Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheorie?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheorie?

Berichtdoor Boekenlezer » 17 dec 2011 18:26

Mij is vanouds geleerd dat de evolutietheorie haaks staat op het christelijk geloof, omdat we als orthodoxe christenen in de schepping geloven. En volgens mij is dat ook wel een terechte stellingname.
Er zijn echter ook nogal wat theologen, die blijkbaar menen dat de evolutietheorie helemaal niet haaks staat op het christelijk geloof. Zo zou ik bijvoorbeeld mensen kunnen noemen als prof. dr. G. van den Brink, of dr. C. Dekker (oké, hij is dan geen theoloog maar biofysicus). Zij combineren hun christelijk geloof met de opvatting dat de wereld door evolutie ontstaan is. Door dat soort tendenzen kan ik soms het gevoel krijgen alsof het verplicht is om aan de evolutietheorie te moeten. Dat wringt, want ik kan mij eveneens niet aan het gevoel onttrekken, dat de combinatie christelijk geloof en evolutietheorie behoorlijk kunstmatig is. Ik kies dan toch liever voor mijn christelijke geloof.

Wat denken jullie hierover?
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 18 jan 2012 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor Mortlach » 17 dec 2011 19:25

Ik merk dat je binnen 1 regel de overstap maakt van 'christelijk geloof' naar 'orthodox christelijk geloof'. De combinatie met het eerste is niet bepaald een probleem, gezien de scharen wetenschappers die zowel christelijk zijn als evolutie accepteren. De combinatie met het tweede (als in letterlijke lezing, kaft tot kaft) is misschien wat lastiger.

Kijk, je moet natuurlijk helemaal niets. Je hoeft evolutie niet te accepteren, je hoeft ook niet te accepteren dat je ziek wordt door bacillen, bacteriën en virussen (staat niets over in de Bijbel namelijk, maar toch doet niemand hier moeilijk over).

Het heeft ook jaren geduurd voordat 'het christelijke geloof' de overstap maakte van een geocentrisch naar heliocentrisch zonnestelsel. Voor de situatie 'in de werkelijkheid' maakte dat natuurlijk geen zier uit, maar op een gegeven moment vielen de bewijzen voor een heliocentrisch gewoon niet meer te ontkennen.

Evolutie wordt 'pas' 150 jaar onderzocht. De bewijzen zijn redelijkerwijs niet meer te ontkennen. Het christelijke geloof accepteert dat en zal er op de een of andere manier iets mee moeten - delen van de werkelijkheid ontkennen is op lange termijn namelijk niet gezond. In de conservatievere tak duurt dat allemaal wat langer, blijkbaar, maar ook jullie komen er wel. :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 dec 2011 20:00

Mortlach schreef:Kijk, je moet natuurlijk helemaal niets. Je hoeft evolutie niet te accepteren, je hoeft ook niet te accepteren dat je ziek wordt door bacillen, bacteriën en virussen

Dat is een vreemde vergelijking want het gaat nog steeds om een theorie en we worden in de praktijk ziek.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 dec 2011 20:02

@ Boekenlezer, ik ben het met je eens hoor, het is het een of het ander en de evolutie hoeven we niet in te geloven om zalig te worden, zelfs als het een sluitende theorie is.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 dec 2011 23:27

mohamed schreef:Dat is een vreemde vergelijking want het gaat nog steeds om een theorie en we worden in de praktijk ziek.

Het is geen vreemde vergelijking; Theorie in wetenschappelijke zin betekent iets anders dan jij blijkbaar denkt. In de wetenschap is een theorie een toetsbaar model ter verklaring van waarnemingen van de werkelijkheid. (pluk ik even van wiki.)

Denk ook bijvoorbeeld aan de atoomtheorie van Dalton, Newtons zwaartekrachttheorie en Einsteins relativiteitstheorie. Allemaal theorieën die waarnemingen in de praktijk verklaren.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 17 dec 2011 23:47

Mortlach schreef:De combinatie met het eerste is niet bepaald een probleem, gezien de scharen wetenschappers die zowel christelijk zijn als evolutie accepteren.

Mijns inziens putten ze dan wel uit twee héél verschillende bronnen.
Enerzijds de Bijbel, waarop ze dan een bepaalde mate van bijbelkritiek toepassen. Hoeveel zal per persoon verschillen. Ze zijn niet allemaal even vrijzinnig.
Anderzijds een theorie aangaande het de ontwikkeling van de wereld en het leven, die in feite nogal sterk naturalistisch is. Een theorie die gebaseerd is op het uitgangspunt dat alles autonoom zijn gang gaat.
Dat is toch op zijn minst een vreemde combinatie. Een combinatie met twee totaal verschillende uitgangspunten.
Een dergelijke combinatie zie je ook in het deïsme: God heeft de wereld geschapen, maar heeft die vervolgens aan haar lot overgelaten. Net zoals een wekker die je opwindt, en die dan vanzelf afloopt. Dergelijk denken ontstond onder invloed van de ontwikkeling van de wetenschap. Alles werd steeds verklaarbaarder. Een dergelijk denken strijdt echter radicaal met de immanentie van God in de schepping, door zijn Geest. De God van de Bijbel staat niet dualistisch tegenover zijn schepping. Dan zou er grond zijn voor het platonische dualisme, waarbij de werkelijkheid te verdelen is in een geestelijke en een materiële werkelijkheid. Twee 'verdiepingen' van het bestaan. Dankzij Gods drieëenheid zijn die twee echter niet te scheiden. Om dr. H. Bavinck te citeren: "De wereld is eerst door God gedacht en komt daarom door zijn almachtig spreken tot stand, en als zij realiteit ontvangen heeft, staat ze niet buiten en tegenover Hem maar blijft rusten in zijn Geest." (Gereformeerde Dogmatiek, deel 2, § 31, pericoop 213, blz. 227) (Daarbij is dat denken het werk van de Vader, het spreken het werk van de Zoon [Zie ook Johannes 1], en dat laatste het werk van de Heilige Geest.)
De schepping, zoals beschreven in Genesis 1, heeft dus nogal wat implicaties voor hoe je denkt over onze werkelijkheid. Daar kun je niet zomaar even uit wegschrappen wat je minder goed uitkomt, omdat je onder druk staat van het evolutiedenken. Een schrapwerk waarvan ik vrees, dat de persoon wel eens te gemakkelijk te werk zou kunnen gaan door gebrek aan theologische kennis, aangezien hij meer natuurwetenschapper of bioloog is dan theoloog. Of dat zo iemand misschien wel theologisch geschoold is, maar de zaken toch te oppervlakkig inschat. Vandaar mijn opmerking: vreemde combinatie.

Ik zeg daarmee nog niet dat de interpretatie van Genesis 1 daarmee simpel is geworden. Misschien zitten daar inderdaad elementen in, die niet geheel letterlijk zijn te nemen. In Exodus 20 lees ik bijvoorbeeld over de wateren onder de aarde, en het is me niet geheel duidelijk in hoeverre dat in Genesis 1 terug komt. (Die passage op zichzelf in Exodus 20:4 vind ik nog wel prima vertaalbaar naar een modern wereldbeeld, moet ik zeggen. Nl. dat datgene wat daar verboden wordt werkelijk overal geldt, waar dan ook. Of je op de aarde bent, of op de maan, of waar dan ook, om het eens wat moderner te zeggen.) Dat heb ik namelijk niet bestudeerd.
En dat iemand wel eens in zijn achterhoofd denkt: "Het scheppingsverhaal van Genesis 1 heeft misschien een vorm die past binnen de culturele context van die tijd", tja, ik kan mij dat best voorstellen dat je dat wel eens denkt als een soort van suggestie. Wat je dan met zo'n gedachte al of niet moet doen, is dan weer een andere vraag. (Ik blijf voorzichtig, zoals je merkt. Snelle conclusies hebben het risico van het maken van vergissingen.)

Mortlach schreef:Het heeft ook jaren geduurd voordat 'het christelijke geloof' de overstap maakte van een geocentrisch naar heliocentrisch zonnestelsel. Voor de situatie 'in de werkelijkheid' maakte dat natuurlijk geen zier uit, maar op een gegeven moment vielen de bewijzen voor een heliocentrisch gewoon niet meer te ontkennen.

Evolutie wordt 'pas' 150 jaar onderzocht. De bewijzen zijn redelijkerwijs niet meer te ontkennen. Het christelijke geloof accepteert dat en zal er op de een of andere manier iets mee moeten - delen van de werkelijkheid ontkennen is op lange termijn namelijk niet gezond. In de conservatievere tak duurt dat allemaal wat langer, blijkbaar, maar ook jullie komen er wel. :)

Met dergelijke uitingen vrees ik dat dit wel eens een nare discussie zou kunnen worden. Je laat immers nogal wat onderbuikgevoel blijken. Zo van: "dat is de absolute waarheid, en wie die niet deelt is nogal een sukkel."
Ik heb echter zo het vermoeden dat de wetenschap niet zo eenduidig is als dat jij die hier presenteert.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 dec 2011 00:31

Boekenlezer schreef:Mijns inziens putten ze dan wel uit twee héél verschillende bronnen.
Enerzijds de Bijbel, waarop ze dan een bepaalde mate van bijbelkritiek toepassen. Hoeveel zal per persoon verschillen. Ze zijn niet allemaal even vrijzinnig.

Uiteraard, maar je beweert hopelijk toch niet dat een letterlijke lezing niet 'bijbelkritisch' is?

Anderzijds een theorie aangaande het de ontwikkeling van de wereld en het leven, die in feite nogal sterk naturalistisch is. Een theorie die gebaseerd is op het uitgangspunt dat alles autonoom zijn gang gaat.

Binnen de wetenschap is het voornamelijk het besef dat je met de 'hypothese God' geen wetenschap kunt bedrijven. Het is namelijk niet te controleren en dus geen wetenschap. Dus zelfs als het waar zou zijn, zouden ook christelijke wetenschappers er niet mee kunnen werken. Enfin, in hun privé-leven kan iedereen erin staan zoals ze willen natuurlijk, maar ik denk dat het niet zo moeilijk is God te eren en te danken voor de rijkheid en verscheidenheid aan leven, ook al accepteer je dat die door evolutie tot stand is gekomen.

Een dergelijke combinatie zie je ook in het deïsme: God heeft de wereld geschapen, maar heeft die vervolgens aan haar lot overgelaten. Net zoals een wekker die je opwindt, en die dan vanzelf afloopt. Dergelijk denken ontstond onder invloed van de ontwikkeling van de wetenschap. Alles werd steeds verklaarbaarder.

En toen kwam met met quantum mechanica, waaruit blijkt dat de werkelijkheid alleen statistisch deterministisch is. Voorbeeldje: bij radioactief verval van bijvoorbeeld Uranium is het niet te voorspellen wanneer welk atoom zal vervallen, maar het is in hoge mate zeker dat na een vaste en bekende tijd 50% van de atomen vervallen zal zijn. Sommige christelijke wetenschappers zoeken God in die effecten - God oefent invloed uit in het 'onvoorspelbare' quantum niveau. Mij overtuigt het niet, maar wie weet.

Een dergelijk denken strijdt echter radicaal met de immanentie van God in de schepping, door zijn Geest. De God van de Bijbel staat niet dualistisch tegenover zijn schepping. Dan zou er grond zijn voor het platonische dualisme, waarbij de werkelijkheid te verdelen is in een geestelijke en een materiële werkelijkheid. Twee 'verdiepingen' van het bestaan. Dankzij Gods drieëenheid zijn die twee echter niet te scheiden. Om dr. H. Bavinck te citeren: "De wereld is eerst door God gedacht en komt daarom door zijn almachtig spreken tot stand, en als zij realiteit ontvangen heeft, staat ze niet buiten en tegenover Hem maar blijft rusten in zijn Geest." (Gereformeerde Dogmatiek, deel 2, § 31, pericoop 213, blz. 227) (Daarbij is dat denken het werk van de Vader, het spreken het werk van de Zoon [Zie ook Johannes 1], en dat laatste het werk van de Heilige Geest.)
De schepping, zoals beschreven in Genesis 1, heeft dus nogal wat implicaties voor hoe je denkt over onze werkelijkheid. Daar kun je niet zomaar even uit wegschrappen wat je minder goed uitkomt, omdat je onder druk staat van het evolutiedenken. Een schrapwerk waarvan ik vrees, dat de persoon wel eens te gemakkelijk te werk zou kunnen gaan door gebrek aan theologische kennis, aangezien hij meer natuurwetenschapper of bioloog is dan theoloog. Of dat zo iemand misschien wel theologisch geschoold is, maar de zaken toch te oppervlakkig inschat. Vandaar mijn opmerking: vreemde combinatie.

Tja, het een zal onherroepelijk het ander beïnvloeden. Verwachten dat je beiden kunt verenigen zonder dat je bepaalde ideeën moet herzien is natuurlijk onrealistisch. Aan de andere kant vraag ik me af in hoeverre evolutie wordt afgewezen door theologen (professioneel of van het huis- tuin- en keukenkaliber) die dan weer bijzonder weinig van biologie afweten.

Het lijkt erop dat je in werkelijkheid dus vraagt: kun je het christelijk geloof combineren met evolutie zonder dat dat geloof verandert. Het ligt voor de hand dat het antwoord dan 'Nee' is. Maar dat betekent niet dat het niet te combineren is.

En dat iemand wel eens in zijn achterhoofd denkt: "Het scheppingsverhaal van Genesis 1 heeft misschien een vorm die past binnen de culturele context van die tijd", tja, ik kan mij dat best voorstellen dat je dat wel eens denkt als een soort van suggestie. Wat je dan met zo'n gedachte al of niet moet doen, is dan weer een andere vraag. (Ik blijf voorzichtig, zoals je merkt. Snelle conclusies hebben het risico van het maken van vergissingen.)

Tja, het 'nadeel' van de culturele context-benadering is dat de tekst minder speciaal wordt, meer de mens die praat, denkt en schrijft over God dan God over de mens. En het kan best zijn dat je dat een zeer oncomfortabele gedachte vindt. Het vergt ook moed om zo'n gedachte dan toch door te denken, maar uiteindelijk trekt de ontstaansgeschiedenis van de Bijbel zich niets aan van wat jij of ik comfortabele gedachten vinden.

Met dergelijke uitingen vrees ik dat dit wel eens een nare discussie zou kunnen worden. Je laat immers nogal wat onderbuikgevoel blijken. Zo van: "dat is de absolute waarheid, en wie die niet deelt is nogal een sukkel."
Ik heb echter zo het vermoeden dat de wetenschap niet zo eenduidig is als dat jij die hier presenteert.

Goed, dat is ook niet mijn bedoeling. Uiteindelijk kan ik nog best respect opbrengen voor de mensen die wetenschap afwijzen op religieuze grond, dogmatisch. Daar wordt het eigenlijk pas interessant, want ik zie daar dus best wel wat problemen en vraag me af hoe mensen daarmee omgaan. Helaas is het antwoord vaak dat het vaak struisvogelpolitiek. Maar zit volgens mij het grootste probleem. Een geloof dat je dwingt grote delen van de werkelijkheid te ontkennen, dat kan in mijn ogen niet goed zijn. Het enige echte antwoord is dan eigenlijk 'Gods wegen zijn ondoorgrondelijk' en zoals ik zei, daar kan ik nog wel respect voor opbrengen.

Pas als mensen gaan zeggen: Ik geloof in een 6-daagse Genesis-schepping en dit kan ik wetenschappelijk onderbouwen, dan heb je aan mij een kwaaie, bij wijze van spreken. Het risico op intellectuele oneerlijkheid is dan ook levensgroot: wel bewijs eisen voor evolutie, maar in je hart weten dat je geen enkel bewijs zult accepteren.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 18 dec 2011 12:31

@ boekenlezer: je zegt "twee verschillende uitgangspunten", maar zijn ze ook tegenstrijdig?

Het uitgangspunt van de wetenschap is vooral methodisch: strikt genomen sluiten wetenschappers niets uit, maar ze moeten theorieën produceren die toetsbare hypothesen opleveren. En hoe zou je Gods ingrijpen willen vaststellen?

Theologen roepen trouwens in koor dat Gods handelen niet begrepen moet worden als factor tussen de factoren. Er is geen concurrentie tussen een natuurlijke verklaring en een duiding als Gods handelen, maar dat zijn verklaringen op een verschillend niveau. Als God op hetzelfde niveau zou handelen, krijg je een god van de gaten: zodra er een wetenschappelijke verklaring is, wordt god een stukje kleiner. Die kant moet je niet op willen. Ook niet door dan maar wetenschappelijke verklaringen buiten de deur te houden.

Wat je zegt over deïsme is trouwens precies andersom: theologen begrijpen Gods scheppend handelen niet meer als een handeling aan het begin, maar als een nog steeds voortgaand proces.

Trouwens hoe leg je dag 2 in Genesis 1 uit. Wat schiep God op de tweede dag? Zorgvuldige exegese (ook van evangelische geleerden) heeft aangetoond dat het gaat om een massief hemelgewelf waarboven een hemeloceaan geplaatst wordt en waaraan later de hemellichten een plaats krijgen. Volgens mij neemt niemand dat letterlijk. Dus op dag 2 schept God iets niet bestaands? Een goede reden om Genesis 1 te lezen als een belijdenis dat God schepper is in de taal van de tijd van de schrijver(s).

Als je trouwens serieus geïnteresseerd bent, kan ik je aanraden om een aantal theologen over dit onderwerp te lezen. Die bespreken de problemen op een diepgaander wijze dan hier op het forum kan.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 dec 2011 13:03

Cicero schreef:Als je trouwens serieus geïnteresseerd bent, kan ik je aanraden om een aantal theologen over dit onderwerp te lezen. Die bespreken de problemen op een diepgaander wijze dan hier op het forum kan.

Ik ben wel geïnteresseerd. Heb je namen en evt boektitels?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 18 dec 2011 13:18

Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 18 dec 2011 14:29

Mortlach schreef:
Ik ben wel geïnteresseerd. Heb je namen en evt boektitels?

Boeken die redelijk toegankelijk zijn:
Taede Smedes, God én Darwin
Taede Smedes, God en de menselijke maat
John F. Haught, God after Darwin
Hans Küng, Het begin van alle dingen
Willem Drees, Religion and science in context
A vd Beek e.a., Lichtgeraakt (bundel opstellen met interessante bijdragen)
A vd Beek, Toeval of schepping

Dit zijn zo een aantal namen en titels van theologen die me te binnen schieten. Ze zijn van verschillend pluimage, vd Beek is bijv. superorthodox (hoewel op een ketterse manier) terwijl Drees een religieus naturalist is (of andersom?). Ze geven in elk geval allemaal food for thought. Verder zou je in het hoofdstukje over de schepping in verschillende dogmatieken moeten kijken (o.a. van Berkhof).

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 dec 2011 15:19

schaapje schreef:http://www.allaboutphilosophy.org/dutch/bestaat-god-c.htm

Even een stukje van je link gelezen maar de punten die worden opgenoemd na deze zin:

Bestaat God - Dingen om te Overwegen
Wanneer je er klaar voor bent om de vraag "Bestaat God?" te stellen, dan zijn hier enkele observaties om te overwegen in je zoektocht naar een objectief antwoord

zijn allemaal zeer discutabel. Geen van die punten 'bewijst' dat God bestaat of niet. Daarbij is het allemaal zeer gekleurd verwoord.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 dec 2011 15:21

Cicero schreef:Boeken die redelijk toegankelijk zijn:
Taede Smedes, God én Darwin
Taede Smedes, God en de menselijke maat
John F. Haught, God after Darwin
Hans Küng, Het begin van alle dingen
Willem Drees, Religion and science in context
A vd Beek e.a., Lichtgeraakt (bundel opstellen met interessante bijdragen)
A vd Beek, Toeval of schepping

Dit zijn zo een aantal namen en titels van theologen die me te binnen schieten. Ze zijn van verschillend pluimage, vd Beek is bijv. superorthodox (hoewel op een ketterse manier) terwijl Drees een religieus naturalist is (of andersom?). Ze geven in elk geval allemaal food for thought. Verder zou je in het hoofdstukje over de schepping in verschillende dogmatieken moeten kijken (o.a. van Berkhof).

Bedankt! nu maar hopen dat er wat van die boeken beschikbaar is voor Kindle :-)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 18 dec 2011 15:43

quote="Mortlach"

Bestaat God - Dingen om te Overwegen
Wanneer je er klaar voor bent om de vraag "Bestaat God?" te stellen, dan zijn hier enkele observaties om te overwegen in je zoektocht naar een objectief antwoord

zijn allemaal zeer discutabel. Geen van die punten 'bewijst' dat God bestaat of niet. Daarbij is het allemaal zeer gekleurd verwoord.

Die reactie verwachtte ik al Mortlach :D maar misschien zijn er wel anderen die het interessant vinden om te lezen, er staat veel meer in, over allerlei onderwerpen ook de wetenschappelijk kant wordt belicht, maar misschien wordt er bedoeld, met een open visier, zonder met een vooropgezet idee de dingen onderzoeken.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 dec 2011 17:27

schaapje schreef:Die reactie verwachtte ik al Mortlach :D maar misschien zijn er wel anderen die het interessant vinden om te lezen, er staat veel meer in, over allerlei onderwerpen ook de wetenschappelijk kant wordt belicht, maar misschien wordt er bedoeld, met een open visier, zonder met een vooropgezet idee de dingen onderzoeken.

Nou, om eerlijk te zijn kun je beter de boeken van de wetenschappers zélf lezen dan. Ik heb wel wat aanraders voor de mensen die geïnteresseerd zijn. Als de site die je linkte wikipedia was, had er om de andere zin [citation needed] gestaan. Oftewel, er worden allerlei harde uitspraken gedaan zonder enige vorm van onderbouwing. :-)

En die opmerking over 'zonder vooropgezette ideeën' is op zijn best oneerlijk, misschien zelfs huichelachtig, want ik geloof voor geen seconde dat de schrijver de mogelijkheid open houdt dat God NIET zou bestaan. Maar het is wel weer typisch natuurlijk, de suggestie wekken dat de ander zijn mening alleen maar heeft vanwege vooropgezette ideeën, terwijl je je daar zelf schuldig aan maakt.

De pot verwijt de ketel dat ze zwart ziet, alleen is de ketel in dit geval niet eens zwart.

Terug naar “[Religie] - Open forum”