Refoweb is REFO-web?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

henkie
Beheerder

Re: Refoweb is REFO-web?

Berichtdoor henkie » 22 okt 2011 16:44

TheKeimpe schreef:De vraag in de topictitel komt weer regelmatig boven als ik op de homepage van refoweb kijk. Zeker de stukjes in DWARS, natuurlijk goed bedoeld, natuurlijk, maar in de praktijk zijn ze even liefdeloos als de refokliek waar ze op spugen.

Waarom moet er eigenlijk sprake zijn van een liefdevolle column? Mag je niet gewoon ergens vreselijk kwaad om zijn? Bij de een uit zich dat in huilen, bij de ander in woede en een derde wordt er erg ironisch van.
Ik neem aan dat het doel hiervan is om iets aan de kaak te stellen of om je onvrede over te uiten. Lijdende voorwerpen gaan zich daar, ongeachte de vorm, echt niets van aantrekken.

Kun je me trouwens eens humoristische, liefdevolle columns noemen die je graag zou zien?

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 22 okt 2011 18:17

henkie schreef:
Waarom moet er eigenlijk sprake zijn van een liefdevolle column? Mag je niet gewoon ergens vreselijk kwaad om zijn? Bij de een uit zich dat in huilen, bij de ander in woede en een derde wordt er erg ironisch van.
Ik neem aan dat het doel hiervan is om iets aan de kaak te stellen of om je onvrede over te uiten. Lijdende voorwerpen gaan zich daar, ongeachte de vorm, echt niets van aantrekken.

Kun je me trouwens eens humoristische, liefdevolle columns noemen die je graag zou zien?

Waarde Henkie!
Mee eens dat een column de vinger op de zere plek mag leggen, om in de refo spreektaal te blijven: separerend of afsnijdend zelfs! Maar als we naar de hardheid en koelheid en starheid wijzen door met dezelfde hardheid en koelheid en starheid columns te tikken dan zijn we toch precies hetzelfde???
Ik vind negen van de tien columns als een klinkend koper of een schallende cimbaal klinken en daar ben ik een beetje bang van om eerlijk te zijn!
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 22 okt 2011 22:52

ik ben fan van de columns van Dwars...ik vind ze niet schokkend ofzo..soms erg scherp maar m.i. nooit over het randje, hooguit op het randje, maar daarvoor is het een column.

ga zo door

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 23 okt 2011 22:14

Ik stel voor dat er ook columns komen over de "linkse groepering". Eens zien of er dan nog net zoveel commentaar op komt..
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 24 okt 2011 09:02

Bertiel schreef:Waarde Henkie!
Mee eens dat een column de vinger op de zere plek mag leggen, om in de refo spreektaal te blijven: separerend of afsnijdend zelfs! Maar als we naar de hardheid en koelheid en starheid wijzen door met dezelfde hardheid en koelheid en starheid columns te tikken dan zijn we toch precies hetzelfde???

Beste Bertiel! :)
Ik denk niet dat je dat kunt vergelijken.
Hoe zie je dat voor je bij een vlijmscherpe column over bijvoorbeeld seksueel misbruik? Je kunt dat moeilijk dezelfde hardheid en koelheid noemen. Sterker nog, dat heeft er niets mee te maken. Dan gaat het eerder om verontwaardiging, woede, onmacht etc.

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 24 okt 2011 09:30

henkie schreef:
Beste Bertiel! :)
Ik denk niet dat je dat kunt vergelijken.
Hoe zie je dat voor je bij een vlijmscherpe column over bijvoorbeeld seksueel misbruik? Je kunt dat moeilijk dezelfde hardheid en koelheid noemen. Sterker nog, dat heeft er niets mee te maken. Dan gaat het eerder om verontwaardiging, woede, onmacht etc.

Ja maar Henkie, dit gaat over iets compleet anders! We veroordelen, maar niet als rechter maar als broer!!!
Hier moet in liefde gehandeld worden, want wij hebben die autoriteit niet (mar 1:22)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 25 okt 2011 13:11

henkie schreef:[ quote="TheKeimpe"]De vraag in de topictitel komt weer regelmatig boven als ik op de homepage van refoweb kijk. Zeker de stukjes in DWARS, natuurlijk goed bedoeld, natuurlijk, maar in de praktijk zijn ze even liefdeloos als de refokliek waar ze op spugen.[/quote ]

Natuurlijk mag je kwaad zijn. Natuurlijk? Is dat werkelijk wat de Bijbel ons voorhoudt? Ja zegt men, Jezus was kwaad toen Hij zag dat de tempel verontreinigd werd. Dat was zo, maar als je zegt dat je in die lijn boos mag zijn, stel je je wel met Hem op één lijn.
Ja, Paulus was vreselijk kwaad op de Galaten, hij noemde ze uitzinnig. Dat dééd Paulus ja, maar zijn brief bevat meer dan alleen deze boodschap. Zijn brief is overduidelijk gericht op het behoud van de Galaten.
Ik kan me werkelijk geen enkele onderbouwing voorstellen dat je als wedergeboren Christen in de publieke ruimte je onvrede moet uiten zonder uiting van liefde. Wat is dan het doel van je column? Dat er misstanden voorkomen in de refowereld, dat ontken ik op geen enkele manier. Dan kun je daar op ironische of zefls cynisiche manier over spreken, maar als dit niet vergezeld gaat van liefde, lijkt het mij volstrekt in strijd met het negende gebod.

Een volgende punt is dit: hoe ga je vervolgens met je columns om. Als je, als sitebeheerder, mensen die aangeven moeite met een column te hebben niet serieus neemt, maar weghoont, in een hoek zet, etc. dan vertoon je ook een zeker beeld. Helaas een beeld zonder hoofdletter.

Dit kan anders. Dit kan beter. Een stuk zelfreflectie, zowel in columns als in reacties, zou Refoweb weer tot een plezieriger plaats maken om te komen. En het zou naar "buiten" toe ook het beeld van haat en nijd onder christenen bijstellen.
Wil je trouwens goede columns lezen? Lees die van ds. Beens in het RD.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 okt 2011 14:16

Helemaal met je eens TK !
Wat voor boodschap geef je op deze manier af aan de "buitenwereld". De uitholling begint van binnenuit. Of het moet zgn. een humorvolle reflectie zijn.
En hoe serieus worden wij, refowebbers dan eigenlijk genomen, als het allemaal aan ons zou liggen ?

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 26 okt 2011 11:46

Bertiel schreef:Ja maar Henkie, dit gaat over iets compleet anders! We veroordelen, maar niet als rechter maar als broer!!! Hier moet in liefde gehandeld worden, want wij hebben die autoriteit niet (mar 1:22)

TheKeimpe schreef:Ik kan me werkelijk geen enkele onderbouwing voorstellen dat je als wedergeboren Christen in de publieke ruimte je onvrede moet uiten zonder uiting van liefde. Wat is dan het doel van je column? Dat er misstanden voorkomen in de refowereld, dat ontken ik op geen enkele manier. Dan kun je daar op ironische of zefls cynisiche manier over spreken, maar als dit niet vergezeld gaat van liefde, lijkt het mij volstrekt in strijd met het negende gebod.

Als je een onderbouwing wilt: 'geef de toorn plaats' en 'laat de zon over uw toorn niet ondergaan' geven al aan dat er niets mis is met woede an sich.
Maar buiten dat voel je het vast wel enigszins aan: woede kan nooit een emotie zijn die na wedergeboorte opeens inferieur is. En ga a.u.b. eens in op mijn voorbeeld over woede m.b.t. seksueel misbruik. Hoe zie je die liefde precies voor je?

Een volgende punt is dit: hoe ga je vervolgens met je columns om. Als je, als sitebeheerder, mensen die aangeven moeite met een column te hebben niet serieus neemt, maar weghoont, in een hoek zet, etc. dan vertoon je ook een zeker beeld. Helaas een beeld zonder hoofdletter.

Ik neem aan dat je het niet over mij hebt ;-) Daar kan ik dus niet over oordelen. Ik kan je alleen vertellen dat er diverse keren over gesproken is en dat er wat aanpassingen zijn geweest. Sommige schrijvers zul je ook niet meer aantreffen als columnist.

Dit kan anders. Dit kan beter. Een stuk zelfreflectie, zowel in columns als in reacties, zou Refoweb weer tot een plezieriger plaats maken om te komen. En het zou naar "buiten" toe ook het beeld van haat en nijd onder christenen bijstellen.Wil je trouwens goede columns lezen? Lees die van ds. Beens in het RD.

Dit is tevens de kritiek van Schelpje. Ik snap daar niet zoveel van. Het beeld naar buiten is juist dat we ook onszelf niet sparen. Dat dwingt respect af. Als je niet om jezelf kunt lachen, neem je jezelf echt veel te serieus.

De columns van ds. Beens zijn inderdaad prima. Maar bij een vlijmscherpe, geinige column voor een jongerensite stel ik me echt heel wat anders voor.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 26 okt 2011 18:25

henkie schreef:Als je een onderbouwing wilt: 'geef de toorn plaats' en 'laat de zon over uw toorn niet ondergaan' geven al aan dat er niets mis is met woede an sich.
Maar buiten dat voel je het vast wel enigszins aan: woede kan nooit een emotie zijn die na wedergeboorte opeens inferieur is. En ga a.u.b. eens in op mijn voorbeeld over woede m.b.t. seksueel misbruik. Hoe zie je die liefde precies voor je?

Als de zon over je toorn niet onder mag gaan, dan moet je dus voor de avond je column verwijderen, Henkie!
Je voorbeeld over sexueel misbruik was niet aan mij gericht, dus ik dacht Bertiel wel kon antwoorden. Blijkbaar wil je ook mijn mening horen, prima:
Een column over sexueel misbruik past niet onder je noemer: geinig en prikkelend voor een jongerensite...

Mogen mensen die dat ondervonden hebben niet boos of gekwetst of woest oid zijn? Dat zal ik niet zeggen, ik ken gelukkig de gevoelens van deze mensen niet.
Wel weet ik dit: in Zijn uiterste lijden bad Jezus iets anders: Vader, vergeef het hun... En later bad Stefanus dit ook. Genade, ja zeker genade! Maar wel het Beeld van Christus. En dat wil je op Refoweb toch laten zien?

Een volgende punt is dit: hoe ga je vervolgens met je columns om. Als je, als sitebeheerder, mensen die aangeven moeite met een column te hebben niet serieus neemt, maar weghoont, in een hoek zet, etc. dan vertoon je ook een zeker beeld. Helaas een beeld zonder hoofdletter.[ /quote]
Ik neem aan dat je het niet over mij hebt ;-) Daar kan ik dus niet over oordelen. Ik kan je alleen vertellen dat er diverse keren over gesproken is en dat er wat aanpassingen zijn geweest. Sommige schrijvers zul je ook niet meer aantreffen als columnist.

Nee, in dezen heb ik het niet over jou. Tenzij je een andere nickname heb onder de columns.

Dit kan anders. Dit kan beter. Een stuk zelfreflectie, zowel in columns als in reacties, zou Refoweb weer tot een plezieriger plaats maken om te komen. En het zou naar "buiten" toe ook het beeld van haat en nijd onder christenen bijstellen.Wil je trouwens goede columns lezen? Lees die van ds. Beens in het RD.[ /quote]

Dit is tevens de kritiek van Schelpje. Ik snap daar niet zoveel van. Het beeld naar buiten is juist dat we ook onszelf niet sparen. Dat dwingt respect af. Als je niet om jezelf kunt lachen, neem je jezelf echt veel te serieus.

De columns van ds. Beens zijn inderdaad prima. Maar bij een vlijmscherpe, geinige column voor een jongerensite stel ik me echt heel wat anders voor.

Op het moment dat er een column staat waarin puur eenzijdig wordt ingehakt op vastgeroeste refo's, in een parallel van Jezus' woorden over het gebed van de Farizeeër, dan staat daar bitter weinig zelfkritiek in, Henkie. (En nee, ik wil hier niet opnieuw die hele column bediscussiëren, maar soms moet je een voorbeeld noemen). En geinig kan ik het ook niet noemen.

Als je criterium vlijmscherp EN geinig is, dan moet ik eerlijk zeggen dat de meeste columns nooit geplaatst hadden moeten worden...

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 26 okt 2011 18:41

TheKeimpe schreef:Een column over sexueel misbruik past niet onder je noemer: geinig en prikkelend voor een jongerensite...

ik sluit me hierbij aan... bedankt voor het nadenken TK :wink:

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 28 okt 2011 13:37

Volgens mij praten we langs elkaar heen. Volgens jullie is het niet goed om uit verontwaardiging e.d. een column te schrijven en moet dat altijd uit liefde zijn. Ik vind dat onzin en probeer dat aan te geven met voorbeelden.

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 28 okt 2011 13:53

henkie schreef:Volgens mij praten we langs elkaar heen. Volgens jullie is het niet goed om uit verontwaardiging e.d. een column te schrijven en moet dat altijd uit liefde zijn. Ik vind dat onzin en probeer dat aan te geven met voorbeelden.

dat heb je mij en naar ik denk TK niet goed begrepen. Juist moet het gezegd worden. Maar het is natuurlijk wel de toon die de muziek maakt! Met liefde moeten we vermanen!

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 29 okt 2011 01:24

met liefde vermanen, maar dat gaat over personen

het is toch niet gek om met ironie mensen wakker te schudden... en dan is het wie de schoen past trekke hem aan.
er wordt overigens ook regelmatig naar " links" geschopt ( kijk de columns maar na ) maar het blijft refoweb, en dan zit je publiek in de rechterhoek.

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 29 okt 2011 10:07

meribel schreef:met liefde vermanen, maar dat gaat over personen

het is toch niet gek om met ironie mensen wakker te schudden... en dan is het wie de schoen past trekke hem aan.
er wordt overigens ook regelmatig naar " links" geschopt ( kijk de columns maar na ) maar het blijft refoweb, en dan zit je publiek in de rechterhoek.

waar staat dan dat we groepen zonder liefde kunnen vermanen???
Ik weet niet of jij de columns gelezen hebt, maar dit gaat echt verder dan ironie!!!

Terug naar “Archief”