Het borstvoedingstopic deel 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Koeitje
Mineur
Mineur

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor Koeitje » 06 nov 2011 15:57

parkiet schreef:Koeitje, ik geef 's nachts vaak in de eerste instantie even een speen, ze laat dan gauw genoeg merken of ze gewoon weer verder wil slapen of toch echt honger (of mamahonger heeft). Laten huilen zou ik niet voor kiezen, maar voor nu berusten in het feit dat je er s nachts nog uit moet. Dat hoort er gewoon bij bij kleine beebjes, en mij geeft t gewoon de meeste rust om dat maar te accepteren.

De speen is wel te proberen. Hij komt overdag en 's nachts om de drie uur, daar kun je de klok op gelijk zetten. Maar echt keihard huilen doet hij 's nachts niet. En toen we het nu even lieten, sliep hij een uur door. Het lijkt wel of hij automatisch na drie uur begint te pruttelen, meer uit gewoonte dan van de honger. Als hij echt honger heeft -dat huilen was veel intenser- voed ik hem gelijk, want ik kon het echt niet aanhoren. Maar volgens het CB moest je het wat aansturen en niet gewoon op z'n natuurlijke beloop laten... apart hoor. Wie weet dat het bij anderen werkt, maar ik ga maar gewoon weer op de oude voet verder.

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 06 nov 2011 22:08

VPK, ze is morgen een half jaar.

AG, een cosleeper zou misschien wat helpen. Dan kan ik haar in elk geval safe wegleggen.
Galateia, alleen een handje vasthouden vind ze niet genoeg, als ze mamahonger heeft slaapt ze alleen als ze vlak tegen me aan ligt. Als ze dan goed slaapt kan ik haar wat verder weg leggen en slaapt ze verder, doe ik dat te snel, dan wordt ze weer gillend wakker. Ik hoop voor nu nog ff dat het een fase is.
Ik ben trouwens niet bang om bovenop haar te gaan liggen, maar eerder dat zij onder het dekbed terecht komt ofzo (hoewel ze tot nu toe geen neiging heeft om naar beneden te 'kruipen'. Haar eigen bedje staat trouwens ook vlak naast ons bed.

TJ, wat is de juiste manier dan?

NdW, ik kan me voorstellen dat kolven en de fles geven wel scheelt, want dan hoeft ze niet met die sterke toeschietreflex te dealen.
Voor die harde plek: een keer heel goed leegkolven en verder warm houden en zelf rustig aan doen zo mogelijk.

Koeitje, goed zo dat je je gevoel hebt gevolgd!
Hier niks geen aansturen, ik laat t allemaal lekker zijn beloop, lijkt mij toch het beste.
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 06 nov 2011 22:24

van bv.com

Afbeelding

De houding waarin je slaapt
Als je in één bed slaapt met je kindje is het belangrijk dat je er voor zorgt dat je kindje niet onder de dekens of bij de hoofdkussens kan komen. De meeste moeders die borstvoeding geven slapen van nature in een houding die het kindje beschermt en die voorkómt dat het kindje omhoog of omlaag kan schuiven. Zie het plaatje hierboven.
Normaal gesproken ligt je kindje op zijn zij als het aan de borst drinkt. Als je kindje niet aan de borst drinkt, hoort hij op zijn rug en nooit op de zij of buik te liggen.
Als je kindje uit een flesje drinkt is een ledikant naast jouw bed de veiligste slaapplek.

Het matras moet stevig en vlak zijn. Waterbedden, zitzakken en ingezakte matrassen zijn niet geschikt.
Zorg ervoor dat je kindje niet uit bed kan vallen, of tussen het matras en muur klem kan komen te zitten.
De kamer mag niet te warm zijn (16 - 18°C is ideaal).
Kleed je kindje niet te warm aan. Hij hoeft niet meer kleren aan te hebben dan jij zelf in bed draagt.
Je kindje mag het onder de dekens niet te warm hebben en de dekens mogen niet over zijn hoofdje komen.
Laat je kindje nooit alleen in of op een bed voor volwassenen. Zelfs heel jonge kindjes kunnen zich in gevaarlijke situaties wurmen.
Zorg ervoor dat ook je bedgenoot weet dat je kindje bij jullie in bed ligt.
Als oudere kinderen ook bij je in bed slapen, zorg er dan voor dat jij of je bedgenoot tussen je baby en je andere kinderen ligt.
Laat geen huisdieren bij je kindje in bed liggen.

Roken vergroot het risico op wiegendood. Als jij, of degene met wie je het bed deelt, rookt, moet je ervoor zorgen dat je niet in slaap valt met je kindje bij je in bed, ook als je nooit in bed rookt. In slaap vallen met je kindje erbij is ook gevaarlijk als jij, of degene met wie je het bed deelt, mogelijk slecht in staat bent om op je kindje te reageren. Dit geldt bijvoorbeeld als je:

alcohol hebt gedronken;
medicatie of verdovende middelen hebt gebruikt waardoor je mogelijk slaperig kunt zijn;
een ziekte of aandoening hebt waardoor je je mogelijk minder bewust bent van je kindje;
oververmoeid bent waardoor je mogelijk minder goed in staat bent om op je kindje te reageren;
sterk overgewicht hebt (obesitas).
Het is waarschijnlijk ook veiliger om gedurende de eerste maanden niet met je kindje in één bed te slapen als je kindje:

ruim voor de uitgerekende datum geboren is;
bij de geboorte kleiner was dan verwacht (dysmatuur);
koorts heeft.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 07 nov 2011 09:01

ik had hem laatst per ongeluk laten liggen en hij lag op na een uur dus lekker int deken te happen en te pruttelen. Ik vind het toch gevaarlijk, doe het dus ook niet bewust, maar ik was blijkbaar zo moe dat ik tijdens het voeden in slaap gevallen was. Heb je als je verwend ben met bijna alle nachten doorslapen :wink: alhoewel, afgelopen nachten was het wel weer 'raak'...

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 07 nov 2011 11:02

als je het niet bewust doet, dan kan het inderdaad gevaarlijk zijn!

als je het bewust doet en op de juiste manier dan hoeft het echt niet gevaarlijk te zijn!

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 07 nov 2011 11:04

Heb nog geen ervaring, maar weet wel dat ik mn kindje niet bij mij in bed ga laten slapen. Ik ga wel aan rooming inn doen, dus het wiegje komt de eerste dagen/weken wel naast ons bed te staan, maar daarna gaat het toch echt lekker naar zijn/haar ledikantje. het afbouwen daarvan lijkt me ook zeer moeilijk en ik weet uit ervaring dat ouders het er dan om de lieve vrede wil maar bij laten. Je wilt niet weten hoeveel kindjes van 3 jaar nog steeds bij hun ouders in bed slapen of op de kamer! En hoeveel ouders er rond 8 uur mee naar bed gaan (omdat kindje anders vertikt om te gaan slapen) of hoeveel kindjes er pas rond 11uur naar bed gaan, omdat ze niet gaan slapen als papa of mama er niet is. Dat dus never nooit niet :wink:
Sorry, erg offtopic! Het ging over borstvoeden :P
Afbeelding

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 07 nov 2011 13:07

Schipje schreef:Misschien wel, ligt eraan welke effecten het zijn. Het risico op negatieve effecten van fv op lange termijn zijn vergelijkbaar met de risico's waar een kind aan blootgesteld word als de moeder tijdens de zwangerschap tabak, alcohol of drugs gebruikt.
Ben benieuwd naar je bron.

Daar ben ik ook wel heel benieuwd naar ja...

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 07 nov 2011 14:57

Em. schreef:@ Schipje, ook ik benieuwd waar je dit vandaan hebt, ik vind het eerlijk gezegd nogal wat om dat zomaar te zeggen, zonder te melden waar je dit vandaan hebt.

Dat kan ik me voorstellen, ik vind het ook nogal wat en daarom zeg ik het niet zomaar maar omdat het over bijwerkingen ging.
Bron: onder het vierde kopje 'argumenten in de advisering voor bv' (voor verloskundigen).
Verwijzing naar deze bron: Kent, G. (2006). Child feeding and human rights. International Breastfeeding Journal , 1:27. En ook een verwijzing naar dit artikel waar meer verwijzingen in staan naar nog andere bronnen.

NdW
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor NdW » 07 nov 2011 15:10

Dippie schreef:Heb nog geen ervaring, maar weet wel dat ik mn kindje niet bij mij in bed ga laten slapen. Ik ga wel aan rooming inn doen, dus het wiegje komt de eerste dagen/weken wel naast ons bed te staan, maar daarna gaat het toch echt lekker naar zijn/haar ledikantje. het afbouwen daarvan lijkt me ook zeer moeilijk en ik weet uit ervaring dat ouders het er dan om de lieve vrede wil maar bij laten. Je wilt niet weten hoeveel kindjes van 3 jaar nog steeds bij hun ouders in bed slapen of op de kamer! En hoeveel ouders er rond 8 uur mee naar bed gaan (omdat kindje anders vertikt om te gaan slapen) of hoeveel kindjes er pas rond 11uur naar bed gaan, omdat ze niet gaan slapen als papa of mama er niet is. Dat dus never nooit niet :wink:

Tja, totdat je kind je de hele nachten wakker houdt. Dan wil je alles doen om je kind lekker te kunnen laten slapen, zodat je zelf ook een oogje dicht kunt doen. En wij zijn hier aan het afbouwen, dat gaat tot nu toe prima hoor. Het scheelt natuurlijk wel of je je kind een jaar bij je in bed laat slapen of 2 maanden.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 07 nov 2011 15:20

Nina heeft de eerste weken ook geregeld in ons bed geslapen (was niet echt de bedoeling maar was dan zo slaperig dat ik lekker bleef liggen) Nina lag dan naast mij in mijn arm ging echt super goed.
Nu doe we het nooit meer omdat mijn man en ik dan wakker liggen en Nina slaapt op haar buikje en wij hebben 2 losse matrassen ligt dus niet fijn.

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 08 nov 2011 10:12

NdW schreef:Tja, totdat je kind je de hele nachten wakker houdt. Dan wil je alles doen om je kind lekker te kunnen laten slapen, zodat je zelf ook een oogje dicht kunt doen. En wij zijn hier aan het afbouwen, dat gaat tot nu toe prima hoor. Het scheelt natuurlijk wel of je je kind een jaar bij je in bed laat slapen of 2 maanden.

Inderdaad, ik voel me nu echt een oude oma, maar wacht maar tot je straks zelf bevallen bent :D Wij hadden ook van die dingen die wij écht nóóit met onze kinderen zouden doen...moet je nu kijken... 8) Soms kun je wel eens op zo'n manier van gedachten veranderen dat je er zelf verbaasd over bent! :-oo

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 08 nov 2011 20:01

Dippie schreef:Heb nog geen ervaring, maar weet wel dat ik mn kindje niet bij mij in bed ga laten slapen. Ik ga wel aan rooming inn doen, dus het wiegje komt de eerste dagen/weken wel naast ons bed te staan, maar daarna gaat het toch echt lekker naar zijn/haar ledikantje. het afbouwen daarvan lijkt me ook zeer moeilijk en ik weet uit ervaring dat ouders het er dan om de lieve vrede wil maar bij laten. Je wilt niet weten hoeveel kindjes van 3 jaar nog steeds bij hun ouders in bed slapen of op de kamer! En hoeveel ouders er rond 8 uur mee naar bed gaan (omdat kindje anders vertikt om te gaan slapen) of hoeveel kindjes er pas rond 11uur naar bed gaan, omdat ze niet gaan slapen als papa of mama er niet is. Dat dus never nooit niet :wink:

Haha, ik kan hier wel om lachen. Hele mooie voornemens... maar zoals anderen voor mij al hebben gezegd: als je dalijk een probleem-kindje hebt, dan kunnen je denkbeelden zomaar ineens 180 graden draaien.

Hier een kind van 4 dat bij ons slaapt. Soms in zijn eigen bedje, soms tussenin. Dan voel ik ineens een warm urmpie tegen me aankruipen en dan is hij er dus bij gekropen. Vaak ligt hij in zijn eigen bedje tegen ons bed aan. Prima. Allemaal prima. Hij slaapt erdoor als een roosje.

Enig idee hoe normaal dat is buiten onze westerse wereld? Heel normaal. In Afrika vroegen we om een kinderbedje. Dat leverde ogen zo groot als schoteltjes op. Slapen doe je samen, bij elkaar, zeker met kleine kinderen. Die laat je toch zeker niet alleen?!

Nu hebben wij natuurlijk een kindje met een andere / traumatische achtergrond. Maar ik kan het me van mezelf niet voorstellen, dat ik het niet goed zou vinden bij een zelf gebaard kind. Zoonlief valt hier altijd met papa of mama in slaap, in ons bed. Dat kost helemaal geen moeite. Even lekker een verhaaltje voorlezen, lekker kroelen en dan licht uit. Binnen 5 minuten slaapt hij en kan papa of mama weer naar beneden. Hij is nog nooit om 11 uur naar bed gegaan, trouwens. Hij slaapt tussen 6 en 7 uur 's avonds in om de volgende ochtend om 7 uur zijn ogen pas weer open te doen. Ik zie het probleem niet. Met het groter groeien en ouder worden zien we al dat hij gaat ontwikkelen richting het zelfstandig inslapen en slapen. Hij heeft het een tijdje gedaan, maar door medische omstandigheden kon dat toen niet doorzetten. Ach ja. Komt wel weer.

Goed slapen is voor iedereen - kind en ouders - gewoon belangrijk. Zonder goede slaap wordt je gek! Als ik een paar jaar geleden dacht aan het hebben van een kind, dan lag dat kind in mijn gedachten ook netjes in zijn mooie kinderkamertje te slapen. Maar nu ik eenmaal mama ben... moet ik lachen om die gedachten van weleer!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 08 nov 2011 21:38

Die laatste twee regels.... :mrgreen: :wink: .

Ik moet er nog niet aan denken dat S.imon in z'n eigen kamertje slaapt. Terwijl ik voor die tijd altijd heel hard heb geroepen dat ons kind maar een paar weken op onze kamer zou slapen. k Heb S.imon net naar bed gebracht en dan kan ik heerlijk genietend naar hem kijken vanuit bed.

ppff vandaag wel een zware dag qua voedingen.... vanaf 4 uur was het echt bal. Ik hoop dat het vannacht beter gaat.
k Sprak hem vanmiddag even vermanend toe, begint hij enorm te lachen. Tsja dan moet ik ook lachen. :lol:

Iemand een (gouden) tip? S.imon drinkt enorm gulzig, waardoor hij zich soms behoorlijk verslikt.

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 08 nov 2011 22:21

Evelien, hoe kan het dat S zo gulzig drinkt? Harde melkstroom? Of wat anders?

TJ, bedankt voor de samen-slaap info. Als ik het zo lees zou t dus geen probleem zijn dat we onder een dekbed slapen? Overigens, die houding van het plaatje 'past' naar mijn idee alleen bij hele kleintjes? Als ik haar boven mijn knieën heb liggen, dan ligt haar gezicht bijna even hoog als t mijne.

Vandaag zijn wij begonnen met rapley. Het worteltje ging meteen naar haar mond en bij alle volgende stukjes wist ze niet hoe gauw ze die naar haar mondje moest brengen. Heerlijk aan gelebberd dus, en af en toe wat gehapt, soms fijn gekauwd en dan weer naar buiten gewerkt. Blijkbaar vind ze het dus al behoorlijk interessant, wat ik nog niet echt verwacht had.
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 09 nov 2011 08:47

Geen idee waarom hij zo gulzig drinkt. Kan het ook aan z'n karakter liggen? Vannacht ging het redelijk goed.
Wowh gisteravond om 9:00 gevoed, na z'n badje. Hij sliep direct (in z'n bedje) om half 10 sliep hij en zijn wij ook naar bed gegaan. Heerlijk geslapen tot hij weer kwam (half 2). Daarna kwam hij om 5 uur (dat was wel ff zwaar) en 7 uur. Straks kolven en dan krijgt hij flesje.

Is het zo dat baby's zo ongeveer 80-100 gram per week mogen aankomen? Ik heb het vermoeden dat S.imon per week meer aan komt.

Terug naar “Archief”