Het borstvoedingstopic deel 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pipgirl
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor pipgirl » 20 okt 2011 13:22

Hoi Koeitje het is natuurlijk ook heel erg wennen in het begin en als je daar
onzeker van wordt is helemaal niet erg en raar.
Jullie moeten allebei aan elkaar wennen en elkaar leren kennen.En als je net bevallen bent zegt iedereen,pak je rust hoor
maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Schrijf eens op wat je voelt,dat helpt misschien om het te ordenen.Je kunt ook altijd de wijkverpleegkundige bellen hoor.

Als je zwanger bent kijk je altijd uit naar deze periode,maar het is ook niet altijd een roze wolk.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Big hug pipgirl
Wij kunnen elkaar pas wezenlijk zien, als ik de moeite neem mijn ogen te sluiten om door die van jou de wereld te aanschouwen.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 20 okt 2011 14:16

Koeitje schreef:Vandaag had ik bedacht mezelf te verwennen en ik doe dan ook niets anders dan voeden en rusten. Net een kleine wandeling gemaakt, daar knapte ik wel van op. Maar ik ben enorm futloos. Ben te moe om de post open te maken, laat staan om te lezen wat erin staat en daar wat mee te doen. Zit er echt helemaal doorheen en moet niet denken aan nog een dag er alleen voorstaan. Ik kom ook gewoon echt niet aan mijn rust, ik probeer te liggen maar het lukt niet in slaap te komen. Dat is waarschijnlijk ook het probleem en alles is dan teveel. Heb al bij familie aan de bel getrokken, want ik vind dit gewoon eng... Ik voel gewoon niets meer...

Het moet ook wel heel zwaar voor je zijn als je man en je moeder er niet voor je kunnen zijn. Werkt je man overdag of is hij 's avonds en 's nachts ook weg? In dat geval kan ik me voorstellen dat je het doodeng vind. Ik zal voor je bidden koeitje, vind het mooi dat je dat vraagt en ook nu je leven zo veranderd is mag je God om hulp vragen! Hij ziet je en weet wat je nu doormaakt.
Als ik jou was zou ik het volgende doen:
-visite afbellen en een avond of dagdeel prikken wanneer je man er is en zeggen dat ze dan kunnen komen.
-alleen maar doen waar je zin in hebt. Rusten, voeden, wandelen, rusten, voeden, wandelen, tutten, uitgebreid douchen, foto's kijken, naar je kind staren e.d.
-Naar je kind kijken wat hij nodig heeft: wat maakt het uit of hij om de 3 uur of 1 uur komt. Ga mee in zijn ritme, als hij slaapt, slaap jij ook of doe je iets wat je wilt en als hij wakker is dan ben je er voor hem.

Je schrijft dat je man en je moeder er nu niet voor je kunnen zijn. Toch wil je visite ontvangen. Tegelijkertijd wil je dat je dat helemaal perfect doet, dat alles dan zo uitkomt met de voedingen en je keurig op tijd de koffie en beschuiten kunt serveren. Je moet ook nog oefenen met aanhappen en als dat goed gaat dan moet je nog oefenen met in het openbaar voeden dus dat doe je misschien ook helemaal nog niet makkelijk met visite erbij en toch wil je dat allemaal al. Je wil ook je huishouden op rolletjes hebben lopen en je wil een ritme. Je wil 's ochtends op tijd klaar zijn en gewoon je boodschappen kunnen doen.....

Welkom in het leven van een moeder koeitje ;). Het gaat allemaal echt zo niet lukken. Ik heb een meisje van bijna 2.5 en een meisje van ruim 3 maanden en het lukt me nog steeds niet. Soms heel frustrerend. Heb twee heerlijke dagen gehad (alles ging volgens mijn structuurtje en heb heel veel kunnen doen) maar vanmorgen zaten we pas weer om 11 uur aan tafel. Het was gisteravond laat en ik was moe en de oudste blijkbaar ook dus hebben we uitgeslapen tot 10 uur. Nu maak ik er maar gewoon een zaterdagje van en die vieze wc wacht wel tot morgen. Eigenlijk wil ik het nu doen maar vond refoweb even belangrijker :D
En je vk kan je natuurlijk ook bellen! Zou ik wel doen als je zegt niks meer te voelen..... En zo moe is ook niet normaal, vraag idd even of ze je hb prikken en bel echt.
Goed van je dat je bij fam aan de bel hebt getrokken!

Heel veel liefs

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 20 okt 2011 18:11

Vervelend dat je zo moe bent Koeitje. Ik herken het jammer genoeg ook wel. Eigenlijk vond ik de moeheid pas na ongeveer een half jaar minder worden.

Qua voeden deed ik het volgens mij als enige anders. Ik voedde echt op tijd. De eerste voeding rond 7.00 uur en vervolgens om de 2,5/3 uur. De laatste voeding rond 22.00 uur en daarna zag ik wel hoe laat ze kwamen. Had ik een voeding rond 5.00 uur 's nachts dan voedde ik de eerste voeding wat later, tegen 7.30 uur om vervolgens weer in het schema te zitten. Huilen doen ze toch wel de eerste weken/maanden en ik probeerde zo een dag/nachtritme te krijgen. Beide keren sliepen ze na ongeveer 6 weken door en dat vond ik ook een verademing.

Max
Mineur
Mineur

Berichtdoor Max » 21 okt 2011 11:26

ajl schreef:Huilen doen ze toch wel de eerste weken/maanden

Je bedoelt waarschijnlijk je ervaring met je eigen kids?
Volgens mijn verloskundige is het namelijk helemaal niet nodig dat een kindje huilt. Als je ervoor zorgt dat je de hele dag je kindje in de gaten kunt houden, kun je precies zien wanneer ze bv. wakker worden en honger krijgen. Dan hoeft een kindje echt niet eerst te huilen van de honger. Ik heb haar advies opgevolgd en inderdaad werkte het bij ons wel zo! Heel relaxed vond ik. Wilde dit even kwijt om te voorkomen dat kersverse moedertjes nu gaan denken dat het hoort als baby's huilen, want ik ben van mening dat dit niet zo is. Is het wel zo dan is er wat aan de hand.

(Moet er eerlijkheidshalve wel bij zeggen dat het nu bij de 3e 'n beetje anders ging soms omdat je dan niet altijd de tijd hebt er gelijk heen te gaan.)

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 21 okt 2011 12:08

Mijn kids hebben inderdaad ontzettend gehuild de eerste maanden. En het was zeker geen honger dat ze hadden, zoonlief mocht zelfs van de ha niet vaker dan 1 x per 3 uur een voeding, omdat hij te veel groeide. En op de arm houden hielp ook niet, werden ze zeker niet rustiger van. Maar goed dat is een ander onderwerp.

Het is wel zo dat kinderen de eerste weken ook gewoon zomaar huilen, met een piek rond de 6 weken. Ik ken in ieder geval geen kinderen om mij heen die je zomaar weg kan leggen en gaan slapen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 21 okt 2011 12:25

Er zit wel een verschil tussen huilen en huilen. Die van ons huilt ook weleens als hij in slaap moet vallen....maar wat hij meer doet is echt zo hard huilen dat het over gaat in overstuur worden (al vrij snel) en dat is echt krijsen (van de pijn).

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 21 okt 2011 13:26

Dat laatste deden mijn kinderen met name van 's middags tot 's nachts. Natuurlijk is het niet leuk dat ze huilen, maar soms huilen ze ook gewoon om het huilen. Een vriendin van mij heeft stad en land afgereisd met haar dochter, naar kinderartsen geweest en osteopaten. Kind bleef huilen en er werd niets gevonden. Rond een maand of 4 werd het eigenlijk vanzelf minder. Er is ook niet altijd een aanwijsbare oorzaak.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 21 okt 2011 14:10

ajl schreef:Er is ook niet altijd een aanwijsbare oorzaak.

Helaas is dat zo maar dat betekend niet dat er geen oorzaak is.

Ik ben ervan overtuigd dat kinderen niet hoeven te huilen. Misschien zijn het 'gewoon' krampjes maar als ze huilen is er iets. Altijd. Ik reageer altijd op huilen alleen op het in-slaap-huilen niet. Vroeger dachten ze werkelijk dat kinderen zichzelf oefenden met huilen, want dat was goed voor de longetjes. Gelukkig weten we nu beter, dat is echte larie. Een gezonde baby die op verzoek borstvoeding krijgt en genoeg aandacht krijgt heeft nauwelijks reden om te huilen. Op de site van eurolac stellen ze het nog harder: de baby's van tegenwoordig huilen vaak van eenzaamheid. Baby's willen bij de mensen zijn, niet apart gelegd worden. Er is geen één diersoort die hun pasgeboren jong van de groep afzonderd. Als dat al gebeurd dan is dat altijd samen met de moeder maar nooit alleen. Wij westersen doen het eigenlijk heel onnatuurlijk met de wiegjes en babykamers e.d. en zolang het hier goed gaat doe ik er ook aan mee ;) want het is ideaal.
Ook mijn kids sliepen beiden snel door, beiden rond 5 wkn. Toch voedde ik ze op verzoek en overdag zo vaak mogelijk. Ze komt zowiezo wel elke 1.5 a 2 uur uit zichzelf.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 21 okt 2011 14:21

Enne.. ik bedoel dit heel goed:
Een baby die bv krijgt en 'te hard groeit', dat kan niet. Volgens welke norm groeide hij volgens de ha te hard? Een baby die bv krijgt groeit zo hard als hij zelf wil, dat trekt later allemaal weer bij. Helaas krijgt een ha vooralsnog geen extra (bij)scholing in bv. En toch is vaak de ha het eerste aanspreekpunt van moeders als ze niet meer onder controle van de verloskundige staan.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 21 okt 2011 15:56

Hij was 900 gram gegroeid in 1 week. Ik kwam bij de huisarts ivm met het feit dat hij zoveel spuugde (echt enorme hoeveelheden) Van de ha moest ik niet vaker voeden dan 1x per 3 weken en dan niet langer dan 10 minuten achter elkaar. Het spugen werd minder en hij groeide nog 1500 gram per maand.

En voeden om de 1,5 uur/2 uur begin ik echt niet aan. Ik heb er nl nog 2 lopen. Om de 2,5 uur/3 uur wil ik voeden en echt niet vaker.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 21 okt 2011 16:12

ajl schreef:Van de ha moest ik niet vaker voeden dan 1x per 3 weken en dan niet langer dan 10 minuten achter elkaar. Het spugen werd minder en hij groeide nog 1500 gram per maand.

Arm kind! :wink:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 21 okt 2011 16:19

:mrgreen:

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 21 okt 2011 20:27

haha

maarre ik denk dat de ha dat meer baseerde op het feit dat hij zoveel spuugde dan dat hij zoveel groeide... want alleen zoveel groeien kan geen kwaad natuurlijk, maar dat spugen erbij.... tja ik had dat hier ook en ben toen ook op de tijd gaan letten en mocht hij maar 5 minuten per keer drinken. En daar groeit hij nog een kilo per maand op dus das vast genoeg :wink:

Vind het erg treffend: huilen van eenzaamheid. Dat is hier het geval, zolang wij niet gaan slapen, slaapt hij ook niet! Kan hem in bed leggen zoals nu maar hij wordt dan telkens wakker dus ik ga er nu ook maar in, lekker vroeg!

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 21 okt 2011 22:33

ajl schreef:En voeden om de 1,5 uur/2 uur begin ik echt niet aan. Ik heb er nl nog 2 lopen. Om de 2,5 uur/3 uur wil ik voeden en echt niet vaker.
ieder zijn keuze, prima toch? Ik kies liever voor vaak voeden dan een huilend kind want ondanks dat ik twee kleintjes heb: ik ben nog steeds allergisch voor babygehuil.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 22 okt 2011 22:48

Hier ook altijd op schema gevoed, eerst om de drie uur en al heel snel om de 4 uur. Een goede rust en regelmaat. Alle kinderen deden het er goed op. De bv liep perfect en ik had genoeg productie. Het makkelijke is dat je dan weet wat je in tussentijd kunt doen, vanaf het begin. Ik vind dat je zelf dan meer aan je rust komt en mijn kinderen huilden echt niet tussen de voedingen. Op verzoek lijkt altijd heel leuk maar als je meer kinderen hebt rondlopen en naar school moet brengen is het gewoon niet handig.

Lammetje, waarom leg je hem niet in de kinderwagen beneden? Is hij lekker dicht bij je maar kan hij lekker slapen.

Terug naar “Archief”