De drie-enige God

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Galain
Verkenner
Verkenner

De drie-enige God

Berichtdoor Galain » 12 okt 2011 19:12

Leid nu voor het 2e jaar een kleine groepje jongeren (vorm van catechisatie) nu gaan we het hebben over de Drie-eenheid.

Wie kan mij helpen om dit op een simpele manier uit te leggen aan deze jongeren, echt in Jip en Janneke taal met respect gezegd natuurlijk.
Of wie weet nog een leuk voorbeeld om de Drie-eenheid uit te beelden, onze dominee gebruikte 3 lucifers samen 1 vlam uit elkaar 3 vlammetjes.

Jongeren zijn 14 15 jaar, hopelijk weten jullie iets.

henkie
Beheerder

Re: De drie-enige God

Berichtdoor henkie » 12 okt 2011 20:58

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 okt 2011 21:31

Galain schreef:Leid nu voor het 2e jaar een kleine groepje jongeren (vorm van catechisatie) nu gaan we het hebben over de Drie-eenheid.

Wie kan mij helpen om dit op een simpele manier uit te leggen aan deze jongeren, echt in Jip en Janneke taal met respect gezegd natuurlijk.
Of wie weet nog een leuk voorbeeld om de Drie-eenheid uit te beelden, onze dominee gebruikte 3 lucifers samen 1 vlam uit elkaar 3 vlammetjes.

De drie-eenheid is gewoon ontzettend moeilijk uit te leggen, zéker als je het wilt gaan versimpelen. Er zijn zat vergelijkingen te verzinnen, zolang je maar doorhebt dat die vergelijkingen allemaal fout zijn / de situatie tekort doen.

Bijvoorbeeld die vlammetjes, dat is in ieder geval al beter dan 'de kruk met de drie poten' maar nog steeds gaat het niet goed. De drie vlammetjes sámen zijn altijd groter dan de vlammetjes apart, en dat is volgens mij nu wat je net niet wilt overbrengen.

Waarschijnlijk heeft elke theoloog in de geschiedenis zich wel over dit onderwerp gebogen, en oneindig genuanceerde antwoorden gegeven. Misschien is het juist goed om tegen je kids te zeggen: dit is niet uit te leggen, je moet het simpelweg geloven. Dat is wellicht beter dan ze een onzuivere vergelijking meegeven waardoor ze dénken dat ze het weten, terwijl dat niet zo is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Galain
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Galain » 13 okt 2011 20:43

Tja ik denk dat ze met de uitleg je moeten het gewoon maar geloven het op die leeftijd niet echt werkt.. Periode in je leven vol met vragen vragen en nog eens vragen

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 okt 2011 20:56

Galain schreef:Tja ik denk dat ze met de uitleg je moeten het gewoon maar geloven het op die leeftijd niet echt werkt.. Periode in je leven vol met vragen vragen en nog eens vragen

Ik geef helemaal toe dat dat lastig te verkopen zal zijn, maar is een 'zoethoudertje' dat feitelijk niet klopt echt beter? Mensen hebben toch al snel de neiging te geloven dat ze het werkelijke ding begrijpen als ze de vergelijking begrijpen. Uiteindelijk doe je daarmee aan het idee van de drie-enige God geen recht.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 13 okt 2011 21:09

quote="Galain"Leid nu voor het 2e jaar een kleine groepje jongeren (vorm van catechisatie) nu gaan we het hebben over de Drie-eenheid.

Ik heb wel eens de uitleg gehoord in vergelijking van de zon.

Licht....waardoor de duisternis verdwijnt, je kan zien wie je bent.
Warmte....is de liefde die ieder nodig heeft.
Energie....is het leven en kracht die wordt gegeven om te doen wat juist is.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 13 okt 2011 21:19

Galain schreef:Leid nu voor het 2e jaar een kleine groepje jongeren (vorm van catechisatie) nu gaan we het hebben over de Drie-eenheid.

je zou ook aan hun kunnen vragen of ze een voorbeeld, vergelijking of iets dergelijks van de Drie-Eenheid kunnen geven. Ze zullen misschien met verassende dingen komen. Als je zezelf van te voren al wat aandraagt ( zoals bijv de ned. vlag, drie kleuren maar één vlag ) dan ontneem je voor hun de mogelijkheid om er zelf over na te denken.

Toen ik 14 was heb ik weleens gedacht dat we gewoon als mens op een zeer gebrekkige manier op God lijken ( wij zijn naar Zijn beeld geschapen ) , zie het lichaam als Jezus, je gevoel als de Geest en je verstand als de Vader.

maar uiteindelijk hebben alle voorbeelden zijn beperkingen

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 okt 2011 22:05

meribel schreef:maar uiteindelijk hebben alle voorbeelden zijn beperkingen

Dat is dus precies wat ik wilde zeggen.

Om even terug te komen op je vlaggen-voorbeeld, niet om het af te kraken maar om een punt duidelijk te maken. Je zegt drie kleuren, één vlag. Maar de kleuren rood, wit en blauw vormen individueel geen vlag, terwijl God de Vader, God de Zoon en de Heilige Geest wel alle drie individueel God vormen, tenminste, zoals ik het begrijp. Je hebt niet 3 scheidbare onderdelen (Vader, Zoon, HG) die samen een groter geheel (God) vormen.

Je kunt kinderen wel laten denken dat ze het doorhebben. Ongetwijfeld zullen die dan opgroeien tot volwassenen die denken dat ze het doorhebben, en zolang ze geen theologieboek over het onderwerp lezen, zullen ze dat blijven denken. Je reduceert daar alleen wel het onbevatbare, het oneindige tot iets bevatbaars en eindigs.

Ik schreef al dat de drie-eenheid een stuk christelijke leer is die zeer complex is. Dat moet je op een gegeven moment ook gewoon durven toegeven (ook aan jezelf, dat is misschien nog wel het moeilijkste).

Er is gewoon geen simpele vergelijking te geven die ook nog eens recht doet aan het idee van drie-eenheid, simpelweg omdat het in de natuurlijke wereld, waartoe wij ons als mens noodzakelijkerwijs moeten beperken, niet kan voorkomen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 okt 2011 22:24

Misschien kun je het uitleggen alsof het gaat om een acteur die drie rollen speelt.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 13 okt 2011 23:36

@mortlach, ik ben het helemaal met je eens.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 13 okt 2011 23:37

*verwijderd i.v.m. off topic*

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 okt 2011 07:49

mohamed schreef:Misschien kun je het uitleggen alsof het gaat om een acteur die drie rollen speelt.
Nee, want dat is Sabellianisme en dus niet wat de christelijke kerk leert.

Verder zou ik Sermo 52 van Augustinus kunnen aanbevelen om de drie-eenheid te verduidelijken. In het Nederlands is die in het boekje "Van aangezicht tot aangezicht" opgenomen. In het Engels kun je deze preek hier downloaden. Augustinus geeft voorbeelden om de drie-eenheid te verduidelijken.
Zo geeft hij het voorbeeld van geheugen, wil en verstand. Zaken (in het geval van God: Personen) die onderscheiden bestaan, maar 1 zijn in hun werken.
Maar hij geeft er wel bij aan dat het slechts voorbeelden zijn die een glimp van het mysterie onthullen.
Want, zo merkt hij terecht op, als je denkt God (en dus de drie-eenheid) te begrijpen, dan begrijp je Hem niet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 okt 2011 09:49

Daar noemt Elbert wat. Voor je het weet plant je een ketters idee bij je kids, en dat lijkt me helemaal niet de bedoeling. (je vraagt je wel af hoeveel volwassenen met datzelfde ketterse idee rondlopen...)

Augustinus is idd wel een aanrader, maar misschien op 14-15 jarige leeftijd nog wat te veel van het goede.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 okt 2011 09:50

mohamed schreef:Misschien kun je het uitleggen alsof het gaat om een acteur die drie rollen speelt.

elbert schreef:Nee, want dat is Sabellianisme en dus niet wat de christelijke kerk leert.

De RKK leert inderdaad dat de drie-eenheid een groot mysterie is, maar dat staat nergens in de hele Bijbel. Bovendien lijkt het er op dat de RKK ook helemaal niet wil dat het te snappen valt, want zodra iemand het probeert te vatten wordt hij verketterd. De drie-eenheid is geen mysterie, maar wat wel een mysterie is, is waarom de RKK er zo op hamert dat het een mysterie is.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 okt 2011 09:57

Mortlach schreef:Daar noemt Elbert wat. Voor je het weet plant je een ketters idee bij je kids, en dat lijkt me helemaal niet de bedoeling. (je vraagt je wel af hoeveel volwassenen met datzelfde ketterse idee rondlopen...)

Wel grappig dat uitgerekend jij het ketters noemt, terwijl je niets doet dan schoppen tegen de Bijbel.

Terug naar “[Religie] - Open forum”