Refowebkids deel 14

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Schipje
Majoor
Majoor

Re: Refowebkids deel 14

Berichtdoor Schipje » 08 okt 2011 11:57

Galateia schreef:Ik herken dat echt totaal niet. Ik heb zelf niet op een christelijke basisschool gezeten en met mijn geloof is niets mis. Mijn ouders spraken er gewoon goed over met ons, we hielden school en kerk eigenlijk prima gescheiden, geen enkel probleem. Sterker nog, ik leerde er om op te komen voor mijn geloof, om er gewoon over te praten, enzo. Ik ben daarom juist erg blij, dat zoonlief in de klas zit met allemaal kinderen met een verschillende achtergrond. Net zoals dat is in het echte leven. Maar goed, een reformatorische school past natuurlijk ook voor geen meter bij onze manier van leven, denken en geloven, dus dan is het misschien wel logisch, dat ik niet goed kan begrijpen, waarom je je kinderen in zo'n sub-wereldje 'opsluit'. Dat bedoel ik niet perse negatief, want ik ben er van overtuigd, dat het een hele warme en veilige omgeving zal zijn voor een kind om in groot te groeien. Maar ik vind het dan wel spannend voor wat daarna komt, zeg maar.

Ik kan je gedachtengang heel goed begrijpen. Ik kan er in meegaan dat veel kinderen een soort 'opgesloten' worden voor de grote boze buitenwereld. Wij doen onze kids waarschijnlijk wel naar een ref. school. Puur omdat ze daar les krijgen van gelovige docenten en ik er dan rust van heb dat het ze goed verteld word. En ik ben niet zo bang dat ze straks helemaal niet voor zichzelf kunnen opkomen omdat ze zo in één kringetje grootgebracht zijn omdat wij zelf niet zo van 'het kringetje' zijn krijgt ze dat thuis zoiezo wat minder mee en naast school speelt ze ook nog buiten straks met andere buurkinderen die niet geloven.

En natuurlijk moet een kind weerbaar leren worden. Maar verlang je dat al van een kind van 4-12 jaar? Als hij/zij op school iets heel anders hoort als thuis, zou dat nog niet veel te verwarrend zijn? Voor je weerbaar kan worden moet er denk ik eerst een stevige basis gelegd zijn en voor mij zijn dan de eerste vier levensjaren thuis echt te kort. De school kan door de lesstof in christelijke sfeer aan te bieden daarop verder borduren en dan vind ik 12 jaar -als ze een eigen mening gaan ontwikkelen- vroeg genoeg om ze 'los' te laten, qua christelijk onderwijs.
(ja, dit is dan even mijn theorie erover :wink: )

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 08 okt 2011 12:18

Ja, ik denk dan juist de andere kant op. Op die hele jonge leeftijd is de geloofsopvoeding nog makkelijker, zeg maar. En daarin leren we onze kinderen direct zich staande te houden in de grote boze buitenwereld, als iets vanzelfsprekends. Zoonlief vindt het nu geen enkel probleem om tegen een moeder te zeggen, dat hij dat filmpje waarin gescholden wordt, eigenlijk maar niets vindt. Als ze dan 12 zijn en gaan puberen enzo, dan zijn er niet zoveel grote geheimen meer voor ze. Dan weten ze het wel, dan is het al normaal geworden om daar zelf iets van te vinden. Dat is in elk geval het effect dat ik heb gemerkt aan de opvoeding van mijzelf en mijn broers en zus. We wisten wel wat er daar buiten was en we wisten al heel precies hoe er mee om te gaan.

Ik vind het zelf ook erg belangrijk, dat mijn kinderen respect en begrip leren voor andersdenkenden. Zelf zat ik in de klas met islamitische kinderen, hindoestaanse kinderen, noem maar op. Ik leerde veel over hun religieuze feesten en gebruiken. Ik ging gewoon eten bij mijn Turkse vriendinnetje. En andersom aten ze bij ons. Mijn moeder stond soms drie maaltijden tegelijk te koken: eentje voor ons, eentje zonder varkensvleesproducten en eentje zonder rundvleesproducten. Zo leerden we al heel jong respect te hebben voor en rekening te houden met andere culturen. Ik had dat stuk opvoeding echt niet willen missen. Ik vond en vind andere culturen en religies helemaal niet vreemd of ik word er niet bangig van. Iets wat ik in mijn reformatorische schoonfamilie helaas best vaak tegen kom, ik ben daar best wel van geschrokken. Maar ja, ik denk dat als je zo beschermd bent opgevoed, je dat ook wel een beetje krijgt.

Nou ja, goed, het blijft me verbazen, het hele beschermde refo-wereldje. Fascineren misschien ook wel. Maar dat is mijn probleem, haha. Ik kan me alleen zo moeilijk voorstellen, dat je je kinderen daar heel bewust in wilt laten opgroeien en dan misschien ook hoopt, dat iemand daardoor bij de kerk blijft. En dat dan belangrijker vindt dan het onderwijs - waar een kind voor naar school gaat. Geloof zit toch in je hart, niet in je school of soort kerk, of wat dan ook. Dat krijg je toch zeker gewoon thuis mee? Als je aan de andere kant van de wereld bent, dan beleven mensen hun geloof ook weer heel anders...
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 08 okt 2011 12:51

Natuurlijk zit geloof in je hart. Maar een kind van 4 is gewoon nog niet in staat om zelf uit te komen voor zijn geloof, bewust. Een kind in de basisschool leeftijd loopt mee met vriendjes en vriendinnetjes, gelooft wat de juf zegt. Zelfs een puber loopt mee met de meute. En als die meute, op de basisschool en op de middelbare, niet geloven, dan is de kans zo groot dat je eigen kind ook een andere kant op gaat.
Ik heb dus wel op een christelijke basisschool en reformatrische middelbare gezeten, en dat heeft me toch echt gevormd tot wie ik nu ben, op een zeer positieve manier. En natuurlijk kregen we thuis genoeg mee, en dat draagt er zeker ook aan bij dat wij allevier belijdenis hebben gedaan, of gaan doen, en allevier zeer overtuigende christenen zijn. Maar als ik (en met mij mijn zussen en broer denk ik) op een openbare school had gezeten vraag ik me af of wij zulke positieve christenen waren geworden. Het kan goed gaan, maar de kans dat het niet goed gaat is denk ik vele malen groter.
Ik wil dat mijn kinderen zich veilig voelen, en dat de thuisomgeving en de kerk neit totaal anders is dan de school waar ze zoveel uur in de week doorbrengen. En helaas is er geen school te vinden die precies hetzelfde doet en denkt als wij en onze kerkelijke gemeente, dus is het afwegen. En dus weegt voor ons het geloof dan net wat zwaarder dan de prestatie, omdat wij ons geloof als onze basis zien, niet ons verstand. En nogmaals, elke school moet aan eisen voldoen, dus het is onzin dat zo'n school dan onder de maat presteert, want dat kan helemaal niet. Maar ze zijn gewoon meer zo van: werken met je handen is ook prima.
En daar ben ik het helemaal mee eens, behalve als mijn zoon heel misschien wel havo of vwo kan doen, en met zijn hoofd wil werken.

maar ieder zijn mening natuurlijk :D
Ik vind die van jou echt niet fout hoor Galateia, alleen komt het soms een beetje aanvallend over. Maar dat zal vast niet zo bedoeld zijn.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 08 okt 2011 12:53

Ik kan me in zowel de gedachtengang van Galateia als van MissF en Schipje wel vinden. Het heeft gewoon allebei voor en nadelen. Wij zijn er hier nog niet over uit wat we gaan doen... Manlief wil liefst de ref. school, ik niet. Hoe gaan we dat doen? :? Ik ga ze nu opgeven voor de psz, heb lang getwijfeld over een neutrale of christelijke (niet refo), maar het wordt toch de chr. omdat haar vriendjes/vriendinnetjes daar ook heen gaan en bij de neutrale de hele dag K3 draait, daar hou ik persoonlijk niet zo van. (Ben er wel gaan kijken)

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 08 okt 2011 13:28

Hoe goed slapen jullie kinderen? Wij krijgen nieuwe buren en die zijn nu al de hele week aan het breken, boren, zagen en weet ik veel wat ze allemaal doen. Maar echt veel lawaai, soms kunnen wij elkaar amper verstaan ('t is een rijtjeswoning). Maar nu slapen de kinderen al zo ongeveer de hele week 's middags niet terwijl ze normaal altijd heerlijk slapen. En ondertussen zijn ze ontzettend vervelend...:-(. Gisteravond bleven de buren ook lang bezig en gingen de kids pas rond 22u! slapen... Pfff. Wat moet je daar mee?

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 08 okt 2011 13:31

MissF schreef:maar ieder zijn mening natuurlijk
Ik vind die van jou echt niet fout hoor Galateia, alleen komt het soms een beetje aanvallend over. Maar dat zal vast niet zo bedoeld zijn.

Ik bedoel het helemaal niet aanvallend, daarom zei ik ook in een eerdere post: ik ben er echt van overtuigd, dat je kind op een reformatorische basisschool heel warm en veilig opgroeit. Dat lijkt me een compliment en zo is het ook bedoeld.

Alleen ik kan me echt heel moeilijk voorstellen, dat je doelbewust je kinderen zo afsluit van de wereld. Maar dat is gewoon een verschil in mening. Jij bent er stellig van overtuigd, dat elk kind de juf/meester gelooft. Nou ja, ik weet gewoon dat dat niet zo is, want ik heb de juf/meester nooit klakkeloos geloofd: wij leerden thuis, dat je nooit zomaar klakkeloos iemand moet geloven, ook de juf/meester niet, maar dat je juist kritisch moet zijn. Dat kun je een klein kind al best wel leren, gewoon, door je manier van leven/opvoeden. Kritisch zijn en zelf nadenken. Ik heb dus ook heel erg geleerd kritisch te zijn naar het geloof toe: mijn ouders leerden ons zelfs, dat de kerk waarin we zaten, het echt niet allemaal perfect deed en leerde. We hadden wel veel respect. En ik heb er een oprechte interesse aan overgehouden in andersdenkenden enzo.

Ik werk zelf in het middelbaar onderwijs op een openbare school. Er zit van alles in mijn klassen. Rond Kerst lees ik altijd het kerstevangelie in het Grieks/Latijn. Dat zijn de leukste lessen, want dan ontstaan er discussies. Die vaak beginnen met 'wat een onzin, geloven mensen dat nou echt?!' als de engel bij Maria komt en die eindigen in een respectvolle ontdekkingstocht langs elkaars geloven, niet-geloven, anders-geloven, etc. Fantastische lessen!

Maar ik snap je heus wel. Als namelijk bepaalde leefregels en inzichten zo belangrijk zijn, dan kies je voor dat soort onderwijs en dat soort opvoeding. Daarin zijn we wat mij betreft gelijk: ik kies er voor mijn kinderen midden in de wereld groot te laten groeien. Ik op mijn beurt vind het juist aanvallend, wanneer jij blijft stellen, dat kinderen klakkeloos juf en meester geloven en niet zelf voor hun geloof kunnen uitkomen. Dan denk ik 'nou moe, ik ben toch ook groot geworden'. Maar aan de andere kant denk ik dan, dat jij mijn manier van geloven natuurlijk/waarschijnlijk helemaal niets vindt. Of beter gezegd: je ziet je kind graag groot groeien als christen in een soortgelijke kerk/stroming als waar jullie bij horen. En ik ben dan juist meer benieuwd, waar onze kinderen zich het meest thuis zullen voelen: in een pinkstergemeente, of in een traditionele kerk, of in de R-K kerk. Maar ja, logisch, want ik ben geen refo, ik ben volgens mij helemaal niks, maar een neutrale christen :mrgreen: (ik houd van de blije pinkster-evangelie-kant, ik houd van de degelijke goed-geschoolde dominees en hun preken van reformatorische kerken, ik houd van het mystieke in de R-K kerk, etc.).

Vraag ik me wel iets anders af. Hoe doen jullie dat dan wanneer je kind naar speciaal onderwijs moet? Onze dochter zal waarschijnlijk naar het doven-onderwijs moeten. Daarin is toch verder niet echt keus voor een christelijke of niet-christelijke of in welke vorm/zwaarte christelijke school? Wat dan? Dan lijkt het me helemaal moeilijk, of zijn daar dan weer andere oplossingen voor?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 08 okt 2011 17:05

gelukkig is het niet onmogelijk om voor je geloof uit te komen, maar voor zover ik heb geleerd op school is een 4 jarige echt nog niet in staat om bewust te staan voor zijn mening qua geloof, en daar kritisch in naar andere mensen te kijken. Wel het napraten van papa en mama (en de juf en meester), maar niet zelf een mening vormen. Ik geloof best dat er kinderen zijn die wel vanuit hun kind zijn juist heel veel kunnen doen qua geloof, maar ik denk dat de kans toch echt groter is dat het kind meeloopt met de rest, en het lastig is om daar echt voor te gaan staan.
En daarnaast wonen wij in een stad, waar in onze straat 1 persoon kerkelijk is volgens mij (en we wonen in een lange straat ;) ) dus mogelijkheden genoeg om wel 'in de wereld' te staan. Dus we gaan onze kinderen echt niet afschermen, ik ben blij als hij lekker met de kinderen uit de straat gaat spelen die niet kerkelijk/gelovig zijn. En ook dan zullen we tegen dingen aanlopen waar wij anders over denken dan de buren, maar daar komen we dan vast wel uit.
We hebben hier niet te maken met een doven school o.i.d., maar ook een dovenschool en speciaal onderwijs is er in christelijke vorm. Ook hier dichtbij. Speciaal onderwijs en doven-onderwijs zit sowieso niet hier in de stad, dus rijden moet je toch. Maar gelukkig wonen wij zo centraal dat we ook daar de keus hebben om voor christelijk onderwijs te kiezen.

Over slapen, Jurian slaapt prima, die slaapt door herrie heen, Frederiek minder. Die wordt licht wakker als ik 's avonds even binnen kom, maar Jurian niet, die slaapt overal doorheen gelukkig. Maar buren die tot 10 uur aan het klussen zijn, daar zou ik toch wat van zeggen. Wij klusten tot 8 uur, omdat onze buurkinderen dan naar bed gingen. Je kunt niet verwachten denk ik dat buren om 6 uur al stoppen met klussen, maar een beetje redelijk is 8 uur wel denk ik, dat kun je toch best in goed overleg vragen?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 08 okt 2011 17:23

O, maar ik geloof ook niet dat een kind van 4 al een mening vormt over het geloof, enzo. Maar je kunt een kind dan al best wel leren, dat niet alles wat iedereen zegt altijd maar waar is. Dat is iets heel anders. En van daaruit kun je best wel een kind opvoeden zonder dat het naar een streng christelijke school gaat. Als je dat tenminste zelf ziet zitten en daar vertrouwen in hebt. Er is niets mis met jouw keuze, hoor, want deze keuze sluit aan bij jullie leven, prima toch. Alleen als niet-reformatorisch persoon kijk ik iets anders tegen deze scholen aan en heb ik er zo mijn kritische vragen bij. En dan niet kritisch in de betekenis van kritiek geven op/oordelen, maar gewoon in de betekenis van verder denken en vragen. Dat is nogal een verschil. Ik ben net zo kritisch op de school van mijn eigen kind, hoor. En ik hecht nu eenmaal meer waarde aan het onderwijs dan aan de levensbeschouwing die er van een school uit gaat. Daarin verschillen we van mening, prima, wat mij betreft. Levert toch interessante discussies op? En ik houd van discussies :mrgreen:

Hm, ok, dus je hebt ook christelijk dovenonderwijs. Ik woon in de randstad en daar heb ik het nog niet gevonden. Nu vind ik het helemaal niet belangrijk dat ze naar een christelijke school gaat, dus dat scheelt. Ze gaat gewoon naar de dichtstbijzijnde dovenschool, die is hier 10 minuten vandaan. Kunnen we haar lekker zelf brengen en halen.

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 08 okt 2011 20:02

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 08 okt 2011 20:53

precies,effatha, wilde ik ook zeggen. (heb ernaast gewoond)

Over slapen, dat is hier echt heel raar. ze kan van een klein geluidje al wakker worden, als je bijvoorbeeld niet al te zacht over de gang loopt. maar van breken en boren heeft ze helemaal niets en slaapt ze gewoon doorheen. bij mijn ouders waren ze de buiten in de gevel de voegen er aan het uithakken/breken/boren. je kon elkaar in de woonkamer niet verstaan, en zij maar lekker slapen :? rara.

maar idd, als mensen tot 22:00 klussen zou ik er wel wat van zeggen.
Afbeelding

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 08 okt 2011 21:13

Wij wilden onze dochter in eerste instantie graag op een reformatorische school inschrijven, maar het ging ons te ver dat wij moesten "bewijzen" dat ons geloof goed genoeg was. Wij behoren niet (meer) tot een kerk die aangesloten is bij deze school en dus heb je niet automatisch toegang.
Nu zit ze dichterbij op een christelijke school. Van deze school gaat zoveel positiviteit uit dat ik eigenlijk blij ben dat ze daar zit!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 08 okt 2011 21:18

Kentalis ken ik wel, maar hier in de buurt zit Auris. Lekker vlakbij, dus ze hoeft niet met speciaal vervoer: papa/mama komt haar gewoon lekker ophalen. Mijn meisje moet wel een beetje in de buurt blijven, natuurlijk :mrgreen:

juf89
Mineur
Mineur

Berichtdoor juf89 » 09 okt 2011 08:13

Galateia, auris ken ik, heb zelf een jaar stage gelopen op de dovenschool in rotterdam, dat is de polano school.
het is niet een christelijk school, maar er lopen wel christenen rond. en in de tijd dat ik er rond liep was het mogelijk dat je een uur in de week bijbel onderwijs kreeg.
Kijk omhoog en zie wat nog verborgen is

jaantje74
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jaantje74 » 09 okt 2011 09:03

Vraag ik me wel iets anders af. Hoe doen jullie dat dan wanneer je kind naar speciaal onderwijs moet? Onze dochter zal waarschijnlijk naar het doven-onderwijs moeten. Daarin is toch verder niet echt keus voor een christelijke of niet-christelijke of in welke vorm/zwaarte christelijke school? Wat dan? Dan lijkt het me helemaal moeilijk, of zijn daar dan weer andere oplossingen voor?[/quote]

Galateia Onze zoon zit op een van de scholen van Koninklijke Kentalis. Wij hebben hier hele goede ervaringen mee. Er zijn al jaren plannen om in Ede een reformatorische dovenschool op te richten. Dat is misschien wat voor kinderen die "alleen maar" doof zijn, maar voor ons is dit geen optie. Er is binnen Koninklijke Kentalis zoveel kennis en kwaliteit aanwezig. Daar weegt het christelijke element niet tegen op!
Wij hebben de afgelopen jaren ervaren dat er een hele open sfeer is op school en dat verschillen in bijv. waarden en normen die voortkomen vanuit je geloof heel erg gerespecteerd worden. Het geeft regelmatig goede gesprekken.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 10 okt 2011 07:30

waarom zou je erw at van zeggen? de tijden zijn beschreven in de wet dat ze toto 22.00 uur mogen klussen. Tja.. soms moeten die mensen eht alleen van de avonden hebben. Mijn vriendin heeft een jaar tussen bouwende buren ingezeten. Eerst de ene kant, later de andere kant. Het gebeurde allemaal in de avonduren.
Wel prettig was het dat de ene buren aangaven wanneer ze met grof geschut aan de gang gingen.

Je zou kunnen vragen of ze dat willen doorgeven?? oid.

in het APV oid kan je het zien volgens manlief hier!

En.. dovenschool.. hier zit er ook eentje :)maar ons buurmeisje wat doof is gaat daar twee dagen en drie dagen regulier onderwijs! dat gaat super goed, tijdens de dagen dat ze op het speciaal onderwijs zit krijgt ze alles van logo en gebarentaal ed, op school kunnen ze ook gebarentaal.
Zelf heb ik een jongen in de klas gehad met ci, ik moest de hele dag met een soort van ketting omlopen, maar hij kon gewoon het reguliere onderwijs volgen en sprak ook niet met gebarentaal. Zelf had hij vrijwel altijd die ketting opzak, als hij het niet goed verstond kon hij die erbij pakken.

Terug naar “Archief”