God schept het goede en het kwade?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Pasker
Luitenant
Luitenant

Re: God schept het goede en het kwade?

Berichtdoor Pasker » 22 dec 2011 13:18

mohamed schreef:quote="Pasker"]Dat kunnen we lezen in Mat 7,1
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt; 2 want met het oordeel, waarmede gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden, en met de maat, waarmede gij meet, zal u gemeten worden./quote]

quote="JHM"]
Bedankt./quote]
Merk wel op dat er niet staat dat wij ons als laatste zullen oordelen.

Wie zal volgens jou dan het "laatste" oordeel over ons vellen?

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 22 dec 2011 18:44

mohamed schreef:Voor jou volstaat een Bijbels antwoord toch evenmin JHM?

Wij als christenen onderling hebben op bepaalde punten afwijkende visies van elkaar. Daarom discussieren we met elkaar om wijzer van elkaar te worden.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 dec 2011 19:23

mohamed schreef:Voor jou volstaat een Bijbels antwoord toch evenmin JHM?

JHM schreef:Wij als christenen onderling hebben op bepaalde punten afwijkende visies van elkaar. Daarom discussieren we met elkaar om wijzer van elkaar te worden.

Dat is ook mijn streven JHM, maar toch geef je mij een beetje het gevoel dat je niet ten volste beseft wat het betekent 'die in het vlees zijn kunnen Gode niet behagen' (Rom 8,8) en dat vind ik jammer. Spijtig genoeg lijk je je er niet van bewust welk licht Paulus zijn oproep aan de christenen om in de geest te zijn (Rom 2,29) op de aanname werpt dat de satan een geestelijk wezen zou zijn. Terwijl dat nota bene een eenvoudig te trekken conclusie is en je niet overkomt als een domme jongen.

Even heel simpel, de apostel schreef dat die in het vlees zijn gode niet behagen kunnen en wat doe jij daar mee? Hoe pas je dat toe op je beeld van de satan?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 dec 2011 19:32

Pasker schreef:Wie zal volgens jou dan het "laatste" oordeel over ons vellen?

Volgens mij is dat Jezus, want er staat geschreven:

'En gelijk het de mensen gezet is, eenmaal te sterven, en daarna het oordeel' (Heb 9,27)

Mattheus 7 gaat steeds over een vergelijking tussen de mens en de vader.

Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.
Want een ieder, die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden.

Kortom: ik ben dus van mening dat 'met welk oordeel gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden' betekent dat Jezus ons na de dood dezelfde maat afneemt als wij anderen tijdens het leven hebben gedaan, maar ik kan me vergissen hoor. Misschien zit hij ook wel een boek te lezen terwijl iedereen voor zichzelf bepaalt of hij gered is of niet. Zou gezellig worden. :mrgreen:

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 23 dec 2011 00:12

mohamed schreef:[ Misschien zit hij ook wel een boek te lezen terwijl iedereen voor zichzelf bepaalt of hij gered is of niet. Zou gezellig worden. :mrgreen:

Zeker gezellig want Jezus zegt zelf in Joh 5,24
Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie mijn woord hoort en Hem gelooft, die Mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven en komt niet in het oordeel, want hij is overgegaan uit de dood in het leven.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 dec 2011 08:41

Om nou Heb 9,27 weg te strepen met Joh 5,24 lijkt me niet de bedoeling en bovendien is de brief aan de Hebreeën van latere datum dus streep je nog de verkeerde weg ook. :lol:

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 23 dec 2011 13:08

mohamed schreef:Om nou Heb 9,27 weg te strepen met Joh 5,24 lijkt me niet de bedoeling en bovendien is de brief aan de Hebreeën van latere datum dus streep je nog de verkeerde weg ook. :lol:

Wat wegstrepen? Jij streept met Heb.9:27 toch de woorden van Jezus weg in Mat 7,1
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt; 2 want met het oordeel, waarmede gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden, en met de maat, waarmede gij meet, zal u gemeten worden.
En wat te denken van: Vergeef ons onze schulden gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren? Denk jij soms dat God ons dan toch onze schulden zal vergeven?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 dec 2011 20:17

mohamed schreef:Om nou Heb 9,27 weg te strepen met Joh 5,24 lijkt me niet de bedoeling en bovendien is de brief aan de Hebreeën van latere datum dus streep je nog de verkeerde weg ook. :lol:

Pasker schreef:Wat wegstrepen? Jij streept met Heb.9:27 toch de woorden van Jezus weg in Mat 7,1
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt; 2 want met het oordeel, waarmede gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden, en met de maat, waarmede gij meet, zal u gemeten worden.

Nee, ik streep niets weg en weet dat Jezus gezegd heeft in Joh 5,24:

Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Die Mijn woord hoort, en gelooft Hem, Die Mij gezonden heeft, die heeft het eeuwige leven, en komt niet in de verdoemenis, maar is uit de dood overgegaan in het leven.

Geloofde Johannes de Doper dat Jezus gezonden was door de vader? Hoorde Stefanus het woord van de zoon en geloofde hij in God? Het antwoord is ja en dus waren zij overgegaan van de dood in het leven, want die Jezus gelooft heeft het eeuwige leven, en komt niet in de verdoemenis maar toch zijn ze beide niet oud geworden. In dat licht bezie ik Hebreeën 9,27, want allen die tot geloof kwamen en uit de dood waren overgegaan in het leven zijn allemaal gestorven evenals de ongelovigen. Daaruit kunnen wij met zekerheid concluderen dat er in de Bijbel sprake is van twee oordelen. Namelijk een aards oordeel en een oordeel na de dood. Het eerste oordeel was aards en heeft zich te Jeruzalem en Juda afgespeeld tussen 66-70 en het tweede oordeel vindt plaats na de fysieke dood. Dat aardse oordeel zijn de gelovigen aan ontkomen zoals we weten, maar iedereen zal voor de rechterstoel van Christus moeten verschijnen.
En wat te denken van: Vergeef ons onze schulden gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren? Denk jij soms dat God ons dan toch onze schulden zal vergeven?

Ja, dat denk ik inderdaad, want hij heeft ook gezegd:

'...zo gij iemands zonden houdt, die zijn zij gehouden.' (Joh 20,23)

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 24 dec 2011 00:29

mohamed schreef: Nee, ik streep niets weg en weet dat Jezus gezegd heeft in Joh 5,24:

Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Die Mijn woord hoort, en gelooft Hem, Die Mij gezonden heeft, die heeft het eeuwige leven, en komt niet in de verdoemenis, maar is uit de dood overgegaan in het leven.

Zeg maar gewoon of dat die uitspraak van Jezus voor jou wáár is of niet?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 dec 2011 09:19

Laat dat vraagteken maar achterwege hoor want dat heb ik gezegd. Ik dacht dat je een onderbouwd antwoord wel wist te waarderen maar kennelijk is het je een aanstoot.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 24 dec 2011 13:26

mohamed schreef:Laat dat vraagteken maar achterwege hoor want dat heb ik gezegd. Ik dacht dat je een onderbouwd antwoord wel wist te waarderen maar kennelijk is het je een aanstoot.

Je kan natuurlijk "veranderen" "onderbouwen" noemen maar het blijft gewoon veranderen.
Voor mij blijft de tekst gewoon staan zo als Jezus die uitsprak in Joh 5,24:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 dec 2011 18:14

Pasker schreef:Je kan natuurlijk "veranderen" "onderbouwen" noemen maar het blijft gewoon veranderen.

Ik meen me te herinneren dat jij een voorstander bent van schrift met de schrift vergelijken en dat is het enige wat ik doe.
Pasker schreef:Voor mij blijft de tekst gewoon staan zo als Jezus die uitsprak in Joh 5,24:

Voor mij blijft die tekst ook gewoon staan hoor, maar jouw interpretatie ervan kan ik gewoon niet rijmen met Hebreeën 9 vers 27.

En gelijk het de mensen gezet is, eenmaal te sterven, en daarna het oordeel

Jezus zei:

Die Mijn woord hoort, en gelooft Hem, Die Mij gezonden heeft, die heeft het eeuwige leven, en komt niet in de verdoemenis, maar is uit de dood overgegaan in het leven.

Indien we zijn uitspraak letterlijk nemen zou ieder mens direct het eeuwige leven krijgen vanaf het moment dat hij tot geloof komt en dan zouden hier velen rondlopen van 1000 jaar en ouder met witte baarden tot op hun knieën. :lol:

Degenen die tot geloof kwamen zouden niet in de verdoemenis komen. Het woord verdoemenis is overgezet van krisis en over diezelfde krisis zei Jezus:

'Nu is het oordeel dezer wereld....' (Joh 12,31)

Het woord nu komt van nyn wat betekent 'om deze tijd, het heden, nu' dus lijkt het me wel duidelijk dat hij ook bedoelde dat zij aan dat oordeel ontkwamen door hem te geloven. Het eeuwige leven wat ze verkregen was niet een woning in de stad Rome en daarom zeg ik je nogmaals zonder een zweem van twijfel dat ook christenen sterven, ondanks dat ik geloof in het eeuwige leven.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 26 dec 2011 00:58

mohamed schreef: Pasker schreef: Jezus zei:

Die Mijn woord hoort, en gelooft Hem, Die Mij gezonden heeft, die heeft het eeuwige leven, en komt niet in de verdoemenis, maar is uit de dood overgegaan in het leven.

Mohamed: Indien we zijn uitspraak letterlijk nemen zou ieder mens direct het eeuwige leven krijgen vanaf het moment dat hij tot geloof komt en dan zouden hier velen rondlopen van 1000 jaar en ouder met witte baarden tot op hun knieën. :lol:

Geen enkele reden voor mij om Zijn uitspraak niet letterlijk te nemen want jouw interpretatie klopt niet.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 dec 2011 10:11

Pasker schreef: Jezus zei:

Mohamed: Indien we zijn uitspraak letterlijk nemen zou ieder mens direct het eeuwige leven krijgen vanaf het moment dat hij tot geloof komt en dan zouden hier velen rondlopen van 1000 jaar en ouder met witte baarden tot op hun knieën. :lol:
Pasker schreef:Geen enkele reden voor mij om Zijn uitspraak niet letterlijk te nemen want jouw interpretatie klopt niet.

Zelfs de mensen die erbij stonden toen Jezus dat zei zijn allen reeds lang dood en begraven, dus dat jij die uitspraak toch letterlijk neemt toont alleen maar aan dat je niet in staat bent om te beoordelen wat klopt en niet.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 26 dec 2011 16:44

Was het eeuwige leven van Christus volgens jou geestelijk of vleselijk?

Terug naar “[Religie] - Open forum”