Berichtdoor marin » 28 nov 2011 21:30
annelove2 zegt:
Ik weet zondag is Godsdag.
Het is toch voornamelijk een rustdag, gegeven voor de mens en niet de mens voor de rustdag (staat ergens in het Nieuwe Testament geloof ik)
Om nou een discussie over het vuurwerk te gaan houden of het wel of niet kan of verantwoord is zit ik niet te wachten, het gaat mij meer om....als het op zondag niet kan vind ik dat het op andere dagen ook niet kan,
toch?
Riska zegt:
De zondag is de rustdag en voor velen nog heilig.
Welnu: bij deze samenloop van omstandigheden zou zeker iets als vuurwerk de zondag ontheiligen.
Ik weet, dit is geen opmerking over het vuurwerk afsteken wel of niet, maar de Bijbelse etmaalindeling (zoals te lezen van de scheppingsweek is "het is avond geweest en morgen geweest" de 1e dag t/m de 7e dag, dus de nieuwe dag begint bij zonsondergang de avond en niet om 24:00 uur.
Weet u wat mij verbaast, dat in de cyclus van de scheppingsweek God een speciale tijd geheiligd heeft, (op de zevende dag had God zijn werk voltooid, op die dag rustte Hij van het werk dat Hij gedaan had, God zegende de zevende dag en verklaarde die heilig, want op die dag rustte Hij van heel zijn scheppingswerk) die tijd kan de mens zich niet toe eigenen of veranderen van sabbat naar zondag hoe goed ook bedoeld, het gaat in deze niet om de tijd van de mens maar om Gods tijd.
God is een God van orde in alle opzichten ook in de scheppingsorde, God heeft die cyclus van de week niet doen veranderen, de Here Jezus heeft dat nooit kenbaar gemaakt dat door Zijn sterven en opstanding de sabbat te veranderen naar zondag
God heeft die speciale tijd een doel gegeven en heeft omdat de mens vanaf de scheppingsweek van God is vervreemd opnieuw kenbaar gemaakt door het midden in de decaloog (de tien geboden die God zelf heeft geschreven) te plaatsen, de eerste 4 geboden in liefde tot God en de overige 6 geboden in liefde tot de mens, aan deze wet hangt de ganse wet en de profeten.
Nooit heeft de zondag de sabbat ook maar bij benadering kunnen vervangen om het paradijs te herstellen, om tot de eeuwige sabbatsrust te geraken! Maar wij zijn er nog niet toe bereid!
Als een koning U uitnodigt om op woensdag om 10 uur bij hem te komen, meent U dan dat hij U ook wel op donderdag om 11 uur zal ontvangen, zonder uitdrukkelijk gebod?
Zou de Allerhoogste Schepper van hemel en aarde ons mensen accepteren als wij op eigen beweging Zijn wetten veranderen ?
Zou onze Schepper Zijn wet wijzigen zonder ons duidelijk mee te delen wat er zo al veranderd werd ? De Schepper gaf ons één rustdag in de week en noemde dat de SABBAT, en wel de 7e dag.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.