Pasker schreef:Of wil jij soms beweren dat de Christelijke Katholieke Kerk niet de Kerk van Christus is?
De RKK is niet de kerk van Christus en Rome niet de stad van God, dat durf ik rustig te beweren.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Pasker schreef:Of wil jij soms beweren dat de Christelijke Katholieke Kerk niet de Kerk van Christus is?
mohamed schreef: quote="Pasker"]
Of wil jij soms beweren dat de Christelijke Katholieke Kerk niet de Kerk van Christus is? /quote]
De RKK is niet de kerk van Christus en Rome niet de stad van God, dat durf ik rustig te beweren.
mohamed schreef:De RKK is niet de kerk van Christus en Rome niet de stad van God, dat durf ik rustig te beweren.
Pasker schreef:Christenen zullen het dan toch niet met je eens zijn want zij belijden:
Ik geloof één heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen;
Volgens deze geloofsbelijdenis moet er dus tenminste één heilige algemene Christelijke kerk bestaan en een "Christelijke kerk" wil toch zeggen dè kerk van Christus.
mohamed schreef: Wat een leuk spelletje zeg, maar zo gemakkelijk laat ik me niet vangen want dat belijd ik ook, over en uit!
Er is al eerder sprake van Jeruzalem, in Gen 14 waar geschreven wordt over Melchizedek (Melech-tsadiek=koning der gerechtigheid) die koning van (Jeru)Salem was.Pasker schreef:De eerste keer dat we in de Bijbel lezen over Jeruzalem is in Joz 10,1
Zodra Adonisedek, de koning van Jeruzalem, hoorde, dat Jozua Ai veroverd en met de ban geslagen had – evenals hij met Jericho en zijn koning gedaan had, zo had hij ook met Ai en zijn koning gedaan – en dat de inwoners van Gibeon met Israël vriendschap gesloten hadden en in hun midden waren,
Correctie: Dat wás niet je vraag, dat is nú pas je vraag. Maar, doet dat er nog toe nadat hierboven aangetoond is dat God Jeruzalem verkozen heeft als Zijn stad? Daar gaat het in de strijd om Jeruzalem, tot op de dag van vandaag, nog steeds over. De grote tegenstander van God heeft in het verleden al verschillende keren geprobeerd Jeruzalem in handen te krijgen en zal dit blijven doen (vandaar dat Jeruzalem, ook volgens de vele, vele de profetiën, steeds strijdtoneel zal blijven) totdat de grote Zoon van David, Yeshua haMashiach, weer zal zitten op op de troon van Zijn vader David zoals voorzegd aan Maria. Wellicht heeft Maria (zij mag immers bekend worden verondersteld met de TeNaCH) bij het horen van de belofte van Gabriël ook gedacht aan 1 Kon 2:33.Pasker schreef:Mijn vraag was; van welke God was Jeruzalem tijdens Adonisedek "stad van God"? En welke naam van God was toen over die stad uitgeroepen?
V.w.b. Petrus kunnen we alleen maar uitgaan van buitenbijbelse bronnen. De bijbel zelf brengt bij mijn weten Petrus niet in verband met Rome (niet relevant genoeg?). Dat Paulus er niet voor vakantie geweest is, is mij als bijbellezer genoegzaam bekend: Paulus is hier namelijk alleen als gevangene van de Romeinse keizer geweest. Maar goed, maakt het aanwezig geweest zijn van Paulus en Petrus te Rome daarmee Rome tot stad van God?Pasker schreef:Voor de huidige "stad van God" blijken er in het NT al veel joden in Rome te wonen. Vervolgens gingen Petrus en Paulus en ? ook naar Rome en ik neem aan niet voor vakantie te houden.
Dit topic lezend, de huidige strijd om Jeruzalem ziende en Zach 12:3 gelovend is Jeruzalem, de stad van God, zeker een steen des aanstoots en dat niet slechts voor een enkele forummer maar voor alle volken.Pasker schreef:Trouwens, gaat het hier ook niet om de Steen des aanstoots en de Rots der ergenis?
Uit het bovenstaande moge blijken dat ik Rome zeer beslist niet zie als de stad van God, omdat toevallig één of ander kerkelijk instituut (dat is iets anders dan de Kerk (met een hoofdletter) bestaande uit alle ware gelovigen afkomstig uit vele kerkelijke insituten/denominaties) denkt zijn zetel in Rome te moeten hebben.Pasker schreef:Laten we nou eens als ongelovigen kiezen voor dè Stad van God, zie jij dan Jeruzalem in al zijn verdeeldheid als dè Stad van God of zou het toch Rome zijn?
dalethvav schreef: quote="Pasker"]De eerste keer dat we in de Bijbel lezen over Jeruzalem is in Joz 10,1
Zodra Adonisedek, de koning van Jeruzalem, hoorde, dat Jozua Ai veroverd en met de ban geslagen had – evenals hij met Jericho en zijn koning gedaan had, zo had hij ook met Ai en zijn koning gedaan – en dat de inwoners van Gibeon met Israël vriendschap gesloten hadden en in hun midden waren, /quote]
Er is al eerder sprake van Jeruzalem, in Gen 14 waar geschreven wordt over Melchizedek (Melech-tsadiek=koning der gerechtigheid) die koning van (Jeru)Salem was.
Salem (Jeruzalem) wordt in Ps 76 in verband gebracht met de woonplaats van God.
0ok de geschiedenis van de binding van Izaäk (Gen 22) is te verbinden met Jeruzalem. Het gebergte Moria uit Gen. 22 wordt in 2 Kron. 3 (de berg Moria) weer genoemd als plaats waar de tempel gebouwd gaat worden.
In Deut. 26:2 is sprake van een plaats die de Here verkoren heeft om Zijn Naam aldaar te doen wonen (en dat is níet Rome). In 1 Kon. 8 komt die verkiezing terug, evenals in 1 Kon. 11, waar in vs 13 en 32 expliciet gesproken wordt van Jeruzalem als door God verkoren stad.
dalethvav schreef: In de OT-tische tijd zien we dat Jeruzalem, als stad van God, niet ononderbroken de woonplaats van God is geweest. Dat hoeft dus in NT-tische tijd ook niet noodzakelijkerwijs zo te zijn om toch de stad van God te kunnen zijn én te blijven.
dalethvav schreef: Uit het bovenstaande moge blijken dat ik Rome zeer beslist niet zie als de stad van God, omdat toevallig één of ander kerkelijk instituut (dat is iets anders dan de Kerk (met een hoofdletter) bestaande uit alle ware gelovigen afkomstig uit vele kerkelijke insituten/denominaties) denkt zijn zetel in Rome te moeten hebben.
mohamed schreef:Als dat je graadmeter is sluit dan maar aan bij Dalethvav want het jodendom is nog ouder en ook niet uit te roeien.
Pasker schreef:En als we spreken van een "Steen des aanstoots", heb jij je dan niet deerlijk ( zo als vele anderen) gestoten aan die "| Steen des aanstoots"? Of is de Roomse kerk geen aanstoot voor jou?
Pasker schreef:En met zo,n 2000 jaar Katholieke Kerk (Tempel van Christus) waar zie jij dan nog een andere "Tempel van Christus"? In Jeruzalem soms?
mohamed schreef: Ja de RKK is me zeker een aanstoot en wat ze met kinderen uitvreten vind ik ook verschrikkelijk, ik wil maar zeggen dat alles wat mij een aanstoot is daarom niet persé uit God hoeft te zijn.
Pasker schreef:Trouwens, afgescheiden van de Katholieke Kerk (door protestanten Roomse kerk genaamd) wil toch alleen zeggen dat protestanten het op bepaalde punten niet eens waren met die leer.
Pasker schreef:En met zo,n 2000 jaar Katholieke Kerk (Tempel van Christus) waar zie jij dan nog een andere "Tempel van Christus"? In Jeruzalem soms?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten