat de mens in eigen kracht niet tot Gods eer kan leven, die kracht ontvangt hij van de Heilige Geest die sinds de wedergeboorte in hem woont. Maar daar had ik het ook niet over.
Als de mens na de wedergeboorte al niet in eigen kracht tot Gods eer kan leven is dat ervoor helemaal het geval.
Toen schreef:Dan komt zeker je onmacht openbaar, nadat je je WIL bekeren tot God. Dit wordt echt niet aangepraat, open je ogen, zie je zonden en je ziet de onmacht waarin je verloren ligt!

Ik blijf erbij: onmacht bestaat uit onwil en/of ongeloof. Als je gewillig bent maar je vertrouwd jezelf niet aan Hem toe is dat ongeloof.
Ik lees in de hele Bijbel niet dat iemand die gewillig en gelovig is toch niet kan, moet jij me maar eens zeggen waar dat staat.

Atro

Berichtdoor Atro » 12 jan 2012 12:50

Atro schreef:Zit hier geen geestelijke les voor ons in? Een volk dat roept om bekering tot God? Ja, een roep om bekering! Niks geen vergeestelijking .. maar een roep om behoud wordt hier geroepen door een onderdrukt volk! En een roep tot een terugkeer tot God .. ja .. maar ze zouden ook zelf terug kunnen keren tot God ... nee, een onsterk volk zijn ze!

schaapje schreef:Hoe je het ook zegt Atro, toch is het een volk dat zich keert en roept tot God! Hoe onsterk, zoals jij dat noemt, het volk ook is.

Maar wie Zijn handen zijn het die dat bewerkstelligen? Toch geen mensen handen?

Wat voor antwoord heb jij Atro, voor de mensen die wel geloven weten een zondaar te zijn, de Bijbel kennen als Gods Woord, en toch in duisternis leven omtrent hun behoudenis?

Mijn vraag, zij zeggen van zichzelf dood te liggen in zonden en leren dat zij vijanden van God zijn en Hem haten, .....wat voor een antwoord heb jij voor deze?
Hoe is het mogelijk dat ze wel geloven als ze zeggen dood te zijn?

Ik zal het proberen te beantwoorden, maar als ik het niet goed begrepen heb .. zeg het me dan.

Van zichzelf zijn ze dood ... onwaardig weten ze zich voor God. En elke dag opnieuw bevestigen ze de keuze van Adam door te zondigen.

Dat staat vast ... maar het geloof is "een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet" (Hebr. 11:1) Ergens hoe diep verborgen in de ziel is er iets dat dan zegt: Hij voor mij!

Ondanks dat men in het duister dwaalt .. is daar dan een helder Licht ontstoken tot kennis van de zaligheid! Van nature zijn ze haters van God, van nature zijn ze een vijand van God ... maar overgaan van de dood in het Leven! Hoe klein dat geloof ook is .. een mens acht het misschien niets, is daar toch Gods Zoon ontvouwd!

En het onwaardig weten voor de allerhoogste Koning moeten we elke dag weer opnieuw beseffen. Elke dag moet de schuld, die we zelf niet kunnen betalen, beleden worden met een roep om behoud! Om zo steeds kleiner te worden in onszelf .. en Christus juist meerder!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 12 jan 2012 13:10

"Atro"

En het onwaardig weten voor de allerhoogste Koning moeten we elke dag weer opnieuw beseffen.

Onwaardig in je zelf, inderdaad Atro, maar er zal toch ooit eens iets van dat Nieuwe leven zichtbaar zijn, hoop ik.

Elke dag moet de schuld, die we zelf niet kunnen betalen, beleden worden met een roep om behoud! Om zo steeds kleiner te worden in onszelf .. en Christus juist meerder!

Ben ik helemaal met je eens dat we onze zonden moeten belijden, maar dan krijgen we de zekerheid vergeving te ontvangen. Maar blijf je leven in die zonden, of zien we wie wij zijn IN Christus.

Hij zal op onze belijdenis toch alleen maar antwoorden,.....dat wist ik dat je zondaar bent en niets uit jezelf kan, daarom was Mijn Kruisdood nodig om die zondemacht te overwinnen....voor ons die geloven...het aannemen en niet uit eigen kracht proberen "netjes" te leven

Hoe kan een mens zich noch nederiger opstellen door met al zijn vuilheid naar die God tegaan en om genade vragen? En om Hem alleen alle eer te geven in ons leven en voor Hem te leven, met alle lek en gebrek (zoals Riska altijd zegt.

Het enige wat ik zie in deze mensen is het gejammer over hun doodsstaat en hun ellende, dat brengt ze maar niet verder, terwijl de Bijbel hier zo duidelijk over is.

Maar door alle onzekerheid heen roepen ze wel dat zij de ware godsvrezende kinderen zijn en uit de ware kerk komen.
Het is mij een raadsel :roll:

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 12 jan 2012 13:37

Boston schrijft ergens in de 4voudige staat:...."Daarom besluit ik, dat gij (de natuurlijke mens) ten uiterste (geheel) onmachtig zijt om uzelf te herstellen door de weg van werken of van de Wet. Oh, dat gij hetzelfde wilde besluiten aangaande uzelf!"

Onwil en ongeloof zijn de vrucht van de onmacht van de natuur van de mens.

schaapje schreef:We zijn dus totaal onmachtig in ons vlees om te gehoorzamen aan God's geboden, daarom is de wedergeboorte nodig, zodat wij verandert worden naar het beeld van Hem.

Toen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Toen » 12 jan 2012 13:40

@ schaapje dan bedoel jij waarschijnlijk een uiterlijke belijder, deze mensen weten in theorie precies dat ze zonde doen, alleen ze zijn nog nooit zondaar voor God geworden!
En weet je waarom hun, maar ook ik zelf het zo makkelijk uit kunnen houden onder de preek? Omdat we geestelijk dood zijn.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 12 jan 2012 13:47

schaapje schreef:Staat er egens in de Bijbel...niemand kan in Mij geloven? .....tenzij

Komen tot Christus is komen tot de Zaligmaker, om door Hem behouden te worden. Wat is dat anders dan "in Hem geloven"?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 12 jan 2012 13:52

quote="learsi"Boston schrijft ergens in de 4voudige staat:...."Daarom besluit ik, dat gij (de natuurlijke mens) ten uiterste (geheel) onmachtig zijt om uzelf te herstellen door de weg van werken of van de Wet. Oh, dat gij hetzelfde wilde besluiten aangaande uzelf!"

Inderdaad learsi, ons zelf veranderen kunnen we niet, net zoals de Joden die naar de Wet moesten leven, en wat had God opgedragen, als ze gezondigd hadden tegen de Wet? Jij weet het wel toch?
En nu is deze Wet voldaan door onze Here Jezus Christus en is Hij als een Lam voor ons geofferd.
Zijn wij dan onmachtig dir te geloven, ....het Joodse onde de Wet volk geloofde het wel.

Ik ben het niet met je eens.....ONMACHT is de natuur van de mens, onmacht om de geboden van God te doen,....maar daar is er een Weg, een Weg die ten leven leidt, en mag een mens in al zijn onmacht niet om die Weg vragen? Een Weg die deze onmacht aangaande de zondemacht verbroken heeft, en deze mens zo een nieuwe natuur kan ontvangen.
Laatst gewijzigd door schaapje op 12 jan 2012 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 12 jan 2012 13:59

"Toen"@ schaapje dan bedoel jij waarschijnlijk een uiterlijke belijder, deze mensen weten in theorie precies dat ze zonde doen, alleen ze zijn nog nooit zondaar voor God geworden!
En weet je waarom hun, maar ook ik zelf het zo makkelijk uit kunnen houden onder de preek? Omdat we geestelijk dood zijn.

Dat begrijp ik niet Toen, of is het misschien "geestelijk" om dit neer te schrijven.
Jij ontkent hiermee de kracht van de Heilige Geest die met onze geest getuigd dat we kinderen van God zijn, en door deze gave van de Geest zijn wij LEVEND let wel geestelijk levend voor God.
Alleen door Jezus kunnen wij vrede met God hebben en weer een levende omgang met Hem, hoe anders zal Hij onze gebeden verstaan, hoe anders kan ik geloven dat Hij mijn zonden vergeeft?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 12 jan 2012 14:07

learsi schreef:Boston schrijft ergens in de 4voudige staat:...."Daarom besluit ik, dat gij (de natuurlijke mens) ten uiterste (geheel) onmachtig zijt om uzelf te herstellen door de weg van werken of van de Wet. Oh, dat gij hetzelfde wilde besluiten aangaande uzelf!"

Nee andersom: onmacht is de vrucht van onwil en ongeloof!

Overigens is dit niet wat Boston leert, hij zegt alleen dat je onmachtig bent om behouden te worden door eigen werken. Daar ben ik het mee eens. (trouwens, als je iets bewijzen wilt moet je dat uit de Bijbel doen)

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 12 jan 2012 15:42

1a2b3c schreef:Nee andersom: onmacht is de vrucht van onwil en ongeloof!
Overigens is dit niet wat Boston leert, hij zegt alleen dat je onmachtig bent om behouden te worden door eigen werken. Daar ben ik het mee eens. (trouwens, als je iets bewijzen wilt moet je dat uit de Bijbel doen)

Zelf zeg je Boston wel eens aan te halen en daaruit concludeer ik, dat hij voor jou enige zeggingskracht heeft. Ik denk dat je de "Viervoudige staat" maar weer eens in de hand moet nemen. Verder is de Bijbel voor mij duidelijk genoeg. De natuurlijke mens is niet in staat te geloven, noch zich te bekeren,TENZIJ......
En Boston leert dat ook!

Boston zegt:.....door de weg van "werken" en door de weg "van de Wet".
Dat zijn twee verschillende zaken. Hij maakt onderscheid tussen "werken"(eigen aan en voortkomend uit de natuur van de mens) en "werken van de wet"( de natuurlijke mens begrijpt de Wet niet en denkt door de Wet te doen, zo zelf de zaligheid te bewerken)

Verderop schrijft hij:........"Laten we nu zien, wat een zondaar kan doen om zichzelf te herstellen in de weg van het Evangelie. Het is waarschijnlijk dat u denkt, hoewel u niet alles kunt doen door uzelf alleen, nochthans Christus u hulp aanbiedend, u het uit uzelf kunt omhelzen en gebruiken tot uw herstel. Maar ,oh zondaar!, weest overtuigd van uw absolute noodzaak van de genadekracht van Christus; want waarlijk, daar is hulp aangeboden, maar gij kunt die niet aannemen. Om natuurlijke mensen hier van te overtuigen, let op het volgende:

1....Dat ofschoon Christus wordt aangeboden in het Evangelie, zij echter niet in Hem kunnen geloven. Zaligmakend geloof is het geloof van Gods uitverkorenen, de bijzondere gave van God aan hen, in hen gewrocht door Zijn Geest. Zaligheid is aangeboden aan hen die in Christus willen geloven; maar hoe kunt gij geloven? Joh.5:44 Het is aangeboden aan hen die tot Christus willen komen; maar geen mens kan tot Hem komen , TENZIJ de Vader hem trekke. Het is aangeboden aan hen die op Hem willen zien , als opgeheven aan de stang van het Evangelie((Jes.45:22). Maar de natuurlijke mens is geestelijk blind(Openb.3:17), en aangaande de dingen van God Geest, hij kan die niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden moeten worden(1Kor.2:14). Nee, die wil, hij is welkom; laat hem komen(Openb.22:17)Maar daartoe moet een dag van kracht zijn op de zondaar, eer dat hij willig zal zijn(Psalm110:3)

2.....De mens is weggeworpen in een Staat van toorn en is aan handen en voeten gebonden , zodat hij niet uit zichzelf kan aanpakken de touwen van liefde , in het Evangelie aan hem uitgeworpen. Hoe kan iemand geloven, hoe kan hij zich bekeren, wiens verstand verduisterd is(Eph.5:8). Wiens hart een stenen hart is, onbuigzaam, ongevoelig(Ezech.36:26); wiens genegenheden geheel buiten orde en kwalijk gesteld zijn; die afkerig is tot goed en geneigd tot kwaad? De armen van natuurlijke vermogens zijn te kort om bovennatuurlijke hulp te bereiken; zij die het meest in dezelve uitmunten, zijn dikwijls het meest vervreemd van geestelijke dingen(Math.11:26)....Gij hebt deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen......

3.....De mens kan geen zaligmakende verandering in zichzelf werken; maar zo veranderd moet hij zijn, anders kan hij noch geloven noch zich bekeren, noch ooit de hemel zien. Geen daad kan zijn zonder een behoorlijk grondbeginsel. Geloof, bekering en dergelijke , zijn voortgebracht van de nieuwe Natuur, en kunnen nooit ontstaan uit de oude verdorven Natuur. Nu, wat kan de natuurlijke mens in deze zaak doen? Hij moet wedergeboren zijn, wedergeboren tot een levende hoop; maar gelijk het kind niet werkzaam kan zijn in zijn eigen voortteling, zo kan een mens niet werkzaam, maar alleen lijdelijk zijn in zijn eigen wedergeboorte. Het hart is gesloten tegen Christus; mensen kunnen het niet openen, alleen God kan het doen door Zijn genade (Hand.16:14). Hij is dood in zonden; hij moet levend gemaakt worden, uit zijn graf opgewekt worden; wie kan dit doen dan alleen God Zelf(Eph.2:1en5). Nee, hij moet geschapen worden in Christus Jezus, tot goede werken(Eph.2:10). Deze werken zijn werken van almachtigheid en kunnen door geen mindere kracht gedaan worden.(toevoeging Learsi: dus door God!)

4....De mens in zijn bedorven staat is onder een uiterst onvermogen om enig waar geestelijk goed te doen, gelijk hier voor duidelijk gemaakt is; hoe kan hij dan het Evangelie gehoorzamen? Zijn Natuur is de loutere averechtse zijde van het Evangelie; De verdorvenheid van des mensen natuur, sluit onfeilbaar in, zijn uiterste onvermogen om zichzelf te herstellen, door enige wijze of enige weg;..............Nee, was het gelaten aan uzelf, dan is het Christus Zelf Die zegt:...zonder Mij kunt gij niets doen.

5.........Daar is niet alleen een onvermogen, maar een vijandschap en hardnekkigheid in des mensen wil van nature. God weet dat gij hard zijt en uw voorhoofd van koper(Jes.48:4) en kan niet te boven gekomen worden dan door Hem Die de koperen deuren gebroken en de ijzeren grendelen in stukken gehouwen heeft. Hierom is er zo een zwaar werk in de bekering van een zondaar................zo ligt de natuurlijke mens gezonken in een Staat van zonden en toorn, geheel onvermogend om zichzelf te herstellen.

Tot zover Boston.

h.g. Learsi

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 12 jan 2012 16:29

schaapje schreef:Het enige wat ik zie in deze mensen is het gejammer over hun doodsstaat en hun ellende, dat brengt ze maar niet verder, terwijl de Bijbel hier zo duidelijk over is.

Op de een of andere manier ontbreekt het hen aan iets om tot Christus te vluchten. Ik werk in de bouw en het laatste jaar met met jongens uit uit de zgn."zware" kerken. Er zijn er bij van wie ik zeker weet, dat ze in Christus geloven, maar in hun kerkverband niet aan het avondmaal durven te gaan..........omdat er anders wel heel raar gekeken wordt. De stukken van Gravo wijzen daar ook wel naar. Een leerling komt niet verder dan zijn leraar hem brengt. Het kan dus ook aan de prediking liggen. Hiermee wil ik niet zeggen, dat de Heere de Zijnen niet zal of kan bereiken. Ze zullen allen komen, er zal er niet een gemist worden, maar wee hen die deze kleinen ergert.
Daarnaast zijn er ook mensen die weten dat ze zondaar zijn en eens, op de dag van Zijn heirkracht(Psalm110:3) nog door Christus uit hun zondegraf gewekt zullen worden!
Zelf kom ik uit een redelijk vrijzinnige gemeente(kerk er tegenwoordig nog maar zelden), waar ik het meemaakte dat een hele groep mensen(door de jaren heen) gewoon stopte met naar de kerk gaan. Ongelooflijk als je zelf de Heere hebt leren kennen. Niet zo ongelooflijk als je bijv. de gelijkenis van de zaaier leest.

h.g. Learsi

Toen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Toen » 12 jan 2012 16:36

Schaapje: Met het volgende citaat van jou kan ik van harte instemmen.
schaapje schreef:Ik ben het niet met je eens.....ONMACHT is de natuur van de mens, onmacht om de geboden van God te doen,....maar daar is er een Weg, een Weg die ten leven leidt, en mag een mens in al zijn onmacht niet om die Weg vragen? Een Weg die deze onmacht aangaande de zondemacht verbroken heeft, en deze mens zo een nieuwe natuur kan ontvangen.

Juist het gevoel onder de zonde te liggen, verloren liggend in de wereld, die onmacht kan er voor gaan zorgen dat we tot God gaan roepen de Almachtige die alleen maar verlossen kan. Dat is de vrucht van het overtuigende werk van de Heilige Geest.

schaapje schreef:Dat begrijp ik niet Toen, of is het misschien "geestelijk" om dit neer te schrijven.Jij ontkent hiermee de kracht van de Heilige Geest die met onze geest getuigd dat we kinderen van God zijn, en door deze gave van de Geest zijn wij LEVEND let wel geestelijk levend voor God.Alleen door Jezus kunnen wij vrede met God hebben en weer een levende omgang met Hem, hoe anders zal Hij onze gebeden verstaan, hoe anders kan ik geloven dat Hij mijn zonden vergeeft?

Wat ik hiermee bedoel is dat een verstandelijke overtuiging van zonde uit kracht van je opvoeding nog niet hetzelfde is als een overtuiging van je hart! Het laatste wat ik zou willen is de kracht van de H. Geest ontkennen. Die werkt juist zo krachtdadig dat het een droefheid naar God werkt, die een onberouwelijke bekering als gevolg heeft.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 12 jan 2012 16:39

learsi schreef:Zelf zeg je Boston wel eens aan te halen en daaruit concludeer ik, dat hij voor jou enige zeggingskracht heeft. Ik denk dat je de "Viervoudige staat" maar weer eens in de hand moet nemen. Verder is de Bijbel voor mij duidelijk genoeg. De natuurlijke mens is niet in staat te geloven, noch zich te bekeren,TENZIJ......
En Boston leert dat ook!

Boston heeft voor mij alleen zeggingskracht voor zover hij Bijbels is. En de viervoudige staat zou ik niemand aanraden om te lezen eerlijk gezegd, dus die blijft netjes in de kast.
In dit verband had zijn boek 'ja maar .... de zonde van het ongeloof' beter aangehaald kunnen worden. (als Boston er persé bij betrokken moet worden)

Het TENZIJ uit Joh.6 wordt in de hele Bijbel niet betrokken bij de oproep tot geloof en bekering, wat de vraag van dit topic is.
Het is weer hetzelfde oude liedje: dogma's vóór het geloof plaatsen. In Joh.6 zegt Jezus dit 'tenzij de Vader hem trekke' NADAT de Joden Hem in ongeloof afwezen.

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 12 jan 2012 16:44

1a2b3c schreef:
Het is weer hetzelfde oude liedje: dogma's vóór het geloof plaatsen. In Joh.6 zegt Jezus dit 'tenzij de Vader hem trekke' NADAT de Joden Hem in ongeloof afwezen.

En jij wil hierbij beweren dat jij wel een paar tikkeltjes beter bent dan die ongelovige Joden ? Want jij wijst Hem niet (in je natuurstaat) in ongeloof af. Als de ogen van de mens voor Christus niet worden geopend, wijst iedereen Hem in ongeloof af. En dat is een zeer grote zonde.
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

Terug naar “Archief”