Galateia schreef:Ik herken dat echt totaal niet. Ik heb zelf niet op een christelijke basisschool gezeten en met mijn geloof is niets mis. Mijn ouders spraken er gewoon goed over met ons, we hielden school en kerk eigenlijk prima gescheiden, geen enkel probleem. Sterker nog, ik leerde er om op te komen voor mijn geloof, om er gewoon over te praten, enzo. Ik ben daarom juist erg blij, dat zoonlief in de klas zit met allemaal kinderen met een verschillende achtergrond. Net zoals dat is in het echte leven. Maar goed, een reformatorische school past natuurlijk ook voor geen meter bij onze manier van leven, denken en geloven, dus dan is het misschien wel logisch, dat ik niet goed kan begrijpen, waarom je je kinderen in zo'n sub-wereldje 'opsluit'. Dat bedoel ik niet perse negatief, want ik ben er van overtuigd, dat het een hele warme en veilige omgeving zal zijn voor een kind om in groot te groeien. Maar ik vind het dan wel spannend voor wat daarna komt, zeg maar.
Ik kan je gedachtengang heel goed begrijpen. Ik kan er in meegaan dat veel kinderen een soort 'opgesloten' worden voor de grote boze buitenwereld. Wij doen onze kids waarschijnlijk wel naar een ref. school. Puur omdat ze daar les krijgen van gelovige docenten en ik er dan rust van heb dat het ze goed verteld word. En ik ben niet zo bang dat ze straks helemaal niet voor zichzelf kunnen opkomen omdat ze zo in één kringetje grootgebracht zijn omdat wij zelf niet zo van 'het kringetje' zijn krijgt ze dat thuis zoiezo wat minder mee en naast school speelt ze ook nog buiten straks met andere buurkinderen die niet geloven.
En natuurlijk moet een kind weerbaar leren worden. Maar verlang je dat al van een kind van 4-12 jaar? Als hij/zij op school iets heel anders hoort als thuis, zou dat nog niet veel te verwarrend zijn? Voor je weerbaar kan worden moet er denk ik eerst een stevige basis gelegd zijn en voor mij zijn dan de eerste vier levensjaren thuis echt te kort. De school kan door de lesstof in christelijke sfeer aan te bieden daarop verder borduren en dan vind ik 12 jaar -als ze een eigen mening gaan ontwikkelen- vroeg genoeg om ze 'los' te laten, qua christelijk onderwijs.
(ja, dit is dan even mijn theorie erover