scheermes schreef:1..Waarom is de bijbel niet extreem duidelijk als de boodschap extreem belangrijk is?
2..Ik denk dat het bovennatuurlijke en dus ook die tweedeling door de mens verzonnen is.
3..Laat ik eens een vergelijkbare vraag stellen. Kan het zijn dat er een "ondernatuur" is waar alleen de mens invloed op heeft, maar andersom niet? Gekke vraag he?
4..Beetje lastig oordelen of de bovennatuur duidelijker beschreven had kunnen worden als het nergens anders beschreven staat.
De meeste onduidelijkheden zitten op regel- en woord-niveau. Klein voorbeeldje dan: in genesis wordt gesproken over ons evenbeeld. Dan denk ik meteen hoezo ons?
1..Dit begrijpen van de bijbel komt eerst aan de orde als de mens erkent dat hij blind is m.b.t. geestelijke zaken. Daarom genas Christus(Hij is de openbaring van Gods liefde)de blinden! Hij is het die gekomen is om de mens van zijn geestelijke blindheid te genezen. Geloof dat er een God is, geloof dat Hij Zich kan en wil openbaren, geloof dat wat Hij in Zijn Woord zegt waar is en geloof dat Hij zal geven wat Hij in Zijn Woord(de bijbel)belooft.
1korinthe2:14.......maar de natuurlijke mens begrijpt niet de zaken die van de Geest van God zijn, want ze zijn hem dwaasheid , en hij kan ze niet verstaan, omdat ze geestelijk onderscheiden worden.....
Spreuken1:23.......keert u tot mijn bestraffing(frappant is dat hier een woord gebruikt wordt in het hebreeuws,dat ook "bewijs" betekent!), ziet Ik zal u mijn Geest overvloedig uitstorten, Ik zal u mijn woorden bekend maken(doen begrijpen)......
2..Lees de Koran eens. Die leert dat je Allah tijdens dit leven niet kunt leren kennen.De bijbel leert dat dat juist wel kan!......
Spreuken12:15...de weg des dwazen is recht in zijn ogen; maar die naar raad hoort is wijs....
Johannes14:26...maar de Heilige Geest welke de Vader zenden zal in Mijn naam, die zal u alles leren.....
3..ja dat kan..
4..als er "ons" staat dan zijn er dus meerdere......
h.g. Learsi