Weg bij de kerk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Weg bij de kerk

Berichtdoor schelpje3 » 04 jan 2012 12:05

Insane: je gaat nogal drastisch te werk ! je bent nog zo jong en dan zo'n stap te nemen. Er zijn nog genoeg tussenmogelijkheden.
Ik neem aan dat je nog thuis woont. Je bent 18, voor de wet volwassen, maar dat wil niet zeggen dat je dat geestelijk ook bent. Natuurlijk moet je op een gegeven moment eigen keuzes gaan maken, maar vanuit welke achtergrond doe je dat ? Je klinkt behoorlijk gefrustreerd en boos, vanwege een mogelijk te strenge opvoeding. Dat vind jij, maar is dat werkelijk zo ? Noem eens een paar voorbeelden.
Toen ik jong volwassen werd, kon ik het in de kerk van mijn ouders ook niet meer vinden, een vergrijsde gemeente, in de rechterflank. Ik zei tegen mijn ouders dat ik graag elders wilde luisteren en zij vonden dat prima. Ze hoopten dat ik uiteindelijk terug zou keren, maar dat is niet gebeurd. Ik heb wel een kerk gevonden waar ik een hele goede aansluiting had en waar ook zelfs mijn ouders achter konden staan.
Is het je je waard om op deze manier de band met je ouders te laten verslechteren ?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 jan 2012 12:31

schelpje3 schreef:Insane: je gaat nogal drastisch te werk ! je bent nog zo jong en dan zo'n stap te nemen. Er zijn nog genoeg tussenmogelijkheden.
Ik neem aan dat je nog thuis woont. Je bent 18, voor de wet volwassen, maar dat wil niet zeggen dat je dat geestelijk ook bent. Natuurlijk moet je op een gegeven moment eigen keuzes gaan maken, maar vanuit welke achtergrond doe je dat ? Je klinkt behoorlijk gefrustreerd en boos, vanwege een mogelijk te strenge opvoeding. Dat vind jij, maar is dat werkelijk zo ? Noem eens een paar voorbeelden.

Begrijp me niet verkeerd, maar het lijkt me dat die knul jou of wie dan ook, geen verklaring schuldig is. Wat denk je te bereiken, dat je zijn voorbeelden weegt en te licht bevindt en dat die jongen dan met hangende pootjes afdruipt en weer terug in de kerk gaat zitten.

En grote kans dat je precies zo reageert als al die andere mensen die hem hoe dan ook in de kerk willen houden, Je bent nog zo jong, weet je het wel zeker, denk er nog eens over na...

Je schrijft dat hij eigen keuzes moet maken, maar op het moment dat de keuzes niet bevallen is het ineens "ho ho, doe toch nog maar even niet dan." Je mag dus eigen keuzes maken, zolang het MIJN keuzes maar zijn... Dat is een lekkere boodschap.

Je trekt ook zijn ervaring van zijn opvoeding in twijfel. Laat ik daarop antwoorden dat het enige relevante is hoe hij zijn opvoeding ervaarde.

Is het je je waard om op deze manier de band met je ouders te laten verslechteren ?

Als de ouders hun zoon als het ware gijzelen met het dreigement "de kerk verlaten, dan het huis uit" lijkt me die band al behoorlijk rot. Geloof kun je niet afdwingen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 jan 2012 13:03

Mortlach, waarom denk jij dat dit een jonge man betreft ? Ik lees dat niet !
Bovendien vind ik de naam nogal "veelzeggend".

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 jan 2012 13:07

schelpje3 schreef:Mortlach, waarom denk jij dat dit een jonge man betreft ? Ik lees dat niet !
Bovendien vind ik de naam nogal "veelzeggend".

Dat denk ik op te kunnen maken uit het taalgebruik, maar goed, ik zou me daar inderdaad in kunnen vergissen. Is dat verder relevant? En namen, tja, je kunt invullen wat je wilt - mijn naam is een whiskeymerk, is dat ook veelzeggend?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 04 jan 2012 13:32

Mortlach schreef: Daarbij is euthenasie alleen van toepassing bij ondraaglijk lijden zonder hoop op herstel

O, dat onderschat ik niet.
Helaas zijn kerkmensen in staat om anderen bijna ondraaglijk te laten lijden aan de kerk.
Als de liefde zoek is, is de Geest zoek.

Ik hou het op de uitspraak van Corrie ten Boom: "God is wel goed, maar het is helaas vaak wel tobben met zijn grondpersoneel".
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 04 jan 2012 14:00

Mortlach schreef:Technisch gezien hoef je je helemaal niet uit te schrijven, lijkt me. Verhuizen en gewoon niet meer komen opdagen. Dan de post die je zo nu en dan krijgt (kerkblaadje) gewoon bij het oud papier gooien. Ik ben volgens mij officieel nog Rooms-Katholiek vanwege mijn opvoeding, maar daar voel ik niets van.

Ben ik het toch niet helemaal mee eens Mortlach. Vaak wordt in demografie aangegeven dat een land X% christenen heeft, waarvan X% PKN, etc.

Personen die niet meer naar de kerk gaan maar nog wel staan ingeschreven zorgen dus voor een vertekend beeld.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 04 jan 2012 14:02

JeeWee schreef:Ben ik nou de enige die bij deze vraag een voor mij bijna vergelijkbare vraag voelt opkomen:
"hoe kom ik van de beademing af en hoe pleeg ik euthanasie?"

Wat een onzin, echt dit slaat volkomen nergens op. Is dit de manier om mensen binnen de kerk te houden JeeWee? Pas maar op, want je pleegt geestelijke zelfmood? Ik weet dat veel geloven op angst voor de hell of de dood zijn gebaseerd, maar je laat het nu wel heel duidelijk zien. Bijna schandelijk.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 jan 2012 14:04

Mortlach schreef:
Dat denk ik op te kunnen maken uit het taalgebruik, maar goed, ik zou me daar inderdaad in kunnen vergissen. Is dat verder relevant? En namen, tja, je kunt invullen wat je wilt - mijn naam is een whiskeymerk, is dat ook veelzeggend?

Zou kunnen, ik wist dat het een whiskymerk is, dus je zou een liefhebber kunnen zijn.
Maar vaak zeggen nicknames tamelijk veel over iemand.
We horen hier maar 1 kant van het verhaal he ! In een ander topic vond een mod het nogal dubieus om op een chr forum echtscheiding aan te bevelen, ik zou zeggen, laten wij op ditzelfde forum trachten iemand iig bij EEN kerk, oftewel het geloof te houden ! Insane is een makkelijke prooi om nu de andere richting op te duwen en wij mogen daar niet aan meewerken.
Laten we eerst wachten op zijn/haar verhaal. Want er zijn nogal wat "kinderen" die kritiek hebben op hun opvoeding, maar dat dat niet altijd terecht is.
Daar kom je vaak pas achter als je zelf kinderen in die leeftijd hebt !

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 jan 2012 14:18

Lock&Stock schreef:Ben ik het toch niet helemaal mee eens Mortlach. Vaak wordt in demografie aangegeven dat een land X% christenen heeft, waarvan X% PKN, etc.

Personen die niet meer naar de kerk gaan maar nog wel staan ingeschreven zorgen dus voor een vertekend beeld.

Vooruit, als je je druk maakt om de juiste weergave in de statistieken, moet je je inderdaad laten uitschrijven...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 jan 2012 14:25

Waarom mag je geen antwoord geven op een technische vraag? Jullie zijn net zo erg als de mensen van kerken die anderen het moeilijk maken om zich te laten uitschrijven, maar als iemand niet meer komt en zich niet laat uitschrijven gebeurt er niets! Degene die zich bewust laat uitschrijven heeft er tenminste over nagedacht. Dat vind ik volwassen gedrag. En wie weet wil iemand zich wel uitschrijven om lid te worden van een ander kerkverband, dat kan toch ook. Het is naïef om te denken dat je hem/haar kan tegenhouden door de uitschrijving te weigeren.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 jan 2012 14:27

schelpje3 schreef:Zou kunnen, ik wist dat het een whiskymerk is, dus je zou een liefhebber kunnen zijn. Maar vaak zeggen nicknames tamelijk veel over iemand.

Dat klopt dan wel weer, maar je zou ook kunnen denken dat ik een dronkaard was. Enfin, namen zeggen dus niet altijd wat.

We horen hier maar 1 kant van het verhaal he !

Er IS ook maar 1 kant van het verhaal. Dit gaat enkel over 1 jongen die 1 ding wil weten. Er is geen andere kant van het verhaal.

In een ander topic vond een mod het nogal dubieus om op een chr forum echtscheiding aan te bevelen, ik zou zeggen, laten wij op ditzelfde forum trachten iemand iig bij EEN kerk, oftewel het geloof te houden !

Ik ben dan ook verbaasd dat het topic nog niet is afgesloten, maar het zou ook weer tekenend zijn: als je eenmaal in een geloof zit kom je daar NOOIT... MEER... UIT...! De kerk als moderne maffia...

Insane is een makkelijke prooi om nu de andere richting op te duwen en wij mogen daar niet aan meewerken.
Laten we eerst wachten op zijn/haar verhaal. Want er zijn nogal wat "kinderen" die kritiek hebben op hun opvoeding, maar dat dat niet altijd terecht is.

Ja, het is ook veel beter om mee te werken aan de gijzeling van deze jongen in het geloof door zijn kerk/gemeente/ouders... Geef die knul/meid vooral het gevoel dat hij/zij niet weg KAN, dat hij/zij gevangen zit, dat draagt ongetwijfeld bij aan het herstel van de ernstig verstoorde relatie.

Als iemand echt niet wil, kun je op je kop gaan staan, maar hem bij je houden zal niet lukken.

Jij kunt het niet terecht vinden, maar jouw mening weegt niet op tegen zijn/haar ervaring. Je probeert als het ware iemand te overtuigen dat wat hij/zij voelt en ervaart fout is.

Daar kom je vaak pas achter als je zelf kinderen in die leeftijd hebt !

Ongetwijfeld, maar kinderen moeten voor zichzelf denken. Tegen een jongvolwassene kun je moeilijk meer zeggen: luister nu maar naar me, want later als je groot bent, dan...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 jan 2012 14:28

Lalage schreef:Waarom mag je geen antwoord geven op een technische vraag?
Jullie zijn net zo erg als de mensen van kerken die anderen het moeilijk maken om zich te laten uitschrijven, maar als iemand niet meer komt en zich niet laat uitschrijven gebeurt er niets! Degene die zich bewust laat uitschrijven heeft er tenminste over nagedacht. Dat vind ik volwassen gedrag. En wie weet wil iemand zich wel uitschrijven om lid te worden van een ander kerkverband, dat kan toch ook. Het is naïef om te denken dat je hem/haar kan tegenhouden door de uitschrijving te weigeren.

=D>

mohamed

Berichtdoor mohamed » 04 jan 2012 15:46

mohamed schreef:Bij de RKK ligt dat anders als bij de PKN.

Mortlach schreef:Voel je de PKN wel dan? Toch knap als ze me in Ierland zouden weten te vinden :-)

Nou, ik denk dat je donders goed weet wat ik bedoel, want voor de RKK blijf je altijd katholiek, wat natuurlijk wel lekker makkelijk is mocht je je vergissen en God bestaat toch. Dan loop je gewoon naar Jezus toe met je doopsel, niks aan de hand! :mrgreen:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 jan 2012 15:51

mohamed schreef:Nou, ik denk dat je donders goed weet wat ik bedoel, want voor de RKK blijf je altijd katholiek, wat natuurlijk wel lekker makkelijk is mocht je je vergissen en God bestaat toch. Dan loop je gewoon naar Jezus toe met je doopsel, niks aan de hand! :mrgreen:

Jongen, alsof ik dat soort details weet van een organisatie waar ik al vanaf mijn 10de niets meer mee te maken wilde hebben.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 04 jan 2012 15:57

Ik principe is het bij de PKN en RKK hetzelfde.

Zoals Mortlach al aangeeft. Gewoon niets meer van je laten horen en het is klaar. Zo kan dat bij de PKN ook prima (bij sommige RKK en PKN kerken zal dat wat anders gaan omdat er dan iemand langskomt voor kerkbalans of een kopje thee). Dan sta je bij beide kerkgenootschappen echter nog wel als lid ingeschreven (en zul je dus meetellen als zijnde lid van die groep).

Je kan je ook bij zowel de PKN als RKK uit laten schrijven daarvoor kun je volgens mij gewoon een formulier van opvragen en ingevuld terugsturen. In de RKK zetten ze dan een sterretje achter je naam in het doopregister wat inhoud dat je er niets meer mee te maken wil hebben en dan zul je ook niet meetellen als lid. Eenmaal gedoopt is echter altijd gedoopt dus dat strepen ze niet weg. Mocht je je later dan bedenken dan zul je geen tweede doop ontvangen. Net zoals een diploma bij InHolland. Je kan wel niets meer met die hogeschool te maken willen hebben (bijvoorbeeld omdat je papiertje waardeloos is geworden) toch zul je bij die school geregistreerd blijven staan omdat je ooit bent afgestudeerd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”