Opvoeding

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Opvoeding

Berichtdoor schaapje » 05 nov 2011 17:19

quote="Eerbied"
Het is vooral uit verbijstering hoe het mogelijk is dat volwassenen hun kinderen zó opvoeden en dat ik hoop dat het christelijk geloof géén aanleiding geeft om kinderen zo op te voeden, want als dat zo zou zijn dan vraag ik mij ernstig af of ik nog wel christen moet blijven.

Is het voor jou belangrijk wat christenen doen, je wilde niet naar het verleden kijken wat christenen
allemaal hebben uitgespookt, wat mensen doen, zegt dat iets over hoe God is en zegt dat iets over het evangelie.

Als je je dan af vraagt of je nog wel christen wil blijven, dan vraag ik me af wat je motieven dan wel zijn om christen te blijven.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Eerbied
Mineur
Mineur

Berichtdoor Eerbied » 05 nov 2011 17:45

schaapje schreef:Is het voor jou belangrijk wat christenen doen, je wilde niet naar het verleden kijken wat christenen
allemaal hebben uitgespookt, wat mensen doen, zegt dat iets over hoe God is en zegt dat iets over het evangelie.

Als je je dan af vraagt of je nog wel christen wil blijven, dan vraag ik me af wat je motieven dan wel zijn om christen te blijven.

Het christendom moet tot iets goeds inspireren. Als het dat niet doet, wat voor waarde heeft het christendom dan nog? En als het voor je inspiratie niets uitmaakt of je nou christen bent of moslim, dan kun je toch net zo goed moslim worden? Waarin onderscheiden christendom en islam zich dan nog? Dan maakt het toch niets meer uit?
Gelukkig de barmhartigen, want zij zullen barmhartigheid ondervinden. (Matteüs 5:7)

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 05 nov 2011 18:13

Eerbied schreef:Het christendom moet tot iets goeds inspireren. Als het dat niet doet, wat voor waarde heeft het christendom dan nog? En als het voor je inspiratie niets uitmaakt of je nou christen bent of moslim, dan kun je toch net zo goed moslim worden? Waarin onderscheiden christendom en islam zich dan nog? Dan maakt het toch niets meer uit?

Als je geen verschil ziet en het je niets uitmaakt kan je inderdaad beter moslim worden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 05 nov 2011 18:32

quote="Eerbied"

Het christendom moet tot iets goeds inspireren. Als het dat niet doet, wat voor waarde heeft het christendom dan nog? En als het voor je inspiratie niets uitmaakt of je nou christen bent of moslim, dan kun je toch net zo goed moslim worden? Waarin onderscheiden christendom en islam zich dan nog? Dan maakt het toch niets meer uit?

Ik dacht dat een mens christen werd doordat hij/zij zag dat Christus voor zijn zonden gestorven is,
En door dat geloof, men vrede met God heeft, en opnieuw geboren werd door de Heilige Geest,
en zodoende in staat is om God weer gehoorzaam te zijn.

Maar ik kan het natuurlijk mis hebben :mrgreen:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Eerbied
Mineur
Mineur

Berichtdoor Eerbied » 05 nov 2011 19:56

Als ik zie hoe sommige atheïsten in mijn omgeving een toegewijder, voorbeeldiger en menslievender leiden dan de meeste christenen en moslims die ik ken, dan begin ik mij echt af te vragen wat voor meerwaarde het christendom of de islam eigenlijk nog heeft. Zelfs begin ik mij af te vragen of het niet juist die atheïsten zijn die het leven leiden zoals Jezus het ooit bedoeld heeft.

Ik begin steeds minder affiniteit te voelen met de godsdiensten van Abrahamistische oorsprong zoals die zich in onze huidige tijd voordoen.
Gelukkig de barmhartigen, want zij zullen barmhartigheid ondervinden. (Matteüs 5:7)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 nov 2011 20:52

Eerbied schreef:Zelfs begin ik mij af te vragen of het niet juist die atheïsten zijn die het leven leiden zoals Jezus het ooit bedoeld heeft.

Hoe Jezus over naastenliefde denkt is bekend bij iedereen die ook maar het minste van hem weet, maar dat hij het atheïsme preekte is het belachelijkste wat ooit ik gehoord heb.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 nov 2011 21:19

Bertiel schreef:que?

Een bekende drogredenering:

Hij gaat zo:

Jij zegt: een christen zou nooit een moord plegen.
Ik geef je een voorbeeld van een moordende christen.
jij zegt: ja, maar dat is geen échte christen.

Waardoor je stelling altijd waar blijft.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 nov 2011 21:31

Eerbied schreef:Maar heb je ook bewijzen dat die christenen oproepen tot het vermoorden van homoseksuelen e.d. en dat ten overstaan van kleine kinderen?

In het christendom is het toch zo dat de gedachte gelijkstaat aan de daad? Kijk lustig naar een vrouw en je pleegt al overspel toch? Dus zoeken we naar een christen die de gedachten uit dat iemand dood moet. Neus eens rond op Fundies say the Darnest Things. (Fstdt.com). Genoeg stukjes van vrome christenen die alle atheisten, homo's of enigszins andersdenkenden doodwensen.

Oprechte interesse. Het is meer dat ik geïnteresseerd ben in het cultuurverschil tussen islam en christendom. Tot hoever kunnen moslims in de praktijk gaan met het verheerlijken van (zelf)moord aan kinderen en hoever kunnen christenen daarin gaan? Is daar verschil tussen?

Het ligt er ook nog eens aan of het een religieus of een cultureel fenomeen is.

Ik was tamelijk geshockeerd door wat ik in de video's zag. Ik hoop dat die moslims daar verstandiger worden en de kinderen daar vredelievender gaan opvoeden.

Dat hoop ik ook, daarnaast ook dat hun leefomstandigheden zo verbeteren dat ze niet meer naar het verschrikkelijke middel van (zelfmoord)terrorisme hoeven grijpen.

Verder kun je je natuurlijk afvragen of godsdienst in zijn algemeenheid leidt tot haatgevoelens jegens de medemens. Je zou zeggen dat bij de christenen Matteüs 22:39 (heb uw naaste lief als uzelf) tegen het hebben van zulke haatgevoelens in gaat.

Dat is 'gewoon' een kwestie van selectief lezen. Ook het beperken van wie precies je 'naasten' zijn helpt ook wel. Ik geef je wel gelijk dat de theorie - het ideaal- van een geloof niet leidt tot haat, maar dat geldt voor christendom, islam en elk ander geloof dat je maar kunt verzinnen. De praktijk is echter weerbarstiger omdat sommige mensen nogal verkeerd reageren als hun egootje een deukje oploopt. Richard Dawkins zet zo nu en dan stukken 'fanmail' online en wat daar tussen zit is een typisch voorbeeldje van hoe het niet moet.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 nov 2011 21:35

Eerbied schreef:Het is vooral uit verbijstering hoe het mogelijk is dat volwassenen hun kinderen zó opvoeden en dat ik hoop dat het christelijk geloof géén aanleiding geeft om kinderen zo op te voeden, want als dat zo zou zijn dan vraag ik mij ernstig af of ik nog wel christen moet blijven.

Martelaren zijn in het Westen (gelukkig) met de Middeleeuwen uitgestorven, en hopelijk blijft dat zo. Als je een echt antwoord wilt, zou je moeten zoeken in de opvoedpraktijken van die tijd. Christelijke martelaars bestaan niet meer, dus hoeven ze niet verheerlijkt te worden.

Eerbied
Mineur
Mineur

Berichtdoor Eerbied » 05 nov 2011 22:40

mohamed schreef:Hoe Jezus over naastenliefde denkt is bekend bij iedereen die ook maar het minste van hem weet, maar dat hij het atheïsme preekte is het belachelijkste wat ooit ik gehoord heb.

Ik roep nog maar even Matteüs 25:40-46 in herinnering:

40 En de koning zal hun antwoorden: “Ik verzeker jullie: alles wat jullie gedaan hebben voor een van de onaanzienlijksten van mijn broeders of zusters, dat hebben jullie voor mij gedaan.” 41 Daarop zal hij ook de groep aan zijn linkerzijde toespreken: “Jullie zijn vervloekt, verdwijn uit mijn ogen naar het eeuwige vuur dat bestemd is voor de duivel en zijn engelen. 42 Want ik had honger en jullie gaven mij niet te eten, ik had dorst en jullie gaven me niet te drinken. 43 Ik was een vreemdeling en jullie namen mij niet op, ik was naakt en jullie kleedden mij niet. Ik was ziek en zat in de gevangenis en jullie bezochten mij niet.” 44 Dan zullen ook zij antwoorden: “Heer, wanneer hebben wij u hongerig gezien of dorstig, als vreemdeling of naakt, ziek of in de gevangenis, en hebben wij niet voor u gezorgd?” 45 En hij zal hun antwoorden: “Ik verzeker jullie: alles wat jullie voor een van deze onaanzienlijken niet gedaan hebben, hebben jullie ook voor mij niet gedaan.” 46 Hun staat een eeuwige bestraffing te wachten, de rechtvaardigen daarentegen het eeuwige leven.’

Dus een atheïst kan, zonder het zelf te weten, God beter dienen dan een christen of een moslim, wanneer zo'n atheïst zich wèl bekommert om zijn medemens en een christen of een moslim niet. Een goede atheïst zal dan het eeuwige leven hebben en een slecht christen of een slechte moslim niet.

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 05 nov 2011 22:45

Mortlach schreef:Een bekende drogredenering:

Hij gaat zo:

Jij zegt: een christen zou nooit een moord plegen.
Ik geef je een voorbeeld van een moordende christen.
jij zegt: ja, maar dat is geen échte christen.

Waardoor je stelling altijd waar blijft.

Heb je wel gelijk in, maar als ik dit even toepas:
er is iemand die zich christen noemt die een aanslag pleegt, kunnen we alle christenen dan onder de noemer extreem zetten?
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

Eerbied
Mineur
Mineur

Berichtdoor Eerbied » 05 nov 2011 22:48

Mortlach schreef:Ook het beperken van wie precies je 'naasten' zijn helpt ook wel.

Het is anders heel duidelijk wie je naasten zijn. Lucas 10:25-37 is daar heel duidelijk over.

25 Er kwam een wetgeleerde die hem op de proef wilde stellen. Hij vroeg: ‘Meester, wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwige leven?’ 26 Jezus antwoordde: ‘Wat staat er in de wet geschreven? Wat leest u daar?’ 27 De wetgeleerde antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw kracht en met heel uw verstand, en uw naaste als uzelf.’ 28 ‘U hebt juist geantwoord,’ zei Jezus tegen hem. ‘Doe dat en u zult leven.’ 29 Maar de wetgeleerde wilde zich rechtvaardigen en vroeg aan Jezus: ‘Wie is mijn naaste?’ 30 Toen vertelde Jezus hem het volgende: ‘Er was eens iemand die van Jeruzalem naar Jericho reisde en onderweg werd overvallen door rovers, die hem zijn kleren uittrokken, hem mishandelden en hem daarna halfdood achterlieten. 31 Toevallig kwam er een priester langs, maar toen hij het slachtoffer zag liggen, liep hij met een boog om hem heen. 32 Er kwam ook een Leviet langs, maar bij het zien van het slachtoffer liep ook hij met een boog om hem heen. 33 Een Samaritaan echter, die op reis was, kreeg medelijden toen hij hem zag liggen. 34 Hij ging naar de gewonde man toe, goot olie en wijn over zijn wonden en verbond ze. Hij zette hem op zijn eigen rijdier en bracht hem naar een logement, waar hij voor hem zorgde. 35 De volgende morgen gaf hij twee denarie aan de eigenaar en zei: “Zorg voor hem, en als u meer kosten moet maken, zal ik u die op mijn terugreis vergoeden.” 36 Wie van deze drie is volgens u de naaste geworden van het slachtoffer van de rovers?’ 37 De wetgeleerde zei: ‘De man die medelijden met hem heeft getoond.’ Toen zei Jezus tegen hem: ‘Doet u dan voortaan net zo.’

Dus als een atheïst medelijden toont, dan is die atheïst je naaste. Daarmee is die atheïst dan tevens een betere dienaar van God dan een christen of moslim die geen medelijden toont.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 nov 2011 23:33

Bertiel schreef:Heb je wel gelijk in, maar als ik dit even toepas:
er is iemand die zich christen noemt die een aanslag pleegt, kunnen we alle christenen dan onder de noemer extreem zetten?

Nee, natuurlijk niet. Een extremist is geen goede afspiegeling van het geheel, maar hij/zij bestaat wel. Elke groep bevat rotzakken. Ontkennen dat dat zo is, is niet nodig. Sterker nog, het lijkt me niet meer dan gezond om te beseffen dat lidmaatschap van je groep geen garantie is voor gewenst gedrag.

Christenen hebben er een handje van zichzelf als minste te beschouwen, maar als je dan oppert dat er onder hun ook verkrachters en moordenaars zijn, dat kan dan ineens niet.

Enfin, off-topic, excuses.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 nov 2011 23:37

Eerbied schreef:Het is anders heel duidelijk wie je naasten zijn. Lucas 10:25-37 is daar heel duidelijk over.

Dus als een atheïst medelijden toont, dan is die atheïst je naaste. Daarmee is die atheïst dan tevens een betere dienaar van God dan een christen of moslim die geen medelijden toont.

Medelijden/medeleven is niet voor niets een pijler in zowat elke religie.

De grote vraag is: zijn de rovers ook je naasten?

Eerbied
Mineur
Mineur

Berichtdoor Eerbied » 06 nov 2011 00:53

Mortlach schreef:Dat hoop ik ook, daarnaast ook dat hun leefomstandigheden zo verbeteren dat ze niet meer naar het verschrikkelijke middel van (zelfmoord)terrorisme hoeven grijpen.

Ik vind het nogal shockerend dat jij hun leefomstandigheden een rechtvaardiging vindt voor de verheerlijking van (zelfmoord)terrorisme. Bovendien kun je je afvragen hoe slecht die leefomstandigheden eigenlijk zijn:

The Real Gaza The Media Will Never Show You.

Terug naar “[Religie] - Open forum”