Refowebkids deel 15

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Re: Refowebkids deel 15

Berichtdoor MissF » 17 dec 2011 09:29

Dansen op zich zal het probleem nooit zijn, denk ik. Individueel dansen, dat zit volgens mij gewoon in een mens zijn genen. Het gaat mij wel om de muziek waarop Jurian dat zou doen. Daarom zou ik hem niet naar streetdanceles laten gaan, omdat ik teveel heb gezien bij dat soort optredens dat die kleine kinderen op seksueel getinte muziek dansen, en dat hoeft van mij niet.
Maar hier thuis dansen we regelmatig op kinderliedjes hoor :) Hij stond het vorige weekend op een groot podium met zijn nichten van 8 ofzo heerlijk te dansen op kinderliedjes, met publiek voor zich, al is hij een echte Hollander, en lekker stijf, maar dat boeide niet :D

Wat is Hannah verwend zeg! Heerlijk dat blije koppie!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 17 dec 2011 09:45

Haha, leuk is dat, van die kindjes, MissF! En wat boeit het of hij daar lekker stijf tussen staat: hij heeft lol!

Ons mannetje heeft echt niks met kinderliedjes. Het doet hem niets. Die muziek vindt hij saai. Maar geef het een flinke beat en hoppa, daar gaat zijn lijfje. Dat zit gewoon in zijn Afrikaanse genen. Ik ben niet bang voor teksten die seksueel getint zijn. Bij die kleintjes valt dat reuze mee, als ik kijk waar mijn balletjuf altijd de kleintjes op liet dansen. En als hij groter is en nog steeds zou willen dansen, dan kan hij daar echt wel mee omgaan. Hebben mijn ouders ons (mijzelf, zus en broers) toch ook goed geleerd. Dus ik ben daar echt niet bang voor. Daar vinden we allemaal onze weg wel in.

Gisteren zaten we nog wat filmpjes te kijken van So You Think You Can Dance. Nou: dan gaat hij los, hoor. Dat vindt hij zo vreselijk mooi :mrgreen:

Ach, ik zie zelf geen enkel verschil met een klein rozig meisje dat naar klassiek ballet gaat. Die danst ook op niet-religieuze muziek. En volgens mij is dat in de reformatorische wereld wel toegestaan, balletles voor kleine meisjes? Toch?

Maar hey, dit is allemaal mijn mening!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 17 dec 2011 10:18

Volgens mij niet... Sport is soewieso uit den hoze, ivm de sportverdwazing

Africa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Africa » 17 dec 2011 12:10

paprikameisje2 schreef:Volgens mij niet... Sport is soewieso uit den hoze, ivm de sportverdwazing

Sorry, dit slaat echt nergens op.
Sporten wordt volgens mij gewoon aangemoedigd in het kader van een gezonde levensstijl en houding. Maar het doorslaan, daar gaat het mis. Het verafgoden van sporters, sport boven het geloof zetten. Niet meer tot eer van God leven. :)
Slechts één leven,
dat snel voorbij zal gaan;
slechts wat voor Christus is gedaan
zal blijven bestaan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 dec 2011 12:18

Schipje schreef:

@Schelpje, waarom zeg je nu gelijk: 'laat maar'?
Als je een vraag stelt aan iemand is het te verwachten dat diegene een antwoord geeft wat niet altijd in je straatje past of dat je een (moeilijke) wedervraag krijgt. Dat heet communiceren/discussieren. Jij stelt wat vragen en een ander is dan terecht benieuwd naar jouw zienswijze daarop. En eerlijk gezegd ben ik nog steeds heel benieuwd naar andere meningen hierover. :)

Galateia heeft al een pb naar me gestuurd. Heel vriendelijk ! We liggen mijlenver uit elkaar en dat weten we. Ik schreef het op voor anderen eigenlijk.
Wij hebben onze kinderen laten dopen en beloofd voor het aangezicht van God en Zijn gemeente om onze kinderen op te voeden in de voorzeide leer, zoals dat ouderwets heet. Dat houdt in dat je de plicht hebt (!) je kinderen een christelijke opvoeding te geven en daar hoort dansen op wereldse muziek niet bij !
Er wordt soms nogal laconiek overheen gewalst, wat geeft dat nou, wat maakt dat nou uit, het zijn jonge kinderen. Ja, maar je brengt het op deze manier er zelf in en hoeft dus niet raar te kijken als ze als snotneus straks,in disco en andere dance evenementen te vinden zijn.
Zoiets komt niet uit de lucht vallen nl. En je hebt als ouders geen poot meer om op te staan.
Ik verwacht niet dat iemand deze mening zal delen hier, maar dat geeft niet, ik voelde het als mijn plicht om dit hier toch neer te zetten, want je weet nooit.
God zal straks van onze hand eisen, wat wij met onze kinderen hebben gedaan, hoe we hen voorgeleefd hebben. Denk aan Eli !!! God zal op onze belofte terugkomen schipje.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 17 dec 2011 12:31

Volgens mij gaat het in refo kringen niet perse om sportverdwazing, maar om de muziek.
Het woord 'wereldse muziek' zegt mij totaal niks, omdat ik genoeg popmuziek ken die prima past in mijn christelijke levenshouding, en waarop mijn zoon dus ook zou mogen dansen. Maar helaas zijn er ook genoeg nummers die ik echt te ver vind gaan, en dan vind ik het dansen dus niet goed (noouja, het dansen wel, maar de muziek dus niet, of welke sport je ook op die muziek doet).

En het bezoeken van een discotheek kan wel zomaar uit de lucht komen vallen. Ik denk dat het juist in strenge refo kringen steeds meer gebeurd, de cafe's en discotheken in dorpjes hier in de buurt zitten stampvol op zaterdagavond, tot 12 uur dan ;) En echt niet met jongelui die onchristelijk opgevoed zijn.

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 17 dec 2011 12:40

Buikgriep!!! Bleh!!!
Vier zieke kinderen en een zieke moeder. Gelukkig is vaderlief niet ziek!

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 17 dec 2011 12:43

cornelia77 schreef:Buikgriep!!! Bleh!!!
Vier zieke kinderen en een zieke moeder. Gelukkig is vaderlief niet ziek!

Bah! Beterschap!
Wat betreft dansen: M heeft nog nooit iemand zien breakdancen maar jongens, wat gaan hij tekeer op de grond op Classic FM!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 17 dec 2011 12:46

@JPC, wat is je dochter verwend en wat een leuke kadootjes. Nog van Harte Gefeliciteerd. Leuke foto van haar en de taart, lekker vrolijk. :mrgreen:

@Cornelia, he wat balen. Beterschap.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 dec 2011 13:06

MissF schreef:Volgens mij gaat het in refo kringen niet perse om sportverdwazing, maar om de muziek.
Het woord 'wereldse muziek' zegt mij totaal niks, omdat ik genoeg popmuziek ken die prima past in mijn christelijke levenshouding, en waarop mijn zoon dus ook zou mogen dansen. Maar helaas zijn er ook genoeg nummers die ik echt te ver vind gaan, en dan vind ik het dansen dus niet goed (noouja, het dansen wel, maar de muziek dus niet, of welke sport je ook op die muziek doet).

En het bezoeken van een discotheek kan wel zomaar uit de lucht komen vallen. Ik denk dat het juist in strenge refo kringen steeds meer gebeurd, de cafe's en discotheken in dorpjes hier in de buurt zitten stampvol op zaterdagavond, tot 12 uur dan ;) En echt niet met jongelui die onchristelijk opgevoed zijn.

Maar je kind heeft wel een argument: eerst vond je het altijd goed.
Beetje van de wereld, beetje van de godsdienst, moet kunnen tegenwoordig.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 17 dec 2011 13:12

schelpje3 schreef:Dat houdt in dat je de plicht hebt (!) je kinderen een christelijke opvoeding te geven en daar hoort dansen op wereldse muziek niet bij !

En dit blijft me dan toch bezighouden. Ik begrijp helemaal, dat dansen en alles eromheen geen onderdeel is van een reformatorische traditie. En ik ben het met de argumenten niet eens en vindt ze soms zelfs wat moeilijk te begrijpen, maar het zal onderdeel zijn van een bepaalde traditie en religieuze levenswijze. Maar wat me dan wel verbaast, is dat een christelijke opvoeding gelijkgesteld wordt aan een reformatorische opvoeding (in al haar varianten). Hoe denk je daar dan over? Is een christelijke opvoeding hetzelfde als een reformatorische opvoeding? Dat een reformatorische opvoeding een christelijke opvoeding is, daar kunnen we het wel over eens zijn. Maar deze vraag blijft mij toch bezig houden. Is er maar 1 manier om christelijk op te voeden? Nee toch, zeker? Dan zouden miljoenen christenen op deze wereldbol hun kinderen een hele foute opvoeding geven...?
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 dec 2011 14:00

Galateia schreef:
En dit blijft me dan toch bezighouden. Ik begrijp helemaal, dat dansen en alles eromheen geen onderdeel is van een reformatorische traditie. En ik ben het met de argumenten niet eens en vindt ze soms zelfs wat moeilijk te begrijpen, maar het zal onderdeel zijn van een bepaalde traditie en religieuze levenswijze. Maar wat me dan wel verbaast, is dat een christelijke opvoeding gelijkgesteld wordt aan een reformatorische opvoeding (in al haar varianten). Hoe denk je daar dan over? Is een christelijke opvoeding hetzelfde als een reformatorische opvoeding? Dat een reformatorische opvoeding een christelijke opvoeding is, daar kunnen we het wel over eens zijn. Maar deze vraag blijft mij toch bezig houden. Is er maar 1 manier om christelijk op te voeden? Nee toch, zeker? Dan zouden miljoenen christenen op deze wereldbol hun kinderen een hele foute opvoeding geven...?

Voor iedere ouder zal die grens anders liggen.
Een reformatorische opvoeding is zeker niet hetzelfde als een christelijke opvoeding, die laatst is heel erg rekkelijk merk ik zeker hier ook.
Een reformatorische opvoeding is veel meer strikt volgens Bijbelse regels en deze mensen zullen allemaal ook in een rechts reformatorische gemeente kerken (of thuislezers, thuisluisteraars zijn).
Christelijk is het al gauw. Onze kinderen zaten op een chr basisschool, ik heb er veel tussen de middag te gast gehad, maar er baden zeer weinig kinderen voor hun eten ! Konden nauwelijks een lied of gezang meezingen. Dus nogmaals, dat zegt mij heel weinig.
Er is niet 1 manier, natuurlijk niet. Maar je hebt wel de plicht om nauw te onderzoeken, ben ik voor mijn kind de wegwijzer naar de hemel of naar de hel ?
Zoals de oude christenen zeiden: genade is geen erfgoedm.a.w., kinderen uit een christelijk voorgeslacht kunnen ook verloren gaan. Het is een persoonlijke zaak.
Maar hoe vatten wij onze plicht als ouders op ? Bidden wij voor het zieleheil van onze kinderen ? Ik neem aan dat er gebeden wordt voor hun veiligheid en gezondheid. Allemaal heel waardevol en nodig, maar hebben we oog voor de eeuwigheid, waar onze kinderen ook eens zullen moeten komen ?
Moeten ze ons aanklagen ? Of wordt daar niet meer in geloofd ?

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 17 dec 2011 14:06

Dit is niet zozeer een opmerking over christen en muziek, maar meer een algemene over levensstijl enzo. In refo-NL zal er bijvoorbeeld nooit een kerstboom in huis komen. Terwijl ik tig Engelse en Amerikaanse refo gezinnen ken die er wel gewoon een hebben staan. Nu is het niet mijn bedoeling om een discussie op te starten over kerstbomen maar ik denk wel dat sommige zaken ook bepaald worden door de mores van het land/kerk.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 17 dec 2011 14:18

schelpje3 schreef:EEen reformatorische opvoeding is zeker niet hetzelfde als een christelijke opvoeding, die laatst is heel erg rekkelijk merk ik zeker hier ook.
Een reformatorische opvoeding is veel meer strikt volgens Bijbelse regels en deze mensen zullen allemaal ook in een rechts reformatorische gemeente kerken (of thuislezers, thuisluisteraars zijn).

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Want een reformatorische opvoeding IS christelijke opvoeding. Wij voeden onze kinderen christelijk op, en ik denk dat je, als je zegt Christen te zijn, niet zonder de Bijbel kan, en die dan ook als leidraad gebruikt. Want zonder Bijbel geen Christelijk geloof (maar dat is een mening, dat zal niet iedereen met me eens zijn, maar voor mij is de grondslag voor mijn geloof de Bijbel, anders zou ik echt in het luchtledige geloven ofzo). Maar helaas is de Bijbel niet overal glashelder in, en niet altijd toepasbaar op deze tijd, dus ik denk dat het vooral om de interpretatie van de Bijbel gaat.
En net als die kerstboom: in refo Nederland is dat not done, omdat die niks met kerst te maken heeft. Ben ik het helemaal mee eens, en toch hebben wij een kerstboom(pje), gewoon, voor de gezelligheid, de lampjes, de ballen, Jurian vindt het prachtig. Ik ben opgevoed met goed zelf nadenken, en afwegen waarom je een beslissing neemt. Niet zomaar klakkeloos aannemen wat de dominee of kerk zegt, want ook dat zijn gewoon mensen en interpreteren de Bijbel op 1 bepaalde manier. Uiteindelijk hebben wij wel voor ons kerkgenootschap gekozen, omdat we vooral de preek erg fijn vinden, diepgaand, duidelijk, helder. Maar met dingen eromheen ben ik het niet altijd eens. Maar die nemen we voor lief.

Dus kortom, wij proberen absoluut te leven zoals God het van ons vraagt in Zijn Woord, maar doen de dingen toch regelmatig anders dan andere Christenen die ook zeggen volgens de Bijbel te leven. En dat respecteren wij, maar helaas wordt het andersom niet altijd gerespecteerd, en dat vind ik wel eens jammer. Het komt soms zo veroordelend over, zonder goede Bijbelse onderbouwing, dat mensen die niet reformatorisch zijn (al ben ik dat wel in hart en ziel ;) maar ik volg niet alle 'refo regels') het niet goed genoeg doen ofzo.
En er zijn echt wel duidelijke dingen die de Bijbel afkeurt, dat geloof ik zeer zeker, maar het gaat zo vaak over randdingen die er amper toe doen, dat vind ik zo jammer, laten we elkaar opzoeken in overeenkomsten in plaats van afkeuren op bijzaken

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 17 dec 2011 14:20

“Dancing is the vertical expression of a horizontal
desire legalized by music” (British playwright George
Bernard Shaw).

Terug naar “Archief”