Oud en Nieuw, zat op zon, dus geen vuurwerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

annelove2
Verkenner
Verkenner

Oud en Nieuw, zat op zon, dus geen vuurwerk?

Berichtdoor annelove2 » 22 nov 2011 22:19

Misschien flauwe vraag...maar ik wil gewoon de achtergrond weten, welke gedachte zit hier achter

Dit jaar hopen we bij l.e.w. niet thuis te zijn met oud en nieuw.
De mensen waar we zijn stellen het op prijs als we geen vuurwerk afsteken om 5 over 12.
Andere jaren als het GEEN zondag is is het geen probleem.
Waarom andere jaren wel en nu niet, kunnen ze niet echt duidelijk uitleggen, ja omdat het zondag is.
Natuurlijk respecteer ik hun wens, maar ik zou graag de achtergrond willen weten, is dit een traditie,
(vroeger mocht het niet dus nu ook niet maar waarom weet ik niet)

Ik weet zondag is Godsdag. Het is toch voornamelijk een rustdag, gegeven voor de mens en niet de mens voor de rustdag (staat ergens in het Nieuwe Testament geloof ik)
Om nou een discussie over het vuurwerk te gaan houden of het wel of niet kan of verantwoord is zit ik niet te wachten, het gaat mij meer om....als het op zondag niet kan vind ik dat het op andere dagen ook niet kan,
toch?

Riska

Re: Oud en Nieuw, zat op zon, dus geen vuurwerk?

Berichtdoor Riska » 22 nov 2011 22:25

Vuurwerk afsteken is een heidens gebruik.
De gedachte erachter is dat je de kwade geesten van het oude jaar wegjaagt (knalt), opdat het nieuwe jaar vrij is van boze geesten, dus schoon kan beginnen.
De zondag is de rustdag en voor velen nog heilig.
Welnu: bij deze samenloop van omstandigheden zou zeker iets als vuurwerk de zondag ontheiligen.

Of men zich eraan zal houden waag ik ten zeerste te betwijfelen... :wink:

Galain
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Galain » 22 nov 2011 22:29

Vind het altijd zo super hypocriet normaal is het geen probleem maar nu omdat het zondag is mag het niet!!

Lieve mensen iedere dag is het zondag een dag van God gekregen laten daarvan genieten en niet op iedere slak zout strooien anders hoeven 25 en 26 december ook geen kerst te vieren ;)

annelove2
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor annelove2 » 22 nov 2011 22:34

Riska schreef:Vuurwerk afsteken is een heidens gebruik.
De gedachte erachter is dat je de kwade geesten van het oude jaar wegjaagt (knalt), opdat het nieuwe jaar vrij is van boze geesten, dus schoon kan beginnen.
Welnu: bij deze samenloop van omstandigheden zou zeker iets als vuurwerk de zondag ontheiligen.

Of men zich eraan zal houden waag ik ten zeerste te betwijfelen... :wink:

oorspronkelijk jah, zou er tegenwoordig nog iemand zijn die met dat doel vuurwerk afsteekt?
Volgens mij is dit gewoon traditie geworden in nederland, oud en nieuw, oliebollen en vuurwerk.
Maar goed daar ging het niet om, het ging erom waarom wel op andere dagen en dan ineens niet op zondag?!

Lidia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Lidia » 23 nov 2011 08:17

Gewoon nooit doen, buiten het principe om, zonde van het geld :-oo

meisje20
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor meisje20 » 23 nov 2011 12:49

Lidia schreef:Gewoon nooit doen, buiten het principe om, zonde van het geld :-oo

idd, dat mensen er zoveel geld aan gaan besteden. :shock:
Gods geduld is groot maar niet oneindig

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 23 nov 2011 16:19

Ik denk dat het niet afsteken van vuurwerk op zondag te maken heeft met hoe je de zondag wilt besteden: op die dag voornamelijk bezig zijn met de dingen van de Heere of bezig zijn met wereldse dingen - die overigens niet per definitie slecht zijn.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 24 nov 2011 08:45

Ik hou niet zo van vuurwerk, dat kan mij gestolen worden. Of het nu op ma.di.wo.do.vr.za.zo..... is. :wink:
Wij gaan een vreugdevuur maken.

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 24 nov 2011 12:26

annelove2 schreef:Misschien flauwe vraag...maar ik wil gewoon de achtergrond weten, welke gedachte zit hier achter
....als het op zondag niet kan vind ik dat het op andere dagen ook niet kan, toch?
Volgens mij kan je voor een tevreden antwoord beter met deze vraag naar desbetreffende familie toegaan?

Dat klinkt misschien ook flauw...
maar als iemand hier zegt "je hebt helemaal gelijk", ga je dan daar met oud en nieuw zitten opvreten dan?
of als iemand zegt "het klopt helemaal met wat ze zeggen", dan neem je jezelf (eigen visie/ constatering) weer niet serieus?

In deze en soortgelijke kwesties zal je zelf moeten kiezen, wat doe ik of ga ik doen, en vervolgen komt de de ander pas aan de beurt. Zo kan je beter samen delen. Andersom wordt je alleen maar geconfronteerd met zaken waar je misschien zelf nog niet uit bent en die je (mogelijk) wel opgedrongen worden. De kans is groot dat je gaat klagen of zelfs oordelen. Kies gewoon eerst zelf, dan weet je ook waarom je een compromis sluit.
He who believes in Me, as the Scripture has said, From his innermost being shall flow [continuously] springs and rivers of living water.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 24 nov 2011 21:07

Je zou sowieso al geen vuurwerk af moeten steken ivm de enorme lading onnodige rook die erbij vrijkomt :wink:
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Riska

Berichtdoor Riska » 24 nov 2011 21:55

Daar ben ik het hartgrondig mee eens!
Mijn dochter heeft altijd ademhalingsmoeilijkheden als ze zich
buiten de deur waagt. Het is je reinste lucht- en milieuvervuiling!

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 28 nov 2011 21:30

annelove2 zegt:
Ik weet zondag is Godsdag.
Het is toch voornamelijk een rustdag, gegeven voor de mens en niet de mens voor de rustdag (staat ergens in het Nieuwe Testament geloof ik)
Om nou een discussie over het vuurwerk te gaan houden of het wel of niet kan of verantwoord is zit ik niet te wachten, het gaat mij meer om....als het op zondag niet kan vind ik dat het op andere dagen ook niet kan,
toch?

Riska zegt:

Ik weet, dit is geen opmerking over het vuurwerk afsteken wel of niet, maar de Bijbelse etmaalindeling (zoals te lezen van de scheppingsweek is "het is avond geweest en morgen geweest" de 1e dag t/m de 7e dag, dus de nieuwe dag begint bij zonsondergang de avond en niet om 24:00 uur.

Weet u wat mij verbaast, dat in de cyclus van de scheppingsweek God een speciale tijd geheiligd heeft, (op de zevende dag had God zijn werk voltooid, op die dag rustte Hij van het werk dat Hij gedaan had, God zegende de zevende dag en verklaarde die heilig, want op die dag rustte Hij van heel zijn scheppingswerk) die tijd kan de mens zich niet toe eigenen of veranderen van sabbat naar zondag hoe goed ook bedoeld, het gaat in deze niet om de tijd van de mens maar om Gods tijd.
God is een God van orde in alle opzichten ook in de scheppingsorde, God heeft die cyclus van de week niet doen veranderen, de Here Jezus heeft dat nooit kenbaar gemaakt dat door Zijn sterven en opstanding de sabbat te veranderen naar zondag
God heeft die speciale tijd een doel gegeven en heeft omdat de mens vanaf de scheppingsweek van God is vervreemd opnieuw kenbaar gemaakt door het midden in de decaloog (de tien geboden die God zelf heeft geschreven) te plaatsen, de eerste 4 geboden in liefde tot God en de overige 6 geboden in liefde tot de mens, aan deze wet hangt de ganse wet en de profeten.
Nooit heeft de zondag de sabbat ook maar bij benadering kunnen vervangen om het paradijs te herstellen, om tot de eeuwige sabbatsrust te geraken! Maar wij zijn er nog niet toe bereid!

Als een koning U uitnodigt om op woensdag om 10 uur bij hem te komen, meent U dan dat hij U ook wel op donderdag om 11 uur zal ontvangen, zonder uitdrukkelijk gebod?
Zou de Allerhoogste Schepper van hemel en aarde ons mensen accepteren als wij op eigen beweging Zijn wetten veranderen ?
Zou onze Schepper Zijn wet wijzigen zonder ons duidelijk mee te delen wat er zo al veranderd werd ? De Schepper gaf ons één rustdag in de week en noemde dat de SABBAT, en wel de 7e dag.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Riska

Berichtdoor Riska » 28 nov 2011 21:44

Daar gaan we weer... Sjabbat of zondag...

Maar dat is hier verschrikkelijk off topic!

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 28 nov 2011 23:57

Riska zegt,daar gaan we weer... Sjabbat of zondag...

Ik begrijp je wrevel en boosheid, ik heb hetzelfde gehad, toch zul je het elke week weer als het goed is bij het voorlezen in de dienst weer horen of oordopjes is ook een oplossing, maar ja Gods Woord dan, ja ,dat moet je dan zelf maar oplossen!!
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 29 nov 2011 13:00

Dit topic dient NIET om de zoveelste keer met elkaar te jammeren over de zondag of de zaterdag als rustdag. Het gaat erom dat het na 24 uur op 31 december zondag is, en er zijn mensen die er problemen mee hebben dat er op ZONDAG vuurwerk wordt afgestoken.
Je frustratie over het feit dat veel mensen het helemaal verkeerd doen in jouw ogen is genoegzaam bekend, want er zijn vele topics waarin jij je mening kenbaar hebt gemaakt.......
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Terug naar “Archief”