meribel schreef:maar uiteindelijk hebben alle voorbeelden zijn beperkingen
Dat is dus precies wat ik wilde zeggen.
Om even terug te komen op je vlaggen-voorbeeld, niet om het af te kraken maar om een punt duidelijk te maken. Je zegt drie kleuren, één vlag. Maar de kleuren rood, wit en blauw vormen
individueel geen vlag, terwijl God de Vader, God de Zoon en de Heilige Geest wel alle drie
individueel God vormen, tenminste, zoals ik het begrijp. Je hebt niet 3 scheidbare onderdelen (Vader, Zoon, HG) die
samen een
groter geheel (God) vormen.
Je kunt kinderen wel laten denken dat ze het doorhebben. Ongetwijfeld zullen die dan opgroeien tot volwassenen die denken dat ze het doorhebben, en zolang ze geen theologieboek over het onderwerp lezen, zullen ze dat blijven denken. Je reduceert daar alleen wel het onbevatbare, het oneindige tot iets bevatbaars en eindigs.
Ik schreef al dat de drie-eenheid een stuk christelijke leer is die zeer complex is. Dat moet je op een gegeven moment ook gewoon durven toegeven (ook aan jezelf, dat is misschien nog wel het moeilijkste).
Er is gewoon geen simpele vergelijking te geven die ook nog eens recht doet aan het idee van drie-eenheid, simpelweg omdat het in de natuurlijke wereld, waartoe wij ons als mens noodzakelijkerwijs moeten beperken, niet kan voorkomen.