Wíl God mensen bekeren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

adriano313
Mineur
Mineur

Re: Wíl God mensen bekeren?

Berichtdoor adriano313 » 19 nov 2011 15:51

[quote="1a2b3c"]oké

He, jij gebruikt ook rode kleurtjes ;)
He who believes in Me, as the Scripture has said, From his innermost being shall flow [continuously] springs and rivers of living water.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 21 nov 2011 12:03

@Adriano: Adam en Eva aten NIET van de boom des levens!
Genesis 3:22: "Toen zei de HEERE God: Zie, de mens is geworden als één van Ons, omdat hij goed en kwaad kent. Nu dan, laat hij zijn hand niet uitsteken en ook van de boom des levens nemen en eten, zodat hij eeuwig zou leven!"
Als ze dat al hadden gedaan was de opmerking/aktie van God overbodig geweest, want dan zouden ze al eeuwig hier op aarde leven.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 21 nov 2011 12:50

Race406 schreef:@Adriano: Adam en Eva aten NIET van de boom des levens!
Genesis 3:22: "Toen zei de HEERE God: Zie, de mens is geworden als één van Ons, omdat hij goed en kwaad kent. Nu dan, laat hij zijn hand niet uitsteken en ook van de boom des levens nemen en eten, zodat hij eeuwig zou leven!"
Als ze dat al hadden gedaan was de opmerking/aktie van God overbodig geweest, want dan zouden ze al eeuwig hier op aarde leven.
Beste race, de tekst die je aanhaalt is gegeven NADAT de zondeval heeft plaats gevonden. Dus in mijn uitleg naar @toen en @schaapje, geef ik ook aan waarom dit ook logisch is
Voor de zondeval, mochten zij vrij eten van elke boom (gen2:16) dus dat betekend dus alle bomen behalve die van kennis goed en kwaad.Na de zondeval werden ze verdreven uit het hof en konden ze ook er niet meer van eten. De functie van de boom is niet die van leven in de zin van hart blijft kloppen. Dat komt door zuurstof en je longen; door de adem van de God "de ruach"
De 12 vruchten van deze boom hebben een dieper betekenis om vervuld te zijn met God wat overeenkomt met LEVEN! Vervuld met de Heilige Geest!
De boom des levens wordt goed beschreven in opb 22
He who believes in Me, as the Scripture has said, From his innermost being shall flow [continuously] springs and rivers of living water.

't honkie

Berichtdoor 't honkie » 01 mar 2012 20:02

Misael schreef:
Zou het kunnen zijn dat ik ben als die andere zoon? Dat ik jaloers ben op die andere zoon die verdraait wél al die liefde en aandacht krijgt en ik, die toch ook mijn zonden beleid, die ook bid e.d., niet? Zou het kunnen dat ik eigenlijk niet zo moet klagen? Ik vind het echt moeilijk allemaal.. Ik snap het ook dat jullie hier waarschijnlijk geen antwoord op kunnen geven maar misschien zijn er meer mensen die hier mee zitten?

Best Misael

met deze vraag heb ik ook erg worsteld, lang geleden. Totdat ik in een preek gewezen werd op het feit dat de oudste en de jongste zoon eigenlijk niet verschilden. Wat wilde de jongste: feesten op kosten van de vader, zonder de vader. En wat wilde de oudste: een bokje van zijn vader om te feesten met zijn vrienden. Ook zonder de vader. Ze zijn gelijk in zichzelf. maar de jongste komt terug bij de vader en de oudste? Die staat nog steeds buiten en de vader wacht. Zo eindigd de gelijkenis. Met een wachtende vader. ook voor jou.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 mar 2012 01:00

Dus als het kwaad niet aanwezig is in de schepping, kan je ook niet kiezen voor het kwaad, het is echt een dwaalweg als iemand dit wel stelt, het klopt niet! in het Hollands heet dit achter af gepraat, sorry maar iets anders kan ik er niet van maken)

Daarmee zeg je dus dat het kwaad aanwezig was voordat Adam en Eva vielen voor de verleiding van satan.
Ik ben het daarmee eens.
Ze kozen niet voor het kwaad, maar door de aanwezigheid van het kwaad konden ze de verleiding niet weerstaan en zo ontstond de ongehoorzaamheid.

Verder zeg je ergens teruglezend dat Ruach de levensadem is, in het Hebreeuws.
Is het niet de neshamah waardoor de mens een levende ziel werd?
En heeft Ruach dan met geest te maken?

Adam en Eva aten inderdaad ook van de Boom des Levens en daarom konden zij een beroep doen op het Eeuwige Leven denk ik.
Deze Boom staat centraal omdat Christus centraal staat.

Ik heb nog een vraag over Openbaring waar het lijkt of er twee Bomens des Levens staan, aan iedere zijde van de rivier,eentje, hoe moet ik dat verklaren?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 mar 2012 01:17

knip....knip.....
Adam en eva aten dus van de boom des leven en hadden dus geen kennis wat er gebeurt was met de Cherubs lucifer in de hemel. Wij kunnen dit wel lezen in jesaja 14:12-15 (klik hier) of in ezechiel 28:12-16 (klik hier)

Precies dat klopt zij hadden daar geen weet van.

Dus de slang zoekt een opening en komt door leugen, list en bedrog bij een mens aankloppen om voet aan grond te krijgen. En die heeft hij nu in haar hart gevonden (ze wijkt van Gods pad af en verzint iets) en gaat verder met liegen voor stap 2.
knip...knip...De gedachte achter een proef- gebod lijkt mij meer een menselijk suggestie. Er staat nergens proef in de bijbel gewoon dat God iets verbood met consequentie inbegrepen, n.l. de dood.

Proefgebod is een benaming die niet in de Bijbel staat dacht ik. Er waren opdrachten van Godswege aan Adam en een verbod.

knip...knip....Dus alle roem is en lofprijs is alleen maar aan Hem en niet wat dominees of andere de lucht in blazen dat iemand zichzelf kan bekeren. Dat bestaat ook helemaal niet! Dat is veelal weer een eigen pad om niet de belijdenis toe te spitsen op Jezus Christus (i.p.v een kerkorde, genootschap of leer) maar om dit te verwerpen als eigen werken....knip...

Helemaal mee eens.
De titel vind ik wat moeilijk te begrijpen van het topic want God bekeert mensen niet.
De mens moet zelf een ommekeer maken terug tot God en dat doet hij door en in een daad van geloof, dat is een actie van de mens.
God nodigt, God roept op, God heeft door het Werk van Jezus Christus de wereld met Zich verzoend, maar de mens is op het schaakbord aan zet.
De mens krijgt genade om tot geloof te komen, maar God kiest geen mens er is geen aanneming des persoons,want God verkiest geloof.
Als die mens deze ene stap heeft gezet beantwoordt God dat onder het oude verbond met rechtvaardigverklaring en onder het nieuwe verbond met wedergeboorte.

Verder wat de aanwezigheid van het kwaad met een verwijzing naar de val van de cherub en zijn engelen vind ik een mooie uitleg.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 03 mar 2012 09:00

quote="adriano313"

Ik ben het helemaal met je eens dat we allemaal een verlosser nodig, we kennen het kwaad (de boom) maar "eigen kennis" is toch echt "eigen werk" of het nu positief of negatief is. De Heilige Geest overtuigd in welke hoek of gat jou zonde zit die je moet belijden, als een film komt alles in je gedachten voorbij, ja die zonde,en die zonde, dat en dat en dat en voordat je het weet gaan er voordurend films voorbij..Is het mijn werk? absoluut niet want de bijbel leert dan ons hart uitgaat naar hartstochten

Daarom prijs ik God omdat hij het echt doet en niet dat ik halverwege weer zelf gaat doen en je belijdt alle zonden hardop stuk voor stuk en je keert je ervan af! brengt het bij het kruis en vraagt vergeving, bevrijding en genezing.

Dat is een juiste boodschap Adriano, zonden belijden, vergeving vragen en de zonden nalaten.
En niet zoals ergens geschreven is....de onbewuste/bewuste zonden spelen geen rol meer.....
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 03 mar 2012 11:47

Ze kozen niet voor het kwaad, maar door de aanwezigheid van het kwaad

Was er kwaad aanwezig in het paradijs? Op zich is het een boom met de KENNIS van goed en kwaad, is die aanwezigheid van die boom op zich het kwaad?
Adam en Eva kozen er voor om tegen het gebod van God in te gaan en toch te eten, waarvan Hij zei: gij zult dan sterven...Adam en Eva werden begerig om als God te zijn, zoals de leugen van satan was, en zij geloofden de slang en niet God, die hun dat verboden had.

vers 22. En de Here God zeide; Zie de mens is geworden als Onzer een door de kennis van goed en kwaad; nu dan laat hij zijn hand niet uitstrekken en ook van de boom des Levens nemen en eten, zodat hij in eeuwigheid zou leven.

Hier zien wij dat het Gods bedoeling was dat ze in eeuwigheid zouden leven.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 03 mar 2012 13:24

@schaapje zegt: Dat is een juiste boodschap Adriano, zonden belijden, vergeving vragen en de zonden nalaten.
En niet zoals ergens geschreven is....de onbewuste/bewuste zonden spelen geen rol meer.....

Even illustreren wat paulus daarover schrijft en bedoeld.

We zijn toch niet meer onder de wet?

Deze opmerking hoor je vaak in een poging de wet van God te kleineren: “We zijn toch niet onder de wet, maar onder de genade. Daarom hoeven we de Tien Geboden niet langer te houden.”
Is dit een geldig argument? De Bijbel zegt inderdaad, dat we niet onder de wet zijn.

Wat zouden we verwarring eenvoudig kunnen voorkomen, als we precies zouden aannemen, wat de Bijbel zegt.

Paulus legt zijn uitspraak zelf uit. Nadat hij gezegd heeft, dat we niet onder de wet, maar onder de genade zijn, vraagt hij: “Wat dan?” Dat betekent heel eenvoudig: “Hoe moeten we dit opvatten?”

En let dan eens op zijn antwoord. Hij voorziet, dat anderen zijn woorden zó zullen verdraaien, dat ze mogen zondigen, omdat ze niet onder de wet zijn, maar onder de genade.

Daarom zegt hij: “Zullen wij zondigen (= de wet overtreden), omdat wij niet onder de wet, maar onder de genade zijn? Volstrekt niet!”

In de meest krachtige bewoordingen zegt Paulus hier, dat het onder de genade zijn niet de vrijheid geeft om de wet te overtreden.

Toch is dat hetgeen vandaag miljoenen mensen geloven. Ze negeren Paulus uitdrukkelijke waarschuwing compleet.

Als het zijn onder de genade ons niet vrijstelt van het houden van de wet, wat bedoelt Paulus dan, wanneer hij zegt, dat christenen niet onder de wet zijn?
Het antwoord daarop geeft hij in Romeinen 3: 19: “Wij weten nu dat alles wat de wet zegt, zij dat spreekt tot hen die onder de wet zijn, opdat elke mond gestopt wordt en de hele wereld doemwaardig wordt voor God.”

Hier stelt Paulus het “onder de wet zijn” gelijk met “schuldig staan tegenover de wet.” Met andere woorden: mensen die onder de wet zijn, zijn schuldig aan overtreding van de wet. Daarom staan ze ook onder de veroordeling van de wet.
Maar dat is juist de reden, dat christenen niet onder de wet zijn. Ze overtreden de wet niet – zijn niet schuldig, en worden er niet door veroordeeld. Daarom staan ze niet onder de wet, maar in plaats daarvan onder de macht van de genade.
Verderop in zijn betoog zegt Paulus, dat de macht van de genade groter is dan de macht van de zonde. Daarom verklaart hij zo nadrukkelijk: “Want de zonde zal over u niet heersen. U bent namelijk niet onder de wet, maar onder de genade.” Romeinen 6: 14.
De genade zet de macht van de zonde opzij.
Het geeft kracht om de wet van God te gehoorzamen. Dat is de werkelijke reden, dat we niet onder de schuld en de veroordeling van de wet staan. En het is ook de reden, waarom we niet zullen doorgaan met zondigen.

Is dat niet ook wat de Bijbel zegt over zondaren die vergeving hebben ontvangen? “Doen wij dan de wet teniet door het geloof? Volstrekt niet, maar wij bevestigen de wet.” Romeinen 3: 31.
Hier staat het duidelijkste antwoord op het hele vraagstuk. Paulus vraagt, of de wet voor ons van nul en generlei waarde is verklaard, omdat wij zijn gaan geloven in de verlossende genade van Christus. Zijn antwoord is: de wet wordt bevestigd en opnieuw van kracht in het leven van een christen die uit genade behouden is.

Deze waarheid is zó duidelijk en eenvoudig, dat het helemaal niet herhaald zou hoeven worden.

Maar de redeneringen van mensen die onder de gehoorzaamheid uit willen komen, dwingt ons, nog meer nadruk op dit punt te leggen.
Ben je ooit aangehouden door een agent, omdat je de snelheid overtreden had? Dat is een heel nare ervaring, vooral als je weet, dat je schuldig bent.
Maar stel, dat je werkelijk op weg was naar een erkend spoedgeval. En je brengt je argumenten vol vuur naar voren, terwijl de agent de bon uitschrijft. Dan vouwt hij de bon langzaam op en scheurt hem door. En dan zegt hij: “Nou goed. Voor deze keer zie ik het door de vingers, maar …” Wel, wat denk je dat hij met dat woordje “maar” bedoelt? Zeker toch iets als: “Maar ik wil je nooit meer betrappen op te hard rijden.” Opent dit pardon van de agent voor jou de weg om de wet te overtreden?
Integendeel. Hij dringt er bij jou op aan, om nog krachtiger het besluit te nemen, de wet niet nog eens ongehoorzaam te zijn. Waarom zou een oprecht christen dan redenen verzinnen om onder het gehoorzamen van de wet van God uit te komen? Jezus zegt: “Als u Mij lief hebt, bewaar dan Mijn geboden.” Johannes 14: 15.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 03 mar 2012 14:01

Ik ben het helemaal met je eens Marin.
God heeft door de wedergeboorte Zijn Wet in ons hart gegeven, en alleen door de HG kunnen wij aan die Wet gehoorzamen. En Jezus zei: Heb uw God lief met heel uw hart geheel uw verstand en geheel uw kracht, en uw naaste als u zelf.
Geen natuurlijk mens kan daaraan voldoen, en als wij deze wet overtreden zal de inwonende HG ons daar er wijzen dat wij zondigen.

m.v.g.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 03 mar 2012 14:47

@schaapje en medeforums lezers en schrijvers, dat we elkaar hierin kunnen versterken dat de macht van de genade van onze Verlosser Jezus Christus sterker kan zijn en is dan de macht van de zonde die Hij in ons gebroken heeft, tot hoever reikt ons die dagelijkse gehoorzaamheid.

De Here Jezus wil in ons wonen en werken door de Heilige Geest, wat een geweldige kracht en macht kan daar van uit gaan, dat is dezelfde Geest die in Jezus was en is, en daar mogen wij een beroep op doen.

Ons besef, van de grootheid van Gods macht en liefde voor ons is zo nietig, maar Jezus heeft ons die macht getoond door Zijn leven en door Zijn offer de macht te geven door Gods Geest om vrij te kunnen zijn van de wet van de zonde, door de macht van Zijn genade.

Wij zijn vrij van de wet als wij ons door de macht van Zijn genade gebruik willen maken.

Stel: een moordenaar wordt ter dood in de elektrische stoel veroordeeld.
Terwijl hij wacht op zijn executie staat hij in elke betekenis van het woord onder de wet. Hij is schuldig, veroordeeld, heeft een doodvonnis ontvangen, enz..
Vlak voor de executie herziet de gouverneur zijn zaak en besluit hem gratie te verlenen. In het licht van verzachtende omstandigheden maakt hij gebruik van zijn voorrechten en verleent de gevangene volledig gratie.
Nu staat hij niet langer onder de wet, maar onder de genade. De wet veroordeelt hem niet langer. Tegenover de aanklachten van de wet geldt hij als volkomen gerechtvaardigd. Hij is vrij om de gevangenis uit te lopen en geen enkele politieagent kan hem iets doen.
Maar nu hij onder de genade is, en niet langer onder de wet: kan hij nu zeggen, dat hij vrij is om de wet te overtreden? Zeker niet!
In werkelijkheid is die man dubbel verplicht om de wet te houden, want hij heeft van de gouverneur gratie gekregen.
Uit dankbaarheid en liefde zal hij er goed op letten, dat hij de wetten van de staat, die hem gratie heeft verleend, zal eerbiedigen.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 04 mar 2012 12:35

Wij zijn vrij van de wet als wij ons door de macht van Zijn genade gebruik willen maken.

De Bijbel leert dat niet de zonde heerst maar de genade.
Of het bewuste zonden zijn of onbewust speelt geen rol daar maakt de Bijbel geen onderscheid in.
De meeste brieven beginnen met de groet van de Grieken en de Joden: "Genade en vrede" zijn kenmerkend voor het nieuwe verbond, waar de wet aan Mozes gegeven is voltooid in Christus Jezus
We ontvangen zelfs genade op genade want het wordt vermeerderd.
2 Petrus1 vers 2 : 'Genade en vrede zij u vermenigvuldigd, door de kennis van God en van Jezus Christus onze Heere".

Genade is geen macht, genade is een gift van onze Verlosser, genadegift.
En die is verschenen aan alle mensen opdat zij allen zich zouden bekeren.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 04 mar 2012 15:29

Wilsophie schreef:De Bijbel leert dat niet de zonde heerst maar de genade.
Of het bewuste zonden zijn of onbewust speelt geen rol daar maakt de Bijbel geen onderscheid in.

De Bijbel maakt wel onderscheid tussen bewuste en onbewuste zonden. (en ook nog over zonden die perongeluk gaan Deut.19:5)
Num.15: 27 Als nu één persoon zonder opzet gezondigd heeft, moet hij een geit van een jaar oud als zondoffer aanbieden. 29 ... één wet geldt voor u, voor hem die zonder opzet zonde doet.... 30 Maar de persoon die iets met opgeheven hand doet, van de ingezetenen of van de vreemdelingen, die lastert de HEERE: die persoon moet uit het midden van zijn volk uitgeroeid worden.

Wetten voor Israël onder het oude verbond zeg je nu misschien maar vergeet niet 2 Tim.3: 16 Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig om daarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid.
Ik geloof niet dat het principe veranderd is en dat het er zeker toe doet of je bewust of onbewust zondigt, niet m.b.t. je behoud/positie maar wel in de dagelijkse levenspraktijk. (noemen ze ook wel staat en stand)
En lees Heb.12 maar eens 7 Als u bestraffing verdraagt, behandelt God u als kinderen. Want welk kind is er dat niet door zijn vader bestraft wordt? 8 Maar als u zonder bestraffing bent, waar allen deel aan hebben gekregen, bent u bastaarden en geen kinderen.

En ook al heerst de wet niet meer over de gelovige, toch wij struikelen allen in veel opzichten.... Jak.3:2.
En de wedergeboren Johannes zegt tegen gelovigen dat ze hun zonden moeten belijden. 1 Joh.1:9 Als wij onze zonden belijden: Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 04 mar 2012 15:54

Wetten voor Israël onder het oude verbond zeg je nu misschien maar vergeet niet 2 Tim.3: 16 Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig om daarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid.

Heel de Schrift is ter onderwijzing en die Schrift leert mij dat God door het Werk van Jezus Christus de zonden in de dood heeft gebracht en dat een gelovigen onder het nieuwe verbond ( ik ben geen jood onder de wet) nieuw leven heeft ontvangen in Christus Jezus.
2 Tim 3 vers 16 spreekt niet over zonden, maar over de Schrift die tot Thora dient en tot lering en wederlegging, verbetering en onderwijzing.
Dat is de wet die in ons hart gelegd is.

Ik heb wel een hond geen geit,, maar die ga ik niet als zondoffer aanbieden, want dan zou ik de kruisdood van Christus ongeldig maken.

En wat Johannes betreft daarin lees jij een voorwaarde en ik niet. Ik lees een feit.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 04 mar 2012 21:58

quote="marin"

Paulus legt zijn uitspraak zelf uit. Nadat hij gezegd heeft, dat we niet onder de wet, maar onder de genade zijn, vraagt hij: “Wat dan?” Dat betekent heel eenvoudig: “Hoe moeten we dit opvatten?”

En let dan eens op zijn antwoord. Hij voorziet, dat anderen zijn woorden zó zullen verdraaien, dat ze mogen zondigen, omdat ze niet onder de wet zijn, maar onder de genade.

Daarom zegt hij: “Zullen wij zondigen (= de wet overtreden), omdat wij niet onder de wet, maar onder de genade zijn? Volstrekt niet!”

In de meest krachtige bewoordingen zegt Paulus hier, dat het onder de genade zijn niet de vrijheid geeft om de wet te overtreden.

Dat ben ik met je eens Marin, er zijn er nog altijd die Romeinen 8 niet begrepen hebben en denken dat onze daden/zonden in de dood zijn gebracht, maar Rom.8 spreekt duidelijk dat Jezus is gestorven om de ZONDE de zonde in ons vlees, de eis der wet die de dood is, en die nooit overwonnen kan worden omdat het vlees zwak is. Dus de zonde en de macht die er achter is die is veroordeeld in het vlees van onze Here Jezus.
Onze zonden/daden die tegen Gods wil zijn, daar is de genade en vergeving voor, en het bloed van Christus wat altijd en eeuwig geldig is zal ons reinigen van deze zonden, die we na onze bekering nog begaan. Dan leven we onder die wonderbare onverdiende genade.

Maar we blijven steeds weer van die mensen tegen komen die denken dat ze niets verkeerds doen en niet meer zondigen, hun berichten op dit forum spreekt dat in alle toonaarden tegen!
B.v. als je iemand een strontvlieg noemt!

Rom.8:4
Omdat de eis der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees, doch naar de Geest wandelen.
Toch zijn er nog steeds die zich op de borst kloppen en zeggen, "Ik wandel in de Heilige Geest"
ik zie het nut er niet van in om mijzelf te onderzoeken of ik zonden heb s'avonds ben ik ze vergeten.
En dan krijg je zo'n uitspraak als " de hang al dan niet bewust naar zonden speelt geen rol meer in het nieuwe leven van een kind van God.

Dat is toch raar, dacht ik, want wij weten dat het de Heilige Geest is die een kind van God overtuigt van zonden, en dat is niet alleen bij de bekering het geval, maar de HG is een leidraad in het leven van de oprechte Christen.

Terug naar “Archief”