Mortlach schreef:Lopen we ze even een voor een door:
Ontdekkingen in de astronomie hebben aangetoond dat er geen twijfel mogelijk is dat het universum feitelijk een begin had. Er bestond een enkel scheppingsmoment.
Moment 0 een scheppingsmoment noemen is al gekleurd. Er hoeft helemaal geen schepping te zijn geweest. het feit dat het universum een begin had, ik begrijp niet helemaal waarom dat zo'n verschil maakt.
Bedoeld wordt in ieder geval: er moet een begin geweest zijn. En dat feit wijst dan ergens op.
Francis Collin (boek:
The Language of God) schrijft, nadat hij het begin van het universum als de oerknal heeft benoemd:
Dat betekent dat er daarvoor niets was. Ik kan me niet voorstellen hoe de natuur, in dit geval het universum, zichzelf kan hebben geschapen. Het naakte feit dat het universum een begin had, betekent dat iemand in staat was het te beginnen. Het het lijkt mij dat dat buiten de natuur moest zijn.
De eerste woorden van Genesis zijn:
בְּרֵאשִׁית,
beresjit, in het begin. Wanneer zal dat begin geweest zijn? Er zijn exegeten die uitgaan van een lange tijd tussen vers 1 en vers 3.
Ik heb laatst gehoord dat het idee van een begin, een schepping in de oudheid (de tijd van de Griekse filosofie, en de tijd van de opkomst van het christendom) als absurd werd ervaren. Hoezo schepping? Hoezo begin? Het universum bestaat toch al van eeuwigheid?
Persoonlijk zie ik de oerknaltheorie niet als waarvan je noodzakelijkerwijs moet zeggen: zo ís het gebeurd. Het is volgens mij meer een extrapolatie, die aangeeft: we kunnen niet verder dan zo ver teruggaan in de tijd, dus dan zou het universum in ieder geval niet ouder kunnen zijn dan zo oud. Dat is mijn persoonlijke bescheiden mening.
Mortlach schreef:...Het is wel weer grappig dat moderne kosmologie voor het eigen karretje wordt gespannen, maar als diezelfde kosmologie beweert dat dat 13 miljard jaar geleden is gebeurd, wordt het afgedaan als nonsens...
...
Er worden stukjes wetenschap gebruikt die goed uitkomen, maar als dezelfde moleculair bioloog zegt dat de chimpansee en de mens een gezamelijke voorouder hebben wordt het afgedaan als onzin.
Is dat bij evolutionisten niet net zo goed het geval? Die hoor je weer niet zo nadrukkelijk over gegevens waar anderen met een heel andere visie mee komen. Hooguit zullen zij een antwoord formuleren op de uitdagingen van die anderen. Dan ben je er niet zelf mee gekomen, maar dan geef je een reactie.
Mortlach schreef:Citation needed! Wat bedoelen ze hier precies met leven? Uit welk jaar komt die zogenaamde berekening? De suggestie wordt gewekt dat uit het niets ineens een compleet werkende cel zou ontstaan, maar er is geen serieuze wetenschapper die dat beweert.
Die suggestie lees ik niet in die regels. Volgens mij kan "op natuurlijke wijze via niet-intelligente processen" net zo goed staan voor vele miljoenen jaren, zoals bepaalde theorieën dat zeggen. Het zegt niets over een tijdsbestek.
Ik kan niet anders concluderen dan dat ik het ermee eens ben, dat de kans op een dergelijk ontstaan van leven zo klein is, dat die praktisch gezien uitgesloten is.
En wat die citaten betreft: ik heb ze op dit moment zelf zo gauw niet bij de hand, maar ik weet zeker dat die wel te vinden zijn in boeken.
Mortlach schreef:Wel doel? Zijn we weer terug bij de ontologie? Daarbij zijn natuurwetten zoals die nu zijn geheel niet noodzakelijk. Het universum had best met een twee keer zo sterke zwaartekracht kunnen bestaan. De mens had dan niet bestaan, maar hoeveel stellen wij nou voor op kosmische schaal...
Nu bestaan wij wel en is het universum een bijzonder plaats, maar het is een drogreden om te denken dat wij ook hadden moeten bestaan en dat het universum dus speciaal voor ons moet zijn 'afgesteld'
Dit is wat het 'anthropisch principe', of ook wel het 'fijnafstemmingsargument' wordt genoemd. Bepaalde natuurkundige constanten (15 constanten, zoals: zwaartekrachtconstante, verschillende constanten m.b.t. de sterkte en zwakte van nucleaire krachten) zijn zó precies afgesteld, dat het sterk lijkt alsof het de bedoeling was om biologisch leven mogelijk te maken. Zou ook maar één van die constanten anders geweest zijn, dan zou de werkelijkheid zoals wij die nu zien en kennen onmogelijk kunnen bestaan. Een prachtige verwoording vind ik deze:
Sommige mensen hebben gezegd dat het is alsof een enorm aantal metertjes zeer precies op elkaar hadden moeten zijn afgesteld... en dat waren ze. (Tim Keller,
In alle redelijkheid, blz. 144)*
Ik citeer Tim Keller nog even verder, om het principe van 'kritische rationaliteit' te belichten:
Opnieuw: als "bewijs" is het fijnafstemmingsargument rationeel ontkoombaar.
(Er is bijvoorbeeld tegen in gebracht dat er triljoenen universa kunnen bestaan, door R. Dawkins.)
Maar als aanwijzing heeft deze denklijn kracht. Alvin Plantinga geeft het volgende voorbeeld: hij stelt zich een man voor die zichzelf bij een potje poker twintig keer achtger elkaar dezelfde hand met vier azen geeft. Terwijl zijn medespelers naar hun pistolen grijpen, zegt de pokeraar: "Ik weet dat het er verdacht uitziet! Maar wat als er een oneindige opeenvolging van universa zou bestaan, zodat er voor iedere mogelijke verdeling van pokerkaarten er één universum is waarin deze mogelijkheid gerealiseerd wordt? We bevinden ons simpelweg in dat ene universum waarin ik mijzelf zonder vals te spelen twintig keer dezelfde hand met vier azen deel!" Dit argument zal vast geen indruk maken op de andere pokeraars. Het is technisch gezien mogelijk dat de man zichzelf twintig keer dezelfde hand met vier azen geeft. Hoewel je niet kunt bewijzen dat hij vals speelt, is het onredelijk om aan te nemen dat dit niet het geval is.
(blz. 144-145)
* Het boek In alle redelijkheid van Tim Keller heb ik zeer sumier eens op dit forum besproken. Ik was er toen nog in bezig. Zie hier.Mortlach schreef:Alle filosofen vinden dat? Jokken voor de Heere, noem ik dat. Er zijn talloze naturalistische verklaringen te bedenken voor moraliteit, groepsdruk bijvoorbeeld. Daarbij is die objectieve morele standaard zo objectief niet. Ga eens naar Indianenstammen in de Amazone, die hebben allerlei voor ons bizarre morele waarden.
Het probleem van verschillende inzichten in moraal is mij bekend. Toch denk ik niet dat je daarmee kunt stellen: moraal is zeer toevallig en willekeurig. Daarmee kom je namelijk ook in strijd met wat moraal bedoelt te zijn: richtlijnen voor wat wel en niet mag. Wil dat kunnen functioneren, dan is een zekere consensus daarin onontkoombaar.
Als moraal alleen maar relatief zou zijn, dan zou jij ook geen reden hebben om het beleid van Adolf Hitler zoals hij dat met zijn regime voerde, af te keuren. Behalve dan dat het jouw smaak niet zou zijn. Maar dat is niet wat je ziet gebeuren bij zoiets. Het regime van Hitler wordt (en terecht!) wel degelijk als moreel verwerpelijk veroordeeld. Dat suggereert toch iets universeels in de moraal. Maar waar komt dat universele dan vandaan?
Het zwakke van de huidige seculiere maatschappij is dat dat niet wordt benoemd. Men wil wel aan de moraal vasthouden, aangezien men aanvoelt dat die onmisbaar is, maar die blijft in de lucht hangen, omdat het fundament eronder niet wordt benoemd. De christen zegt: dit aanvoelen van de noodzaak van de moraal is het wéten dat God bestaat!
Naar mijn idee refereert Paulus daar ook naar in
Romeinen 2:
15-16.
Mortlach schreef:Dit geeft alleen maar aan dat hersenen bij iedereen ongeveer hetzelfde werken. Alhoewel het wel het sterkste argument is, vind ik het bijzonder vreemd dat een christelijke apologetische website ermee komt. Want die Indiër of Aboriginal ervaart toch echt niet YHWH.
Leert de Bijbel dan dat je alleen maar JHWH kunt ervaren als hogere werkelijkheid? Het lijkt mij duidelijk van niet. Ook ten tijde van de Bijbel was er al alternatieve religieuze ervaring. De Bijbel verbiedt het dienen van andere goden. De Bijbel zegt niet dat die andere goden niet ervaren kunnen worden.
Mortlach schreef:Klopt, maar ik moet de atheïst nog tegenkomen die mij veroordeelt omdat ik leef op een manier die niet in zijn geloof past, bijvoorbeeld als ik zou samenwonen met een andere man of na een scheiding zou zijn hertrouwt. Daarbij probeert de atheïst mij niet bang te maken met eeuwigdurende marteling als ik niet geloof wat hij gelooft.
Dat zal een logische consequentie zijn van de andere aard van die levensvisies. Langs een weg vol gevaren zul je ook andere borden zien staan dan bij een volstrekt veilige weg.
Mortlach schreef:Dat vind ik toch niet. Als je na het zien van een van de vele bewijzen voor de stelling van Pythagoras nog steeds denkt dat er driehoeken (in een plat vlak) mogelijk zijn waarvan de som der hoeken anders is dan 180 graden, heb je het bewijs simpelweg niet begrepen.
Nou is wiskunde ook wel een ander vak dan bijvoorbeeld de evolutietheorie. Het was niet voor niks dat René Descartes het meeste ophad met wiskunde. Dat vak paste immers het beste bij zijn manier van denken en redeneren.
Hiervóór heb ik een concreet voorbeeld gegeven van kritische rationaliteit. (Daar waar het ging over het 'anthropisch principe'.)
Mortlach schreef:Waar ik me dan weer aan stoor, is de manier waarop die argumenten worden gebracht, want hier wordt net zo goed de suggestie gewekt dat de argumenten onontkoombaar zijn, terwijl, zoals ik liet zien, ze dat verre van zijn. En in sommige gevallen zijn ze op zijn zachtst gezegd ongelukkig verwoord, maar als je hard wilt zijn gewoon leugenachtig.
Ik verwijs ook nu weer terug naar dat voorbeeld van 'anthropisch principe'. Een argument voor een levensvisie zal nooit helemaal rationeel onontkoombaar zijn. Maar een argument kan wel kracht hebben.
En misschien zullen de argumenten op die website voor jou aan kracht winnen als er meer aangetoond zou worden met citaten. Het is nooit gezegd dat een argument niet beter verwoord kan worden. Zakelijk inhoudelijk voel ik echter wel wat voor die argumenten. De kwalificatie 'leugenachtig' neem ik dan ook niet van je over.