Weg bij de kerk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Noir
Sergeant
Sergeant

Re: Weg bij de kerk

Berichtdoor Noir » 06 jan 2012 10:26

Speedy schreef:Maarrrr zit jij ook in zo'n kerk maar dan op de Veluwe?

(Ik stop met deze discussie, ik kan hier nog een voorbeeld noemen wat een familielid van mij vorig jaar heeft meegemaakt in een gemeente wat voor mij echt mijn mond deed openvallen. En dat zal een aantal karikaturen helaas moeten onderstrepen als werkelijkheid.)

Ja, ik zit in zo'n kerk. Er zullen vast rare gevallen tussen zitten waar ik ook mijn gedachten bij heb. Maar er wordt zo vaak gewezen naar de rechts reformatorische gezinte. Ik had pas iemand die een dienst had bijgewoond bij de doorbrekers. Wat ik toen hoorde, viel mijn mond ook van open. Dat was een vrouw met een gehandicapt kind. Het kind maakte geluiden bij de muziek die er gemaakt werd en de volgende keer toen die moeder met dat kind kwam, werd ze dringend verzocht niet meer te komen omdat die geluiden als storend werden ervaren. En dat in een doorbrekersdienst. Wat ik hiermee bedoel te zeggen is het volgende: men wijst altijd naar rechts, maar kijk ook eens de andere kant op. We zijn allemaal mensen met fouten en gebreken. Niemand is volmaakt.
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 06 jan 2012 10:40

In de Kerstnachtdienst was een oude predikant zich diep bewust van zijn verantwoordelijkheid.
Hij zei: hier komen mensen alleen met de Kerst, of voor het eerst en hier komen mensen die voor het laatst komen (omdat het leven eindig is).
Voor al die mensen moet ik het Evangelie verkondigen: de blijde boodschap.

Zó en niet anders moeten wij kerk zijn: voor de mens die er alle keren komt, voor de mens die de eerste keer een dienst bezoekt en voor de mens die vlak voor het einde van zijn leven staat.

En wij, als christenen, zouden moeten leren dat wij niet Gods oordeel moeten invullen op grond van wat wij menen dat in de Bijbel staat of dat we er menen uit te mogen halen.
Wij, als christenen moeten allereerst eens elkaar en elkaars wijze van kerk-zijn respecteren.
Waarbij we alle dagen weer ons bewust moeten zijn dat we samen de gemeente van Christus vormen, met alle lek en gebrek.

Dat is een Bijbelse waarheid, we hebben de opdracht het evangelie uit te dragen, ... ons licht te laten schijnen, ...een licht te zijn.
Ik denk dat al dat veroordelen komt uit grote onzekerheid, onzekerheid over het geborgen zijn in Christus, zodat men zich maar vast houdt aan regels en tradities, en Christus zelf, uit het oog verliest, maar bezig is zich zelf te vergelijken met anderen gelovigen, en denken er beter uit te komen doordat men zich allerlei dingen ontzegt die nergens in de Bijbel staan als geboden/verboden.
Ik heb zelfs op internet gelezen dat als je in de HSV leest, je onmogelijk een waarlijk kind van God kan zijn, want een Godvrezend kind zal die vertaling verafschuwen, en zo behoor je niet tot het "kleine kuddeke".....tja daar zakt je mond toch heel ver van open.

Ik wens de topic-starter vrede toe, maar wel de vrede van onze liefdevolle Hemelse Vader, die dit alles wat uit onze mond komt zo verdragen kan.
groet
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 jan 2012 11:19

Riska schreef:Waarbij we alle dagen weer ons bewust moeten zijn dat we samen de gemeente van Christus vormen, met alle lek en gebrek.

Een nobele gedachte waar ik me graag achter schaarde toen ik nog jong en naïef was. Let wel: ik zeg geenszins dat jij jong en naïef bent, maar ik weet dat het niet haalbaar is zolang de RKK bestaat. Immers, zij vinden dat ze de enige ware kerk zijn, waarmee ze ook zeggen dat de jouwe en de mijne dat niet zijn. Helaas is jouw wens dus slechts een mooie droom zolang de RKK bestaat, want hun leer is onveranderlijk.

Dit bedoel ik positief noch negatief, het is slechts een objectieve waarneming van een 'tollenaar' zoals sommige lieden van de RKK mij genoemd hebben en als ik me vergis over het feit dat zij andere kerken niet erkennen als gelijkwaardig aan de hunne, dan laat ik mij graag corrigeren door Faramir. :)

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 06 jan 2012 11:22

Noir schreef:Ja, ik zit in zo'n kerk. Er zullen vast rare gevallen tussen zitten waar ik ook mijn gedachten bij heb. Maar er wordt zo vaak gewezen naar de rechts reformatorische gezinte. Ik had pas iemand die een dienst had bijgewoond bij de doorbrekers. Wat ik toen hoorde, viel mijn mond ook van open. Dat was een vrouw met een gehandicapt kind. Het kind maakte geluiden bij de muziek die er gemaakt werd en de volgende keer toen die moeder met dat kind kwam, werd ze dringend verzocht niet meer te komen omdat die geluiden als storend werden ervaren. En dat in een doorbrekersdienst. Wat ik hiermee bedoel te zeggen is het volgende: men wijst altijd naar rechts, maar kijk ook eens de andere kant op. We zijn allemaal mensen met fouten en gebreken. Niemand is volmaakt.

Je reactie komt dus voort uit het vooroordeel, dat ik alleen maar af zou geven op de strenge rechtse gezindte, omdat ik dat zelf niet ben. Nou, we zouden eens goede gesprekken kunnen voeren over alle verschrikkelijke misstanden in de vrolijke linkse kerken. Ik ben zelf van geen enkele kerk lid, ik deel gewoon een ervaring. Het maakte mij echt niets uit, dat het een zware dienst was, want zoals ik zei: de preek was steengoed. Maar de ervaring was wel degelijk naar. Ik verzin het toch zeker niet zelf, als mijn buurman nog even wat opschuift en zijn psalmenboekje met zich meeschuift. Ik heb daar de hele dienst gezeten zonder dat ik wist wat er werd gezongen. En er waren echt heel veel boekjes om me heen....

Maar goed. Je gelooft me toch niet.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 jan 2012 11:29

@ Galateia, hoe je het ook bedoelt, kritiek wordt in die hoek altijd bestempelt als verkeerd en de boodschapper als een boosdoener, dat is mij ook overkomen. Sindsdien probeer ik niet eens meer genuanceerd te zijn en ben ik de boosdoener die ze altijd in me hebben willen zien. Welkom bij de club! :mrgreen:

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 06 jan 2012 12:12

Ja, als je zelf tot de incrowd behoort, dan is het makkelijk schieten op een ander. Bij mijn schoonfamilie mocht je als gast niet zomaar in de banken schuiven, nee, daar was een speciale bank voor. Pas 5 minuten voor tijd ging er een lampje branden bij andere banken, dan wist men dat men daar ook mocht zitten. En had het lef niet dat je ergens anders ging zitten als gast! Een gast werd meer als een last ervaren, dan als een zegening.

@mohamed: dat over en weer elkaar zien als kerk van Christus, die problematiek is niet alleen bij de RKK te vinden hoor. Ook in menig protestantse hoek is het schering en inslag. In de reformatorische hoek weten ze het vaak ook beter, tot een aantal jaar geleden had je de gereformeerd-vrijgemaakten die dachten dat ze de enige ware kerk waren, enz enz.

Dat mensen ervaringen hebben met liefdeloze houdingen binnen de reformatorische gezindte wil niet zeggen dat deze mensen leugenaars zijn. Door ze als leugenaar af te schilderen, bevestig je wel de ervaringen die deze mensen hebben.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 jan 2012 14:28

Katlheen schreef:@mohamed: dat over en weer elkaar zien als kerk van Christus, die problematiek is niet alleen bij de RKK te vinden hoor. Ook in menig protestantse hoek is het schering en inslag. In de reformatorische hoek weten ze het vaak ook beter, tot een aantal jaar geleden had je de gereformeerd-vrijgemaakten die dachten dat ze de enige ware kerk waren, enz enz.

Mee eens en derhalve is Riska zijn nobele wens een illusie ben ik bang, maar wellicht ben ik te pessimistisch ingesteld. :D

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 jan 2012 14:34

Katlheen schreef:
Ah, en dan zou het dus niet waargebeurd kunnen zijn? Dan is het ineens fantasie? Een beetje dat gevoel van: dat gebeurt niet in ons soort kringen? Want in ons soort kringen komen vreemden überhaupt niet het kerkgebouw in? Is dat de reden?
Als jij je afvraagt hoe dik de duim van Galateia is, wil ik graag antwoord op de volgende vraag: Hoe dik is die plaat voor je hoofd?

Natuurlijk is het waar, en de rest zijn jouw woorden !
Je posting druipt werkelijk van vijandigheid.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 06 jan 2012 14:46

Nou, ik denk dat de situatie aan het veranderen is. Als ik zo eens bij de vrijgemaakt gereformeerden kijk, daar zie ik ook aardig wat verschuivingen in houding naar anderen toe.
Natuurlijk zal het niet tot 1 kerk komen, maar de oude standpunten t.o.v andere kerken worden wat los gelaten. Met name onder de jeugd bespeur ik meer openheid naar andere kerken toe. Het oordelende karakter is minder.
Het lijkt alsof, met name de jongeren, steeds meer realiseren dat kerkmuurtjes zo hoog of laag zijn als je zelf wilt.

Maar goed, onverlet blijft dat zolang sommige groeperingen menselijke bijzaken tot goddelijke hoofdzaken maken, we deze problematiek nog wel even houden.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 06 jan 2012 14:47

Tja, wie kaatst....

Riska

Berichtdoor Riska » 06 jan 2012 14:56

off topique-smile
mohamed schreef:Mee eens en derhalve is Riska zijn nobele wens(....)

Als ik als kind bv. viel en dus een zere knie had, zei mijn vader: "dat gaat wel over voor je een jongetje bent" (of: "als je 80 bent"). Ik blijk, ook al ben ik nu bijna 72, nog steeds géén jongetje... :lol:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 jan 2012 15:43

Katlheen schreef:Tja, wie kaatst....

Als jij het verschil niet kent tussen ironie en hatelijkheid, wordt het lastig natuurlijk !
Gelukkig reageerde Galateia wel normaal.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 06 jan 2012 15:48

En nu is het ironie? Zou mijn posting wellicht ook ironie kunnen zijn? Jij schiet hier gelijk in de verdediging wanneer er kritiek komt op de "rechtse" kant.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 jan 2012 16:23

En nu weer ontopic!
Zo niet, dan gooi ik er een slot op.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 jan 2012 20:36

mohamed schreef:Mee eens en derhalve is Riska zijn nobele wens(....)

Riska schreef:off topique-smile
Als ik als kind bv. viel en dus een zere knie had, zei mijn vader: "dat gaat wel over voor je een jongetje bent" (of: "als je 80 bent"). Ik blijk, ook al ben ik nu bijna 72, nog steeds géén jongetje... :lol:

Pardon mevrouwtje! :mrgreen:

Terug naar “[Religie] - Open forum”