henkie schreef:Als je een onderbouwing wilt: 'geef de toorn plaats' en 'laat de zon over uw toorn niet ondergaan' geven al aan dat er niets mis is met woede an sich.
Maar buiten dat voel je het vast wel enigszins aan: woede kan nooit een emotie zijn die na wedergeboorte opeens inferieur is. En ga a.u.b. eens in op mijn voorbeeld over woede m.b.t. seksueel misbruik. Hoe zie je die liefde precies voor je?
Als de zon over je toorn niet onder mag gaan, dan moet je dus voor de avond je column verwijderen, Henkie!
Je voorbeeld over sexueel misbruik was niet aan mij gericht, dus ik dacht Bertiel wel kon antwoorden. Blijkbaar wil je ook mijn mening horen, prima:
Een column over sexueel misbruik past niet onder je noemer: geinig en prikkelend voor een jongerensite...
Mogen mensen die dat ondervonden hebben niet boos of gekwetst of woest oid zijn? Dat zal ik niet zeggen, ik ken gelukkig de gevoelens van deze mensen niet.
Wel weet ik dit: in Zijn uiterste lijden bad Jezus iets anders: Vader, vergeef het hun... En later bad Stefanus dit ook. Genade, ja zeker genade! Maar wel het Beeld van Christus. En dat wil je op Refoweb toch laten zien?
Een volgende punt is dit: hoe ga je vervolgens met je columns om. Als je, als sitebeheerder, mensen die aangeven moeite met een column te hebben niet serieus neemt, maar weghoont, in een hoek zet, etc. dan vertoon je ook een zeker beeld. Helaas een beeld zonder hoofdletter.[ /quote]
Ik neem aan dat je het niet over mij hebt

Daar kan ik dus niet over oordelen. Ik kan je alleen vertellen dat er diverse keren over gesproken is en dat er wat aanpassingen zijn geweest. Sommige schrijvers zul je ook niet meer aantreffen als columnist.
Nee, in dezen heb ik het niet over jou. Tenzij je een andere nickname heb onder de columns.
Dit kan anders. Dit kan beter. Een stuk zelfreflectie, zowel in columns als in reacties, zou Refoweb weer tot een plezieriger plaats maken om te komen. En het zou naar "buiten" toe ook het beeld van haat en nijd onder christenen bijstellen.Wil je trouwens goede columns lezen? Lees die van ds. Beens in het RD.[ /quote]
Dit is tevens de kritiek van Schelpje. Ik snap daar niet zoveel van. Het beeld naar buiten is juist dat we ook onszelf niet sparen. Dat dwingt respect af. Als je niet om jezelf kunt lachen, neem je jezelf echt veel te serieus.
De columns van ds. Beens zijn inderdaad prima. Maar bij een vlijmscherpe, geinige column voor een jongerensite stel ik me echt heel wat anders voor.
Op het moment dat er een column staat waarin puur eenzijdig wordt ingehakt op vastgeroeste refo's, in een parallel van Jezus' woorden over het gebed van de Farizeeër, dan staat daar bitter weinig zelfkritiek in, Henkie. (En nee, ik wil hier niet opnieuw die hele column bediscussiëren, maar soms moet je een voorbeeld noemen). En geinig kan ik het ook niet noemen.
Als je criterium vlijmscherp EN geinig is, dan moet ik eerlijk zeggen dat de meeste columns nooit geplaatst hadden moeten worden...