Moderator: Moderafo's
Toen schreef:Kom nou, nu ben je ook selectief 1a2b3c, een oproep van geloof en bekering lees je wel letterlijk en deze tekst niet.
Toen schreef:Ik ben wel van mening dat deze tekst opgevat kan worden 1. de nood van het volk, een uiterlijke bekering naar de wet. 2. maar ook de nood van jeremia zelf een bekering van God tot God, daarom zegt hij ook bekeer ONS.
Toen schreef:Deels mee eens, het gebeurt als eerste vanuit een onwil! Maar dat volk wat gewillig wordt gemaakt op de dag van des Heeren heirkracht (Ps 110:3) Dat gaat hun gemis van Christus inleven, maar ook hun onmacht om tot Gods eer te leven, en gelijkvormig te zijn aan het beeld Gods wat ze in de schepping hebben ontvangen!
Toen schreef:Dan komt zeker je onmacht openbaar, nadat je je WIL bekeren tot God. Dit wordt echt niet aangepraat, open je ogen, zie je zonden en je ziet de onmacht waarin je verloren ligt!
Atro schreef:Zit hier geen geestelijke les voor ons in? Een volk dat roept om bekering tot God? Ja, een roep om bekering! Niks geen vergeestelijking .. maar een roep om behoud wordt hier geroepen door een onderdrukt volk! En een roep tot een terugkeer tot God .. ja .. maar ze zouden ook zelf terug kunnen keren tot God ... nee, een onsterk volk zijn ze!
schaapje schreef:Hoe je het ook zegt Atro, toch is het een volk dat zich keert en roept tot God! Hoe onsterk, zoals jij dat noemt, het volk ook is.
Wat voor antwoord heb jij Atro, voor de mensen die wel geloven weten een zondaar te zijn, de Bijbel kennen als Gods Woord, en toch in duisternis leven omtrent hun behoudenis?
Mijn vraag, zij zeggen van zichzelf dood te liggen in zonden en leren dat zij vijanden van God zijn en Hem haten, .....wat voor een antwoord heb jij voor deze?
Hoe is het mogelijk dat ze wel geloven als ze zeggen dood te zijn?
"Atro"
En het onwaardig weten voor de allerhoogste Koning moeten we elke dag weer opnieuw beseffen.
Elke dag moet de schuld, die we zelf niet kunnen betalen, beleden worden met een roep om behoud! Om zo steeds kleiner te worden in onszelf .. en Christus juist meerder!
schaapje schreef:We zijn dus totaal onmachtig in ons vlees om te gehoorzamen aan God's geboden, daarom is de wedergeboorte nodig, zodat wij verandert worden naar het beeld van Hem.
schaapje schreef:Staat er egens in de Bijbel...niemand kan in Mij geloven? .....tenzij
quote="learsi"Boston schrijft ergens in de 4voudige staat:...."Daarom besluit ik, dat gij (de natuurlijke mens) ten uiterste (geheel) onmachtig zijt om uzelf te herstellen door de weg van werken of van de Wet. Oh, dat gij hetzelfde wilde besluiten aangaande uzelf!"
Onwil en ongeloof zijn de vrucht van de onmacht van de natuur van de mens.
"Toen"@ schaapje dan bedoel jij waarschijnlijk een uiterlijke belijder, deze mensen weten in theorie precies dat ze zonde doen, alleen ze zijn nog nooit zondaar voor God geworden!
En weet je waarom hun, maar ook ik zelf het zo makkelijk uit kunnen houden onder de preek? Omdat we geestelijk dood zijn.
learsi schreef:Boston schrijft ergens in de 4voudige staat:...."Daarom besluit ik, dat gij (de natuurlijke mens) ten uiterste (geheel) onmachtig zijt om uzelf te herstellen door de weg van werken of van de Wet. Oh, dat gij hetzelfde wilde besluiten aangaande uzelf!"
Onwil en ongeloof zijn de vrucht van de onmacht van de natuur van de mens.
1a2b3c schreef:Nee andersom: onmacht is de vrucht van onwil en ongeloof!
Overigens is dit niet wat Boston leert, hij zegt alleen dat je onmachtig bent om behouden te worden door eigen werken. Daar ben ik het mee eens. (trouwens, als je iets bewijzen wilt moet je dat uit de Bijbel doen)
schaapje schreef:Het enige wat ik zie in deze mensen is het gejammer over hun doodsstaat en hun ellende, dat brengt ze maar niet verder, terwijl de Bijbel hier zo duidelijk over is.
schaapje schreef:Ik ben het niet met je eens.....ONMACHT is de natuur van de mens, onmacht om de geboden van God te doen,....maar daar is er een Weg, een Weg die ten leven leidt, en mag een mens in al zijn onmacht niet om die Weg vragen? Een Weg die deze onmacht aangaande de zondemacht verbroken heeft, en deze mens zo een nieuwe natuur kan ontvangen.
schaapje schreef:Dat begrijp ik niet Toen, of is het misschien "geestelijk" om dit neer te schrijven.Jij ontkent hiermee de kracht van de Heilige Geest die met onze geest getuigd dat we kinderen van God zijn, en door deze gave van de Geest zijn wij LEVEND let wel geestelijk levend voor God.Alleen door Jezus kunnen wij vrede met God hebben en weer een levende omgang met Hem, hoe anders zal Hij onze gebeden verstaan, hoe anders kan ik geloven dat Hij mijn zonden vergeeft?
learsi schreef:Zelf zeg je Boston wel eens aan te halen en daaruit concludeer ik, dat hij voor jou enige zeggingskracht heeft. Ik denk dat je de "Viervoudige staat" maar weer eens in de hand moet nemen. Verder is de Bijbel voor mij duidelijk genoeg. De natuurlijke mens is niet in staat te geloven, noch zich te bekeren,TENZIJ......
En Boston leert dat ook!
1a2b3c schreef:
Het is weer hetzelfde oude liedje: dogma's vóór het geloof plaatsen. In Joh.6 zegt Jezus dit 'tenzij de Vader hem trekke' NADAT de Joden Hem in ongeloof afwezen.
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 33 gasten