God schept het goede en het kwade?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JHM
Kapitein
Kapitein

God schept het goede en het kwade?

Berichtdoor JHM » 15 nov 2011 21:44

Aan de hand van een opmerking van mohamed in een ander topic, wil ik hiervoor graag een nieuw topic aanmaken:

mohamed schreef:God schept het goede en het kwade (Jes 45,7) dus wat jullie van de duivel gemaakt hebben is niets dan een zondebok die jullie zonden moet wegdragen.

Hoe lezen we Jesaja 45,7?
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

mohamed

Re: God schept het goede en het kwade?

Berichtdoor mohamed » 15 nov 2011 22:19

Wat bedoel je hoe lezen we Jesaja 45,7? Iedereen die actief is op een forum kan toch lezen mag ik hopen?

TnStefan
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor TnStefan » 15 nov 2011 22:22

Ik heb even de kanttekeningen erbij geraadpleegd. Wat ik daar lees bij Kwaad: "Dat is, de straffen en plagen."

God heeft alleen het goede geschapen, het kwade hebben we zelf in de wereld gebracht.
Lees zondag 3 van de Heidelbergse Catechismus maar eens, daar wordt het heel mooi uitgelegd.
Wie gestorven is voordat hij sterft, zal niet sterven als hij sterft.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 nov 2011 23:50

'Geniet dus op de goede dagen van het goede, maar zie op de slechte dagen in dat God naast de goede ook de slechte dagen heeft gemaakt. Geen mens kan in de toekomst zien.' (Prediker 7,14)

TnStefan
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor TnStefan » 16 nov 2011 19:35

mohamed schreef:'Geniet dus op de goede dagen van het goede, maar zie op de slechte dagen in dat God naast de goede ook de slechte dagen heeft gemaakt. Geen mens kan in de toekomst zien.' (Prediker 7,14)

Goede dagen = Voorspoed: Je mag genieten van voorspoed, een rijke zegen!
Slechte dagen = Tegenspoed: God laat niet altijd het zonnetje in je leven schijnen, het gaat je niet altijd voor de wind. Juist door de slechte dagen leert God ons naar onze onmacht te kijken en op Hem te zien!

Het scheppen van het kwade is iets anders dan het maken van slechte dagen. God is namelijk rechtvaardig en door onze val moet Hij tegenspoed zenden! Als Hij dat niet zou doen op basis van Zijn liefde, zou de liefde belangrijker zijn dan Zijn rechtvaardigheid. Dan had God ook Jezus niet hoeven zenden, omdat Zijn liefde het de mensen niet zal aanrekenen. Maar Jezus is juist gekomen en Hem is de drinkbeker gegeven en deze heeft Hij tot de laatste druppel leeggedronken.

Je bent het vast met me eens als ik zeg dat goed het tegenoverstelde is van kwaad.
God = Goed
Satan = Kwaad

Goed = Zondeloos
Kwaad = Vol zonden

Als we dan in Genesis 1 al lezen dat alles wat Hij gemaakt heeft zeer goed was, hoe kan daar dan kwaad bij zitten?
31 En God zag al wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed. Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de zesde dag.

Zie ook 1 Joh 4:8
8 Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

God is zonder zonden en aangezien kwaad een zonde is, kan God nooit tegen Zijn eigen natuur ingaan en het kwade scheppen! Dan is dus de gehele bijbel onwaar.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 16 nov 2011 20:14

TnStefan schreef:Ik heb even de kanttekeningen erbij geraadpleegd. Wat ik daar lees bij Kwaad: "Dat is, de straffen en plagen."

God heeft alleen het goede geschapen, het kwade hebben we zelf in de wereld gebracht.
Lees zondag 3 van de Heidelbergse Catechismus maar eens, daar wordt het heel mooi uitgelegd.

Kanttekeningen kun je beter niet lezen, die 4 mensen uit de zestiende eeuw zaten er zo vaak naast, en waren bovendien fanatieke vervangingsleer-aanhangers.
Jesaja gaat boven de HC, natuurlijk, en is duidelijk genoeg.
God is rechtvaardig, satan de aanklager.

Heeft iemand de kanttekeningen wel eens gelezen bij Zacharia 12:3
Dat is het ultieme voorbeeld van vervangingsleer, volgens mij.(Kantt nr 6)
Zijn er echt nog predikanten die deze tekst in Zach ook zo uitleggen ?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 nov 2011 21:04

@TnStefan als de dominee dat zegt wie zijn wij dan om de bijbel te geloven. [/sarcasme]
boer schreef:Jesaja gaat boven de HC, natuurlijk, en is duidelijk genoeg.

Was het maar zo denk ik soms. :)

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 17 nov 2011 01:08

Job 2,10
Maar hij zeide tot haar: Zoals een zottin spreekt, spreekt ook gij; zouden wij het goede van God aannemen en het kwade niet? In dit alles zondigde Job met zijn lippen niet.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 nov 2011 10:23

boer schreef:Heeft iemand de kanttekeningen wel eens gelezen bij Zacharia 12:3
Dat is het ultieme voorbeeld van vervangingsleer, volgens mij.(Kantt nr 6)¨

Nee wat staat daar dan?
Zijn er echt nog predikanten die deze tekst in Zach ook zo uitleggen ?

Geen idee, ik ken de namen niet eens van degenen die de kanttekeningen geschreven hebben, maar wat ik wel weet is dat bij protestante christenen het onderscheid tussen Schriftwoord en kanttekening zoek is. Een zeer kwalijke zaak.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 17 nov 2011 11:50

God laat ook het kwade toe tot volledige rijpheid om het onderscheidt te leren kennen tussen "goed en kwaad", Jezus Christus kan het goede in de mens ontwikkelen, om de wil van God te kunnen doen en daardoor het kwade te overwinnen, door Hem, onze Herschepper!

Dat er echter kwaad in de wereld is, is iedereen duidelijk.
Hoe dat kwaad in de wereld kon komen is iets dat voor ons mensen zo goed als niet verklaarbaar is. En dat hoeven we ook niet te verklaren of aannemelijk te maken. Het is er. We zien het kwaad werken en weten zelf drommels goed dat er in onszelf veel, ja heel veel kwaad huisvest, en wij geneigd zijn tot alle kwaad.
Het kwaad is een kracht. Het kwaad ontwikkelt zich en gaat van “kwaad tot erger”.
Wij kunnen ook niet verklaren hoe het kwaad in de wereld is gekomen en hoe het mogelijk was dat geschapen engelen opstandig werden en vielen.
En ook hoe daarna Nachash (de slang) Eva en Adam door verleiding van de rechte weg afbracht. Wij hebben met de feiten te maken.

God laat het kwaad niet toe. Hij bestrijdt juist het kwaad finaal en zal het kwaad ook met wortel en tak uitroeien!
Anders had God de slang en Eva/Adam niet terstond ter verantwoording geroepen in het Paradijs. Ogenblikkelijk grijpt Hij in. Hij laat er geen gras over groeien: Gen.3: 9 En de HEERE God riep Adam, en zei tot hem: Waar zijt gij?

De vraag waar de diepste oorsprong van het kwaad ligt is voor ons niet van het eerste belang om te weten. Dat dienen wij over te laten aan God.
Het kwaad is een feit, en God komt met Verlossing en Verzoening, door in Christus ons algehele bevrijding van het kwaad aan te bieden.
Het Evangelie toont ons verlossing van en overwinning over het kwaad, en maakt ons bekwaam het kwade door het goede te overwinnen, door het geloof dat de wereld overwint.

God laat het kwaad beslist niet toe! Wat Hij wel doet is, het kwaad laten rijpen. In het begin lijkt alle kwaad zo onschuldig. Het is dan soms heel moeilijk om het kwaad te onderkennen, te onderscheiden. Laat het kwaad zich maar ontwikkelen. Geef het kwaad de tijd en het zal openbaar worden dat het kwaad is, dat het intens kwaad is en dat het geen bestaansrecht heeft.

Het kwaad krijgt de tijd zich ten volle te ontwikkelen, opdat het in zijn totaliteit en afgrijselijkheid zichtbaar wordt. Dan zal het vernietigd worden, geheel en al, rechtvaardig en naar billijkheid.

Wat is het kennen van goed en kwaad, dat wijst naar het proefondervindelijk kennen tussen goed en kwaad. En dat vergt voor ons mensen een heel leven, een leeftijd om ons daarin te bekwamen. Want het kwaad kan zich voordoen als goed, en het goed kan ons als kwaad toe schijnen. Het kwaad is altijd complex, veelal ondoorzichtig, wazig, omgeven door een glans (schijn) van waarheid.

Het kwaad krijgt de tijd om zich te volmaken, volledig te ontwikkelen. Dan wordt het kwaad in al zijn afschuwelijkheid en demonische vertoning zichtbaar. Dan wordt het onderscheid voor elkeen gemakkelijk, dan ligt het er dik bovenop wát kwaad en wát goed is.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 17 nov 2011 12:19

Volgens mij is het zo dat God het kwade niet werkt maar dat God toelaat dat satan het kwade werkt.
Lees het boek Job, God werkte het kwade niet, maar liet toe dat satan het kwade werkte.

Al het kwaad op deze wereld word gewerkt door satan en toegelaten door God zo is het volgens mij.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 nov 2011 12:56

janneke7337 schreef:Volgens mij is het zo dat God het kwade niet werkt maar dat God toelaat dat satan het kwade werkt.
Lees het boek Job, God werkte het kwade niet, maar liet toe dat satan het kwade werkte.

Al het kwaad op deze wereld word gewerkt door satan en toegelaten door God zo is het volgens mij.

Aangezien je kennelijk geen boodschap hebt aan de mening van een geïnspireerde profeet hieromtrent (Jes 45,7) gooi ik het als zijnde geen profeet over een menselijke boeg.

Als jij een mens had gemaakt uit klei, die vervolgens zes miljoen joden uitroeide, zou dat dan te wijten zijn aan de klei of aan jou? Dergelijk praat als 'God werkt het kwade niet' moet je mee uitkijken want je houdt totaal geen rekening met de joden wiens keppel na de Shoah is afgewaaid. Voor de oorlog waren dergelijken zeer religieus tot de Shoah geschiedde. En wat jij zegt, zij het in andere bewoording, is dat zij eigenlijk onterecht zijn gekapt met het jodendom, want God werkt het kwade niet, hij kijkt alleen maar roerloos toe. Feitelijke bagatelliseer je de Shoah en daarmee dus ook het leed wat de joden is aangedaan, want God werkt het kwade niet. Hoezeer het me ook spijt te zeggen, jouw opmerking is een verkapte vorm van antisemitisme.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 nov 2011 13:04

mohamed schreef:'Geniet dus op de goede dagen van het goede, maar zie op de slechte dagen in dat God naast de goede ook de slechte dagen heeft gemaakt. Geen mens kan in de toekomst zien.' (Prediker 7,14)

TnStefan schreef:Goede dagen = Voorspoed: Je mag genieten van voorspoed, een rijke zegen!
Slechte dagen = Tegenspoed: God laat niet altijd het zonnetje in je leven schijnen, het gaat je niet altijd voor de wind. Juist door de slechte dagen leert God ons naar onze onmacht te kijken en op Hem te zien!

Het scheppen van het kwade is iets anders dan het maken van slechte dagen. God is namelijk rechtvaardig en door onze val moet Hij tegenspoed zenden! Als Hij dat niet zou doen op basis van Zijn liefde, zou de liefde belangrijker zijn dan Zijn rechtvaardigheid. Dan had God ook Jezus niet hoeven zenden, omdat Zijn liefde het de mensen niet zal aanrekenen. Maar Jezus is juist gekomen en Hem is de drinkbeker gegeven en deze heeft Hij tot de laatste druppel leeggedronken.

Je bent het vast met me eens als ik zeg dat goed het tegenoverstelde is van kwaad.
God = Goed
Satan = Kwaad

Goed = Zondeloos
Kwaad = Vol zonden

Als we dan in Genesis 1 al lezen dat alles wat Hij gemaakt heeft zeer goed was, hoe kan daar dan kwaad bij zitten?
31 En God zag al wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed. Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de zesde dag.

Zie ook 1 Joh 4:8
8 Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

God is zonder zonden en aangezien kwaad een zonde is, kan God nooit tegen Zijn eigen natuur ingaan en het kwade scheppen! Dan is dus de gehele bijbel onwaar.

Een apologeet zoals jij heeft een Bijbel bij de Bijbel nodig om de Bijbel te begrijpen. Wat een onzin zeg, maar als jij het gelooft is dat alleen maar mooi voor je.

TnStefan
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor TnStefan » 17 nov 2011 19:24

mohammed schreef:Een apologeet zoals jij heeft een Bijbel bij de Bijbel nodig om de Bijbel te begrijpen. Wat een onzin zeg, maar als jij het gelooft is dat alleen maar mooi voor je.

2 Tim 3:16: Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig om daarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid.

@Marin:
Ik ben het helemaal met je eens dat het onbegrijpelijk is hoe het kwaad in de wereld is gekomen en dat we God daarin God moeten laten. Echter als er gesproken wordt dat God het kwaad geschapen heeft, dan vind ik het zo treurig dat er zo over God gesproken wordt! God heeft de zonden niet geschapen, want dat wordt er verkapt mee gezegd! God heeft een volmaakte wereld geschapen! Als er 1 zo denkt is het al erg genoeg.

Verder dank voor je mooie aanvulling!

janneke schreef:Volgens mij is het zo dat God het kwade niet werkt maar dat God toelaat dat satan het kwade werkt.

Klopt en als aanvulling kun je er ook nog je eigen hart en de wereld bij zetten. De drie-koppige vijand van het kwaad.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 17 nov 2011 21:39

Volmaakt zijt gij van gestalte,
vol van wijsheid, volkomen schoon.
13 In Eden waart gij, Gods hof;
allerhande edelgesteente overdekte u:
rode jaspis, chrysoliet en prasem,
turkoois, chrysopraas en nefriet,
lazuursteen, hematiet en malachiet.
Van goud was het werkstuk, waarin zij waren gevat
en aan u vastgehecht;
toen gij geschapen werdt, waren zij gereed.
14 Gij waart een beschuttende cherub met uitgespreide vleugels;
Ik had u een plaats gegeven:
gij waart op de heilige berg der goden,
wandelend te midden van vlammende stenen.
15 Onberispelijk waart gij in uw wandel,
vanaf de dag dat gij geschapen werdt,
totdat er onrecht in u werd gevonden:
16 door uw uitgebreide handel zijt gij vervuld geraakt
met geweldenarij en kwaamt gij tot zonde.
Van de berg der goden verbande Ik u
en deed u weg, gij beschuttende cherub,
van tussen de vlammende stenen.
17 Trots was uw hart op uw schoonheid –
met uw luister hebt gij ook uw wijsheid teniet doen gaan.
Ter aarde wierp Ik u neer,
en maakte u tot een schouwspel voor koningen
om met leedvermaak naar u te zien.
18 Door uw vele ongerechtigheden,
door het onrecht bij uw koophandel,
hebt gij uw heiligdommen ontwijd.
Vuur deed Ik oplaaien uit uw midden
– dat verteerde u!
Ik maakte u tot as op de grond
voor de ogen van allen die u zagen.
19 Allen die onder de volken u kennen,
ontzetten zich over u;
een verschrikking zijt gij geworden,
verdwenen zijt gij – voor altijd!

Ezechiel 28 11-19

Hier staat duidelijk beschreven dat God deze gevallen engel volmaakt had geschapen....totdat er onrecht in zijn hart werd gevonden, wat van kwaad tot erger werd. Waarom, omdat de engelen ook een vrije wil hebben, zo kon deze in zijn hoge positie éénderde van de engelen mee trekken in zijn opstand .... en val.
In Jesaja 14: 12-17 spreekt hier ook over deze opstandige engel.
God heeft het kwaad niet geschapen en nooit gewild.

Een hele vreemde redenering om eerst het kwaad te scheppen en dan Zelf de marteldood daavoor te sterven aan het kruis.
Laatst gewijzigd door schaapje op 18 nov 2011 08:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Terug naar “[Religie] - Open forum”