schelpje3 schreef:EEen reformatorische opvoeding is zeker niet hetzelfde als een christelijke opvoeding, die laatst is heel erg rekkelijk merk ik zeker hier ook.
Een reformatorische opvoeding is veel meer strikt volgens Bijbelse regels en deze mensen zullen allemaal ook in een rechts reformatorische gemeente kerken (of thuislezers, thuisluisteraars zijn).
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Want een reformatorische opvoeding IS christelijke opvoeding. Wij voeden onze kinderen christelijk op, en ik denk dat je, als je zegt Christen te zijn, niet zonder de Bijbel kan, en die dan ook als leidraad gebruikt. Want zonder Bijbel geen Christelijk geloof (maar dat is een mening, dat zal niet iedereen met me eens zijn, maar voor mij is de grondslag voor mijn geloof de Bijbel, anders zou ik echt in het luchtledige geloven ofzo). Maar helaas is de Bijbel niet overal glashelder in, en niet altijd toepasbaar op deze tijd, dus ik denk dat het vooral om de interpretatie van de Bijbel gaat.
En net als die kerstboom: in refo Nederland is dat not done, omdat die niks met kerst te maken heeft. Ben ik het helemaal mee eens, en toch hebben wij een kerstboom(pje), gewoon, voor de gezelligheid, de lampjes, de ballen, Jurian vindt het prachtig. Ik ben opgevoed met goed zelf nadenken, en afwegen waarom je een beslissing neemt. Niet zomaar klakkeloos aannemen wat de dominee of kerk zegt, want ook dat zijn gewoon mensen en interpreteren de Bijbel op 1 bepaalde manier. Uiteindelijk hebben wij wel voor ons kerkgenootschap gekozen, omdat we vooral de preek erg fijn vinden, diepgaand, duidelijk, helder. Maar met dingen eromheen ben ik het niet altijd eens. Maar die nemen we voor lief. 
Dus kortom, wij proberen absoluut te leven zoals God het van ons vraagt in Zijn Woord, maar doen de dingen toch regelmatig anders dan andere Christenen die ook zeggen volgens de Bijbel te leven. En dat respecteren wij, maar helaas wordt het andersom niet altijd gerespecteerd, en dat vind ik wel eens jammer. Het komt soms zo veroordelend over, zonder goede Bijbelse onderbouwing, dat mensen die niet reformatorisch zijn (al ben ik dat wel in hart en ziel 

maar ik volg niet alle 'refo regels') het niet goed genoeg doen ofzo. 
En er zijn echt wel duidelijke dingen die de Bijbel afkeurt, dat geloof ik zeer zeker, maar het gaat zo vaak over randdingen die er amper toe doen, dat vind ik zo jammer, laten we elkaar opzoeken in overeenkomsten in plaats van afkeuren op bijzaken
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...