Eerbied schreef:Maar heb je ook bewijzen dat die christenen oproepen tot het vermoorden van homoseksuelen e.d. en dat ten overstaan van kleine kinderen?
In het christendom is het toch zo dat de gedachte gelijkstaat aan de daad? Kijk lustig naar een vrouw en je pleegt al overspel toch? Dus zoeken we naar een christen die de gedachten uit dat iemand dood moet. Neus eens rond op Fundies say the Darnest Things. (Fstdt.com). Genoeg stukjes van vrome christenen die alle atheisten, homo's of enigszins andersdenkenden doodwensen.
Oprechte interesse. Het is meer dat ik geïnteresseerd ben in het cultuurverschil tussen islam en christendom. Tot hoever kunnen moslims in de praktijk gaan met het verheerlijken van (zelf)moord aan kinderen en hoever kunnen christenen daarin gaan? Is daar verschil tussen?
Het ligt er ook nog eens aan of het een religieus of een cultureel fenomeen is.
Ik was tamelijk geshockeerd door wat ik in de video's zag. Ik hoop dat die moslims daar verstandiger worden en de kinderen daar vredelievender gaan opvoeden.
Dat hoop ik ook, daarnaast ook dat hun leefomstandigheden zo verbeteren dat ze niet meer naar het verschrikkelijke middel van (zelfmoord)terrorisme hoeven grijpen.
Verder kun je je natuurlijk afvragen of godsdienst in zijn algemeenheid leidt tot haatgevoelens jegens de medemens. Je zou zeggen dat bij de christenen Matteüs 22:39 (heb uw naaste lief als uzelf) tegen het hebben van zulke haatgevoelens in gaat.
Dat is 'gewoon' een kwestie van selectief lezen. Ook het beperken van wie precies je 'naasten' zijn helpt ook wel. Ik geef je wel gelijk dat de theorie - het ideaal- van een geloof niet leidt tot haat, maar dat geldt voor christendom, islam en elk ander geloof dat je maar kunt verzinnen. De praktijk is echter weerbarstiger omdat sommige mensen nogal verkeerd reageren als hun egootje een deukje oploopt. Richard Dawkins zet zo nu en dan stukken 'fanmail' online en wat daar tussen zit is een typisch voorbeeldje van hoe het niet moet.