atheïsme

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

learsi
Majoor
Majoor

Re: atheïsme

Berichtdoor learsi » 23 okt 2011 17:57

scheermes schreef:[]Ik snap dat jij die beleving hebt. Maar er zijn ook mensen met een ander geloof die een vergelijkbare beleving hebben. En die mensen vertrouw ik ook. Dan wordt het voor mij lastig te beoordelen wat er aan de hand is.

Eigenlijk zeg je hier, in mijn ogen, dat er bepaalde criteria (misschien is een ander woord beter, ijkmiddelen of zo?) nodig zijn, om te kunnen bepalen, waar die ervaring(beleving) vandaan komt?

h.g. Learsi

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 23 okt 2011 20:55

schaapje schreef:Dat is ook weer waar scheermes, maar zoals je weet geloven christenen in God en dat God ook een tegenstander heeft, die mensen kan verleiden en God na kan doen met allerlei bedriegelijkheden,zodat alles wat ze "ontvangen" van God lijkt te komen.
En deze mensen zou je kunnen geloven op hun woord, omdat ze al verleidt zijn, en de leugen geloven.
Ook dit kan gezegd worden van elke religie, dus daar schiet ik niet veel mee op. Wel bijzonder dat de tegenstander zo regiogebonden is. En waarom heb ik nog niks ontvangen van die tegenstander? Nu begin ik vragen terug te stellen, wat eigenlijk niet mijn bedoeling was. Maar zo werkt wel mijn brein. Iemand verteld mij iets en bij twijfel komen er allerlei vragen.
schaapje schreef:Maar het is ook van belang om niet naar mensen te kijken maar naar Jezus, wat Hij zegt. hoe Hij met mensen omging, en wat Hij zegt wie en wat we zijn in Gods ogen.
Laten we het niet over de bijbel gaan hebben, die is te moeilijk voor mij om te lezen(geen grap).

schaapje schreef:Mag ik vragen scheermes wat jou motivatie is om hier op dit forum te zijn?
Ik vind religie een boeiend verschijnsel en kom via dit forum wat meer te weten over de religieuze medemens. Nieuwsgierigheid dus.
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 23 okt 2011 21:10

learsi schreef:Eigenlijk zeg je hier, in mijn ogen, dat er bepaalde criteria (misschien is een ander woord beter, ijkmiddelen of zo?) nodig zijn, om te kunnen bepalen, waar die ervaring(beleving) vandaan komt?
Dat zou wel fijn zijn.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 23 okt 2011 22:01

Ook dit kan gezegd worden van elke religie, dus daar schiet ik niet veel mee op.

Ik ben van mening dat er maar één Waarheid is scheermes.

Wel bijzonder dat de tegenstander zo regiogebonden is.

Hoe bedoel je dat, de tegenstander is overal aanwezig ook in dit land.
En waarom heb ik nog niks ontvangen van die tegenstander

Dit bedrijp ik niet, misschien kan je dat uitleggen?

Laten we het niet over de bijbel gaan hebben, die is te moeilijk voor mij om te lezen(geen grap).

Nou aan je schrijven te zien heb je geen dyslectie :D dus ik zou niet weten waarom het lezen van de Bijbel te moeilijk voor jou zou zijn, vooral de evangelieën die zijn echt niet moelijk, tenminste voor iemand die op zoek is naar de waarheid,....

Ik vind religie een boeiend verschijnsel en kom via dit forum wat meer te weten over de religieuze medemens. Nieuwsgierigheid dus.

Dan weet jij ook dat deze religieuze medemensen Christenen zijn, die altijd zullen wijzen op Jezus,
Maar het lijkt mij meer nut hebben als jij jezelf eens ging verdiepen in wat Jezus zegt, dat is beter dan van horen zeggen. En zoals je vast al ontdekt hebt de lopen de meningen zeer uiteen hoe te leven als men gelovig is.
Maar er is één basis die alle denominaties gemeen hebben en dat is dat Jezus de Weg is tot God.

groetjes
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 24 okt 2011 09:22

Jezus zei dat het boos en overspelig geslacht een teken verlangt

Is dat hoe jullie werkelijk tegen agnosten/atheisten aankijken als het boos en overspelige geslacht?
Mischien dat atheisten dit soort dingen gewoon gauw beu worden.

We zijn niet immoreel en we ontkennen God ook niet zodat we lekker door kunnen zondigen.
We is er nou goed vraag ik je.
De christenen die naastenliefde laat zien omdat het van Jezus verlangt word.
Of de Atheist/Agnost die het doet omdat je elkaar dan een goed gevoel kan geven.

Of de atheistische soldaat die zichzelf boven op een granaat gooit om zijn groepje van een zekere dood te redden.
Daarbij (van wat hij weet) zijn enige leven opofferend zodat anderen kunnen leven.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 24 okt 2011 09:29

schaapje schreef:Ik ben van mening dat er maar één Waarheid is scheermes.
Gelovigen van verschillende religies zeggen dingen te kunnen waarnemen die ik niet waarneem. En ze zeggen de enige waarheid te kennen en dat andere gelovigen dingen inbeelden of door iets anders beïnvloed worden. Omdat ik alle gelovigen even oprecht vind, kan ik dus weinig met deze getuigenverklaringen.

schaapje schreef:Hoe bedoel je dat, de tegenstander is overal aanwezig ook in dit land.
De geografische verdeling van religies vind ik bijzonder als het ingegeven zou zijn van Satan(want daar refereer je toch aan)?

schaapje schreef:Dit bedrijp ik niet, misschien kan je dat uitleggen?
Jij stelt dat mensen met een andere religie in contact staan met Satan en zo een religieuze beleving hebben. Ik vraag mij dan af waarom dat bij mij nog niet is gebeurd.
Sowieso vraag ik mij af waarom Satan alle niet christenen niet 1 tegen-religie bevordert i.p.v. zoveel verschillende.

schaapje schreef:Nou aan je schrijven te zien heb je geen dyslectie :D dus ik zou niet weten waarom het lezen van de Bijbel te moeilijk voor jou zou zijn, vooral de evangelieën die zijn echt niet moelijk, tenminste voor iemand die op zoek is naar de waarheid,....
Ik kan me goed voorstellen dat als je op zoek bent naar iets, je het misschien wel kunt vinden in de bijbel. Maar ik ben niet op zoek als ik het objectief probeer te lezen, raak ik niet echt onder de indruk. Ik blijf met teveel vragen zitten.

schaapje schreef:Dan weet jij ook dat deze religieuze medemensen Christenen zijn, die altijd zullen wijzen op Jezus,
Maar het lijkt mij meer nut hebben als jij jezelf eens ging verdiepen in wat Jezus zegt, dat is beter dan van horen zeggen. En zoals je vast al ontdekt hebt de lopen de meningen zeer uiteen hoe te leven als men gelovig is.
Maar er is één basis die alle denominaties gemeen hebben en dat is dat Jezus de Weg is tot God.
Ik zal toch eerst zelf overtuigd moeten raken dat er iets bovennatuurlijks is voordat ik op zoek ga wat dat dan is.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 24 okt 2011 09:31

quote="RogierV"

Is dat hoe jullie werkelijk tegen agnosten/atheisten aankijken als het boos en overspelige geslacht?

We zijn niet immoreel en we ontkennen God ook niet zodat we lekker door kunnen zondigen.
Of de Atheist/Agnost die het doet omdat je elkaar dan een goed gevoel kan geven.

Of de atheistische soldaat die zichzelf boven op een granaat gooit om zijn groepje van een zekere dood te redden.
Daarbij (van wat hij weet) zijn enige leven opofferend zodat anderen kunnen leven.

Je hebt hier volkomen gelijk Rogier.
Maar het verschil is dat beiden de gelovigen en ongelovigen niet "goed" zijn, zeker in vergelijking
met Jezus, dat is wat God zegt in de Bijbel.
En het zijn alleen de wedergeboren gelovigen die hier mee instemmen.
Dat is het verschil, een atheïst zal zeggen ; kijk naar mijn leven en wat ik doe, ik ben niet slecht.
Een gelovige zal altijd toegeven dat hij niet deugd en in alle dingen tekort komt.
groet

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 24 okt 2011 09:39

Dat is het verschil, een atheïst zal zeggen ; kijk naar mijn leven en wat ik doe, ik ben niet slecht.
Een gelovige zal altijd toegeven dat hij niet deugd en in alle dingen tekort komt.

Tot op bepaalde hoogte doen we allemaal tekort natuurlijk. Maar echt niet deugen dat zijn er hopelijk minder dan dat wij samen voor mogelijk houden

Dat snap ik ook niet van het christendom, je word gered door je vertrouwen in Jezus en zijn offer.
Ook al was je een complete eikel(excuseer).

kijk naar mijn leven en wat ik doe, ik ben niet slecht.

Tjah als je aan jezelf toegeeft dat bidden niet werkt. Dan is een praktische handeling het enige wat overblijft om een verschil te maken.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 24 okt 2011 11:19

quote="scheermes"Gelovigen van verschillende religies zeggen dingen te kunnen waarnemen die ik niet waarneem. En ze zeggen de enige waarheid te kennen en dat andere gelovigen dingen inbeelden of door iets anders beïnvloed worden. Omdat ik alle gelovigen even oprecht vind, kan ik dus weinig met deze getuigenverklaringen.

Het gaat scheermes hóé...tot God te komen en het onmogelijk voor een mens vrede met God te hebben, doordat de mens zo is afgedwaald van God, je weet dat we in de zondeval geloven en de leugen; dat we als God zouden zijn kennende goed en kwaad. De gevolgen hiervan kun je zien in de wereld en ook in je eigen leven...want jij bent het die bepaalt wat nou goed is en kwaad .... maar zo ook de meest grootste misdadigers.
En zo vinden Christenen de Waarheid in Jezus die de Weg is tot God, wedergeboren Christenen bepalen, (als het goed is) niet meer zelf wat goed en kwaad is, maar Hij is de Ene die dat volmaakte leven zonder kwaad voor ons heeft geleefd en is ook voor ons gestorven.

De geografische verdeling van religies vind ik bijzonder als het ingegeven zou zijn van Satan(want daar refereer je toch aan)?

Niet echt, ik denk dat satan overal bezig is mensen te verleiden, ook in dit land.

Jij stelt dat mensen met een andere religie in contact staan met Satan en zo een religieuze beleving hebben. Ik vraag mij dan af waarom dat bij mij nog niet is gebeurd.

Misschien ben je wel onder die invloed als je zegt dat je de Bijbel niet kan lezen. En natuurlijk
is er in jouw hart ook een tegenstand naar God toe, door Hem niet te geloven.

Sowieso vraag ik mij af waarom Satan alle niet christenen niet 1 tegen-religie bevordert i.p.v. zoveel verschillende.

Ik begrijp dat dat ook gaat gebeuren, dat er één religie komt, en hij alle mensen zal verleiden.

Ik kan me goed voorstellen dat als je op zoek bent naar iets, je het misschien wel kunt vinden in de bijbel. Maar ik ben niet op zoek als ik het objectief probeer te lezen, raak ik niet echt onder de indruk. Ik blijf met teveel vragen zitten.

Dat is niet verkeerd om vragen te hebben, wel als je op ALLE vragen een antwoord wil hebben, dat zal moeilijk worden.
Ik zal toch eerst zelf overtuigd moeten raken dat er iets bovennatuurlijks is voordat ik op zoek ga wat dat dan is.

Ik vind het jammer dat ook jij zegt eerst overtuigd te moeten raken vóórdat je op zoek gaat, en eigenlijk vind ik God niet iets bovennatuurlijks. God hoort bij de mens, God houdt van de mens, God is gestorven voor deze mens, en niet uit eigenbelang, maar Hij had het belang van de mens voor ogen, daarom wil Hij verzoening, en die is er door Zijn Zoon Jezus.

Hartelijke groet.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 24 okt 2011 11:27

quote="RogierV"

Tot op bepaalde hoogte doen we allemaal tekort natuurlijk. Maar echt niet deugen dat zijn er hopelijk minder dan dat wij samen voor mogelijk houden

En dáár gaat het nu om Rogier, allen schieten tekort, maar God is volmaakt en het is onmogelijk dat er iets onvolmaakt tot God kan komen, Dus God kwam zelf om dat volmaakte leven te leiden, en in die volmaaktheid ook te sterven voor ons. En omdat Hij volmaakt was kon Hij opstaan uit de dood,
want de straf op deze "onvolmaaktheid" was de dood.

Dit is wat Christenen geloven, door dat geloof ziet God ons volmaakt dóór Zijn Zoon.

Sorry als ik het te moeilijk maak, groeten

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 24 okt 2011 13:44

schaapje schreef:Het gaat scheermes hóé...tot God te komen en het onmogelijk voor een mens vrede met God te hebben, doordat de mens zo is afgedwaald van God, je weet dat we in de zondeval geloven en de leugen; dat we als God zouden zijn kennende goed en kwaad. De gevolgen hiervan kun je zien in de wereld en ook in je eigen leven...want jij bent het die bepaalt wat nou goed is en kwaad .... maar zo ook de meest grootste misdadigers.
En zo vinden Christenen de Waarheid in Jezus die de Weg is tot God, wedergeboren Christenen bepalen, (als het goed is) niet meer zelf wat goed en kwaad is, maar Hij is de Ene die dat volmaakte leven zonder kwaad voor ons heeft geleefd en is ook voor ons gestorven.
Ik vind het prima dat ik zelf kan beoordelen wanneer iets goed of fout is. Daar kun je als samenleving prima "zelf" uitkomen. De bijbel is hier trouwens ook alles behalve duidelijk in.

schaapje schreef:Misschien ben je wel onder die invloed als je zegt dat je de Bijbel niet kan lezen. En natuurlijk
is er in jouw hart ook een tegenstand naar God toe, door Hem niet te geloven.
Dan kan jij net zo goed onder invloed zijn of niet?

schaapje schreef:Ik vind het jammer dat ook jij zegt eerst overtuigd te moeten raken vóórdat je op zoek gaat, en eigenlijk vind ik God niet iets bovennatuurlijks. God hoort bij de mens, God houdt van de mens, God is gestorven voor deze mens, en niet uit eigenbelang, maar Hij had het belang van de mens voor ogen, daarom wil Hij verzoening, en die is er door Zijn Zoon Jezus.
Er is voor mij dus geen reden om op zoek te gaan. En bovennatuurlijk is voor mij iets waarvoor je geen instrument zou kunnen maken om het waar te nemen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 24 okt 2011 14:08

Ik vind het prima dat ik zelf kan beoordelen wanneer iets goed of fout is.

Daar heb je dus alle vrijheid in scheermes. Maar wat jij als goed of fout beoordeeld is voor de ander weer heel anders, en zo heeft iedereen zijn eigen waarden en normen gemaakt, al naar gelang zijn eigen verlangens.
Daar kun je als samenleving prima "zelf" uitkomen

Dat kan je zien op dit moment in de wereld hoe een samenleving er "zelf" uitkomt, de onrechtvaardigheid spat van het beeldscherm af als ik het nieuws volg.

en. De bijbel is hier trouwens ook alles behalve duidelijk in.

De Bijbel is hier heel duidelijk in Jezus zei: heb God lief en je naaste als jezelf, en nu niet beginnen over wat de zogenaamde christenen in het verleden en mischien nu nog doen. Want daar zal God over oordelen.

Dan kan jij net zo goed onder invloed zijn of niet?

Nee scheermes dat kan je niet zeggen, omdat ik Hem geloof op Zijn Woord.

Er is voor mij dus geen reden om op zoek te gaan. En bovennatuurlijk is voor mij iets waarvoor je geen instrument zou kunnen maken om het waar te nemen.

Het instrument is onze geest.

Zijn wij dan nu uitgepraat :D

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 24 okt 2011 16:20

schaapje schreef:De Bijbel is hier heel duidelijk in Jezus zei: heb God lief en je naaste als jezelf, en nu niet beginnen over wat de zogenaamde christenen in het verleden en mischien nu nog doen. Want daar zal God over oordelen.
Ik zie de inhoud van de bijbel en het menselijk gedrag als 2 verschillende dingen. Het ging me juist over die inhoud die ik niet duidelijk vind.

schaapje schreef:Nee scheermes dat kan je niet zeggen, omdat ik Hem geloof op Zijn Woord.
Als je van anderen zegt dat ze onder invloed zijn van kwade geesten, dan moet je het ook andersom kunnen respecteren. Heel kort door de bocht is dit de situatie:
- gelovige A vind dat gelovige B en ongelovige door kwade geesten worden beïnvloed
- gelovige B vind dat gelovige A en ongelovige door kwade geesten worden beïnvloed
- ongelovige vind dat gelovige A en gelovige B zich van alles inbeelden

schaapje schreef:Zijn wij dan nu uitgepraat :D
Wat je wilt. :)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 24 okt 2011 17:11

quote="scheermes"Ik zie de inhoud van de bijbel en het menselijk gedrag als 2 verschillende dingen. Het ging me juist over die inhoud die ik niet duidelijk vind.

Het menselijk gedrag en wat God van ons vraagt, dat zijn inderdaad 2 verschillende dingen, maar als het jou om de inhoud van de Bijbel gaat, heb ik je in het kort geprobeerd uit te leggen.
En daar ga je niet op in scheermes.

Als je van anderen zegt dat ze onder invloed zijn van kwade geesten, dan moet je het ook andersom kunnen respecteren. Heel kort door de bocht is dit de situatie:
- gelovige A vind dat gelovige B en ongelovige door kwade geesten worden beïnvloed
- gelovige B vind dat gelovige A en ongelovige door kwade geesten worden beïnvloed
- ongelovige vind dat gelovige A en gelovige B zich van alles inbeelden

Ik heb niet gezegt dat anderen onder invloed zijn van kwade geesten, ik heb uit willen leggen dat de tegenstander, in de Bijbel wordt hij de overste van deze wereld genoemd, mensen verleidt en dat ze onder invloed zijn van hem, ....de hele wereld dus!

Ik ben bezig jou argumenten te pareren...en je gaat er verder heel niet op in.
Wat je wilt.

Jij bent het die meer wilt weten van de Bijbel, scheermes,
Dan stoppen we er toch mee :D
Hartelijke groet.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 okt 2011 18:09

Jezus zei dat het boos en overspelig geslacht een teken verlangt

RogierV schreef:Is dat hoe jullie werkelijk tegen agnosten/atheisten aankijken als het boos en overspelige geslacht?

Nee zo kijk ik niet tegen atheïsten aan, ik citeerde dat vers slechts om aan te geven dat de mens die een teken wil (atheist of gelovige) vaak zelf in gebreke blijft. Wanneer iemand zijn vriendin om verantwoording vraagt, denkt zij al snel dat hij haar niet vertrouwt en terecht. Zo is het ook met mensen die constant een teken willen: de waard is zoals hij zijn gasten vertrouwt.

Ik denk helemaal niet dat je immoreel bent, want ik ken genoeg atheïsten die altijd voor anderen klaarstaan. Naastenliefde tonen is altijd goed, want dat is de wet en de profeten en dat is ook voor christenen het grootste gebod. Steeds maar weer sporen de apostelen ons aan om goed te leven en niemand tot last te zijn, zodat er geen wet is die wat op ons tegen heeft.

Naar mijn geloof bedekt zo'n daad vele zonden, doch is het niet aan mij om te oordelen wie behouden is, want ik heb ruim voldoende aan mezelf. :D

Terug naar “[Religie] - Open forum”