Pasker schreef:Je kan natuurlijk "veranderen" "onderbouwen" noemen maar het blijft gewoon veranderen.
Ik meen me te herinneren dat jij een voorstander bent van schrift met de schrift vergelijken en dat is het enige wat ik doe.
Pasker schreef:Voor mij blijft de tekst gewoon staan zo als Jezus die uitsprak in Joh 5,24:
Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Die Mijn woord hoort, en gelooft Hem, Die Mij gezonden heeft, die heeft het eeuwige leven, en komt niet in de verdoemenis, maar is uit de dood overgegaan in het leven.
Voor mij blijft die tekst ook gewoon staan hoor, maar jouw interpretatie ervan kan ik gewoon niet rijmen met Hebreeën 9 vers 27.
En gelijk het de mensen gezet is, eenmaal te sterven, en daarna het oordeel Jezus zei:
Die Mijn woord hoort, en gelooft Hem, Die Mij gezonden heeft, die heeft het eeuwige leven, en komt niet in de verdoemenis, maar is uit de dood overgegaan in het leven.Indien we zijn uitspraak letterlijk nemen zou ieder mens direct het eeuwige leven krijgen vanaf het moment dat hij tot geloof komt en dan zouden hier velen rondlopen van 1000 jaar en ouder met witte baarden tot op hun knieën.
Degenen die tot geloof kwamen zouden niet in de
verdoemenis komen. Het woord verdoemenis is overgezet van
krisis en over diezelfde krisis zei Jezus:
'
Nu is het oordeel dezer wereld....' (Joh 12,31)
Het woord nu komt van
nyn wat betekent 'om deze tijd, het heden, nu' dus lijkt het me wel duidelijk dat hij ook bedoelde dat zij aan dat oordeel ontkwamen door hem te geloven. Het eeuwige leven wat ze verkregen was niet een woning in de stad Rome en daarom zeg ik je nogmaals zonder een zweem van twijfel dat ook christenen sterven, ondanks dat ik geloof in het eeuwige leven.