Bang voor God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mohamed

Bang voor God?

Berichtdoor mohamed » 19 nov 2011 21:26

Is het normaal dat christenen nog bang voor God zijn? Zo ja, waarom, zo nee, waarom niet?

adriano313
Mineur
Mineur

Re: Bang voor God?

Berichtdoor adriano313 » 20 nov 2011 00:13

1joh.18 De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden.

16 Wij (dat Zijn wedergeboren Christenen) hebben Gods liefde, die in ons is, leren kennen en vertrouwen daarop. God is liefde. Wie in de liefde blijft, blijft in God, en God blijft in hem.

19 Wij (dat Zijn wedergeboren Christenen) hebben lief omdat God ons het eerst heeft liefgehad.

@Mohamed (met 1 M?), Ik ben bang dat je vraag hierdoor niet meer klopt
He who believes in Me, as the Scripture has said, From his innermost being shall flow [continuously] springs and rivers of living water.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 20 nov 2011 10:50

Tja niks tegen in te brengen, stiekem zelfs de tekst die ik in gedachten had toen ik dit topic maakte. Toch heb ik wel de indruk dat de meningen hier over verdeeld lijken te zijn.
@Mohamed (met 1 M?), Ik ben bang dat je vraag hierdoor niet meer klopt

Ja met 1 'm' van Marie in tegenstelling tot de dromen dromer en ook christen in tegenstelling tot hem. Vanwaar klopt mijn vraag niet langer?

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 20 nov 2011 18:05

mohamed schreef:Is het normaal dat christenen nog bang voor God zijn? Zo ja, waarom, zo nee, waarom niet?

Zijn er volgens jou dan Christenen bang voor hun Vader?
Vertel!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 20 nov 2011 19:09

Zo gek is het toch niet om bang te zijn voor God? Als we kijken naar wie God is en naar wie wijzelf zijn...
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 20 nov 2011 20:51

mohamed schreef:Tja niks tegen in te brengen, stiekem zelfs de tekst die ik in gedachten had toen ik dit topic maakte.
Dat is waarom ik opmerkte dat je vraag niet meer zo klopte

mohamed schreef:in tegenstelling tot de dromen dromer en ook christen in tegenstelling tot hem
oke, maar wie bedoel jij nu met de dromen dromer en ook christen?
He who believes in Me, as the Scripture has said, From his innermost being shall flow [continuously] springs and rivers of living water.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 20 nov 2011 21:11

mohamed schreef:Is het normaal dat christenen nog bang voor God zijn? Zo ja, waarom, zo nee, waarom niet?

Pasker schreef:Zijn er volgens jou dan Christenen bang voor hun Vader?
Vertel!

Voldoet een praktijkvoorbeeld ook? :mrgreen:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 20 nov 2011 21:12

mohamed schreef:in tegenstelling tot de dromen dromer en ook christen in tegenstelling tot hem

adriano313 schreef:oke, maar wie bedoel jij nu met de dromen dromer en ook christen?

Wie denk je zelf dat ik bedoel, iemand met een 'm' meer in zijn naam als ik wellicht?

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 20 nov 2011 22:33

Als je God ziet als een soort Superpersoon, kun je er angst voor hebben. Dat was dus in bijna alle heidense godsdiensten het geval en helaas ook bij veel christenen. Als je God ziet als de Heilige Geest die in ieder van ons wil wonen, als je de deur openzet, en als je wil leven zoals Jezus, de afschaduwing van God ons heeft voorgezegd en voorgedaan, is er geen plaats meer voor angst. Natuurlijk bestaat er angst voor allerlei aardse gevaren en verleidingen, maar angst voor God is in strijd met wat wij leren van Jezus. Wie God ziet als iets om bang voor te zijn, bedrijft afgodendienst. (Mijn persoonlijke geloofsopvatting).
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 21 nov 2011 00:20

adriano313 schreef:oke, maar wie bedoel jij nu met de dromen dromer en ook christen?

mohamed schreef:Wie denk je zelf dat ik bedoel, iemand met een 'm' meer in zijn naam als ik wellicht?
het schiet toch niet op dat ik ga gissen als ik het gewoon aan je vraag, op deze manier wordt het net een raadsel...

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 nov 2011 08:47

jaapo schreef:Als je God ziet als een soort Superpersoon, kun je er angst voor hebben. Dat was dus in bijna alle heidense godsdiensten het geval en helaas ook bij veel christenen. Als je God ziet als de Heilige Geest die in ieder van ons wil wonen, als je de deur openzet, en als je wil leven zoals Jezus, de afschaduwing van God ons heeft voorgezegd en voorgedaan, is er geen plaats meer voor angst. Natuurlijk bestaat er angst voor allerlei aardse gevaren en verleidingen, maar angst voor God is in strijd met wat wij leren van Jezus. Wie God ziet als iets om bang voor te zijn, bedrijft afgodendienst. (Mijn persoonlijke geloofsopvatting).

Ja daar ben ik het zeker mee eens en ik denk dat de angst voor God ook voorkomt uit eigen tekortkoming.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 nov 2011 08:50

adriano313 schreef:het schiet toch niet op dat ik ga gissen als ik het gewoon aan je vraag, op deze manier wordt het net een raadsel...

Het was meer een reactie op je vraag waarom ik mijn username met slechts 1 'm' spel, want je bent de eerste op dit forum die dat terecht opmerkte. Houd je niet van raadsels?

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 21 nov 2011 11:48

mohamed schreef:Het was meer een reactie op je vraag waarom ik mijn username met slechts 1 'm' spel, want je bent de eerste op dit forum die dat terecht opmerkte. Houd je niet van raadsels?
jaja, zo blijven we heen en weer gaan...Nee geen raadsels, wel hou ik van Jezus Christus, mijn Heer die regeert
Voor een mooi liedje...
open de foto maar in een nieuw venster

Afbeelding

Riska

Berichtdoor Riska » 21 nov 2011 14:05

jaapo schreef:Als je God ziet als een soort Superpersoon, kun je er angst voor hebben. Dat was dus in bijna alle heidense godsdiensten het geval en helaas ook bij veel christenen. Als je God ziet als de Heilige Geest die in ieder van ons wil wonen, als je de deur openzet, en als je wil leven zoals Jezus, de afschaduwing van God ons heeft voorgezegd en voorgedaan, is er geen plaats meer voor angst. Natuurlijk bestaat er angst voor allerlei aardse gevaren en verleidingen, maar angst voor God is in strijd met wat wij leren van Jezus. Wie God ziet als iets om bang voor te zijn, bedrijft afgodendienst. (Mijn persoonlijke geloofsopvatting).
Je zult maar grootgebracht zijn met hel en verdoemenis. Ik verzeker je, ook al ken je alle teksten over vergeving, over liefde, die ´hel en verdoemenis´blijven als een duveltje in je gedachten... in de geest van: ´ja, maar, als ´ze´nou gelijk hebben gehad´... Ik ken de tekst dat er geen vrees bestaat, maar ik ben een mens, dus...

TnStefan
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor TnStefan » 06 dec 2011 20:46

Je hoeft inderdaad niet bang voor God te zijn, in die teksten maakt adriano313 dat duidelijk.
Ik vraag me alleen af wie je met christenen bedoeld. Zijn dat de ware christenen of zijn dat de mensen die naar de kerk gaan?

Want als ik denk aan mensen die nog niet bekeerd zijn, dan snap ik wel dat ze bang zijn.
Voor bekeerde mensen zie ik geen noodzaak om bang te zijn voor God, want dat zijn Zijn kinderen. Zeker niet als je Math. 5: 1-12 leest (de zaligsprekingen).

We hoeven dan zelfs niet eens meer bang te zijn voor de satan! Natuurlijk slaat hij z'n slag en probeert hij de kinderen van God nog zoveel mogelijk bij God vandaan te houden, maar God is getrouw, Zijn plannen falen niet.

Dus als die angst er toch is, bedenk dan bij jezelf waarom je nog zo bang bent voor God en leg het neer in het gebed.
Wie gestorven is voordat hij sterft, zal niet sterven als hij sterft.

Terug naar “Archief”