mohamed schreef:God schept het goede en het kwade (Jes 45,7) dus wat jullie van de duivel gemaakt hebben is niets dan een zondebok die jullie zonden moet wegdragen.
Hoe lezen we Jesaja 45,7?
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
mohamed schreef:God schept het goede en het kwade (Jes 45,7) dus wat jullie van de duivel gemaakt hebben is niets dan een zondebok die jullie zonden moet wegdragen.
mohamed schreef:'Geniet dus op de goede dagen van het goede, maar zie op de slechte dagen in dat God naast de goede ook de slechte dagen heeft gemaakt. Geen mens kan in de toekomst zien.' (Prediker 7,14)
TnStefan schreef:Ik heb even de kanttekeningen erbij geraadpleegd. Wat ik daar lees bij Kwaad: "Dat is, de straffen en plagen."
God heeft alleen het goede geschapen, het kwade hebben we zelf in de wereld gebracht.
Lees zondag 3 van de Heidelbergse Catechismus maar eens, daar wordt het heel mooi uitgelegd.
boer schreef:Jesaja gaat boven de HC, natuurlijk, en is duidelijk genoeg.
boer schreef:Heeft iemand de kanttekeningen wel eens gelezen bij Zacharia 12:3
Dat is het ultieme voorbeeld van vervangingsleer, volgens mij.(Kantt nr 6)¨
Zijn er echt nog predikanten die deze tekst in Zach ook zo uitleggen ?
janneke7337 schreef:Volgens mij is het zo dat God het kwade niet werkt maar dat God toelaat dat satan het kwade werkt.
Lees het boek Job, God werkte het kwade niet, maar liet toe dat satan het kwade werkte.
Al het kwaad op deze wereld word gewerkt door satan en toegelaten door God zo is het volgens mij.
mohamed schreef:'Geniet dus op de goede dagen van het goede, maar zie op de slechte dagen in dat God naast de goede ook de slechte dagen heeft gemaakt. Geen mens kan in de toekomst zien.' (Prediker 7,14)
TnStefan schreef:Goede dagen = Voorspoed: Je mag genieten van voorspoed, een rijke zegen!
Slechte dagen = Tegenspoed: God laat niet altijd het zonnetje in je leven schijnen, het gaat je niet altijd voor de wind. Juist door de slechte dagen leert God ons naar onze onmacht te kijken en op Hem te zien!
Het scheppen van het kwade is iets anders dan het maken van slechte dagen. God is namelijk rechtvaardig en door onze val moet Hij tegenspoed zenden! Als Hij dat niet zou doen op basis van Zijn liefde, zou de liefde belangrijker zijn dan Zijn rechtvaardigheid. Dan had God ook Jezus niet hoeven zenden, omdat Zijn liefde het de mensen niet zal aanrekenen. Maar Jezus is juist gekomen en Hem is de drinkbeker gegeven en deze heeft Hij tot de laatste druppel leeggedronken.
Je bent het vast met me eens als ik zeg dat goed het tegenoverstelde is van kwaad.
God = Goed
Satan = Kwaad
Goed = Zondeloos
Kwaad = Vol zonden
Als we dan in Genesis 1 al lezen dat alles wat Hij gemaakt heeft zeer goed was, hoe kan daar dan kwaad bij zitten?
31 En God zag al wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed. Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de zesde dag.
Zie ook 1 Joh 4:8
8 Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.
God is zonder zonden en aangezien kwaad een zonde is, kan God nooit tegen Zijn eigen natuur ingaan en het kwade scheppen! Dan is dus de gehele bijbel onwaar.
mohammed schreef:Een apologeet zoals jij heeft een Bijbel bij de Bijbel nodig om de Bijbel te begrijpen. Wat een onzin zeg, maar als jij het gelooft is dat alleen maar mooi voor je.
janneke schreef:Volgens mij is het zo dat God het kwade niet werkt maar dat God toelaat dat satan het kwade werkt.
Lees het boek Job, God werkte het kwade niet, maar liet toe dat satan het kwade werkte.
Al het kwaad op deze wereld word gewerkt door satan en toegelaten door God zo is het volgens mij.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten