Refoweb is REFO-web?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

1a2b3c
Majoor
Majoor

Re: Refoweb is REFO-web?

Berichtdoor 1a2b3c » 04 nov 2011 21:42

Bertiel schreef:Dus alles is toegestaan om de mens te bereiken??

Nee natuurlijk niet, dat heb ik ook niet gezegd.
Er zijn heus voorbeelden van hoor dat mensen door dergelijke scherpe woorden wakker worden zich bekeren en tot geloof komen.
Laten anderen zich dan maar even ergeren, ze zijn trouwens helemaal niet verplicht het te lezen. En als het niet op hen van toepassing is hoeven ze zich ook niet aangesproken te voelen.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 04 nov 2011 23:25

Bertiel schreef:@ 1a2b3c: je hebt gelijk dat Jezus met scherp schoot om het zo maar eens te zeggen, maar waar kan ik in de bijbel vinden dat wij met hetzelfde kruit mogen schieten?? Wij hebben deze autoriteit niet!!
Dan houdt het op, en mogen we elkaar nooit meer wat zeggen. Dan mogen we niet "rechts" wakker proberen te schudden, maar dan mogen we ook niet naar links gaan om daar de mensen wakker te schudden. Wij hebben immers niet de authoriteit die Jezus had.....?
Bertiel schreef:@ schaapje: mee eens, maar ik denk niet dat met dit soort columns deze mensen anders gaan denken. Het merendeel van deze columns zijn een hooghartig en hoogmoedig schoppen, van kijk eens wie wij zijn...
Zolang het knetterhard waar is wat er geschreven wordt is het geen hooghartug schoppen. Zelfreflectie is blijkbaar ook middels columns nodig....!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 05 nov 2011 10:02

Race406 schreef:Zolang het knetterhard waar is wat er geschreven wordt is het geen hooghartug schoppen. Zelfreflectie is blijkbaar ook middels columns nodig....!

Nee dat heb ik ook nooit gezegd. Er wordt gespeeld met mijn woorden.
Ik heb altijd gezegd dat het mij om de toon gaat, en ik ben het met merendeels van de columns eens, maar de toon is hooghartig en hoogmoedig, kijk mij eens de leer goed kunnen uitleggen tegenover die rechtsen!! en dat is iets waar ik me ontzettend aan stoor.
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 05 nov 2011 11:14

De boodschap is belangrijker dan de toon!

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 05 nov 2011 11:34

1a2b3c schreef:De boodschap is belangrijker dan de toon!

als de toon de boodschap verloren doet gaan is het zinloos!

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 05 nov 2011 12:29

Bertiel schreef:als de toon de boodschap verloren doet gaan is het zinloos!

Zeker, maar al is er maar één die de boodschap wel hoort is het al de moeite waart.
Hoeveel boodschappen gaan er niet verloren die op een normale toon gebracht worden, moeten we daar dan ook maar mee stoppen?

Trouwens, het ligt aan jezelf of je de boodschap verloren laat gaan door de toon.
Als iemand mij op een snauwerige, arrogante hoogmoedige toon komt vertellen dat hij 100.000 euries op m'n rekening gezet heeft dan ben ik daar heus blij mee en neem z'n toon voor lief.

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 05 nov 2011 13:36

1a2b3c schreef:Zeker, maar al is er maar één die de boodschap wel hoort is het al de moeite waart.
Hoeveel boodschappen gaan er niet verloren die op een normale toon gebracht worden, moeten we daar dan ook maar mee stoppen?

Trouwens, het ligt aan jezelf of je de boodschap verloren laat gaan door de toon.
Als iemand mij op een snauwerige, arrogante hoogmoedige toon komt vertellen dat hij 100.000 euries op m'n rekening gezet heeft dan ben ik daar heus blij mee en neem z'n toon voor lief.

Zo lang bij iedere column de eerste 3 pagina's met commentaren enkel over de stijl gaat en niet over de inhoud, schiet het ieder doel voorbij.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 05 nov 2011 13:49

Bertiel schreef:Zo lang bij iedere column de eerste 3 pagina's met commentaren enkel over de stijl gaat en niet over de inhoud, schiet het ieder doel voorbij.

Ik begrijp werkelijk waarom je die dingen dan leest. Voor jou schiet het z'n doel voorbij, voor een ander weer niet.
Als je alleen maar iets mag schrijven wat iedereen fijn vind om te lezen wordt het stil, doodstil!

Bij de doelgroep waar het om gaat draait bijna alles om het uiterlijk en schiet het zijn doel voorbij want aan de inhoud van het evangelie komen ze niet eens toe. Dat zit achter zelfgemaakte sloten en grendels.
Het is alleen maar koekje van eigen deeg, een spiegel!
Maar ik kap ermee want volgens mij heb ik er alles over gezegd wat ik zeggen kan, en eens worden we het toch niet.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 22 nov 2011 14:48

Tja, als die koppige rechtse rakkers toch niet luisteren, waarom plaats je dan nog columns om ze te bereiken, he?
Vergeld kwaad met kwaad, opdat het goede daaruit voortkome, zoiets?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 23 nov 2011 13:58

TheKeimpe schreef:Tja, als die koppige rechtse rakkers toch niet luisteren, waarom plaats je dan nog columns om ze te bereiken, he?
Vergeld kwaad met kwaad, opdat het goede daaruit voortkome, zoiets?

Kwaad met kwaad vergelden? De uitspraak: geen kwaad met kwaad vergelden spr.20:22 staat in het verband van 'geen wraak nemen'.
Wraak nemen is het doel niet in de columns en ook het motief niet.
En ps.38:22 is nog minder van toepassing op de columns want daar staat dat kwaad voor goed vergolden wordt, en goed kunnen we die wettische uiterlijkheden niet noemen.

En gezien de reacties worden die columns goed gelezen, dus ze worden iig wel bereikt.
Verder doe ik er geen uitspraak over of 'die rechtse rakkers' wel of niet luisteren, want dat weet ik nl. niet.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 23 nov 2011 15:43

hé 1a2b3c, je zou er niets meer over zeggen zei je de post ervoor nog :wink:

daarnaast vind ik 'kwaad met kwaad vergelden' ook absoluut niet van toepassing op de columns....
Het is veel meer een ' wie de schoen past trekke hem aan ' - situatie...Zoals ook veel van Jezus gelijkenissen toen de Farizeeërs erbij stonden waren ( en ook voor ons vaak nog steeds is )

( VOOR DE DUIDELIJKHEID; ik vind een willekeurige natuurlijk NIET van dezelfde waarde als de gelijkenissen van Jezus...het gaat mij puur om de vorm van waarschuwen/zaken aan de kaak stellen )

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 23 nov 2011 16:42

meribel schreef:hé 1a2b3c, je zou er niets meer over zeggen zei je de post ervoor nog :wink:

#-o Mwah, da's waar! Maar eigenlijk had ik dat tegen Bertiel, en zei ik dat omdat het een herhaling van zetten werd.
Nu kwam er een nieuw argument op tafel en dat kon ik even niet laten gaan. :wink:

En voordat Rom.12 erbij gehaald wordt: daar gaat het over 'mens tegenover mens'. Als hij je kwaad doet moeten wij hem goed doen en zo stapelen we vurige kolen op zijn hoofd, en moeten we ons niet laten overwinnen door het kwade, maar het kwade overwinnen door het goede.
Ik lees nergens dat we dit principe moeten toepassen als het gaat over 'mens tegenover dwaalleer'. Dan kijk ik eerder hoe Jezus en Paulus daar mee omgingen.

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 23 nov 2011 19:20

1a2b3c schreef: #-o Mwah, da's waar! Maar eigenlijk had ik dat tegen Bertiel, en zei ik dat omdat het een herhaling van zetten werd.
Nu kwam er een nieuw argument op tafel en dat kon ik even niet laten gaan. :wink:

Ik wilde er nog een reactie op sturen, maar denk dat ik het maar laat :lol:

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 29 nov 2011 06:43

we weten dat er grofweg 3 lagen protestant bestaan :

de lichten, met als voornaamse groep de pkn.

de middenzwaren, waaronder
vrijgemaakt gereformeerd
christenlijk gereformeerd
nederlands gereformeerd

en de zwaren, waaronder
gereformeerde gemeente
oud gereformeerde gemeente
nederlands gereformeerde gemeente
hervormd lokaal

natuurlijk is er enige overlap... maar in grote lijn vind ik deze opdeling in licht, midden en zwaar goed bruikbaar.

de lichte groep word gebruikelijk niet aangeduid met refo (en het is onjuist als dat gebeurd. wil je ze toch een kekke naam geven, noem ze dan maar proto''s ofzo..

onder refo''s worden gebruikkelijk alleen de middenzware en zware groep aangeduid.. waarbij voor de zwaren ook de term grefo word gevoerd.

ikzelf beken dat ik het ook jammer vind als de term refo te vrijelijk word gebruikt... laten we wel wezen vraag iemand op straat wat is een refo en je krijgt te horen, geen broeken dragen, rok aan, grote huizen op de veluwe, grote gezinnen, zwarte kleding, hoeden, en dergelijke termen.
NIET iets wat hoort bij de lichte hoek.

dit gezegd hebbende... de kleuring op refoweb is wel een tandje te licht geworden.. het proto-gehalte mag wel wat minder en het grevo-gehalte iets meer;)

er zitten leuke artikelen bij die bruikbaar zijn... maar het is soms wel een tikkie overdreven grefo-bashen.. hetgeen duidelijk geen refo-bezigheid dient te zijn..

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 29 nov 2011 20:01

PkN licht... sorry ik noem mezelf gewoon nog hervormd conventioneel (behoudend ) en ik geloof met mjin hart en ziel en niet met dogma's en andere zware stellingen !

Er mag misschien wel iets strenger opgetreden worden , maar dat is ansich een ander punt, wel denk ik dat het juist verhelderend is dat refoweb vrij breed is ! Dat leert je eigen mening bij te stellen of doen versterken , sommige dingen van rechtse kant zijn weer goed, anderen weer absoluut niet , en zo is het ook met wat jij de midden en de lichte kant doet !

Je kan natuurlijk op Refoforum gaan zitten, allemaal bijna gelijkdenkenden... heel veilig, heel beschermd , lekker je eigen eilandje creëren en niks leren.

ik denk niet dat men hier komt om elkaar af te kraken , ik heb een paar pracht vrienden opgedaan op Refoweb ! Van uit de GG kant tot in aanraking komend met O.K.K Sommige dingen begrijp ik en heb ik respect voor en anderen dingen zal ik nooit snappen , maar wel respecteren ! en een ieder beleeft dat op zijn eigen manier, maar natuurlijk is het heel beangstigend als je een ander geluid hoort dan de eigen stem van je vader of moeder (fig gesproken he )

snap ie :)

Terug naar “Archief”