Het borstvoedingstopic deel 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

*Annet*
Generaal
Generaal

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor *Annet* » 12 okt 2011 08:44

Evelien, ik gaf ze altijd vlak voor ik wegging nog een x bv. Eerst deed ik ze in bad zodat ze lekker rozig waren, ze sliepen dan de hele tijd. Of neem je hem mee naar de dienst? Heb ik wel es gedaan toen ik naar een 'niet reformatorische dienst' ging. Had hem bij me in zijn stoeltje. Had een omslagdoek bij me. Hij begon te piepen en ik hing hem zo aan. Niemand had wat door. Ik had wel als voordeel dat het bij mij altijd heel makkelijk ging.

Dacht trouwens dat het ivm de veranderde samenstelling van bv niet goed was om het lang te bewaren? Als je kindje ouder wordt heeft het toch andere voedingsstoffen nodig?
ja, dat is mijn mening dan he.....

Pluk01

Berichtdoor Pluk01 » 12 okt 2011 13:27

Balen Evelien, dat het weer zo'n pijn doet! Sterkte!

Wat betreft kolven en weggaan. Voor de kerk gaf ik hem altijd vlak voordat ik wegging en ik zorgde dat ik wat in de koelkast (thuis of bij de crèche) had staan, mocht hij onder kerktijd erge dorst/honger krijgen. Dan gaf ik hem als ik terugkwam weer als hij wakker was/werd. Als ik weg moest of ging werken, kolfde ik om de 3 uur ongeveer en dan had ik weer genoeg voor de volgende keer werken/weggaan. Het is een beetje puzzelen wat je zelf prettig vindt denk ik. Meenemen naar de kerk zou ik ideaal vinden, maar dat doet bij ons niemand, wie weet ga ik het ooit bij een tweede gewoon doen. Iemand moet de eerste zijn :wink: .

Wij zijn voor het eerst samen een nachtje weg gegaan toen Levi ongeveer 4 maanden was. Dat was toen wel een gedoe, hij kreeg nog volledig bv en ik moest dus heel veel van tevoren kolven om mee te geven en vervolgens moest ik daar elke 3 uur kolven en dat meenemen in een koeltas. Achteraf verklaar ik mezelf voor gek dat ik dat gedaan heb, maar mijn man wilde zo graag naar een optreden, dat ik het voor hem heb gedaan :lol: . Maar toen hij wat groter was, was het leuker om samen weg te gaan, want toen kreeg hij bijvoeding en hoefde ik niet zoveel meer te kolven.

@Annet: het geeft niet om bv na een half jaar te ontdooien en aan je kind te geven hoor. Dan zal hij/zij er misschien alleen wat meer/minder van nodig hebben omdat de samenstelling anders is als de huidige voeding. Maar het kan geen kwaad.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 12 okt 2011 13:50

Ik liet ze van tevoren ook vaak nog even drinken, en als ik ze naar de creche van de kerk bracht zei ik altijd dat ze maar uit de kerk moesten halen als ze het idee hadden dat kindlief honger had, dan kon ik ze voeden.
Kolven deed ik eigenlijk alleen van tevoren als ik wegging, om te zorgen dat er wat in huis was. Ik ben toen ze nog volledig bv kregen eigenlijk nooit zolang zonder ze weggeweest dat kolven tussentijds nodig was. Bij de jongste kolfde ik op een gegeven moment ook niet meer van tevoren, maar kreeg ze gewoon flesvoeding als ik wegwas.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 12 okt 2011 14:55

Hier genoeg baby's die tijdens de dienst in de kerk blijven, vooral de hele kleintjes. Maar ik ga liever nu nog niet met S. naar de kerk (iets te veel prikkels, hij is daar best wel gevoelig voor). Dan hangt iedereen boven de wagen en als je wilt voeden iedereen boven je borsten. :? Ik ga zondag gewoon voor ik weg ga proberen hem wat te geven. Maar het is een jongen met behoorlijke pit. We zien het wel.

Het is erg balen die pijn.... :(.

Koeitje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Koeitje » 18 okt 2011 11:49

Dag dames, hier nog een vraag aan de gevorderden onder ons. :wink:
Mijn baby lijkt een enorme zuigbehoefte te hebben. 's Nachts gaat het eigenlijk prima, netjes om de 3 uur (hij is nu bijna een maand oud), maar overdag huilt hij erg veel. Nu heb ik hem gisteren maar gewoon eens laten huilen, maar dat was bijna heel de ochtend en dat gaat dan ook zo tegen je gevoel in. Vandaag heb ik hem een speentje gegeven en ik heb er letterlijk en figuurlijk geen kind meer aan. Maar eigenlijk ben ik tegen speentjes. Net moest ik hem wakker maken voor zijn voeding, maar na 1 borst is hij weer diep in slaap gevallen. Hoop niet dat hij te moe is geworden van het speentje om nu de borst te drinken.

Ik denk dat ik hem met voeden misschien teveel verwen, door hem best veel te laten sabbelen tussendoor. Hij sabbelt wat, neemt weer een paar flinke teugen, heel even sabbelen, drinken, maar vooral op het eind van een borst vindt hij het heerlijk om licht sabbelend in slaap te dutten. Tussendoor verschoon ik, zodat hij genoeg wakker is voor de volgende borst. In totaal ben ik zo'n 3 kwartier bezig. Ik voed liggend en dut lekker mee en leg hem slapend weg en hoor hem na 3 uur weer. Voor mij dus ook ideaal. Maar als ik hem te snel weg leg, omdat ik het sabbelen "niet pik" is het een uur lang huilen, tot overstuur aan toe. Wat adviseren jullie? Overdag oefenen en streng zijn door telkens af te halen bij sabbelen? Misschien is dit even zo'n periode dat we opnieuw op elkaar moeten afstemmen, maar ik kom werkelijk nergens aan toe. (Ben voor 't eerst moeder, dus alles komt ook aardig op me af zetten. Geen idee hoe moeders met meerdere kinderen het voor elkaar boxen, haha). Of moet ik de speen er toch even inhouden, zodat ik zelf ook aan m'n rust kom?

Al jullie meedenken is welkom, ben er toch wel onzeker over of ik het wel goed doe en het allemaal wel aankan enzo... pfff! :? :wink:

Em.
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Em. » 18 okt 2011 12:30

@ Koeitje: dat gevoel is heel normaal, enne je doet het niet zo gauw fout, het is ook gewoon leren en op elkaar afstemmen.
Ik herken je verhaal ook wel van toen J. zo oud was, die gaf ik idd toen ook maar een speen en dat bracht wel rust in de tent. (ik wilde het eerst ook niet), speentje gaf ik toen hij groter werd alleen voor het slapen in bed en soms onderweg, maar niet als hij aan het spelen was. Nu heeft hij zijn duim gevonden en de speen wil hij eigenlijk amper meer, af en toe nog.

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 18 okt 2011 14:04

Koeitje, ik ben zelf uiteindelijk wel een speen gaan geven. Als je liever geen speen wilt, zou ik er toch voor kiezen om hem gewoon aan te leggen, zodat hij de zuigbehoefte zo kan voldoen.
3 kwartier voeden is op deze leeftijd helemaal niet zo vreemd (denk ik, ik heb een vlotte drinker). Het kan best zijn dat jullie regeldagen hebben, dan wil hij een periode wat vaker drinken, of een sprongetje. Dat zijn ook echt van die periodes dat je het gevoel hebt nergens aan toe te komen.
Als je hem elke keer aanlegt als hij erom 'vraagt' komt het vast allemaal weer goed. Als hij verder gezond is en groeit hoef je hem ook niet voor voedingen wakker te maken in principe.

Ik zou hem als het even kan niet laten huilen, hij is nog zo klein, moet echt de wereld nog leren kennen.

Hoe moeders met meerdere kinderen dat doen? Tja, het lopend buffet was hier regelmatig geopend. Zeker in het begin nog wel eens al voedend mijn oudste overal vandaan moeten plukken. En verder de eisen wat naar beneden bijgesteld: als we elke dag allemaal te eten krijgen en de dag beginnen met schone kleren zijn we al een heel eind. En de klok loslaten, dat scheelt voor mij een hoop stress.
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 18 okt 2011 14:33

Koeitje, alsof ik mezelf hoor praten. Alleen slaapt mijn zoon heel moeilijk in, ook al leg ik hem slapend of wakker in z'n bedje.
Hij komt vanaf 10 uur, om het uur. Hij wil geen speen. Hij is gewoon ontroostbaar wat ik ook doe. Bij mijn man is hij heel snel rustig. Komt misschien ook wel doordat hij mij associeert (zeg ik dat goed?) met drinken uit de borst. Want hij zit dan continu de borst te zoeken.

Koeitje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Koeitje » 18 okt 2011 15:49

Evelien, dat denk ik ook! Vanmiddag was hij bij mijn moeder en hij was poeslief #-o Keurig geslapen of 'stil' liggen rondkijken. En toen hij mij weer rook begon hij te huilen :oops:
Mams heeft hem vanmiddag wel zo kunnen afleiden dat hij echt pas 3 uur later weer kwam. En toen had hij zo'n honger dat hij keurig dronk en daarna als een blok in slaap viel. Moeders kan toveren! Dus dat is wel het proberen waard; afleiden. Badje, wandelen, op z'n andere zij leggen, beetje wiegen etc. Maar tja, net wat je zegt, hij ruikt toch moedermelk bij mij... En ik zal op een gegeven moment toch ook iets voor mezelf moeten doen. 's Ochtends word ik bijna naar van de honger, omdat ik zelf niet goed aan eten toe kom. Hij wil graag rondkijken en mee wiegen op je arm. Ga vanaf morgen de draagdoek weer eens proberen. Dan kan hij lekker om zich heen kijken en mee wiegen en kan ik ondertussen toch even koken.

Ik laat hem nu uitdrinken en 9 van de 10 keer wil hij borst 2 ook nog 15 á 20 min. Sommigen zeggen na 10 min. stoppen, maar als hij blijft smakken en daarna gaat huilen, tja... dan zit ik liever drie kwartier en dat hij daarna rozig is.
Op internet las ik ook over clusteren, wat lijkt op regeldagen (want daarvoor is hij al te oud, toch?). Misschien is dat het? Dat hij soms 4 uur later komt en soms weer om het uur... M'n gevoel zegt dan gewoon aan toegeven, maar het is gewoon zo heftig als je er middenin zit :cry: Moest het effe kwijt. Dan denk ik; hoe moet dat als ik weer moet werken? Begin om 6 uur en ben nu pas om 10 uur klaar (hij gegeten, ik gegeten, gewassen, etc.) Daar moet ik me nu eigenlijk niet druk over maken, maar dat doe je dan stiekem toch.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 18 okt 2011 16:02

mijn ervaring leert dat als je vroeg weg moet of op moet schieten dat het ook lukt! Je doet dan dingen anders, minder uitgebreid... en ik zou hem wel een speentje geven als hij daar echt zo rustig van is... Met 6 maanden valt het nog goed af te leren (bij de oudste ook gedaan en eigenlijk zonder problemen)

Hier komt hij ook nog rond de 3 uur, maar snachts slaapt hij al lang door, dus hij kan het wel, veel langer zonder voeding, maar overdag wordt hij gewoon snel wakker door herrie en ritjes naar school... dan wil hij ook meteen even 'knuffelend drinken' zoals ik het maar noem. Want nodig heeft hij het niet :) ja misschien dat knuffelen :)

Werkt het trouwens niet als je hem in de wagenbak laat slapen en dan een beetje bewegen zodat hij in slaap valt?
merk hier dat , als hij wakker is geworden en ik wat ga bewegen met de wieg, hij uit zichzelf toch weer verder slaapt.

succes want soms kun je behoorlijk moedeloos ervan worden....!

Koeitje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Koeitje » 18 okt 2011 19:51

Dank voor jullie reacties! Vanavond even goed de tijd voor genomen en het gaat super. Alsof hij voelt dat ik ook relaxer ben...
@lammetje: Dat knuffelend drinken herken ik wel, maar geef jij daar altijd aan toe? Ik vind de speen voor nu een mooie tussenoplossing als het niet zo uitkomt om nog een keer te voeden (zoals tijdens het eten) en ben opgelucht te horen dat jullie het ook weleens zo aanpakken. :)

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 18 okt 2011 21:54

Koeitje, rond 5 weken ofwel een maand krijgt hij het eerste sprongetje. Wil niet zeggen dat dat het is maar zou goed kunnen. Vond het bij beide kinderen echt slopend. Alleen maar willen sabbelen en bij mama zijn. Duurt één dag tot één week. Vind het een herkenbaar verhaal. Goed van je dat je hem in zijn behoefte wil voorzien! Maar de uitvinder van de speen ben ik nog steeds erg dankbaar en dat terwijl ik er ook (nog steeds) niet zo'n voorstander van ben. ;-)

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 18 okt 2011 21:54

Koeitje, rond 5 weken ofwel een maand krijgt hij het eerste sprongetje. Wil niet zeggen dat dat het is maar zou goed kunnen. Vond het bij beide kinderen echt slopend. Alleen maar willen sabbelen en bij mama zijn. Duurt één dag tot één week. Vind het een herkenbaar verhaal. Goed van je dat je hem in zijn behoefte wil voorzien! Maar de uitvinder van de speen ben ik nog steeds erg dankbaar en dat terwijl ik er ook (nog steeds) niet zo'n voorstander van ben. ;-)

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 18 okt 2011 22:16

hier nog een sabbelaar :roll:

ik merk dat mijn linkerborst echt heel gevoelig is voor een ontsteking... zodra ik even niet op tijd een keer voed, voel ik het meten op komen zetten.. geen idee waar het doorkomt..

Manoël heeft inmiddels mijn productie weer zo verhoogd dat het er gewoon uitspuit als hij even loslaat :lol:

Koeitje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Koeitje » 19 okt 2011 15:04

Maken jullie je baby overdag wakker voor een voeding? Of laat je het gerust een half uur, uur uitlopen? Ben beetje bang dat als hij overdag te goed slaapt dat hij 's nachts wakker gaat liggen :-k

Terug naar “Archief”